MTV NL via T-DAB/T-DMB

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
big T

Re: MTV NL via T-DAB/T-DMB

Bericht door big T »

Laat eerst de publieke en vooral de commerciële een dekking geven, in het land.
Als dit voor elkaar is, en het geluid is op orde, dan worden we serieus genomen.
Voor als nog gaat de de burger heftig teleurgesteld worden over het ontvangst, want het woord dekking associëren ze met iets anders :))
RadioRatio

Bericht door RadioRatio »

het Radiomannetje schreef: Als ik het voor het zeggen zou hebben zou ik de Regionale op de Mux van MTV parkeren en dan alleen in hun eigen provincie dekking geven ! want waarom moeten hun zo een enorm bereik hebben ? ik snap daar niks van !
Zo als het nu is is er een enorme verspilling van ether frequentie ruimte, ook de publieke omroep NPO zou van mij maar maximaal 6 kanalen krijgen want meer hebben ze echt niet nodig !Want voor elk kanaal betalen wij belasting dit terwijl er ook commerciële omroepen zijn die hetzelfde doen als NPO. :wink:
Ik vind het al lastig uit te leggen waarom de burger d.m.v. belastinggeld voor 6 publieke landelijke zenders zouden zou moeten betalen, laat staan voor de 18 (!) zenders die volgens http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht-12c.html met ingang van 2017 op 12C worden uitgezonden...

Daarom vind ik het een beter idee dat het grootste deel van die ruimte door commerciële partijen ingevuld wordt, het lijkt mij dat er genoeg partijen te vinden zijn die daar interesse in hebben. Op de bovenregionale kavels zitten nu ook publieke en commerciële zenders samen, het kan dus wel.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Als de regio-omroepen naar de echte regio muxen (nu MTVNL) zouden gaan, dan wordt de indeling als volgt:
- Ik ben uitgegaan van 72 kb/s per station. Zo passen er 16 stations in één mux.
- Ieder kavel heeft een plekje gekregen. Zo kan regiogerichtheid (uniekheid) ècht gehandhaafd worden.
- Niet of nauwelijk gebruikte C-kavels zijn weggelaten. Wel gebruikte C-kavels heb ik ruim ingedeeld

5A - Friesland
- Omrop Fryslân
- B10 [Waterstad FM]
- B11 [Radio Continu]
- B12 [RadioNL]
- B16 [Freez FM]
- B27 [Niet in gebruik (Ameland)]
- B35 [RadioNL (Heerenveen)]
- C01 [GrootNieuwsRadio]
- C02 [Radio Maria]
- C10 [Radio Seagull]
Nog 6 plekken over

5B - Zuid-Holland en Zeeland
- Radio West
- Radio Rijnmond
- Omroep Zeeland
- B05 [Fresh FM]
- B06 [Decibel]
- B07 [Amor FM]
- B08 [Radio Royaal]
- B24 [Puur NL]
- C01 [GrootNieuwsRadio]
- C02 [Radio Maria]
- C09 [Radio Paradijs]
- C12 [Vahon AM]
Nog 4 plekken over

5D - Flevoland
- Omroep Flevoland
- B10 [Waterstad FM]
- B17 [RadioNL]
- C01 [GrootNieuwsRadio]
- C02 [Radio Maria]
Nog 11 plekken over

7C - Groningen en Drenthe
- Radio Noord
- Omroep Drenthe
- B13 [JoyRadio]
- B14 [Radio Simone]
- B15 [RadioNL]
- B16 [Freez FM]
- B26 [Radio Continu]
- B34 [Radio Simone (Stadskanaal)]
- B37 [Radio Simone (Appingedam)]
- C01 [GrootNieuwsRadio]
- C02 [Radio Maria]
- C10 [Radio Seagull]
Nog 4 plekken over

8C - Zuid-Limburg
- L1
- B21 [Radio 8FM]
- B25 [Q-Music Limburg]
- C01 [GrootNieuwsRadio]
- C02 [Radio Maria]
Nog 11 plekken over

9C - Noord-Brabant en noord-Limburg
- Omroep Brabant
- L1
- B21 [Radio 8FM]
- B22 [PuurNL]
- B23 [Decibel]
- B31 [RadioNL]
- B28 [Radio 8FM (Kaatsheuvel)]
- C01 [GrootNieuwsRadio]
- C02 [Radio Maria]
Nog 7 plekken over

11A - Noord-Holland
- Radio Noord-Holland
- B01 [Decibel]
- B02 [Wild FM]
- B03 [RadioNL]
- B04 [Ujala]
- B05 [Fresh FM]
- B33 [Freez FM]
- C01 [GrootNieuwsRadio]
- C02 [Radio Maria]
- C09 [Radio Paradijs]
- C10 [Radio Seagull]
- C12 [Vahon AM]
Nog 4 plekken over

11B - Overijssel
- Radio Oost
- B17 [RadioNL]
- B18 [Freez FM]
- B19 [kavel van HotRadio]
- B26 [Radio Continu]
- B29 [RadioNL (Oldenzaal)]
- C01 [GrootNieuwsRadio]
- C02 [Radio Maria]
Nog 8 plekken over

12B - Gelderland en Utrecht
- Radio Gelderland
- Radio M Utrecht
- B05 [Fresh FM]
- B09 [Decibel]
- B19 [kavel van HotRadio]
- B20 [RadioNL]
- B28 [RadioNL (Zutphen)]
- B30 [RadioNL (Winterswijk)]
- B32 [RadioNL (Lichtenvoorde)]
- B36 [RadioNL (Amersfoort)]
- C01 [GrootNieuwsRadio]
- C02 [Radio Maria]
- C09 [Radio Paradijs]
- C12 [Vahon AM]
Nog 2 plekken over
Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu »

het Radiomannetje schreef:
Ou-Tannu schreef:extra landelijke mux? en het alleenrecht van de NPO van 12C weghalen?

Regionale publieke omroepen allemaal naar landelijk schoppen ( restruimte 12C + ruimte op nieuwe mux )

rest ruimte nieuwe Mux tegen marktconforme tarieven voor regionaal commercieel beschikbaar.. met de voorwaarde dat ze ruimte op de regionale mux(xen) inleveren voor nieuwe partijen?
Als ik het voor het zeggen zou hebben zou ik de Regionale op de Mux van MTV parkeren en dan alleen in hun eigen provincie dekking geven ! want waarom moeten hun zo een enorm bereik hebben ? ik snap daar niks van !
Zo als het nu is is er een enorme verspilling van ether frequentie ruimte, ook de publieke omroep NPO zou van mij maar maximaal 6 kanalen krijgen want meer hebben ze echt niet nodig !Want voor elk kanaal betalen wij belasting dit terwijl er ook commerciële omroepen zijn die hetzelfde doen als NPO. :wink:

Als de regionale echt overal dekking nodig hebben kan het ook nog anders !
Dan kan NPO het af met 5 kanalen en de rest van 12 C kan dan gevuld worden met de 13 regionale omroepen, als je dit zou doen heb je heel veel ruimte vrij op de boven regionale muxen ! wwwwww
Dus twee oplossingen om de verspilling tegen te gaan, en ja er zullen weer diverse mensen over me heen vallen dat de NPO juist meer moet doen, maar dit is mijn mening ! -smok -smok
Daar heb je ook wel een punt.. en van de 13 Regionale omroepen moet er toch ook wat gefuseerd worden imo....

Terug naar de tijd van de RON(O) :D
Sattools

Bericht door Sattools »

Zullen we dan ook maar weer meteen zwart wit televisie her introduceren?
het Radiomannetje

Bericht door het Radiomannetje »

Sattools schreef:Zullen we dan ook maar weer meteen zwart wit televisie her introduceren?
Prima !! Als jij dat graag wil ! Maar wat dat met deze discussie te maken heb kan ik effe niet volgen. We zoeken oplossingen voor het verspillen van ruimte in de ether waar al die jaren altijd een tekort aan is geweest , en dat stond juist uitbreiding van meer commerciële radio programma's in de weg. :mad:
En nu gooien we kostbare etherruimte weg voor een nog meer experimenteer kanalen van de NPO, en voor regionale omroepen die bijna landelijk dekking hebben en maar liefst op 4 muxen zitten ! terwijl dit met 1 ook af zou kunnen dus !! Waar jou zwart / wit tv op slaat is mij een raadsel !! :???: :???: :???:
Als radiomaken niet zo verslavend zou zijn ! Had ik tijd over.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Nou, misschien is het toch wel wat on topic, want waarom hebben we met deze rare situatie met MTVNL te maken ? Dat komt doordat deze frequentieruimte tot 2024 (!) vergeven is aan MTVNL voor mobiele TV volgens de DMB standaard. Nu het internationale consortium haar naam weer heeft veranderd in WorldDAB forum mogen we toch wel vaststellen dat dit idee (DMB) uit Korea hier niet is aangeslagen, en zou het dus goed zijn om de frequenties in te delen op een manier soortgelijk als hierboven is aangegeven. Zou de regionale binding van de kavels ten goede komen. Maar ik verwacht niet dat dit voor 2024 zal kunnen, helaas...
het Radiomannetje

Bericht door het Radiomannetje »

glokhoff schreef:Nou, misschien is het toch wel wat on topic, want waarom hebben we met deze rare situatie met MTVNL te maken ? Dat komt doordat deze frequentieruimte tot 2024 (!) vergeven is aan MTVNL voor mobiele TV volgens de DMB standaard. Nu het internationale consortium haar naam weer heeft veranderd in WorldDAB forum mogen we toch wel vaststellen dat dit idee (DMB) uit Korea hier niet is aangeslagen, en zou het dus goed zijn om de frequenties in te delen op een manier soortgelijk als hierboven is aangegeven. Zou de regionale binding van de kavels ten goede komen. Maar ik verwacht niet dat dit voor 2024 zal kunnen, helaas...
Maar daar had ik ook geen reactie op maar op het antwoordt over zwart wit terug introduceren. Dat die frequentie ruimte herindeelt zou worden ben ik voorstander.
Als radiomaken niet zo verslavend zou zijn ! Had ik tijd over.
RadioRatio

Bericht door RadioRatio »

Volgens mij zijn we het er hier wel over eens dat een kavelruil tussen MTVNL en het bovenregionale kavel veel efficiënter is en beter aansluit bij de regio's van de regionale omroepen. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Met wat zoeken op internet zie je dat MTVNL in 2006 al frequentieruimte voor band III aangevraagd. In 2009 is het regionale kavel geveild, en toen heeft MTVNL het voor 1 euro gekregen tot 2024.
In een brief van januari 2011 aan de Tweede Kamer staat:
"Uit een eerste inventarisatieronde lijkt er bij de desbetreffende commerciële vergunninghouder (MTV-NL) bereidheid te bestaan om de mogelijkheden van een kavelruil verder te verkennen. Deze kavelruil zal naar verwachting gepaard gaan met hogere kosten voor de huidige vergunninghouder. Voor compensatie van deze kosten zijn binnen de Rijksoverheid geen gelden beschikbaar."
MTVNL kun je moeilijk iets kwalijk nemen, meegedaan aan de veiling en bereidheid getoond (destijds) mee te werken aan een kavelruil. Maar als niemand de kosten daarvan wil betalen dan ben je snel uitgepraat.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Klopt, 't is zonde maar nu eenmaal zoals het is - ik neem aan tot 2024... :sad:
De overheid heeft ook de mogelijkheid laten liggen de frequentieruimte terug te vorderen toen men niet aan de vergunningvoorwaarden voldeed, maar dat gebeurt wel vaker...
EtherScout

Bericht door EtherScout »

glokhoff schreef:Klopt, 't is zonde maar nu eenmaal zoals het is - ik neem aan tot 2024... :sad:
De overheid heeft ook de mogelijkheid laten liggen de frequentieruimte terug te vorderen toen men niet aan de vergunningvoorwaarden voldeed, maar dat gebeurt wel vaker...
Wat mij betreft kan een ruil nog steeds, al zal daarvoor wel de portemonnee getrokken moeten worden. De overheid moet daarover niet mekkeren: zie het maar als leergeld. MTVNL heeft op dit moment geen enkele regionale opzet, dus kunnen zij die, wat mij betreft, ook niet claimen. Zij mogen blij zijn als er voor hen met deze ruil toch nog vijf regio's over blijven.
iljitsch

Bericht door iljitsch »

Wat is er aan de hand met MTVNL? Ik kreeg net nul streepjes op 5B (omgeving Regentes/Valkenbos in Den Haag) maar nu zit mijn Sangean weer op 5 - 6 blokjes. Het vijfde blokje ziet er iets anders uit en moet het minimumniveau voor goede ontvangst aangeven als ik me niet vergis...
DX'r

Bericht door DX'r »

iljitsch schreef:Wat is er aan de hand met MTVNL? Ik kreeg net nul streepjes op 5B (omgeving Regentes/Valkenbos in Den Haag) maar nu zit mijn Sangean weer op 5 - 6 blokjes. Het vijfde blokje ziet er iets anders uit en moet het minimumniveau voor goede ontvangst aangeven als ik me niet vergis...
Goh is het probleem wat al jaren gaande was met synchronisatie weer terug?
5B netwerkje heeft nog nooit goed gedraaid in Den Haag maar met alleen DMB zenders erop boeide niemand dit maar nu met West en GNR is dit niet zo slim dat de boel weer uit SFN is tenminste zo lijkt het als ik je bericht lees -smok
Noordzee

Bericht door Noordzee »

En er is ontvangst...

De zender in Emmen is namelijk aangezet.
En omdat te vieren is er ook een derde zender op de mux gekomen : Radio Team FM
Jarod

Bericht door Jarod »

Wat zou het kosten om Dance Radio Amsterdam erop te zetten? :cool:
Scan je DAB+ radio regelmatig opnieuw!
Plaats reactie