Optimalisatie Lopik: Vermogen naar 400kW ERP!

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
EA

Bericht door EA » 04 sep 2010 10:34

Kan niet alles weten natuurlijk, bedankt voor de info.
Weg met de eenheidsworst op de radio en het bewandelen van platgetreden paden.

DX'r

Bericht door DX'r » 04 sep 2010 12:46

EA schreef:Kan niet alles weten natuurlijk, bedankt voor de info.
Wat een geleuter van je want alles staat gewoon hier vermeld
http://www.radio-tv-nederland.nl/audio_processing.html

[edit: admin3]

radiofreak6666

Bericht door radiofreak6666 » 04 sep 2010 13:29

Die lijst is volgens mij al lang niet meer bijgewerkt, en het is afvragen of BP gewoon die 2300 heeft laten staan of zelf iets anders heeft neergezet (al dan niet in opdracht van de NPO)

DX'r

Bericht door DX'r » 04 sep 2010 14:44

radiofreak6666 schreef:Die lijst is volgens mij al lang niet meer bijgewerkt, en het is afvragen of BP gewoon die 2300 heeft laten staan of zelf iets anders heeft neergezet (al dan niet in opdracht van de NPO)
Voor 1 sept. hadden Radio 1, 2 en 4 geen 2300 en nu dus wel.
Begin dit jaar heeft Sky Radio de Omnia 3 eruit gehaald en vervangen door een Omnis SG dus dan mag jij zeggen of de lijst bijgewerkt is of niet :))

paullus40

Bericht door paullus40 » 04 sep 2010 16:48

Nou vandaag was de grote test. Ik kom terug op mijn eerdere positieve ervaring van mijn dagelijkse gang naar mijn werk, op loopafstand in Haarlem.
Ik loop elke zaterdag een rondje door Velserbroek, Santpoort en Bloemendaal. Dan heb ik altijd de radio aan op Radio 2 voor Spijkers met Koppen en de Strepen van Spits.
Voorheen met KPN was de ontvangst ook niet optimaal, maar het was te doen.
Ik loop nu eenmaal niet met een uitgerichte 8 elements vertikaal gepolariseerde antenne op mijn hoofd. Het gaat om een Sony SRF-59 Walkmanradio waar het hoofdtelefoonsnoer dienst doet als antenne.
Vandaag was het echt drama. De veldsterkte met BP in Zuid Kennemerland is totaal niet meer wat het geweest is met KPN.
De door mij eerder genoemde vervorming, blijkt te komen door de slechte ontvangst.
Alleen als ik zittend op een bankje de radio er naast leg, heb ik weer de ontvangst die ik met KPN had als de radio gewoon in de binnenzak zat.
Als ik de ontvanger iets hoger zet in de band dan Lopik Radio 2, krijg ik Radio M.
Deze zender komt perfect door zonder vervorming terwijl deze alleen voor provincie Utrecht bedoeld is. De omgekeerde wereld dus.
Ik hoop echt dat een en ander nog verbeterd wordt, want de huidige situatie is een behoorlijke verslechting ten opzichte van de oude situatie.
Het maakt mij echt niets uit wie de zender exploiteert.
Neerhalen van BP is dan ook niet mijn bedoeling, maar zo'n verslechtering van de ontvangst zoals ik nu ervaar, vind ik geen succes. Ik wil gewoon weer net zo kunnen luisteren als ik een paar weken geleden nog kon met de zelfde apparatuur.
Radio is een blijvertje.

radiofreak6666

Bericht door radiofreak6666 » 04 sep 2010 17:29

Opvallend,

Je stemt af op lopik? (volgens FMscan zou de steunzender in Adam nog net binnen bereik liggen van haarlem)

jassy

Bericht door jassy » 04 sep 2010 18:32

radiofreak6666 schreef:Opvallend,

Je stemt af op lopik? (volgens FMscan zou de steunzender in Adam nog net binnen bereik liggen van haarlem)
De waardes in FMscan betreffende de NPO steunzenders kloppen niet echt.. Ik zal die eens gaan aanvullen, voor zover bekend.

Overigens, bij op- of aanmerkingen over de gepresenteerde data bij FMScan mag je mij gerust een PM sturen, dan zal ik het aanpassen.
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

http://www.dabmonitor.nl/

analoog

Bericht door analoog » 05 sep 2010 09:10

De beelden op FMscan kloppen wel aardig, maar je moet even naar de opgegeven waarden kijken! Voor goede ontvangst is zeker 60 dbmicroV nodig en in de stad meer, maar de grafieken gaan uit van lagere waarden. Dan krijg je wel beter bereik natuurlijk :-)

Je kunt dus de FMscan grafieken verbeteren door uit de gaan van bv. 62 dbmicroVolt.

Overigens is het niet ondenkbaar dat je inderdaad per ongeluk Amsterdam ontvangt ipv Lopik in simmige gevallen, ze zitten maar 304 kHz uit elkaar. (4*76 kHz piloottoon).

In Zaandam is de ontvangst goed en in Hoorn nu ook las ik. Dus waarom dan niet in Haarlem?

DX'r

Bericht door DX'r » 05 sep 2010 12:23

paullus40 schreef:Nou vandaag was de grote test. Ik kom terug op mijn eerdere positieve ervaring van mijn dagelijkse gang naar mijn werk, op loopafstand in Haarlem.
Ik loop elke zaterdag een rondje door Velserbroek, Santpoort en Bloemendaal. Dan heb ik altijd de radio aan op Radio 2 voor Spijkers met Koppen en de Strepen van Spits.
Voorheen met KPN was de ontvangst ook niet optimaal, maar het was te doen.
Ik loop nu eenmaal niet met een uitgerichte 8 elements vertikaal gepolariseerde antenne op mijn hoofd. Het gaat om een Sony SRF-59 Walkmanradio waar het hoofdtelefoonsnoer dienst doet als antenne.
Vandaag was het echt drama. De veldsterkte met BP in Zuid Kennemerland is totaal niet meer wat het geweest is met KPN.
De door mij eerder genoemde vervorming, blijkt te komen door de slechte ontvangst.
Alleen als ik zittend op een bankje de radio er naast leg, heb ik weer de ontvangst die ik met KPN had als de radio gewoon in de binnenzak zat.
Als ik de ontvanger iets hoger zet in de band dan Lopik Radio 2, krijg ik Radio M.
Deze zender komt perfect door zonder vervorming terwijl deze alleen voor provincie Utrecht bedoeld is. De omgekeerde wereld dus.
Ik hoop echt dat een en ander nog verbeterd wordt, want de huidige situatie is een behoorlijke verslechting ten opzichte van de oude situatie.
Het maakt mij echt niets uit wie de zender exploiteert.
Neerhalen van BP is dan ook niet mijn bedoeling, maar zo'n verslechtering van de ontvangst zoals ik nu ervaar, vind ik geen succes. Ik wil gewoon weer net zo kunnen luisteren als ik een paar weken geleden nog kon met de zelfde apparatuur.
En wederom een bewijs dat er geen 400kW naar Noord Holland gaat maar er zijn altijd mensen die eigenwijs blijven en zeggen dat het wel zo is :lol:
Diep triest dat je Radio M wel goed hebt en je Radio 2 niet knalhard hebt. Tja een paar antennes ophangen onderelkaar lijkt simpel maar de grote vraag is waar de dippen van het grote antenne systeem zitten want ja met 12 lagen zitten er ook dippen in de vertikale openingshoek. Als je die niet opvult krijg je dit soort bereik. In Haarlem niets en 10 kilometer verderop is het weer goed. Mogen jullie zeggen wie zijn zaakjes beter voor elkaar had :))

Delphi

Bericht door Delphi » 05 sep 2010 12:33

Bij mij in Haarlem geen problemen. Voorheen niet en nu nog/ook niet. Zowel op de autoradio als op het 'campingradiootje' goede ontvangst. Mijn echte tuner hangt aan de kabel, dus betere gegevens kan ik je niet leveren.
Doe het goed of doe het niet...

analoog

Bericht door analoog » 05 sep 2010 15:33

DX'r schreef:En wederom een bewijs dat er geen 400kW naar Noord Holland gaat maar er zijn altijd mensen die eigenwijs blijven en zeggen dat het wel zo is :lol:
Diep triest dat je Radio M wel goed hebt en je Radio 2 niet knalhard hebt. Tja een paar antennes ophangen onderelkaar lijkt simpel maar de grote vraag is waar de dippen van het grote antenne systeem zitten want ja met 12 lagen zitten er ook dippen in de vertikale openingshoek. Als je die niet opvult krijg je dit soort bereik. In Haarlem niets en 10 kilometer verderop is het weer goed. Mogen jullie zeggen wie zijn zaakjes beter voor elkaar had
Er zijn ook mensen die posten dat het wel goed is, hier of elders. Dus de waarheid ligt in het midden. Ikzelf had van de week goede ontvangst in Noord-Holland, ook in het beruchte gebied tussen Alkmaar, Hoorn en Den Helder, dus hoeveel vermogen er wordt gestookt weet niemand maar hard is het wel.
Ook zender Wieringerwerf doet het beter dan eerst.

radiofreak6666

Bericht door radiofreak6666 » 05 sep 2010 20:51

Anders gewoon een mailtje naar BP sturen over die 400KW (als het goed is eigenlijk +/- 300)?

Is en blijft wel analoge techniek, die heel gemakkelijk beinvloed wordt door van alles en nogwat. Een kleine verandering aan de africhting van de antenne(s), de weersomstandigheden e.d. kan al een hoop effect geven.

LOS

Bericht door LOS » 05 sep 2010 21:33

Is er ook iets gewijzigd met de 94.2MHz Smilde 100%NL? Zender heeft naar mijn idee een wat groter bereik gekregen.
LOS van alles

radiofreak6666

Bericht door radiofreak6666 » 05 sep 2010 22:18

Zou opvallend zijn, want BP heeft in Smilde juist z´n antennes lager gehangen! (of ze zouden het vermogen teveel naar boven gecompenseerd moeten hebben)\

Als 100%NL eerst op een KPN antenen zat, is de kans groot dat deze nu ook op de nieuwe BP antennes zit inderdaad.

w.b.t. FMscan, die klopt behoorlijk inderdaad, mooie site!

radiofreak6666

Bericht door radiofreak6666 » 05 sep 2010 23:37

Valt me op dat sinds vanavond? geen RT meer uitgezonden wordt op R2/R3/R4, iedergeval niet meer vanaf Lopik en het daaraanvast hangende relais station in Roosendaal.

En op radio 1 krijg ik "102 FM =e - IO = 538" te zien . . . .
(blijkbaar zend radio 1 uit via een 538 installatie??)

BIj jullie ook het geval?

Edit: ondertussen verholpen

Plaats reactie