DAB+ Publieke Omroep

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
Ou-Tannu

Re: DAB+ Publieke Omroep

Bericht door Ou-Tannu »

Uncle2 schreef:
Ou-Tannu schreef:Ergens in de uitzendstraat van de NPO zit nog duidelijk ruimte voor verbetering...

als ik de NPO zenders vergelijk met de commerciele ( landelijk / regionaal ) dan zit er wel verschil...
ondanks dat regionaal ook maar op 64kbit zit :-)
Men is er bij de NPO mee bezig. Lees op TotaalTV dit artikel: http://www.totaaltv.nl/nieuws/20932/npo ... -dab+.html" onclick="window.open(this.href);return false;
och zelfs al zou je 320kbits doen kan je nog een slechter geluid neer zetten dan 64kbits.... bitrate is slechts de helft van het werk...
passie3105

Bericht door passie3105 »

Ou-Tannu schreef:Ergens in de uitzendstraat van de NPO zit nog duidelijk ruimte voor verbetering...

als ik de NPO zenders vergelijk met de commerciele ( landelijk / regionaal ) dan zit er wel verschil...
ondanks dat regionaal ook maar op 64kbit zit :-)
Deze mail kreeg ik eergisteren terug van Radio 2

Beste ......,

de storing is inderdaad hardnekkig, we doen ons best deze op te lossen.

met vriendelijke groet,
Redactie NPO Radio 2
optimod

Bericht door optimod »

Alles valt of staat ook met de processing die ze gebruiken. Als ze gewoon de FM processing er op zetten klinkt het niet. Je zult speciale processoren moeten aanschaffen voor elke zender en die inregelen op DAB kwaliteit.
Ik zag laatst nog wel een foto voorbij komen van RadioNL die gewoon aparte processoren gebruiken voor al hun DAB stations + zusterstations.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

jessica schreef:Het is officieel! Vanaf 2016 is #KXRadio ook via DAB+ overal in Nederland te horen! #DAB #3FM #AVROTROS
https://twitter.com/kxradiodotnl/status ... 76/photo/1
Heel goed, KX-radio is echt een leuk station, zo zonder format. Een ware aanvulling!
passie3105 schreef:Nu NPO2 via NPO test in 96 kb/s. Wordt er dan eindelijk iemand wakker daar.
Ik vind 64 kb/s bij de meeste stations goed klinken behalve bij de NPO.
Heb daar een mail over gestuurd en kreeg als antwoord dat het een hardnekkig storing betreft !!!
Raar verhaal.

Het zou mooi zijn dat ze overstappen op 80 kb/s en EEP3A. Kwaliteit goed en bereik veel groter.
We wachten af.
Ik heb geluisterd met een goede koptelefoon en het verschil tussen een willekeurig 64 kb/s-station en NPO Test op 96 kb/s is aanzienlijk. Dat wil niet zeggen dat perse alle stations naar 96 kb/s moeten. De hoofdstations (eventueel met uitzondering van Radio 1) op 96 kb/s zou al een hele verbetering zijn. Radio 1 Extra kan, zolang er geen evenementen zijn, naar 32 kb/s. Dat er dan minder ruimte is voor diashows, vind ik niet zo erg.
terrestrial

Bericht door terrestrial »

die 96Kbit is al een wereld van verschil, net alsof je van telefoon kwaliteit naar bijna helder overschakelt. Kun je nagaan wat 128 Kbit gaat doen. Digitaal kan absoluut mooi klinken zijn als het maar goed is opzet.

Kortom laat ze die data rommel er af gooien en alle radio zenders in 128 Kbit aanbieden, Radio 4 naar 160 Kbit. Dan maar wat minder radio zenders per mux en anders zetten ze maar een 2e mux aan. Als je het doet moet je het ook goed doen!

En voor de persoon die hier boven beweerd dat bitrate maar het halve werk is. Uiteraard moet je altijd zorgen dat het audio wat de encoder/zender in gaat van goede kwaliteit is, dat spreekt voor zich en geldt voor alle distributie kanalen. Maar de bandbreedte (lees het bitrate/sample freq) op het doorgifte kanaal bepaald toch echt de uiteindelijke kwaliteit. Als je omdat je te weinig bandbreedte hebt en dus delen van je frequentie/tonen gebied mist een optimod gebruikt om bepaalde frequenties op te pompen om het beter te laten klinken is dat een pleister, geen structurele oplossing.
JanL

Bericht door JanL »

KPN is nu ook in de mast in Breda bezig.
optimod

Bericht door optimod »

Bitrate gaat ten kosten van ruimte. Minder kanalen dus als je voor kwaliteit gaat. Of je moet een beetje freewheelen met de kwaliteit, Radio 1 b.v. in lage kwaliteit en de muziekstations in hoger dan 64 kbps. Maar goed niet alle low bitrate kanalen klinken even slecht. Het is maar hoe je omgaat met processing en de codering.
Debaser

Bericht door Debaser »

Daar komt bij dat DAB+ toch niet geschikt is voor de echte hi-fi thuisinstallaties. Het is voor onderweg. Dan is een compromis over kwaliteit vs. kwantiteit zo gek nog niet.
Be a debaser!
hanilascoltatore

Bericht door hanilascoltatore »

Debaser schreef:Daar komt bij dat DAB+ toch niet geschikt is voor de echte hi-fi thuisinstallaties. Het is voor onderweg. Dan is een compromis over kwaliteit vs. kwantiteit zo gek nog niet.
Vind ik nog al meevallen. Als het netwerk voldoende bereik heeft klinkt het nog niet zo slecht. Ik heb geen kabel dus daarmee kan ik het niet vergelijken, maar wel met FM, internet en satelliet. De satelliet van CDS laat ook nog wel wat te wensen over. Op de oude analoge satelliet was het destijds beter.
Laat Ons Luisteren!
glokhoff

Bericht door glokhoff »

JanL schreef:KPN is nu ook in de mast in Breda bezig.
Is dat bovenin net onder de DVB antennes of op de nieuwe opbouw op zo'n 2/3 van de hoogte ?
JanL

Bericht door JanL »

glokhoff schreef: Is dat bovenin net onder de DVB antennes of op de nieuwe opbouw op zo'n 2/3 van de hoogte ?
Ik zag 2 man onder de DVB antenne's bezig. Op de opbouw was niets te zien.
terrestrial

Bericht door terrestrial »

Debaser schreef:Daar komt bij dat DAB+ toch niet geschikt is voor de echte hi-fi thuisinstallaties. Het is voor onderweg. Dan is een compromis over kwaliteit vs. kwantiteit zo gek nog niet.
Hoe kom je hier nu weer bij? DAB+ is prima in staat om zeer goed geluid neer te zetten maar dat kost meer bandbreedte, en wat jij voor onderweg gebruikt is voor een ander in de woonkamer. Genoeg mensen die liever een losse radio gebruiken dan aansluiten op de kabel. Maar dan willen ze toch goede geluidskwaliteit en dat is toch ook logisch. Als je echt HiFi wil moet je niet naar de radio luisteren maar naar je CD collectie voor de mensen die dat nog hebben, of zoals ik naar mijn FLAC collectie, dat is hifi en niet gecomprimeerd.

Punt blijft dat als mensen van 70plus duidelijk het verschil horen en DAB dof noemen in vergelijk met FM dan doe je iets verkeerd. En dan kun jij van mening zijn dat 64 Kbit genoeg is, gelukkig zullen de meeste Nederlanders daar anders over denken en die bepalen of DAB een succes wordt.
optimod

Bericht door optimod »

Ben het wel eens met bovenstaande reactie. Ik zou daar niet te ligt over denken. Als de consument nu al hoort (letterlijk of figuurlijk via de berichten in de media) dat de geluidskwaliteit te wensen over blijft lijkt me dat niet zo goed visitekaartje voor DAB+. De consument is kritischer dan je denkt heb ik het idee, en gelijk hebben ze natuurlijk als het gaat om een aanschaf die gedaan moet worden.
RadioRatio

Bericht door RadioRatio »

Ik zie vooral de kwantiteit van de radioprogramma's als grootste voordeel van DAB+ boven FM.
Uiteraard moet de DAB+ geluidskwaliteit minimaal die van FM zijn, bij voorkeur nog iets beter. Als ze zich met DAB+ richten op mobiel gebruik (auto's) dan hoeft de geluidskwaliteit wat mij betreft niet "perfect" te zijn, want als je rijdt dan hoor je het verschil tussen goed en perfect niet. Thuis heb je meerdere opties om naar radio te luisteren.
Verder kan het DAB+ netwerk zo gebouwd worden dat landelijk ook echt landelijk is (in tegenstelling tot de meeste "landelijke" FM zenders) en kan overal indoor dekking gecreëerd worden.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

RadioRatio schreef:Ik zie vooral de kwantiteit van de radioprogramma's als grootste voordeel van DAB+ boven FM.
Uiteraard moet de DAB+ geluidskwaliteit minimaal die van FM zijn, bij voorkeur nog iets beter. Als ze zich met DAB+ richten op mobiel gebruik (auto's) dan hoeft de geluidskwaliteit wat mij betreft niet "perfect" te zijn, want als je rijdt dan hoor je het verschil tussen goed en perfect niet. Thuis heb je meerdere opties om naar radio te luisteren.
Verder kan het DAB+ netwerk zo gebouwd worden dat landelijk ook echt landelijk is (in tegenstelling tot de meeste "landelijke" FM zenders) en kan overal indoor dekking gecreëerd worden.
Mee eens. Toch lijkt met mij goed voor DAB+ als er enkele stations in hogere kwaliteit uitzenden. Op die manier kan DAB+ laten horen dat het systeem wel degelijk tot goed geluid in staat is. De NPO heeft geld en ruimte, dus laat de NPO de hoofdmuziekkanalen in 96 kb/s doorgeven. Indien mogelijk zelfs Radio 4 in 128 kb/s. Dat de themakanalen dan op 64 kb/s (en R1Extra op 32 kb/s) zitten is niet zo erg. Ook het verdwijnen van enkele diashows is niet erg. Eentje voor Radio 1 lijkt mij in principe genoeg.
Plaats reactie