DAB+ planning commerciële omroepen.

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
DAB+ fan

Re: DAB+ planning commerciële omroepen.

Bericht door DAB+ fan » 22 jan 2018 18:57

Nou Madurodam zo slecht is het nu ook weer niet ik ben in men auto zeer tevreden met mijn DAB + Auto radio !

passie3105

Bericht door passie3105 » 23 jan 2018 07:11

Ik ook. Zeer tevreden in mijn auto met DAB+ !
Elke dag genieten !!

Arno1978

Bericht door Arno1978 » 23 jan 2018 19:34

Ik ook, waar FM soms flink stoort in de Achterhoek op sommige commerciële zenders heb ik daar met DAB+ totaal geen last van. En mocht het DAB+ signaal wel weg vallen dan is dat 9 van de 10 keer omdat een zogenaamde raamplakantenne niet volstaat. Simpel op te lossn door deze te laten vervangen door een sprietantenne.😀
Volgt de ontwikkelingen rond DAB+.

Ontdekker

Bericht door Ontdekker » 24 jan 2018 23:34

Afgelopen week dan toch maar eens een Dab+ ontvanger aangeschaft. Een Sony XDR-P1DBP.
Met als doel om eens te ervaren hoe inmiddels de Bad ontvangst in Hellevoetsluis vorm is gegeven.
Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben.
Waar de binnenshuis ontvangst van FM belabbert slecht is (veel ruis), ervaar ik de ontvangst van diverse Dab zenders als verrassend goed. Zelfs met beperkt uitgeschoven antenne (spriet) gaat de signaal ontvangst al snel naar de 70 en met volledig uitgeschoven antenne naar 100. Over de toegepaste compressie techniek en de daarbij behorende muziek kwaliteit heb ik geen oordeel. De ontvangst kwaliteit vindt ik in ieder geval heel goed.
Zelfs beter dan de FM ontvangst in mijn Auto in dit gebied.
Volgens de diverse gepubliceerde ontvangst kaarten had ik mijn twijfel hierover. We zitten in Hellevoetsluis redelijk ver vanuit de zendmasten Rotterdam en Goes en in een zogenaamd grijs gebied. Voorlopig ben ik redelijk tevreden.
Groet, Arie

Ontdekker

Bericht door Ontdekker » 24 jan 2018 23:35

Afgelopen week dan toch maar eens een Dab+ ontvanger aangeschaft. Een Sony XDR-P1DBP.
Met als doel om eens te ervaren hoe inmiddels de Bad ontvangst in Hellevoetsluis vorm is gegeven.
Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben.
Waar de binnenshuis ontvangst van FM belabbert slecht is (veel ruis), ervaar ik de ontvangst van diverse Dab zenders als verrassend goed. Zelfs met beperkt uitgeschoven antenne (spriet) gaat de signaal ontvangst al snel naar de 70 en met volledig uitgeschoven antenne naar 100. Over de toegepaste compressie techniek en de daarbij behorende muziek kwaliteit heb ik geen oordeel. De ontvangst kwaliteit vindt ik in ieder geval heel goed.
Zelfs beter dan de FM ontvangst in mijn Auto in dit gebied.
Volgens de diverse gepubliceerde ontvangst kaarten had ik mijn twijfel hierover. We zitten in Hellevoetsluis redelijk ver vanuit de zendmasten Rotterdam en Goes en in een zogenaamd grijs gebied. Voorlopig ben ik redelijk tevreden.
Groet, Arie

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 25 jan 2018 08:13

DAB+ fan schreef:
22 jan 2018 18:57
Nou Madurodam zo slecht is het nu ook weer niet ik ben in men auto zeer tevreden met mijn DAB + Auto radio !
Over DAB+ heb ik absoluut geen klachten, ontvangst is altijd prima geweest hier in Den Haag. Ook hebben de meeste stations een prima geluidskwaliteit, dus ook daar hoor je me niet over. Het is vooral het aanbod aan stations; voor mij echt minimaal. Zeker nu stations als Classic FM, Arrow Classic Rock, Retro Hits, Efteling Kids Radio, en de vele lokale omroepen zijn verdwenen. De nu nog zittende stations doen naar mijn idee te weinig om van DAB+ een succes te maken. Op een tweede kanaal een non-stop hitstation aanzetten zorgt niet voor variatie. Op het tweede kanaal van Sublime, Sublime You waren korte tijd Dance Classics te horen. Waarom hebben ze dat niet doorgezet ?
Nee, ik stond vorig jaar nog op het punt om betere ontvangstapparatuur aan te schaffen maar zie daar dus voorlopig vanaf.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

EtherScout

Bericht door EtherScout » 25 jan 2018 10:29

Madurodam FM schreef:
25 jan 2018 08:13
DAB+ fan schreef:
22 jan 2018 18:57
Over DAB+ heb ik absoluut geen klachten, ontvangst is altijd prima geweest hier in Den Haag. Ook hebben de meeste stations een prima geluidskwaliteit, dus ook daar hoor je me niet over. Het is vooral het aanbod aan stations; voor mij echt minimaal. Zeker nu stations als Classic FM, Arrow Classic Rock, Retro Hits, Efteling Kids Radio, en de vele lokale omroepen zijn verdwenen. De nu nog zittende stations doen naar mijn idee te weinig om van DAB+ een succes te maken. Op een tweede kanaal een non-stop hitstation aanzetten zorgt niet voor variatie. Op het tweede kanaal van Sublime, Sublime You waren korte tijd Dance Classics te horen. Waarom hebben ze dat niet doorgezet ?
Nee, ik stond vorig jaar nog op het punt om betere ontvangstapparatuur aan te schaffen maar zie daar dus voorlopig vanaf.
Het beperkte aanbod, dat met o.a. KX-Radio, 3FM Alternative, NPO Soul & Jazz en Radio 10 60's en 70's nog altijd beter is dan op FM, komt doordat de bovenregionale frequenties samen met de nog niet uitgegeven frequenties heringedeeld gaan worden. Er komen nieuwe en beter passende (boven)lokale, (boven)regionale en extra landelijke DAB+multiplexen. De betrokken partijen zijn daar nu mee bezig en zoals wel vaker bij dit soort besluitvorming, gaat het trager dan wij graag zouden willen. Maar de winst is, dat er nu eindelijk serieus naar gekeken wordt. Ik verwacht dit voorjaar, of anders deze zomer, meer te horen.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 25 jan 2018 12:09

Op het moment dat de door jou genoemde aanvulling on-air komt ben ik weer van de partij ;) Tot die tijd luister ik (thuis) online
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

Herbert Visser

Bericht door Herbert Visser » 25 jan 2018 17:28

Ik denk dat na die aanvulling je ook thuis online zult blijven luisteren. Het aanbod online zal altijd groter zijn dan via DAB+. En dat is ook helemaal niet erg. Iedereen moet vooral luisteren via dát platform wat hem/haar het beste bevalt. Echter, buitenshuis is DAB+ betrouwbaarder en ook mobiel moet er gewoon goede radio-ontvangst zijn. En als iedereen in de file via 4G naar 538 gaat luisteren en allemaal dezelfde mast zit aan te stralen, dan heeft niemand meer radio.

Ook: alhoewel de analoge FM nog steeds door miljoenen mensen wordt gebruikt, kun je ook op je klompen aanvoelen dat een radio-techniek die al in 1934 is uitgevonden, en in 1954 in Nederland is geïntroduceerd, het einde van de 21e eeuw als mainstream-distributieplatform niet zal halen. DAB+ is een stuk efficiënter dan de analoge FM, zowel in aanbod als in (uitzend)prijs (tot wel 10x goedkoper dan via FM). En feitelijk zijn de commerciële radiostations in Nederland nu al beter via DAB+ te ontvangen dan via FM.

Er zijn mensen die zweren bij het geluid van analoge FM t.o.v. DAB+. Die mensen realiseren zich vermoedelijk niet dat de hele aanvoerketen naar de FM-zender al digitaal is. Het enige verschil is dat bij FM het geluid in de zender analoog wordt gemaakt, en bij DAB+ in het radiotoestel. Maar alles was al digitaal voordat het de luisteraar bereikt. En ja, sommige FM-stations sturen een lineair signaal naar de FM-etherzenders, maar er zijn ook aardig wat stations die een gecomprimeerd signaal naar hun FM-zenders sturen, dus hier vervaagt ook alweer het een en ander.

Herbert Visser

Bericht door Herbert Visser » 26 jan 2018 11:16

Maar ook al zijn er géén blinde vlekken in de mobiele ontvangst, als iedereen radio gaat luisteren via 4G (en YouTube kijken en overige datadiensten) en iedereen zit op dezelde zendmast aan te stralen, dan gaat alsnog het netwerk plat.

Dat commerciële radiostations weinig vertrouwen hebben in DAB+ is pertinent niet waar. DAB+ wordt door de hele radiosector ondersteund. Er is echter op dit moment nog onvoldoende bandbreedte beschikbaar, en je gaat geen DJ een apart programma laten presenteren op 48 kb/s. Plus: alles kost geld en de hoge FM-kosten zijn er ook nog, terwijl daar on top of in DAB+ wordt geïnvesteerd.

Je zou het ook anders kunnen stellen: van 1954 tot 1975 was er in Nederland geen vertrouwen in de FM, want FM begon in Nederland in 1954, maar tot 1975 waren er eerst 2 en daarna 3 AM-stations (Hilversum 1,2 en 3) die ook op de FM uitzonden. En pas in 1975 kwam met Radio 4 een FM-station dat geen AM had. Uiteraard is dit onzin want tuurlijk was er wel vertrouwen in de FM, en zo is er ook vertrouwen binnen de hele sector in DAB+. Maar alles op z'n tijd en eerst maar eens de veiling van de nieuwe laag 7.

Herbert Visser

Bericht door Herbert Visser » 26 jan 2018 16:14

Klopt, maar dat duurt nog vele jaren voor het zover is en het is ook niet duidelijk of het de eerste jaren allemaal zo technisch stabiel zal zijn.
Bovendien leg je dan als radiozender je lot in handen van de telecomprovider als je daar alleen van afhankelijk zou zijn. Bij DAB+ kan de luisteraar kiezen tussen DAB+ (betaald door de radiozender zelf) of luisteren via 5G als onderdeel van z'n eigen data-abonnement bij de provider.

mikeX

Bericht door mikeX » 26 jan 2018 16:27

Herbert Visser schreef:
26 jan 2018 11:16
Maar ook al zijn er géén blinde vlekken in de mobiele ontvangst, als iedereen radio gaat luisteren via 4G (en YouTube kijken en overige datadiensten) en iedereen zit op dezelde zendmast aan te stralen, dan gaat alsnog het netwerk plat.
Dat klopt, maar dat probleem is met de techniek van 5G wel zo'n beetje voorbij. De vraag is dus: wat heeft toekomst? Techniek uit 19xx of het toekomstige 5G? De toekomst zal het uitwijzen.
Hi

EtherScout

Bericht door EtherScout » 26 jan 2018 17:13

4G en 5G zijn niet gratis. En da's niet bepaald handig voor al die radio's die 'van niemand' zijn in bedrijfsauto's, werkplaatsen e.d. Nee, alleen DAB+ maakt een redelijke kans om de èchte opvolger van FM te worden.

jessica

Bericht door jessica » 27 jan 2018 03:02

Zoals Herbert Visser al schreef FM heeft er ook meer dan 20 jaar over gedaan om een plaats te veroveren.
Dan lijkt het nu met DAB+ al een stuk sneller te gaan. In Engeland is een FM frequentie helemaal niet te krijgen.
Daar doet volgens mij Radio Caroline het volgens mij heel goed. Ze richten zich helemaal niet op FM meer.
Maar hebben een bijzondere combinatie van AM, Internet en in sommige grote steden DAB+
Heel slim om die combinatie te maken. Volgens mij is de combinatie van de toekomst internet + Dab+

v.ijl

Bericht door v.ijl » 27 jan 2018 10:05

De publieke omroep zit al sinds 14 jaar op DAB uit te zenden en voorlopig is de uitrol nog niet klaar.
Dit is niet helemaal waar: Van die 14 jaar is het een paar jaar DAB+, de rest is het niet meer ondersteunde DAB.
en dan is er koffie......

Plaats reactie