Free-to-air DVB-T

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
Plaats reactie
EtherScout

Free-to-air DVB-T

Bericht door EtherScout » 03 dec 2018 12:01

Na Vlaanderen kondigt ook Zwitserland aan, dat de publieke omroepen stoppen met het aanbieden van gratis DVB-T. De Vlamingen hebben alleen betaalde alternatieven, de Zwitsers kunnen een gratis chipkaart voor versleutelde DVB-S (schotel) aanvragen. Het gratis en anoniem, zonder regulering en zonder tussenkomst van welke provider dan ook, uit de lucht plukken van publieke TV verdwijnt hiermee in deze gebieden.

Is internet dan niet gratis? Nee, dat is het niet. Het bezoeken van een site is weliswaar meestal gratis, maar het gebruik van de internetverbinding is dat niet. Ik vind, dat free-to-air radio én TV via de ether waardevolle diensten zijn. Ik ben dan ook blij dat de NPO in Nederland, ook na de omschakeling naar DVB-T2 HEVC, free-to-air blijft. Zo hoort het en zo moet het blijven!

big T

Re: Free-to-air DVB-T

Bericht door big T » 03 dec 2018 12:40

1 richting of 2 richting verkeer?
De meesten kijken hier niet van op en beschouwen het internet als veilig.
Wat ik opvallend vind is dat de overheid zo veel controle wil hebben over zijn burgers.
Ons land kent er ook wat van hoor :D
Sent from my laptop using Windows

v.ijl

Bericht door v.ijl » 03 dec 2018 16:31

Ik ben dan ook blij dat de NPO in Nederland, ook na de omschakeling naar DVB-T2 HEVC, free-to-air blijft. Zo hoort het en zo moet het blijven!
Niet alleen de NPO maar ook de regionale zenders welke aangewezen zijn als rampenzender zullen ook FTA zijn, of dat nu DAB+, FM, AM is.
Internetradio is niet bruikbaar, hoeveel modems en verdeelkasten enz hebben een ups systeem?
en dan is er koffie......

zend-amateur

Bericht door zend-amateur » 03 dec 2018 18:56

blijft er niets anders over dan sstv via de kortegolf of 2 meter

EtherScout

Bericht door EtherScout » 03 dec 2018 19:28

big T schreef:
03 dec 2018 12:40
1 richting of 2 richting verkeer?
De meesten kijken hier niet van op en beschouwen het internet als veilig.
Wat ik opvallend vind is dat de overheid zo veel controle wil hebben over zijn burgers.
Ons land kent er ook wat van hoor :D
Ik denk dat het vooral een bezuiniging is, meer niet. Deze overheden vinden dat het bespaarde geld zwaarder weegt dan de nadelen van deze maatregel. Ik zie er geen complot tegen de privacy van de burgers in.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 03 dec 2018 19:35

v.ijl schreef:
03 dec 2018 16:31
Ik ben dan ook blij dat de NPO in Nederland, ook na de omschakeling naar DVB-T2 HEVC, free-to-air blijft. Zo hoort het en zo moet het blijven!
Niet alleen de NPO maar ook de regionale zenders welke aangewezen zijn als rampenzender zullen ook FTA zijn, of dat nu DAB+, FM, AM is.
Internetradio is niet bruikbaar, hoeveel modems en verdeelkasten enz hebben een ups systeem?
Op zich is alleen radio voldoende als rampenzender. En daarbij werken TVs zelden op accu's. Het is wat mij betreft ook meer een principekwestie: publieke TV, zeker de landelijke en provinciale TV, hoort free-to-air in de ether te zitten. Het is immers een publieke dienst.

Wat de commerciële TV's doen, moeten ze zelf weten. Via Digitenne zijn de commerciële frequenties gewoon beschikbaar, dus ze hebben kwa etherruimte niets te mekkeren.

Plaats reactie