dxinfocentre, condities

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
Jarod

Re: dxinfocentre, condities

Bericht door Jarod » 29 sep 2017 12:58

Yup, de condities zijn weer verdwenen.
12B BBC National DAB kwam vannacht ook nog even voorbij.

5A en zelfs 7A komt nu niet binnen.
Dus back to normal.

david_meyer30

Bericht door david_meyer30 » 29 sep 2017 12:59

Ik hoop dat het binnenkort weer meer te ontvangen is.

Hoe moet ik deze website precies zien http://aprs.mountainlake.k12.mn.us/

ik zie geel en groen en rood vlakken.
DVB-T stick voor rtl8232 met DAB Player

david_meyer30

Bericht door david_meyer30 » 30 sep 2017 07:47

bij mij in Krommenie valt Kanaal 11A Telkens weg en de andere niet.

Richard V

Bericht door Richard V » 30 sep 2017 11:48

is 11A voorheen wel goed te ontvangen geweest in Krommenie, of is het iets van de laatste dagen ? Het is de MTVNL zender in Amsterdam met 4kW vermogen dus mag je verwachten dat het goed bij je te ontvangen moet zijn.

david_meyer30

Bericht door david_meyer30 » 30 sep 2017 13:17

is op gelost.

DutchSuomiFan

Bericht door DutchSuomiFan » 17 mei 2018 16:20

Ik kon vanochtend HR3 ontvangen op de 87.6FM. Gewoon op een simpele radio via mijn telefoon. Weliswaar flink in de ruis, maar toch. De zender staat in Alsfeld, Hessen. Vind ik toch vrij bijzonder aangezien ik in Rotterdam zit :D .

Het kan zijn dat ik van de week ook SWR1 heb ontvangen, maar ik ben er niet achter gekomen of dit ook daadwerkelijk het geval was.

Verder kan ik hier, met heel veel ruis, ook BBC Radio 4 ontvangen. De frequentie is 94.1FM. Is dat de frequentie die vanuit Norwich uitzendt? Volgens Google in ieder geval wel.

Vr gr van een nieuwe gebruiker!

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 17 mei 2018 17:05

Zal de zender Sackpfeife (Biedenkopf) zijn, 100kWatt op 300km afstand
Lasercom, de betaalbare DAB zender

DutchSuomiFan

Bericht door DutchSuomiFan » 17 mei 2018 17:18

radiogolfje schreef:
17 mei 2018 17:05
Zal de zender Sackpfeife (Biedenkopf) zijn, 100kWatt op 300km afstand
Bedankt voor de correctie. Ik heb er namelijk niet zo heel veel verstand van :D

dipole

Bericht door dipole » 17 mei 2018 17:24

DutchSuomiFan schreef:
17 mei 2018 16:20
Verder kan ik hier, met heel veel ruis, ook BBC Radio 4 ontvangen. De frequentie is 94.1FM. Is dat de frequentie die vanuit Norwich uitzendt? Volgens Google in ieder geval wel.

Vr gr van een nieuwe gebruiker!

Hallo! welkom op het forum!

Ja de 94.1 is inderdaad BBC Radio 4.. gisteren met RDS ontvangen in Zeeland en een halve dag naar geluisterd ;)
op 99.5 en 99.3 is meestal dan ook BBC Radio 1 te horen, maar in Rotterdam zal dat lastig worden met Radio Decibel op de 99.4 en 99.6

DutchSuomiFan

Bericht door DutchSuomiFan » 17 mei 2018 17:53

Hallo! welkom op het forum!

Ja de 94.1 is inderdaad BBC Radio 4.. gisteren met RDS ontvangen in Zeeland en een halve dag naar geluisterd ;)
op 99.5 en 99.3 is meestal dan ook BBC Radio 1 te horen, maar in Rotterdam zal dat lastig worden met Radio Decibel op de 99.4 en 99.6
[/quote]

Bedankt!

Ik weet dat het om BBC R4 gaat, vroeg me alleen af of het om Norwich gaat ;). Ja, BBC R1 zal hier niet gaan lukken, zeker niet op de FM radio van mijn telefoon die ik vaak gebruik.

Een jaar of 2 geleden kon ik op de FM telefoon radio gewoon allemaal Italiaanse radiozenders van de RAI ontvangen. En dat was allemaal gewoon op mijn slaapkamer hier in Rotterdam :D . Dat is een mooie herinnering, hopelijk gebeurt het binnenkort weer eens.

dipole

Bericht door dipole » 17 mei 2018 18:15

DutchSuomiFan schreef:
17 mei 2018 17:53
Een jaar of 2 geleden kon ik op de FM telefoon radio gewoon allemaal Italiaanse radiozenders van de RAI ontvangen. En dat was allemaal gewoon op mijn slaapkamer hier in Rotterdam :D . Dat is een mooie herinnering, hopelijk gebeurt het binnenkort weer eens.
Ja dat gebeurd niet vaak, maar het komt af en toe voor.
Toevallig heb ik vorig jaar nog meerdere Italianen ontvangen toen ik door Belgie reed.

Ik hou altijd deze website in de gaten: http://aprs.mountainlake.k12.mn.us/
Dit is een realtime kaart van een GPS tracking systeem (APRS) van radio zendamateurs op 144.8 MHz
Als er dan flinke openingen zijn naar bijvoorbeeld Italie of bijvoorbeeld Denemarken (dat was vannacht & vanochtend) dan kan je er van uit gaan dat de FM Broadcast band dan ook open is naar die richting..
Dit fenomeen (Tropo) komt eigenlijk bijna elke dag wel voor, vooral in het voor en najaar, alleen dat is erg frequentie afhankelijk. vaak gebeurd het maar tot bijvoorbeeld 60 MHz, dus dan merk je er niets van op de FM radio.. maar wanneer de MUF hoog genoeg is dat je het goed op bovenstaande website kan zien dat er openingen zijn, dan betekend dat de MUF boven de 144 MHz zit, dus alles eronder is dan ook open. dus ook de FM Broadcast band.

Dus deze website is een erg goede graadmeter! en ook nog eens realtime :)

Ook worden er Tropo voorspellingen gedaan.
zie: http://www.dxinfocentre.com/tropo_nwe.html
als je op het plaatje klikt kan je vooruit spoelen in de tijd. en ik moet zeggen, ze zitten er bijna nooit naast.
Wanneer er een zeer gekleurde wolk hangt tussen Nederland en Italie is de kans groot dat je Italianen kan ontvangen.
De tijd op deze website is in UTC, dus je moet er 1 uur bij op tellen voor CET (Central Europe Time)

gr dipole ;) (ook een DX fan)

DutchSuomiFan

Bericht door DutchSuomiFan » 17 mei 2018 18:25

dipole schreef:
17 mei 2018 18:15
DutchSuomiFan schreef:
17 mei 2018 17:53
Ja dat gebeurd niet vaak, maar het komt af en toe voor.
Toevallig heb ik vorig jaar nog meerdere Italianen ontvangen toen ik door Belgie reed.

Ik hou altijd deze website in de gaten: http://aprs.mountainlake.k12.mn.us/
Dit is een realtime kaart van een GPS tracking systeem (APRS) van radio zendamateurs op 144.8 MHz
Als er dan flinke openingen zijn naar bijvoorbeeld Italie of bijvoorbeeld Denemarken (dat was vannacht & vanochtend) dan kan je er van uit gaan dat de FM Broadcast band dan ook open is naar die richting..
Dit fenomeen (Tropo) komt eigenlijk bijna elke dag wel voor, vooral in het voor en najaar, alleen dat is erg frequentie afhankelijk. vaak gebeurd het maar tot bijvoorbeeld 60 MHz, dus dan merk je er niets van op de FM radio.. maar wanneer de MUF hoog genoeg is dat je het goed op bovenstaande website kan zien dat er openingen zijn, dan betekend dat dus dat de MUF boven de 144 MHz zit, dus alles eronder is dan ook open. dus ook de FM Broadcast band.

Dus deze website is een erg goede graadmeter! en ook nog eens realtime :)

Ook worden er Tropo voorspellingen gedaan.
zie: http://www.dxinfocentre.com/tropo_nwe.html
als je op het plaatje klikt kan je vooruit spoelen in de tijd. en ik moet zeggen, ze zitten er bijna nooit naast.
Wanneer er een zeer gekleurde wolk hangt tussen Nederland en Italie is de kans groot dat je Italianen kan ontvangen.
De tijd op deze website is in UTC, dus je moet er 1 uur bij op tellen voor CET (Central Europe Time)

gr dipole ;) (ook een DX fan)
Ja, die websites kende ik al. Je verhaal is verder nogal wat abracadabra voor mij, maar dat geeft niet. :D

DutchSuomiFan

Bericht door DutchSuomiFan » 18 mei 2018 16:10

Vanochtend hier in Rotterdam met veel ruis te ontvangen :

92.2FM Omrop Fryslân wat enigszins door RTV Lansingerland heen te horen was
94.1FM MUSIQ3
95.5FM Duitstalig, geen idee welke zender
96.5FM Deutschlandfunk Kultur
98.0FM France Culture
105.1FM Franceinfo

Jarod

Bericht door Jarod » 21 mei 2018 03:32

Dikke condities weer overal.

Van DAB+ signalen tot 868.1 MHz LoRa signalen van ver weg.

DX'r

Bericht door DX'r » 21 mei 2018 19:06

Jarod schreef:
21 mei 2018 03:32
Dikke condities weer overal.

Van DAB+ signalen tot 868.1 MHz LoRa signalen van ver weg.
Afgelopen week zag ik DAB uit Denemarken, Noorwegen en Berlijn, had je dat ook?

Plaats reactie