DAB+ Omroepen in laag 7

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Jarod

Re: DAB+ Omroepen in laag 7

Bericht door Jarod »

Is er een overzicht van de DAB lagen?
Of iemand die het precies uit kan typen?

Oh laat maar: https://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html
Met lagen bedoelen ze gewoon kanalen. Ik was even in de war.
Scan je DAB+ radio regelmatig opnieuw!
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Jarod schreef: 17 apr 2021 12:53 Is er een overzicht van de DAB lagen?
Of iemand die het precies uit kan typen?
In het rapport van de Taskforce Indeling Digitaal Spectrum van eind maart 2019 staat vanaf pagina 17 een mooi overzicht. De informatie uit dit rapport is wel verouderd, dus ga er niet zomaar vanuit dat de geschetste nieuwe situatie die hierin staat, ook de precieze eindsituatie in 2022 is. Die eindsituatie zal er wel veel op lijken.

Meer info vind je in het topic 'Herindeling DAB+netten'.

Ik sta nu op 2000 berichten. :D
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Zoals verwacht zijn er meer aanvragen binnengekomen dan dat er capaciteit beschikbaar is en worden daarom op 22 juni 12 vergunningen voor landelijke DAB+ Laag 7 geveild. Beperkte capaciteit maar veel animo, daar gaat MTVNL vast van profiteren.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
EtherScout

Madurodam FM schreef: 18 mei 2021 08:29 Zoals verwacht zijn er meer aanvragen binnengekomen dan dat er capaciteit beschikbaar is en worden daarom op 22 juni 12 vergunningen voor landelijke DAB+ Laag 7 geveild. Beperkte capaciteit maar veel animo, daar gaat MTVNL vast van profiteren.
Positief nieuws en inderdaad zoals verwacht. Ik ben benieuwd wie de gelukkigen gaan zijn straks. Ik hoop dat Kink er daar één van is. Het is ook duidelijk dat MTVNL dit voorzien heeft, gezien de uitbreiding van hun netwerk begin dit jaar.

Ik ben blij dat er voor 12 vergunningen van 96 kb/s gekozen is, in plaats van 18 x 64 kb/s, of 24 x 48 kb/s, of nog erger. Gelukkig geen Engelse praktijken op de Nederlandse DAB+ dus.
density1

Bericht door density1 »

Moeten we nog maar afwachten of er veel gegadigde overstappen naar MTVNL als in laag 7 alles al vol zit. Daar komen nu alle stations die er nu al op zitten en geen nieuwkomers dus. Dan blijft dus alleen MTVNL die een monopolie positie inneemt over? Dan kunnen ze nog meer de prijzen opdrijven zoals ze nu al doen.
Ik vind de 'Engelse praktijken' niet zo heel erg, daar heb je heel veel stations en dus ook veel variatie. En daar gaat het toch om.
EtherScout

density1 schreef: 18 mei 2021 10:40 Moeten we nog maar afwachten of er veel gegadigde overstappen naar MTVNL als in laag 7 alles al vol zit. Daar komen nu alle stations die er nu al op zitten en geen nieuwkomers dus. Dan blijft dus alleen MTVNL die een monopolie positie inneemt over? Dan kunnen ze nog meer de prijzen opdrijven zoals ze nu al doen.
Ik vind de 'Engelse praktijken' niet zo heel erg, daar heb je heel veel stations en dus ook veel variatie. En daar gaat het toch om.
Er komt deze zomer nog een nieuwe mux vrij, namelijk op kanaal 8D in de Randstad. Deze staat los van de netwerken van de regionale omroepen en zal dus geheel vrij zijn van programma-eisen. Dit levert nog eens 12 nieuwe kavels op. Ik verwacht dat de verdelingsprocedure in de tweede helft van dit jaar start. Dit levert een goedkoper alternatief op voor MTVNL, zij het met beperkte dekking.

Met 12 programma's per mux heeft Nederland straks 12x publiek, 24x landelijk commercieel, 12x MTVNL, 12x Randstad, 12x regionaal en 12x lokaal. Dat zijn 84 (Randstad) of 72 (rest van het land) stations, plus overlap van buiten het dekkingsgebied. Is dat niet genoeg?
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Madurodam FM schreef: 18 mei 2021 08:29 Zoals verwacht zijn er meer aanvragen binnengekomen dan dat er capaciteit beschikbaar is en worden daarom op 22 juni 12 vergunningen voor landelijke DAB+ Laag 7 geveild. Beperkte capaciteit maar veel animo, daar gaat MTVNL vast van profiteren.
Dat is maar de vraag. Komen er serieuze radiostations bij? Of hebben Talpa, RadioCorp en DPG media ieder een bod gedaan voor 4 kavels om de concurrentie buiten de deur te houden door de beschikbare ruimte op te vullen met wat streampjes.
WinnaarRadioring2023

EtherScout schreef: 18 mei 2021 11:02
density1 schreef: 18 mei 2021 10:40 Moeten we nog maar afwachten of er veel gegadigde overstappen naar MTVNL als in laag 7 alles al vol zit. Daar komen nu alle stations die er nu al op zitten en geen nieuwkomers dus. Dan blijft dus alleen MTVNL die een monopolie positie inneemt over? Dan kunnen ze nog meer de prijzen opdrijven zoals ze nu al doen.
Er komt deze zomer nog een nieuwe mux vrij, namelijk op kanaal 8D in de Randstad. Deze staat los van de netwerken van de regionale omroepen en zal dus geheel vrij zijn van programma-eisen. Dit levert nog eens 12 nieuwe kavels op. Ik verwacht dat de verdelingsprocedure in de tweede helft van dit jaar start. Dit levert een goedkoper alternatief op voor MTVNL, zij het met beperkte dekking.

Met 12 programma's per mux heeft Nederland straks 12x publiek, 24x landelijk commercieel, 12x MTVNL, 12x Randstad, 12x regionaal en 12x lokaal. Dat zijn 84 (Randstad) of 72 (rest van het land) stations, plus overlap van buiten het dekkingsgebied. Is dat niet genoeg?
Niet overdrijven, vooralsnog is de situatie vooral;

5 publiek, 12 commercieel, 4 MTVNL, 12 regionaal, 24 lokaal, 125 hetzelfde RadioNL, 12 computers die wat muziek uitboeren.

Denk niet dat het heel hard zal veranderen.
WinnaarRadioring2023

Goed dat er geveild wordt. Links en rechts zijn er wel wat radiostations die toegevoegde waarde zouden kunnen leveren op DAB+. KINK en Groot Nieuws Radio lijken mij twee mooie kandidaten voor de nieuwe mux. Misschien zijn er nog wat vermogende internet streams die wat kunnen toevoegen. Ben benieuwd wat de veiling gaat opleveren.
EtherScout

WinnaarRadioring2023 schreef: 18 mei 2021 22:54
EtherScout schreef: 18 mei 2021 11:02 Met 12 programma's per mux heeft Nederland straks 12x publiek, 24x landelijk commercieel, 12x MTVNL, 12x Randstad, 12x regionaal en 12x lokaal. Dat zijn 84 (Randstad) of 72 (rest van het land) stations, plus overlap van buiten het dekkingsgebied. Is dat niet genoeg?
Niet overdrijven, vooralsnog is de situatie vooral;

5 publiek, 12 commercieel, 4 MTVNL, 12 regionaal, 24 lokaal, 125 hetzelfde RadioNL, 12 computers die wat muziek uitboeren.

Denk niet dat het heel hard zal veranderen.
Dit gaat over de vraag of 12 plekken per mux genoeg is. Ik ben blij met dat aantal, omdat ik geluidskwaliteit ook belangrijk vind. De aantallen die ik aangeef, zijn de toekomstige aantallen.

Ik heb het niet over de inhoud van de stations. De commercie bepaalt deze en dit levert nu eenmaal geen perfecte situatie op. Ik verwacht dat 84 of 72 plekken op DAB+ wel genoeg is om ook diversiteit een kans te geven, ondanks de imperfectie van de commerciële markt.
EtherScout

WinnaarRadioring2023 schreef: 18 mei 2021 22:57 Goed dat er geveild wordt. Links en rechts zijn er wel wat radiostations die toegevoegde waarde zouden kunnen leveren op DAB+. KINK en Groot Nieuws Radio lijken mij twee mooie kandidaten voor de nieuwe mux. Misschien zijn er nog wat vermogende internet streams die wat kunnen toevoegen. Ben benieuwd wat de veiling gaat opleveren.
Mee eens, al vermoed ik dat ook Radio Maria een gooi naar een plekje zal doen. Arrow Classic Rock zou een welkome aanvulling zijn. Maar ik zie het meest uit naar een betere plek voor Kink.
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Arrow Classic Rock is via DAB+ nu minimaal te ontvangen. Ik ga er dan ook vanuit dat zij een gooi doen naar een plek op Laag 7. Anders hadden zij allang voor betere ontvangst gezorgd. Het Vlaamse One World Radio van Tomorrowland heeft ook al laten weten in andere landen via DAB+ te willen uitzenden, dus verwacht ik die partij ook wel als mogelijke bieder.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
density1

Bericht door density1 »

EtherScout schreef: 19 mei 2021 09:25
WinnaarRadioring2023 schreef: 18 mei 2021 22:57 Goed dat er geveild wordt. Links en rechts zijn er wel wat radiostations die toegevoegde waarde zouden kunnen leveren op DAB+. KINK en Groot Nieuws Radio lijken mij twee mooie kandidaten voor de nieuwe mux. Misschien zijn er nog wat vermogende internet streams die wat kunnen toevoegen. Ben benieuwd wat de veiling gaat opleveren.
Mee eens, al vermoed ik dat ook Radio Maria een gooi naar een plekje zal doen. Arrow Classic Rock zou een welkome aanvulling zijn. Maar ik zie het meest uit naar een betere plek voor Kink.
Kink zit toch nu ook al op een landelijk kavel dus de ontvangst zou toch al goed moeten zijn, in ieder geval beter dan de regionale/lokale muxen? Dus als die een plekje in laag 7 krijgen zou dat mooi zijn, maar betere ontvangst dan nu?
EtherScout

density1 schreef: 19 mei 2021 11:15
EtherScout schreef: 19 mei 2021 09:25 Maar ik zie het meest uit naar een betere plek voor Kink.
Kink zit toch nu ook al op een landelijk kavel dus de ontvangst zou toch al goed moeten zijn, in ieder geval beter dan de regionale/lokale muxen? Dus als die een plekje in laag 7 krijgen zou dat mooi zijn, maar betere ontvangst dan nu?
De ontvangst van Kink is prima, maar de geluidskwaliteit nog niet: 56 kb/s is gewoon te weinig. Daarbij gun ik Kink wel een eigen plekje, in plaats van dat ze deze moeten huren van anderen.
WinnaarRadioring2023

Dat laatste vooral. Zou goed zijn als alle radiostations hun eigen plekje hebben. Arrow Classic Rock is ook een fijne zender, had ik niet aan gedacht.

Een Radio Olympia of de Reformatorische Omroep zouden ook mooie aanvullingen zijn
Plaats reactie