DAB+ Publieke Omroep

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
Plaats reactie
EtherScout

Re: DAB+ Publieke Omroep

Bericht door EtherScout » 11 okt 2016 20:16

rvbracht schreef:
EtherScout schreef:De NPO heeft NPO Test geschrapt en het Protection Level van Radio 1, 2, 3FM, 4, 5 en FunX verhoogd naar EPP 3-A en dit scheelt aanzienlijk. De bitrates blijven gelijk. Deze kanalen zijn nu binnenshuis stukken beter te ontvangen. Dit is goed nieuws voor bezitters van ongevoeligere ontvangers als smartphones met DAB+, die nu ineens op veel meer plekken in Nederland bruikbaar zijn. De hoofdkanalen van de NPO zijn nu op de meeste plaatsen verreweg de sterkste DAB+kanalen van Nederland.

Bron: http://radio-tv-nederland.nl/
Wat houdt dat protection level precies in?
Voor zover ik weet komt het op het volgende neer:

Als je data (in dit geval digitaal geluid) verstuurt via een storingsgevoelig medium, dan wil je wel graag dat de boodschap (de bitstream) ongeschonden aankomt. Gebeurt dat niet, dan valt er informatie weg, waardoor er gaten of fouten in het geluid ontstaan. De ether is een voorbeeld van een zeer storingsgevoelig medium.

Deze fouten kunnen gerepareerd worden als je, naast de oorspronkelijke bitstream, ook extra informatie meestuurt waarmee de oorspronkelijke bitstream gerepareerd kan worden. De verhouding tussen databits en correctiebits is het Protection Level. Hiermee vergroot je de kans dat de bitstream, ondanks eventuele verstoring, toch ongeschonden aankomt aanzienlijk. Dit heeft wel als nadeel dat er in dezelfde tijd minder bruikbare databits per minuut verzonden kunnen worden, waardoor de netto digitale bandbreedte dus afneemt. Wie stations met een zwak Protection Level uitzendt, kan veel stations in een hoge geluidskwaliteit uitzenden. Maar dan heb je wel een zeer dicht netwerk van krachtige zenders nodig om overal foutvrij beluisterd te kunnen worden. En hier hangt dan weer een prijskaartje aan. Een DAB+station zoekt daarom altijd naar het beste compromis tussen veel bandbreedte en een robuust signaal. Een DAB+station betaalt, met name bij het huren van DAB+ruimte, per bruto bandbreedte, dus databits plus correctiebits. Deze bruto bandbreedte wordt aangeduid in Capacity Units, CU's.

Het Protection Level verzekert de totale bitstream van een DAB+station. Ieder DAB+station kan dus z'n eigen Protection Level kiezen. Een DAB+station bestaat uit audio, tekstinformatie en eventueel andere data zoals afbeeldingen. Deze netto bandbreedte wordt in kb/s uitgedrukt. Deze zie je in het schermpje van je ontvanger. De ware audiobitrate is dus lager dan de netto stationsbitrate en hangt af van de hoeveelheid extra informatie die het station meestuurt.

DAB+ heeft, in tegenstelling tot de oude MP2-DAB, ook nog foutcorrectie in de audiostream zelf. Dit maakt geen deel uit van het Protection Level. Deze correctiebits maken deel uit van de netto stationsbits.

de vrije fries

Bericht door de vrije fries » 17 nov 2016 12:22

hoi,

12C: 227360:
NPO test weer terug met 96 Kbps

Dab test met radio 1 geluid
logo vermeld npo radio2 top 20000
Afbeelding

jassy

Bericht door jassy » 17 nov 2016 13:10

En het Protection Level is weer omlaag gegaan naar EEP-3B.
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

http://www.dabmonitor.nl/

EtherScout

Bericht door EtherScout » 17 nov 2016 13:49

jassy schreef:En het Protection Level is weer omlaag gegaan naar EEP-3B.
En de DAB+ van de LG Stylus2 is weer bijna onbruikbaar. En bedankt NPO... :sad:

Debaser

Bericht door Debaser » 17 nov 2016 15:07

Zegt misschien ook iets over die telefoon? Ik had het nog niet gemerkt.
Be a debaser!

EtherScout

Bericht door EtherScout » 17 nov 2016 15:40

Debaser schreef:Zegt misschien ook iets over die telefoon? Ik had het nog niet gemerkt.
De ontvangst van deze telefoon is relatief zwak. Het verschil tussen 3A en 3B is precies het verschil tussen luisterplezier en gestotter. Zeker in de trein. En dat gestotter is zeer irritant.

De gewone draagbare DAB+radio functioneert goed. Ik begrijp deze terugdraaiactie van de NPO (want dat is het) niet. Het is niet erg dat niet alle kanalen het goed doen met zo'n relatief zwakke ontvanger, maar de belangrijkste kanalen als Radio 1 moeten het gewoon doen. Zeker nu de zendernetten nog niet optimaal zijn, moet je het PL van deze belangrijke kanalen niet verlagen. In tegendeel...

terrestrial

Bericht door terrestrial » 18 nov 2016 15:31

EtherScout schreef:
Debaser schreef:Zegt misschien ook iets over die telefoon? Ik had het nog niet gemerkt.
De ontvangst van deze telefoon is relatief zwak. Het verschil tussen 3A en 3B is precies het verschil tussen luisterplezier en gestotter. Zeker in de trein. En dat gestotter is zeer irritant.

De gewone draagbare DAB+radio functioneert goed. Ik begrijp deze terugdraaiactie van de NPO (want dat is het) niet. Het is niet erg dat niet alle kanalen het goed doen met zo'n relatief zwakke ontvanger, maar de belangrijkste kanalen als Radio 1 moeten het gewoon doen. Zeker nu de zendernetten nog niet optimaal zijn, moet je het PL van deze belangrijke kanalen niet verlagen. In tegendeel...
Een smartphone heeft alleen een draadantenne dus daar kun je niks van verwachten. Ik durf te wedden dat FM radio op zo'n ding ook dezelfde problemen geeft, alleen hoor je daar het geluid nog wel en bij DAB hoor je natuurlijk niks meer.

Vandaag kwam het CBS met de cijfers over DAB+ en het blijkt dat er maar 6% van de mensen een DAB+ radio heeft. Dan denk ik toch dat je kunt concluderen dat het (nog) echt niet aanslaat. Is ook logisch want welke voordelen heeft het nu over analoge FM radio?? Het enige wat ik kan bedenken is het meer aanbod hebben maar verder is het alleen meer nadelig. De ontvangst is bagger en veel sneller verstoord zeker voor de commerciëlen en de geluidskwaliteit kan dan wel ruis vrij zijn maar is een grote stap terug. Alles onder de 128 Kbit is niet om aan te horen. Ook als je kijkt naar het aanbod van apparatuur is het niet veel bijzonders en is daar nog een grote stap te maken.

Naar mijn idee kunnen ze beter beginnen met kleine commerciëlen en lokale stations op FM afschakelen vanaf een 2020 en de grote stations vanaf 2030-2035 naar gelang hoe de acceptatie verloopt en of het echt een verbetering is. Straks krijg je weer een nieuwe audio codec of een verbeterd modulatie schema (DAB++) waardoor er meer bandbreedte beschikbaar komt maar wel nieuwe apparatuur nodig is.

Ik denk absoluut dat DAB toekomst heeft maar het moet gewoon allemaal beter en mensen moeten de voordelen kunnen zien en horen voor dat men over stapt.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 18 nov 2016 19:01

terrestrial schreef:
EtherScout schreef:

Een smartphone heeft alleen een draadantenne dus daar kun je niks van verwachten. Ik durf te wedden dat FM radio op zo'n ding ook dezelfde problemen geeft, alleen hoor je daar het geluid nog wel en bij DAB hoor je natuurlijk niks meer.
Dat van die draadantenne klopt helemaal. Die vergelijking met FM, daar wil ik wel een kanttekening bij zetten. De signaalsterkte van de FM-netten is op de meeste plekken (ook hier) vele malen hoger dan die bij de huidige DAB+netten. Bij gelijke signaalsterkte wint DAB+ het in de meeste gevallen van FM: Ruis door het geluid op FM is helder geluid op DAB+, bijna niet meer hoorbaar op FM is stilte op DAB+. Er zit gewoon veel te weinig power achter het DAB+signaal. Meer vermogen en/of meer zendlocaties voor DAB+ is heel hard nodig!
terrestrial schreef:Vandaag kwam het CBS met de cijfers over DAB+ en het blijkt dat er maar 6% van de mensen een DAB+ radio heeft. Dan denk ik toch dat je kunt concluderen dat het (nog) echt niet aanslaat. Is ook logisch want welke voordelen heeft het nu over analoge FM radio?? Het enige wat ik kan bedenken is het meer aanbod hebben maar verder is het alleen meer nadelig. De ontvangst is bagger en veel sneller verstoord zeker voor de commerciëlen en de geluidskwaliteit kan dan wel ruis vrij zijn maar is een grote stap terug. Alles onder de 128 Kbit is niet om aan te horen. Ook als je kijkt naar het aanbod van apparatuur is het niet veel bijzonders en is daar nog een grote stap te maken.
Betrouwbaarheid is het allerbelangrijkste. Als een gebruiker het apparaat aanzet, dan moet 'ie het gewoon doen. Met die huidige lage signaalsterkte is dat gewoon op veel te veel plekken niet het geval. Reactie van de gebruiker: pokkesysteem, terug naar FM.

De geluidskwaliteit is van minder belang. 96 kb/s is prima te doen en 80 kb/s zelfs ook nog wel. 64 kb/s is zeer mager, maar als het station niet op FM zit, dan slikken de meeste gebruikers dit ook nog wel. Het is radio voor in de keuken, op de werkplaats en voor onderweg. Thuis voldoen kabel en breedband internet veel beter, ook beter dan ether-FM.
terrestrial schreef:Naar mijn idee kunnen ze beter beginnen met kleine commerciëlen en lokale stations op FM afschakelen vanaf een 2020 en de grote stations vanaf 2030-2035 naar gelang hoe de acceptatie verloopt en of het echt een verbetering is. Straks krijg je weer een nieuwe audio codec of een verbeterd modulatie schema (DAB++) waardoor er meer bandbreedte beschikbaar komt maar wel nieuwe apparatuur nodig is.

Ik denk absoluut dat DAB toekomst heeft maar het moet gewoon allemaal beter en mensen moeten de voordelen kunnen zien en horen voor dat men over stapt.
DAB+ heeft zeker toekomst, als het nu maar ècht goed aangepakt wordt: alles op betrouwbaarheid: signaalsterkte, signaalsterkte, signaalsterkte. En dan snel FM en AM uit. (De nieuwe hobbyzenders staan hier buiten, gewoon aan laten. Later zelfs FM erbij doen met laag vermogen.)

Radioheld

Bericht door Radioheld » 18 nov 2016 19:44

Sinds de jaren '80 betrokken geweest bij het eerste DAB-avontuur in Nederland. Toen geflopt omdat niemand wilde. Nu is het gewoonweg te laat: DAB+ is geen alternatief zolang de geschakelde FM-zenders in de lucht zijn en de ontvangst eigenlijk beroerd. Net over de grens is het gedaan.
En bedenk ook dat 4G (straks 5G) met audio vrijwel niks kost. Dan zet je in de auto toch met gemak je iPhone aan met een fijne stream van een van de duizenden interessantere radiostations dan het DAB-aanbod?!
Thuis, op kantoor of in de tuin heb je kabel, ethernet en WiFi. Daar heb je echt geen DAB+ nodig.

hanilascoltatore

Bericht door hanilascoltatore » 18 nov 2016 20:30

Radioheld schreef:S
En bedenk ook dat 4G (straks 5G) met audio vrijwel niks kost.
Is dat echt zo ? Als ik iets buiten mijn bundel kom moet ik toch echt betalen. Bij DAB+ is dat niet het geval.

Daarbij Internet heeft ook nog al eens problemen. Als je alleen van internet afhankelijk bent voor radio, TV en telefoon en het valt uit, ben je wel in een keer teruggeworpen naar jaartal 1900!
Laat Ons Luisteren!

v.ijl

Bericht door v.ijl » 18 nov 2016 21:22

hanilascoltatore schreef:.....
Daarbij Internet heeft ook nog al eens problemen. Als je alleen van internet afhankelijk bent voor radio, TV en telefoon en het valt uit, ben je wel in een keer teruggeworpen naar jaartal 1900!
We worden langzaaaaaaam wakker :)) Het is niet de vraag óf het i-net uitvalt, maar wannéér!!!!! Geen radio, TV, telefoon, winkels gesloten, geen pinpas, helemaal niets
Alleen een eenzame AM of FM zender welke niet van i-net afhankelijk is.....
Doem scenario?????????????????????
en dan is er koffie......

ransbeek

Bericht door ransbeek » 18 nov 2016 21:45

Dab+ kan net zo goed plat gaan als het internet lijkt me. Internetradio klinkt in vele gevallen ook nog steeds beter dan DAB+. Ontvangst is in Nederland ook verre van optimaal. En dat gezien al die tijd die er sinds de start van DAB+ overheen is gegaan lijkt me dat toch niet echt een promotie voor het product DAB+, maar eerder gestuntel.

Het is niet de vraag óf het i-net uitvalt, maar wannéér!!!!

Tja, wie kan je dit nou wijsmaken? In het jaar 2000 zou het ook al gebeuren, en in tussentijd zou de wereld ook al 3 keer vergaan moeten zijn. Nonsens dus.

merijng

Bericht door merijng » 18 nov 2016 22:22

ransbeek schreef:Dab+ kan net zo goed plat gaan als het internet lijkt me. Internetradio klinkt in vele gevallen ook nog steeds beter dan DAB+. Ontvangst is in Nederland ook verre van optimaal. En dat gezien al die tijd die er sinds de start van DAB+ overheen is gegaan lijkt me dat toch niet echt een promotie voor het product DAB+, maar eerder gestuntel.

Het is niet de vraag óf het i-net uitvalt, maar wannéér!!!!

Tja, wie kan je dit nou wijsmaken? In het jaar 2000 zou het ook al gebeuren, en in tussentijd zou de wereld ook al 3 keer vergaan moeten zijn. Nonsens dus.
Het punt is dat "internet" slechts 1 medium is en dat het mogelijk is om deze in nederland, of een gedeelte ervan plat te leggen. Als alles via internet gaat is dat natuurlijk interessant voor terroristen.
Dit is appels met peren vergelijken. 2000 is wel degelijk een issue geweest in de IT wereld. Hetzelfde geld voor het jaargetal 2038(wat nu al een issue is ivm toekomstige datums invullen).

Je snapt dat "internet" via kabels loopt? Als kwaadwillige weten waar deze liggen dan kunnen zei een hoop problemen veroorzaken. Ik ben geen doom- denker maar ik ben het niet eens met je commentaar.

ransbeek

Bericht door ransbeek » 18 nov 2016 23:18

En DAB+ is onaantastbaar??? Lijkt me echt van niet. Er komen ook kabels bij kijken. Haal een DAB+ mast neer, knip verbindingskabels of stroom door en je hebt ook niks van ontvangst meer. Ik ga van het standpunt uit dat noch DAB+, noch internet,FM of AM veilig zijn aan manipulatie van buitenaf.

v.ijl

Bericht door v.ijl » 18 nov 2016 23:28

Internet en internet-gelerateerde zaken gaat inderdaad via kabels...
Hoe, denk je, verloopt de verbinding tussen Antwerpen en Amsterdam? Altijd via grote knooppunten en als je er zo'n knooppunt uit schiet heb je geen verbinding.....
Ja, de AM, FM en DAB+ zijn ook kwetsbaar maar is na een ramp weer lokaal op te starten. Internet niet, daar zijn te veel schakels.....
en dan is er koffie......

Plaats reactie