DAB+ portable ontvangers waarbij je een externe antenne kunt aansluiten?

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

density1

Re: DAB+ portable ontvangers waarbij je een externe antenne kunt aansluiten?

Bericht door density1 »

Voor dat geld heb je ook een tuner. Dus dit is niet bepaald een alternatief.
remco_k

Bericht door remco_k »

Pascal. K schreef: 29 apr 2021 11:41
density1 schreef: 29 apr 2021 11:35 Ook naar zitten kijken inderdaad, maar weet niet of die dingen draaien op de huidige software van de Mac dus ben daar een beetje huiverig voor.
Op mijn prive en zakelijke macbook werkt het!

Big Sur 11.3

www.welle.io

Deze stick:

https://www.rtl-sdr.com/buy-rtl-sdr-dvb-t-dongles/
@density1:
Check ook even dit draadje:
Pi-DABReceiver: Voor de nerds, maak je eigen DAB+ ontvanger met een Raspberry Pi en een USB DVB-T stick
Is met een SDR stick, kan externe antenne aan. Luisteren naar de zenders doe je dan via je netwerk, met welle.io of met de webinterface die de Pi serveert.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming, 3 mountpoints, met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
density1

Bericht door density1 »

Sorry, dat is me allemaal te ingewikkeld. Zo'n SDR stick die eerder werd aangehaald door Pascal lijkt me dan een eenvoudiger oplossing
DX'r

Bericht door DX'r »

remco_k schreef: 29 apr 2021 17:40
Pascal. K schreef: 29 apr 2021 11:41
density1 schreef: 29 apr 2021 11:35 Ook naar zitten kijken inderdaad, maar weet niet of die dingen draaien op de huidige software van de Mac dus ben daar een beetje huiverig voor.
Op mijn prive en zakelijke macbook werkt het!
Big Sur 11.3
www.welle.io
Deze stick:
https://www.rtl-sdr.com/buy-rtl-sdr-dvb-t-dongles/
@density1:
Check ook even dit draadje:
Pi-DABReceiver: Voor de nerds, maak je eigen DAB+ ontvanger met een Raspberry Pi en een USB DVB-T stick
Is met een SDR stick, kan externe antenne aan. Luisteren naar de zenders doe je dan via je netwerk, met welle.io of met de webinterface die de Pi serveert.
Zou leuk zijn als dit soort projecten openbaar zou zijn
remco_k

Bericht door remco_k »

DX'r schreef: 29 apr 2021 23:43 Zou leuk zijn als dit soort projecten openbaar zou zijn
Is samengesteld van verschillende openbare pakketten, staan erin beschreven. :smile:
Dus je kan er ook prima ééntje vanaf scratch maken.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming, 3 mountpoints, met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

density1 schreef: 29 apr 2021 18:06 Sorry, dat is me allemaal te ingewikkeld. Zo'n SDR stick die eerder werd aangehaald door Pascal lijkt me dan een eenvoudiger oplossing
Grappige is dat het via dezelfde stick werkt en op basis van de software wat ook onder motorkap van kant en klare software Welle zit.

Je kan dus altijd nog verder met leuke projecten, maar het hoeft niet. Voor standaard gebruik is Welle met een rtl-sdr stick op een mac prima te doen! Zelfd op een android telefoon
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

density1 schreef: 29 apr 2021 11:52 Zit nog op Catalina overigens maar gaat wel veranderen binnenkort dus vandaar. Wil natuurlijk niet hebben dat ik iets aanschaf wat later niet meer blijkt te werken omdat Apple met een update komt.

Zag daar overigens 1 staan op die website van de RTL-SDR maar wordt daar in ieder geval een antenne bij geleverd zodat je even aan de slag kunt en later een externe antenne aan kunt sluiten? Want ik zie ook RTL-SDR's waar dit wel bij geleverd wordt, zo'n voet antennetje.
Ik heb deze ooit bij RTL SDR besteld via Ebay.

https://www.ebay.nl/itm/RTL-SDR-Blog-V3 ... 3144516411

32 euro, inclusief antenne.
density1

Bericht door density1 »

Oké bedankt voor de tips zo ver. Ik ga het allemaal eens overwegen, maar sluit niet uit dat er binnenkort hier gewoon een DAB radio staat hoor i.p.v. een stick in mijn computer.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Check goed de mogelijkheden en de menu opties.

Niet alle ontvangers ondersteunen alle DAB+ mogelijkheden zoals EPG, logo enz

Met Welle software kan je en zie je gewoon meer info. Ontvangstgevoelligheid is daar ook in te stellen.
DX'r

Bericht door DX'r »

remco_k schreef: 30 apr 2021 09:19
DX'r schreef: 29 apr 2021 23:43 Zou leuk zijn als dit soort projecten openbaar zou zijn
Is samengesteld van verschillende openbare pakketten, staan erin beschreven. :smile:
Dus je kan er ook prima ééntje vanaf scratch maken.
ik bedoel dat het leuk zou zijn als je deze ontvangers kon beluisteren, lijkt nu niet het geval
Plaats reactie