DAB+ Publieke Omroep

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
Plaats reactie
Bagare

Re: DAB+ Publieke Omroep

Bericht door Bagare » 04 okt 2017 20:40

Ik ben nog steeds niet tevreden over de indoorontvangst van de NPO op 12C weet iemand hier of dat ooit nog verbeterd gaat worden of is het NPO netwerk op 12C al helemaal voltooid?

Had namelijk in het gebouw waar ik werk altijd al moeite om via de FM NPO Radio 1 te ontvangen om naar de Europacup wedstrijden van de Nederlandse clubs te luisteren en hoopte dat het via DAB+ wel goed zou komen....maar 12C komt nog een klein beetje power te kort.
*** 11-12-2017 ... 25 jaar Radio 538 ***

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 04 okt 2017 21:18

Indoor ontvangst. Ik had een meetkoffer en afgelopen week eens gemeten wat nu het verschil is tussen indoor en outdoor.
Ik ben er van geschrokken.
Ik dacht dat het AT met 6dB verschil meet, en de Engelse Offcom met 13dB

Ik ben gaan meten op 12C, daar staat op 6km afstand 1kWatt aan op iets van 160 meter hoog.

Als ik een rondje door de tuin loop varieert de veldsterkte tussen de 57 en 66 dBuV waarbij die 66 dan net voor de deur is van de kamer.
In de kamer achter het glas, deur dicht 54 dBuV maar achter in huis, zakt het tot een 34 dBuV. Dat is ruim 30dB zachter dan het optimum buiten.
Dat is met een halve golflengte dipool.

gebruik ik een sprietje van een portable radio, dan zijn de verschillen nog iets groter, tot bijna 40dB aan toe.

Dit is een goed geïsoleerd nieuwbouw huis met HR++ glas.
Dus ook voor radio signalen. Ik moet voor goed ontvangst een antenne buiten plaatsen.
Lasercom, de betaalbare DAB zender

big T

Bericht door big T » 05 okt 2017 08:26

En dat te bedenken dat vroeger de (analoge) TV op een spijker te zien was, binnenhuis.
Was wat lichtjes ruis op, maar goed naar te kijken.
Power macht spass, ook bij DAB+
Sent from my laptop using Windows

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 05 okt 2017 08:43

Maar Big T, toen waren de huizen niet netjes geïsoleerd zoals nu. Toen zaten we of in de kou of je moest kolen scheppen.
radio en TV signalen gingen wel door dat enkele glas heen en genoten we van wat ruiserig ontvangst, maar tegenwoordig krijgen we alleen hoofdpijn van al dat HF.
Lasercom, de betaalbare DAB zender

big T

Bericht door big T » 05 okt 2017 09:14

ja maar, ik woon nog steeds in hetzelfde huis. :))
Sent from my laptop using Windows

density1

Bericht door density1 » 19 dec 2017 11:59

Wanneer gaan de vermogens voor 12C omhoog? Ik zie van die spectaculaire verhogingen voor 11C, maar op 12 C mag er ook wel wat gebeuren als ik het zo zie.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 19 dec 2017 20:47

density1 schreef:
19 dec 2017 11:59
Wanneer gaan de vermogens voor 12C omhoog? Ik zie van die spectaculaire verhogingen voor 11C, maar op 12 C mag er ook wel wat gebeuren als ik het zo zie.
In het verleden heeft de uitrol van 11C de NPO gestimuleerd om de uitrol van de eigen 12C te versnellen. Er is nu niks gepland, maar mocht 11C sterker worden dan 12C, dan zou het zomaar kunnen.

density1

Bericht door density1 » 19 dec 2017 22:49

Als ik de vermogens van 11C zo eens bekijk dan worden deze aanzienlijk groter dan wat 12C nu heeft.

Jester

Bericht door Jester » 29 jan 2018 16:48

Waar ik normaal gesproken geen problemen heb met de ontvangst van de NPO zenders, kan ik er hier (Deventer) vandaag geen ontvangen. De commerciële zenders doen het wel. Ik neem aan dat dit een technische storing is, maar ik vind wel dat de ontvangst van de publieke zenders vrij matig is. Als je maar een paar meter van het raam gaat, vallen de NPO zenders al weg.

DAB+ fan

Bericht door DAB+ fan » 02 apr 2018 10:40

Dat valt wel op dat het van regio tot regio wel verschil maakt ! Hier in huis is de ontvangst van de NPO wel goed te noemen via 12C DAB+ Maar de
VCR 11 C en de 7A zijn hier weer wel onder de maat ik hoop dat dit ooit nog goed gaat komen !
Naar mijn gevoel zijn de zendvermogens gewoon nog aan de lage kant !

Noordzee

Bericht door Noordzee » 28 mei 2018 22:18

bron : http://www.radio-tv-nederland.nl

De NPO heeft vandaag een aantal wijzigingen doorgevoerd op hun DAB+ netwerk kanaal 12C. NPO Radio 1 zendt geen dynamische MOT slideshow meer uit maar het logo en de bitrate is aangepast naar 96kbps. NPO SterrenNL en NPO Soul & Jazz hebben nu een bitrate van 88 en het protectie level is aangepast van EEP 3B naar 3A.

philipg

Bericht door philipg » 29 mei 2018 09:33

Beste mensen,

Regelmatig lees ik op dit forum over protectie levels en verbeterde / verslechterde ontvangst.
Kan iemand mij uitleggen wat het protectielevel doet met de ontvangst? Betere protectie betekent waarschijnlijk lagere bitrates omdat er minder ruimte is (wordt opgesoupeerd aan de betere foutcorrectie), maar waarom wordt er dan gesproken over "gaten in de ontvangst"? Er is toch een signaal onafhankelijk van de protectielevel? Of snap ik het nu verkeerd?

Het lijkt mij een dubieuze strategie om de ontvangstkwaliteit te verbeteren door een betere foutcorrectie toe te passen. Het signaal moet gewoon in orde zijn! Toch?

Groetjes, Philip

Noordzee

Bericht door Noordzee » 29 mei 2018 21:07

Voor mij is dat ook niet zo helder.

In oktober 2013 schreef het lid "analoog" in deze draad:

Het protectie niveau is dus inderdaad aangepast naar EEP 3-B, 64 kbps is 36 CU, terwijl 11C EEP 3-A gebruikt waar 64 kbps 48 CU is. Dat kan wel een slechtere ontvangst verklaren... EEP 3-A komt overeen met een coderate van 1/2, terwijl EEP 3-B overeenkomt met een coderate van 2/3.

Zonder vermogensverhoging kan de NPO beter op EEP 3-A gaan werken. Dat levert ook een meer flexibele indeling van de multiplex op. EEP 3-A is namelijk instelbaar in stapjes van 8 kHz, terwijl 3-B stappen van 32 kbps gebruikt (dus 32, 64, 96 kbps....).

einde citaat van "analoog"

Ik snap het verder ook niet zo, maar door de laatste wijzigingen besparen ze in totaal 48 kbps. Dit zou kunnen betekenen dat er mogelijk een een nieuw kanaal bij gaat komen in de toekomst, aangezien er sowieso al wat niet-gebruikte restcapaciteit was. Geen idee verder.

fdboer

Bericht door fdboer » 30 mei 2018 08:49

philipg schreef:
29 mei 2018 09:33
Het lijkt mij een dubieuze strategie om de ontvangstkwaliteit te verbeteren door een betere foutcorrectie toe te passen. Het signaal moet gewoon in orde zijn! Toch?
Digitaal is ongelijk aan analoog, en regels die analoog gelden zijn dus niet per definitie van toepassing op digitale signalen.

Zonder meteen heel technisch te gaan worden, het is ongeveer zo. Die foutcorrectie is er om het systeem gemakkelijker te maken, je hebt meer kan op een (eind)signaal dat in orde is zullen we maar zeggen. Iets technischer, die foutcodering en 'protectie-levels' geven een zogeheten 'coding gain' (codeer versterking) en die winst kun hoef je er aan de zenderkant dus niet in te stoppen. Op die manier kun je met minder vermogen toch een signaal hebben 'dat in orde is'.

fdboer

Bericht door fdboer » 30 mei 2018 08:56

fdboer schreef:
30 mei 2018 08:49
philipg schreef:
29 mei 2018 09:33
Digitaal is ongelijk aan analoog, en regels die analoog gelden zijn dus niet per definitie van toepassing op digitale signalen.

Zonder meteen heel technisch te gaan worden, het is ongeveer zo. Die foutcorrectie is er om het systeem gemakkelijker te maken, je hebt meer kan op een (eind)signaal dat in orde is zullen we maar zeggen. Iets technischer, die foutcodering en 'protectie-levels' geven een zogeheten 'coding gain' (codeer versterking) en die winst kun hoef je er aan de zenderkant dus niet in te stoppen. Op die manier kun je met minder vermogen toch een signaal hebben 'dat in orde is'.
Zie slide 26 ... https://www.worlddab.org/public_documen ... 1394188480

Als je van 3-A naar 3-B gaat krijg je dus wel aanzienlijk meer ruimte op je multiplex, maar je zenders moeten eigenlijk dubbel zoveel vermogen uitstralen.

Plaats reactie