Herindeling DAB+netten

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

EtherScout

Re: Herindeling DAB+netten

Bericht door EtherScout » 23 sep 2019 08:37

MFM schreef:
22 sep 2019 18:07
Uiteraard bedoel ik natuurlijk gewoon dat het onzin is om dab+ via de kabel te distribueren terwijl de kabelaars/tv en internetproviders gewoon al zeer veel radiozenders in hun digitale pakket hebben.

(Wat ik uit het verhaal van Etherscout begrijp is dat Dab+ via kabel beter en duurder zou zijn, 2 dingen waar de consument wat radio luisteren betreft geen cent extra voor zou betalen)
Dat bedoel ik niet. DAB+ via de kabel heeft één voordeel, namelijk dat je met een gewone radio of stereoset met DAB+ naar digitale radio kan luisteren. DVB-C-ontvangers (kabelboxen) zijn ontworpen voor TV-kijken en maken het radioluisteren met de TV uit nodeloos omslachtig en weinig gebruiksvriendelijk. Daarnaast heeft niet iedereen de radio naast de TV staan in de woonkamer. Verder is er geen verschil. Het geluid is digitaal en de kwaliteit ervan wordt bepaald door de kabelaanbieder.

Ik stel voor om in dit topic verder te gaan over DAB+ via de ether. Voor DAB+ via de kabel is er een nieuw topic.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 23 okt 2019 08:09

De verdeling van de tijdelijke lokale muxen is eindelijk begonnen. Alle info en een kaartje staan in de PDFs. Het lijkt erop dat de gebieden waar in de testperiode muxen on-air waren, als eerste verdeeld worden. Het wachten is nu nog op meer info over de landelijke mux 'laag 7'.

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 23 okt 2019 19:30

Dat is allemaal heel leuk, maar ik hoop dat er wel een verplichte bitrate komt van 128kbps. Voor alle radiostations. Al die verplichte tweede kanalen er af, de huidige extra radiostations kunnen gewoon blijven. De NPO heeft aan 2 radiostations wel voldoende, de rest kan mooi opgevuld worden met de RPO.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 23 okt 2019 20:59

LokaleSter schreef:
23 okt 2019 19:30
Dat is allemaal heel leuk, maar ik hoop dat er wel een verplichte bitrate komt van 128kbps. Voor alle radiostations. Al die verplichte tweede kanalen er af, de huidige extra radiostations kunnen gewoon blijven. De NPO heeft aan 2 radiostations wel voldoende, de rest kan mooi opgevuld worden met de RPO.
De nieuwe standaardbitrate wordt 96 kb/s. Dit zie je terug in het aantal van 12 stations per mux. Deze bitrate is een goed compromis tussen geluidskwaliteit en diversiteit. De geluidskwaliteit is dan in de meeste gevallen ruim voldoende. Bij de NPO is dit al het geval en de commerciëlen kunnen omhoog zodra de herindeling in het betreffende dekkingsgebied (landelijk of regionaal) een feit is. De verplichting om een tweede kanaal aan te bieden op 11C bestaat niet meer. De stations die dat nu doen, doen dat vrijwillig.

DAB+ werkt het meest efficiënt als stations met zo veel mogelijk hetzelfde dekkingsgebied de multiplex delen. Dit betekent landelijke stations bij elkaar, regionale stations bij elkaar en lokale stations bij elkaar. In de plannen voor de herindeling is dit ook het geval.

De NPO vervult nu een zeer belangrijke rol door diversiteit te bieden op het nog opkomende DAB+. Later is er voor landelijke commerciële stations zó veel ruimte beschikbaar, dat de ruimte op de NPO-mux niet nodig is voor commerciële stations. Tegen die tijd zijn veranderingen bij de NPO wel degelijk mogelijk, zoals bijvoorbeeld het aanbieden van extra hoge geluidskwaliteit, het aanbieden van zeer bijzondere nu nog niet bestaande themakanalen, of een combinatie van die twee.

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 23 okt 2019 22:33

EtherScout schreef:
23 okt 2019 20:59
LokaleSter schreef:
23 okt 2019 19:30
De nieuwe standaardbitrate wordt 96 kb/s. Dit zie je terug in het aantal van 12 stations per mux. Deze bitrate is een goed compromis tussen geluidskwaliteit en diversiteit. De geluidskwaliteit is dan in de meeste gevallen ruim voldoende. Bij de NPO is dit al het geval en de commerciëlen kunnen omhoog zodra de herindeling in het betreffende dekkingsgebied (landelijk of regionaal) een feit is. De verplichting om een tweede kanaal aan te bieden op 11C bestaat niet meer. De stations die dat nu doen, doen dat vrijwillig.

DAB+ werkt het meest efficiënt als stations met zo veel mogelijk hetzelfde dekkingsgebied de multiplex delen. Dit betekent landelijke stations bij elkaar, regionale stations bij elkaar en lokale stations bij elkaar. In de plannen voor de herindeling is dit ook het geval.

De NPO vervult nu een zeer belangrijke rol door diversiteit te bieden op het nog opkomende DAB+. Later is er voor landelijke commerciële stations zó veel ruimte beschikbaar, dat de ruimte op de NPO-mux niet nodig is voor commerciële stations. Tegen die tijd zijn veranderingen bij de NPO wel degelijk mogelijk, zoals bijvoorbeeld het aanbieden van extra hoge geluidskwaliteit, het aanbieden van zeer bijzondere nu nog niet bestaande themakanalen, of een combinatie van die twee.
Als 96 kbps voldoende is, dan is dat prima. Als de ontvangst maar goed is. Wist niet dat dat tweede kanaal niet verplicht meer was.

Beter is minimaal 3 landelijke muxen. 1 NPO mux, 1 RPO mux en 1 VCR mux (of meer, mocht daar vraag naar zijn).

Wat betreft de NPO, ik zie liever 2 NPO radiozenders, aangevuld met een radiostation van de omroepen. Beetje naar het idee hoe het vroeger was, dat iedere omroep zijn eigen dag had. Kan VPRO de hele dag 3 voor 12 radio maken, de EO het evangelie verspreiden en BNNVARA politiek correct zwetsen.

Wat betreft de RPO, ik zou graag zien dat die samen een mux hebben en gewoon in heel Nederland te ontvangen zijn. Kan hier in Fryslân gewoon Radio Gelderland en Radio M ontvangen, vind ik wel leuk.

Wat betreft de NLPO, ik hoop vooral dat er echte, lokale radiostations opstaan. Dat we straks niet met 157 zenders opgeschept zitten waarvan er 146 van die non-stop computerstreampjes zijn.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 27 okt 2019 22:05

Eh, 128kB voor twee stations zeker. Men praat wel over 64 kb per station.

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 » 28 okt 2019 09:15

LokaleSter schreef:
23 okt 2019 22:33
Wat betreft de NPO, ik zie liever 2 NPO radiozenders, aangevuld met een radiostation van de omroepen. Beetje naar het idee hoe het vroeger was, dat iedere omroep zijn eigen dag had. Kan VPRO de hele dag 3 voor 12 radio maken, de EO het evangelie verspreiden en BNNVARA politiek correct zwetsen.
Alsjeblieft, niet terug naar het 19e eeuwse zuiltjessysteem! Het is verdraaid een heel gevecht geweest om een beetje van dat bekrompen systeem af te komen! En wat een verspilling weer in de ether! Laat dat maar plaatsvinden in podcasts.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 28 okt 2019 10:37

Satfreak13 schreef:
28 okt 2019 09:15
LokaleSter schreef:
Alsjeblieft, niet terug naar het 19e eeuwse zuiltjessysteem! Het is verdraaid een heel gevecht geweest om een beetje van dat bekrompen systeem af te komen! En wat een verspilling weer in de ether! Laat dat maar plaatsvinden in podcasts.
De NPO heeft sinds de jaren 90 met de zenderkleuring ervoor gezorgd dat de omroepverenigingen (lees: de zuilen) juist niet meer op hun eigen plekje bleven. Dit heeft ervoor gezorgd dat het veel waarschijnlijker werd, dat kijkers en luisteraars ook met andere geluiden in aanraking komen. En hoewel het altijd beter kan, zorgt de NPO, met de linkse èn de rechtse omroepverenigingen, er nu als een van de weinigen in Europa juist voor, dat er bubbels doorgeprikt worden.

Ik ben er dus tegen dat iedere omroepvereniging een eigen kanaaltje krijgt. Ik ben voor een verbeterde versie van het huidige systeem op DAB+, namelijk met twee algemene radiokanalen Radio 1 en Radio 2, aangevuld met een negental bijzondere (deels) gepresenteerde kanalen per genre (muziek of spraak), plus een mono tweedekamerkanaal op lage bitrate. Ik ben dus voor het einde van 3FM als algemeen kanaal.

Kwa frequenties sta ik volledig achter het herindelingsplan, dus met behoud van 12C voor de NPO. De commerciëlen gaan er straks flink op vooruit, ondanks dat MTVNL blijft bestaan. Wat er in 2024 met de (nieuwe) ruimte van MTVNL moet gebeuren, zien wil dan wel weer.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 28 okt 2019 10:59

Ik ben ook voorstander van het terugbrengen van het aantal FM-netten in 2022. Zo vermindert de frequentietechnische rotzooi op FM en wordt tegelijkertijd DAB+ gestimuleerd. Landelijk krijgen Radio 1 en Radio 2 dan 98% dekking en 4 commerciële netten 90%. Regionaal gaat het dan naar 1 publiek en 2 commerciële netten. Lokaal blijft het dan zoals het nu is. Dit wordt dan gedaan met bestaande frequenties om internationale coördinatieprocedures en extra kosten te voorkomen.

Wouter01

Bericht door Wouter01 » 28 okt 2019 12:59

Ik ben helemaal niet voor een afschaffing van de FM netwerken in 2022 aangezien DAB+ slecht te ontvangen is binnenshuis laten ze dat eerst verhelpen.De NPO kan terug naar 2 kanalen { Radio 1 en 5 } de rest inclusief FUNX kan opgeheven worden. Men moet eens opschieten met de lokale kanalen daar zaten in de testperiode vaak mooie kanalen op. De regionale omroep heb ik altijd al vreemd gevonden ik luister er totaal niet naar behalve Radio Noord dus wat mij betreft kan dat allemaal opgeheven worden. De vrijgekomen ruimte kan vergeven worden aan de commerciele omroep, is er een markt voor dan blijft het bestaan zo niet dan gaat het weg. Kortom de ontvangst kwaliteit van DAB+ moet fors omhoog en daarna pas de FM er uit.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 28 okt 2019 13:43

Wouter01 schreef:
28 okt 2019 12:59
Ik ben helemaal niet voor een afschaffing van de FM netwerken in 2022 aangezien DAB+ slecht te ontvangen is binnenshuis laten ze dat eerst verhelpen.
-knip-
Kortom de ontvangst kwaliteit van DAB+ moet fors omhoog en daarna pas de FM er uit.
De stations moeten een goede reden hebben om de DAB+ontvangst te verbeteren. Het afbouwen van FM naar 2+4 stations landelijk, met uitzicht op totale afschakeling, is een uitstekende reden. Vergeet niet, dat DAB+, in tegenstelling tot FM, uitstekende ontvangst kan geven tot in alle uithoeken van het ontvangstgebied, als de netwerken maar robuust genoeg gebouwd zijn. Soms hebben bedrijven een zetje nodig om èchte verbetering te brengen. Reken maar dat de dekking op orde is op het moment dat die FM-netten uit moeten. Tot die tijd blijven wij halfslachtig aanmodderen, zowel op DAB+ als op FM.
Wouter01 schreef:
28 okt 2019 12:59
De NPO kan terug naar 2 kanalen { Radio 1 en 5 } de rest inclusief FUNX kan opgeheven worden. Men moet eens opschieten met de lokale kanalen daar zaten in de testperiode vaak mooie kanalen op. De regionale omroep heb ik altijd al vreemd gevonden ik luister er totaal niet naar behalve Radio Noord dus wat mij betreft kan dat allemaal opgeheven worden. De vrijgekomen ruimte kan vergeven worden aan de commerciele omroep, is er een markt voor dan blijft het bestaan zo niet dan gaat het weg.
'Ik luister er niet naar' is geen argument voor opheffing. Radio is er voor iedereen. Ik ben dus wèl voor het bestaan van publieke stations waar ik nooit naar luister, zelfs al gaan mijn belastingcenten erheen. Daarom pleit ik voor 12 publieke stations, waaronder 2 algemene, op 12C.

De commerciële omroepen krijgen bij de DAB+ herindeling, die op z'n laatst in 2022 ingaat, een zee van ruimte: twee landelijke muxen, het overgrote deel van de ruimte in de regiomuxen, de helft van de ruimte in de lokale muxen, plus alle ruimte in de landelijke mux en de nieuwe Randstad-mux van MTVNL. Dat zijn 51 streams van 96 kb/s op één locatie op z'n minst en vaak zijn dat er meer. De NPO hoeft hiervoor echt niet in te krimpen.

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 28 okt 2019 16:05

Satfreak13 schreef:
28 okt 2019 09:15
LokaleSter schreef:
Van het 19e eeuwse zuilensysteem ben je dan af, dat komt niet terug. Ik bedoel 24/7 VARA radio, 24/7 VPRO radio. Echte radiostations die hun eigen geluid en boodschap uitzenden.

De twee NPO zenders kan de NOS wel vullen.

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 » 05 nov 2019 12:03

LokaleSter schreef:
28 okt 2019 16:05
Van het 19e eeuwse zuilensysteem ben je dan af, dat komt niet terug. Ik bedoel 24/7 VARA radio, 24/7 VPRO radio. Echte radiostations die hun eigen geluid en boodschap uitzenden.

Ik begrijp je wel, maar ik vind dat een verkapte terugkeer naar het zuiltjesdenken. Zonde van de capaciteit. Weg ermee, dat gesnipper. Als omroepen zoiets al zouden willen -gesteld - laat ze dan maar een internetzender beginnen. Niet op die kostbare dabplus capaciteit.

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 05 nov 2019 19:07

Satfreak13 schreef:
05 nov 2019 12:03
LokaleSter schreef:
28 okt 2019 16:05

Ik begrijp je wel, maar ik vind dat een verkapte terugkeer naar het zuiltjesdenken. Zonde van de capaciteit. Weg ermee, dat gesnipper. Als omroepen zoiets al zouden willen -gesteld - laat ze dan maar een internetzender beginnen. Niet op die kostbare dabplus capaciteit.
Via internet zou ook kunnen, maar de publieke omroepen mogen niet zoveel op het internet. Maar dat zou wat mij betreft een prima oplossing zijn.

Maar door de publieke omroepen hun eigen gedeelte op de mux te geven voorkom je juist gesnipper. Mijns inziens krijg je er dan minimaal 6 omroepen bij die echt een eigen geluid hebben, dat is beter dan de huidige situatie, waar de omroep ondergeschikt is aan het radiostation.

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 » 09 nov 2019 17:55

LokaleSter schreef:
05 nov 2019 19:07
Maar door de publieke omroepen hun eigen gedeelte op de mux te geven voorkom je juist gesnipper. Mijns inziens krijg je er dan minimaal 6 omroepen bij die echt een eigen geluid hebben, dat is beter dan de huidige situatie, waar de omroep ondergeschikt is aan het radiostation.
Je ziet mijn ander argument waarschijnlijk even over het hoofd: de kostbare dab+ capaciteit. Daar moeten geen zuiltjes meer op. Dat is terug naar een zuiltjesomroepverleden a la 1950 waar jarenlang hard tegen is gevochten om er enigszins vanaf te komen.

Je hebt misschien geen herinnering aan de tijd in Nederland dat het radiostation ondergeschikt was aan de zuiltjes. Die was rampzalig. Doorspekt met politieke en religieuze kleur. Dankzij een lang gevecht daartegen door o.a. de zeezender Veronica en met name Lex Harding, zijn we daarvan uiteindelijk verlost.

En verder staat het tegenwoordig iedereen vrij een internetzender te beginnen. Ook de zuiltjes. Die zenders zijn dan te negeren. Bij dab+ zou het weer terug naar af zijn. Wat een capaciteitsverlies.

We hadden trouwens onderwijl al lang van dat idiote zuiltjessysteem af moeten zijn. Die gekkigheid hebben andere landen ook niet.

Plaats reactie