DAB+ Publieke Omroep

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
Plaats reactie
EtherScout

Re: DAB+ Publieke Omroep

Bericht door EtherScout » 17 jun 2018 20:41

GerjanOpDreef schreef:
17 jun 2018 20:06
EtherScout schreef:
17 jun 2018 12:41
Als de invoering van extra etherradio, wat de invoering van DAB+ in principe is, enkele commerciële stations de kop kost, dan is dat pure marktwerking. Een commercieel station moet gewoon brengen wat de luisteraar horen wil, in plaats van zich te verlagen tot allerlei protectionistisch gekronkel. Wie dat goed doet, overleeft. Hoe commercieel wil je het hebben?

Mocht de radio ooit verdwijnen, dan is dat niet de schuld van de overgang van FM naar DAB+, maar komt dat door de Spotifys van deze wereld. Spotify biedt immers iets wat radio nooit kan bieden. Dan zijn alle commerciële radiostations de klos. Ook dit is marktwerking. Hoe commercieel wil je het hebben?
Maar om de situatie in Noorwegen erbij te houden, daar is men van een handvol commerciële radiostations naar enkele tientallen commerciële omroepen gegaan. De marktleiders hebben daar grote klappen gekregen en de overigen hebben er luisteraars bij gekregen. Het gevolg is dat er daar middelmatige radio gaat ontstaan, waardoor luisteraars nog veel harder weglopen naar de Spotify's van deze wereld. Hoewel die vooralsnog niet bieden wat radio biedt, zal het niet lang meer duren voor het eerste Spotify radiostation over het internet knalt. DAB+ gaat de dolksteek in de rug worden voor de commerciële ether radio en voorloper Noorwegen zal daar als eerste de gevolgen van gaan merken.
Dus je wilt de luisteraars 'dwingen' om, ondanks mogelijkheden, massaal naar een paar ouderwetse grote stations te blijven luisteren via een verouderd medium? Het spijt mij, maar die tijd is voorbij. De luisteraars willen keuze en die keuze zullen ze krijgen ook. De stations zullen zich moeten aanpassen, anders overleven ze het inderdaad niet. Jammer dan. Laat er dan maar nieuwe stations komen die het wel begrepen hebben.

Ik wil dat die keuze er ook is via free-to-air etherradio, zo simpel is het. En ik ben niet de enige. DAB+ biedt die mogelijkheid en dat voor veel minder geld per station. Het alternatief is geen etherradio en alles via internet, vaak via een mobiel netwerk dat ook in de toekomst nog de nodige gaten kent. En wie betaalt dan de SIM-kaarten en abonnementen van al die radio's die voor algemeen gebruik en dus 'van niemand' zijn? Niet iedereen werkt op een kantoor met gratis WiFi.

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 18 jun 2018 10:50

EtherScout schreef:
17 jun 2018 10:27
Leuk die persoonlijke ervaringen, maar is het niet veel beter om naar de landelijke situatie te kijken? Op dit moment zijn beide netten niet optimaal, terwijl dat wel zou moeten. FM verbeteren dan? Dat gaat, op hier-en-daar wat lapmiddelen na, gewoon niet. Er zijn simpelweg te weinig frequenties. DAB+ verbeteren dan? Geen probleem, kwestie van de juiste zenders op de juiste plekken neerzetten. Extra frequenties zijn niet nodig. Ik zeg: hou op met dat FM-aangemodder, zet FM uit en steek het vrijgekomen geld in een fatsoenlijk DAB+net.
Ik zou zeggen, zorg dat DAB minimaal net zo goed werkt als FM. Dus ook in huis. Daarna kunnen ze wat mij betreft binnen een paar jaar FM uitschakelen. Maar dan moet DAB dus eerst veel beter gaan werken dan dat nu het geval is.

2n2219

Bericht door 2n2219 » 19 jun 2018 17:53

GerjanOpDreef schreef:
18 jun 2018 13:35

Ik wil niemand ergens toe dwingen. Als jij graag naar het al ruim voor de invoering verouderde DAB+ wilt luisteren, wie ben ik om daar iets van te vinden?

Naar jouw mening willen luisteraars keuze hebben. Nu is vrijwel overal in Nederland de keuze uit pakweg 15 goede radiostations en over het algemeen een paar mindere lokale omroepen.

Straks mag je luisteren naar 30 middelmatige radiostations naar de kwaliteiten van de gemiddelde lokale omroep. Als jij daar naar wil luisteren, prima. Ik hoor liever goede radio.
Voor zover ik weet zit er geen lokalo meer op DAB. Einde (tijdelijke) vergunningen.
Laat dat 15 goede maar weg, allemaal hetzelfde waarvan sommigen met buizenradio sound. Als ik in de auto zit is het óf eigen meuk óf bijvoorbeeld Dance Radio / DR P7 MIX etc.
Voor de rest: eens! :wink:
Een programma is een hinderlijke onderbreking van het testbeeld.

retep

Bericht door retep » 19 jun 2018 18:22

GerjanOpDreef schreef:
18 jun 2018 13:35

Of DAB+ goedkoper is als FM weet ik niet. Ik weet wel dat internet vele malen goedkoper is dan DAB+.

Tuurlijk voor een radio zender met 50 luisteraars... voor een normale radio zenders zoals ze op dit moment bestaat is Internet veel duurder dan FM of DAB+

retep

Bericht door retep » 19 jun 2018 18:35

dat je de kosten voor een FM of DAB+ zender een beetje (veel) te hoog inschat.

retep

Bericht door retep » 19 jun 2018 20:34

ooh vertellen... dat kan iedereen of heb je een bron ?

EtherScout

Bericht door EtherScout » 19 jun 2018 22:32

GerjanOpDreef schreef:
19 jun 2018 18:30
retep schreef:
19 jun 2018 18:22
Tuurlijk voor een radio zender met 50 luisteraars... voor een normale radio zenders zoals ze op dit moment bestaat is Internet veel duurder dan FM of DAB+
Een internet verbinding die miljoenen per jaar kost? Wat denk je zelf?
Er komt voor een groot station meer bij kijken dan alleen een hele dikke internetverbinding (liefst redundant), namelijk dikke servers (ook redundant), koeling, datacenterruimte, eventueel aparte aanvoerlijn en veel, heel veel elektriciteit. Allemaal professioneel spul en da's zeker niet gratis.

retep

Bericht door retep » 20 jun 2018 11:45

je hebt geen "dikke" internet verbinding nodig om het naar de zendmasten te krijgen, die zijn er immers maar een paar, je hebt wel een dikke internet verbinding nodig om 100.000 den luisteraars te gelijk te bereiken.

p.s. mis nog steeds een bron

EtherScout

Bericht door EtherScout » 20 jun 2018 13:04

retep schreef:
20 jun 2018 11:45
je hebt geen "dikke" internet verbinding nodig om het naar de zendmasten te krijgen, die zijn er immers maar een paar, je hebt wel een dikke internet verbinding nodig om 100.000 den luisteraars te gelijk te bereiken.

Klopt, plus dikke servers om al die luisteraars van een eigen, goed klinkende stream te voorzien. Als etherradio verdwijnt en alles naar Internet gaat, dan worden het voor een populair programma mogelijk zelfs meer dan 1.000.000 luisteraars tegelijk. Dat kan zelfs bij een onbeperkte keuze aan stations nog steeds gebeuren. Dan wil je toch niet dat je streamingservertje plat gaat?

fdboer

Bericht door fdboer » 20 jun 2018 14:28

EtherScout schreef:
20 jun 2018 13:04
retep schreef:
20 jun 2018 11:45

Klopt, plus dikke servers om al die luisteraars van een eigen, goed klinkende stream te voorzien. Als etherradio verdwijnt en alles naar Internet gaat, dan worden het voor een populair programma mogelijk zelfs meer dan 1.000.000 luisteraars tegelijk. Dat kan zelfs bij een onbeperkte keuze aan stations nog steeds gebeuren. Dan wil je toch niet dat je streamingservertje plat gaat?
Even uitgaande van een 96 kbps (AAC) stream is dat 96 Gbps ...
Afgerond dus zo'n 10 GB/sec.

Praktisch gezien gaat 'm dat niet worden en zul je met 'edge locations' moeten werken om de boel in de hand te houden. Een alternatief zou ip-multicast zijn, maar niemand neemt de moeite dat werkend te krijgen.

Iwanvl

Bericht door Iwanvl » 28 aug 2018 13:44

Vandaag lijkt er in mijn regio wat mis te zijn met kanaal 12c, signaal valt vaak weg en is verre van optimaal. De commerciëlen en regionalen doen het prima. Rondom Aalsmeer is het helemaal bar en boos en bijna geen stabiel signaal te krijgen, Op de A4 richting leiden en de 207 richting Alphen is het ook niet al te best. In Alphen zelf ben ik maar geswitched naar een commerciële zender welke wel een goed signaal bood.
Meer mensen met deze ervaring vandaag?

Uncle2

Bericht door Uncle2 » 05 sep 2018 11:34

De verminderde ontvangst kwam omdat de zender Hilversum uit de synchronisatie gelopen was. Hoewel de ontvangst na 1 dag weer redelijk normaal geworden is, is er nog steeds uitval in de omgeving van Amsterdam-Oost, Diemen.

Plaats reactie