Veiling regionale kavels

Discussieer over de regionale omroepen

Moderator: admin6

EtherScout

Re: Veiling regionale kavels

Bericht door EtherScout »

retep schreef: 25 apr 2025 18:30 ze kunnen natuurlijk in Brabant bijvoorbeeld weer Puurnl gaan gebruiken ( of radio hollandio)
Dat mag met verschillende vergunninghouders. Ik denk, dat zij dat ook gaan doen, waarschijnlijk zelfs met alle programma's onder 'productieovereenkomst' geproduceerd in Sneek. Een keten voor RadioNL zou in drie delen kunnen bestaan:

Noord en oost onder de naam RadioNL.
West onder de naam Holland FM. (Als zij die naam mogen gebruiken. Ik vind deze goed passend in Noord- en Zuid-Holland.)
Zuid onder de naam PuurNL

Met eigen programma's, maar met een soortgelijke vormgeving en eventueel ook met gezamenlijke reclamespots in landelijke media.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

EtherScout schreef: 26 apr 2025 12:47
GerjanCluistra schreef: 25 apr 2025 23:25
EtherScout schreef: 24 apr 2025 14:08 Dat zal dan via een tussenpersoon moeten, via een 'productieovereenkomst'. Er zullen genoeg potentiële tussenpersonen meedoen met die veiling. Zelf bezitten kan alleen als je geen landelijke FM-kavels in bezit hebt.

Ik ben het niet eens met het idee van die tussenpersonen. Mensen die geld verdienen met niks doen... Laat vergunninghouders zelf een radiostation opzetten.
Mogen de landelijke kavelhouders helemaal niet mee doen dan? Een nieuw BV-tje oprichten lijkt mij namelijk wel te doen. Als het radiostation dan ook nog een andere naam heeft…
Zij mogen wel meedoen, maar zullen na afloop moeten kiezen of zij landelijk of niet-landelijk actief willen zijn. Een rechtspersoon mag maar in één domein (landelijk, of niet landelijk, of lokaal) actief zijn. Op deze manier is overstappen van domein mogelijk. Dit is met name interessant voor lokale vergunninghouders, die de stap omhoog naar niet-landelijk willen maken.

De veel gebruikte maas in de wet is de zogenaamde 'productieovereenkomst', waarbij het maken van het programma door de vergunninghouder uitbesteed wordt aan een andere partij. De vergunninghouder blijft op papier de maker, terwijl er in de praktijk een programma van een landelijke partij te horen is.

Voor zover ik het begrepen heb, geldt die scheiding van domeinen tegenwoordig zowel voor FM als voor DAB+. Ook Kink zal dus vanaf deze veiling via een 'productieovereenkomst' moeten gaan werken, als zij de landelijke ruimte in DAB+laag 7 niet willen opgeven. Kijk in dit document onder 7.2 scheiding van radiodomeinen.

Wat ook niet meer mag, is het gebruik van een merk, dat op één van de landelijke FM-kavels gebruikt wordt. Dit kan dus ook niet meer via een 'productieovereenkomst'. Hierbij geldt alleen FM, dus Q-Music en Radio 10 mogen niet en Slam, Radio 10 en Kink mogen wel.
Een BV is een zelfstandig rechtspersoon. Als ik jou goed interpreteer mag Radio 10 BV niet mee doen aan de regionale veilig omdat die reeds een landelijk kavel zou bezitten. Maar wat zou Radio Noordzee BV in de weg staan dan? Dat staat als zelfstandig rechtspersoon los van Radio 10, heeft een andere naam, dus lijkt mij dat zoiets gewoon moet kunnen
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

GerjanCluistra schreef: 26 apr 2025 15:12
GerjanCluistra schreef: 25 apr 2025 23:25
Mogen de landelijke kavelhouders helemaal niet mee doen dan? Een nieuw BV-tje oprichten lijkt mij namelijk wel te doen. Als het radiostation dan ook nog een andere naam heeft…
Zij mogen wel meedoen, maar zullen na afloop moeten kiezen of zij landelijk of niet-landelijk actief willen zijn. Een rechtspersoon mag maar in één domein (landelijk, of niet landelijk, of lokaal) actief zijn. Op deze manier is overstappen van domein mogelijk. Dit is met name interessant voor lokale vergunninghouders, die de stap omhoog naar niet-landelijk willen maken.

De veel gebruikte maas in de wet is de zogenaamde 'productieovereenkomst', waarbij het maken van het programma door de vergunninghouder uitbesteed wordt aan een andere partij. De vergunninghouder blijft op papier de maker, terwijl er in de praktijk een programma van een landelijke partij te horen is.

Voor zover ik het begrepen heb, geldt die scheiding van domeinen tegenwoordig zowel voor FM als voor DAB+. Ook Kink zal dus vanaf deze veiling via een 'productieovereenkomst' moeten gaan werken, als zij de landelijke ruimte in DAB+laag 7 niet willen opgeven. Kijk in dit document onder 7.2 scheiding van radiodomeinen.

Wat ook niet meer mag, is het gebruik van een merk, dat op één van de landelijke FM-kavels gebruikt wordt. Dit kan dus ook niet meer via een 'productieovereenkomst'. Hierbij geldt alleen FM, dus Q-Music en Radio 10 mogen niet en Slam, Radio 10 en Kink mogen wel.
Een BV is een zelfstandig rechtspersoon. Als ik jou goed interpreteer mag Radio 10 BV niet mee doen aan de regionale veilig omdat die reeds een landelijk kavel zou bezitten. Maar wat zou Radio Noordzee BV in de weg staan dan? Dat staat als zelfstandig rechtspersoon los van Radio 10, heeft een andere naam, dus lijkt mij dat zoiets gewoon moet kunnen
Er mag geen enkele verbintenis zijn met een partij die landelijke frequenties doet bezitten, niet qua bestuurders, niet financieel (Talpa is financierder van Noordzee) of onder dezelfde holding. Dan zou Talpa dus Noordzee moeten afstoten en dan zelfstandig mee laten doen.

Daarnaast is Noordzee al een landelijke partij gezien ze landelijk uitzenden op dab
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Pascal. K schreef: 26 apr 2025 16:01
GerjanCluistra schreef: 26 apr 2025 15:12

Er mag geen enkele verbintenis zijn met een partij die landelijke frequenties doet bezitten, niet qua bestuurders, niet financieel (Talpa is financierder van Noordzee) of onder dezelfde holding. Dan zou Talpa dus Noordzee moeten afstoten en dan zelfstandig mee laten doen.

Daarnaast is Noordzee al een landelijke partij gezien ze landelijk uitzenden op dab
Helder. Ik ben benieuwd dan wat het gaat worden.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

vergeet in deze komende veiling ook de Hindoestaanse stations niet. Je hoort er weinig over in de media, maar Ujala, Amor en Sunrise gaan zeker hun best doen een kavel te bemachtigen.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
EtherScout

Madurodam FM schreef: 27 apr 2025 08:44 vergeet in deze komende veiling ook de Hindoestaanse stations niet. Je hoort er weinig over in de media, maar Ujala, Amor en Sunrise gaan zeker hun best doen een kavel te bemachtigen.
Er is veel meer concurrentie bij de veiling, zeker in het westen, dus zij zullen het lastig gaan krijgen. Ujala is al van FM verdwenen. Ik denk, dat deze stations uiteindelijk een plekje zullen verwerven met een DAB+only-vergunning.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

Klopt lees niks hierover
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
EtherScout

De lijst met (mogelijke) kandidaat-radiostations voor de veiling is vrij lang, denk ik. Dit is vast niet de volledige lijst, dus vul vooral aan. :D

- Slam (productieovereenkomst)
- Kink (productieovereenkomst)
- RadioNL
- Tukker FM
- Joy Radio
- Simone FM
- Hitzzz
- GLXY
- 2TheBeat
- Grand Prix Radio

- Waterstad FM?
- Radio JND?
- Vibe Radio?
- Kiss FM?
- 247 Spice?
- Wild FM?
- Radio Continu?
- Amor FM?
- Ujala?
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

EtherScout schreef: 28 apr 2025 13:38 De lijst met (mogelijke) kandidaat-radiostations voor de veiling is vrij lang, denk ik. Dit is vast niet de volledige lijst, dus vul vooral aan. :D

- Slam (productieovereenkomst)
- Kink (productieovereenkomst)
- RadioNL
- Tukker FM
- Joy Radio
- Simone FM
- Hitzzz
- GLXY
- 2TheBeat
- Grand Prix Radio

- Waterstad FM?
- Radio JND?
- Vibe Radio?
- Kiss FM?
- 247 Spice?
- Wild FM?
- Radio Continu?
- Amor FM?
- Ujala?
- sunrise?
- radio Limburg?
- radio Noordzee? (Productie overeenkomst)

- Frysk FM
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Hofstad Radio? En verder hoop ik toch wel op wat nieuwe gegadigde.
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

De terugkeer van Decibel of Fresh FM! :)) :)) :)) Serieus, we kunnen hier gaan gissen maar het kan werkelijk alle kanten op. We weten wel welke partijen genoeg op de bankrekening hebben staan om de concurrentie het nakijken te geven.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Echtwel

Bericht door Echtwel »

Madurodam FM schreef: 28 apr 2025 15:16 De terugkeer van Decibel of Fresh FM! :)) :)) :)) Serieus, we kunnen hier gaan gissen maar het kan werkelijk alle kanten op. We weten wel welke partijen genoeg op de bankrekening hebben staan om de concurrentie het nakijken te geven.
Fresh FM! :)) :)) :)) Serieus,

Wat Arrow kan, Kan Fresh ook -bier
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
Vanjeafisharder

Daar is Lega-C nu toch voor in de plaats gekomen.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Vanjeafisharder schreef: 28 apr 2025 16:54 Daar is Lega-C nu toch voor in de plaats gekomen.
Heeft verder niets met elkaar te maken, gewoon een project van een dj die er ooit heeft gezeten en verder gaat met iets van zich zelf. Heeft NIETS met Fresh te maken en is ook niet de opvolger. Zo komt onzin de wereld in Erwin.

Daar zit een oud Fresh dj hobby matig achter. Die overigens net als de rest van de oude Fresh club bij Wild FM tegenwoordig zit.
Vanjeafisharder

Qua muziek is het wel de opvolger. Inderdaad zit Erwin vd. Bliek er achter. Ze vullen dus een gat wat Fresh opvulde een aantal jaren geleden. En ik vind ze dat beter invullen dan Fresh zelf. Het is wat meer oldschool house, Fresh was toch meer een kopie van Slam FM.
Plaats reactie