Veiling regionale kavels

Discussieer over de regionale omroepen

Moderator: admin6

Plaats reactie
Groninger

Re: Veiling regionale kavels

Bericht door Groninger »

Pascal. K schreef: 21 apr 2025 20:00
Groninger schreef: 21 apr 2025 19:44
Vanjeafisharder schreef: 21 apr 2025 17:25

Ja, je verwacht het niet...
Ik hoop eerlijk gezegd dat Sneek alle kavels in het Noorden in handen krijgt, zo dat wij hier van die andere club narcisten af zijn op de radio.

Ik denk niet dat dit de juiste plek voor persoonlijke haat te uiten is.
Is niet persoonlijk ken veel meer mensen die zo denken tegen spoedig over deze beide heren en hun beide zenders.

Weet niet waar jij woont en of je ze kan ontvangen maar luister maar eens en oordeel zelf…
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Ik kan hier in het westen enkel oordelen over de stations afkomstig van de club uit Sneek. RadioNL, Joy Radio, Tukker FM, Magic FM en Vibe Radio kan ik ontvangen en Freez FM en Waterstad FM (ze zijn daar gek op de toevoeging FM achter hun stationsnaam terwijl over enkele jaren op de FM band nog enkel ruis is te horen) heb ik weleens online beluisterd. Dacht dat zelfs Decibel ooit vanuit Sneek kwam, maar geen idee of dat nogsteeds het geval is. Magic en Vibe zitten landelijk op DAB+, Vibe heeft ook nogeens FM frequenties in Amsterdam en Arnhem. Met al die verschillende stations, landelijk of regionaal heeft dit bedrijf een enorm dominante positie in het regionale radiolandschap. Dat lijkt mij niet de bedoeling, dat 1 partij bijna de gehele regionale markt bezit. Net als dat het ministerie ingreep bij landelijke partijen zoals Talpa of DPG met het in bezit hebben van het aantal stations op FM, zou het ook fijn zijn als regionaal er een maximum van drie zenders op FM zou gelden. Zo blijft er meer ruimte over voor andere initiatieven wat alleen maar goed kan zijn voor de luisteraar. Wil je als regionaal station toch landelijk, dan zijn daar nog best mogelijkheden voor door landelijk op DAB+ te gaan uitzenden inplaats van met tig regio-edities met enkel een afwijkend reclameblok als verschil.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Groninger schreef: 22 apr 2025 07:12 -knip-
...zeer amateuristisch en goedkoop klinkt.
De B-kavels zijn bedoeld voor commerciële radio. Dit betekent, dat je (binnen de regels) mag uitzenden wat je wilt. Als mensen daarnaar luisteren, dan kan je reclamezendtijd verkopen. Gebeurt dat niet, dan houdt het vanzelf op.

Ik vind, dat er altijd meerdere partijen actief moeten zijn op de radio. En hoewel ik voorstander ben van diversiteit, kan je dat bij commerciële radio erg moeilijk afdwingen. Er zijn na de Zerobase-verdeling van 2003 dappere pogingen gedaan om dat voor elkaar te krijgen, maar de regels van toen zijn in de praktijk vrijwel allemaal jammerlijk mislukt.

Wat nu gaat gebeuren, is niet perfect, maar het is wel vele malen beter. De regels zijn nu gebaseerd op niet subjectieve zaken. Andere partijen maken wel degelijk kans op een kavel, al denk ik wel dat 'Sneek' z'n vele BV'tjes zal gaan inzetten om te proberen om zo veel mogelijk FM-kavels te bemachtigen. Wij gaan het zien.
BertVos

Bericht door BertVos »

Groninger schreef: 21 apr 2025 20:58
Pascal. K schreef: 21 apr 2025 20:00
Groninger schreef: 21 apr 2025 19:44

Ik hoop eerlijk gezegd dat Sneek alle kavels in het Noorden in handen krijgt, zo dat wij hier van die andere club narcisten af zijn op de radio.

Ik denk niet dat dit de juiste plek voor persoonlijke haat te uiten is.
Is niet persoonlijk ken veel meer mensen die zo denken tegen spoedig over deze beide heren en hun beide zenders.

Weet niet waar jij woont en of je ze kan ontvangen maar luister maar eens en oordeel zelf…
Huh? Narcisten zijn wij? Weet jij de betekenis van een narcist? Leg dan eens uit waarom je ons daarvoor uitmaakt 'Groninger'. Waar baseer je die kwalificatie op? Weet je: ik ben dat anonieme gescheld en ongefundeerde kwalificatie van je meer dan spuugzet. BAH!!!
Denk dat de moderator hier ook wel wat van mag vinden....
big T

Bericht door big T »

Op het uitroep tekentje drukken en daar je gewag er over maken, dan komt het bij de moderator.
Rechts boven elk bericht.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Ik heb nog niets gelezen over Radio Noordzee en de aanstaande FM veiling. Ik acht de kans zeer aanwezig dat Noordzee op één van de pakketten aast.
God is a DJ
EtherScout

Phoenix schreef: 22 apr 2025 21:11 Ik heb nog niets gelezen over Radio Noordzee en de aanstaande FM veiling. Ik acht de kans zeer aanwezig dat Noordzee op één van de pakketten aast.
Dat zal dan via een tussenpersoon moeten, via een 'productieovereenkomst'. Er zullen genoeg potentiële tussenpersonen meedoen met die veiling. Zelf bezitten kan alleen als je geen landelijke FM-kavels in bezit hebt.

Ik ben het niet eens met het idee van die tussenpersonen. Mensen die geld verdienen met niks doen... Laat vergunninghouders zelf een radiostation opzetten.
rvbracht

Bericht door rvbracht »

EtherScout schreef: 24 apr 2025 14:08
Phoenix schreef: 22 apr 2025 21:11 Ik heb nog niets gelezen over Radio Noordzee en de aanstaande FM veiling. Ik acht de kans zeer aanwezig dat Noordzee op één van de pakketten aast.
Dat zal dan via een tussenpersoon moeten, via een 'productieovereenkomst'. Er zullen genoeg potentiële tussenpersonen meedoen met die veiling. Zelf bezitten kan alleen als je geen landelijke FM-kavels in bezit hebt.

Ik ben het niet eens met het idee van die tussenpersonen. Mensen die geld verdienen met niks doen... Laat vergunninghouders zelf een radiostation opzetten.
Precies dat. Uiteindelijk was dat ook oorspronkelijk het idee. Een regionale commerciële zender, en geen keten van één radiostation, zoals RadioNL die daarmee semi landelijk zijn, of landelijke stations die een regionaal kaveltje zich toe-eigenen via een stroman. Het zou verboden moeten worden, maar ik vrees dat het hier wel weer op neerkomt.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Lijkt het wel op dat het die kant weer uit gaat dus er veranderd geen jota aan de situatie die het nu al is.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Vanjeafisharder schreef: 24 apr 2025 17:00 Lijkt het wel op dat het die kant weer uit gaat dus er veranderd geen jota aan de situatie die het nu al is.
Landelijke partijen die mee gaan doen zijn denk ik:

Slam!
Kink
Noordzee
Sublime

En ik verwacht uit de hoek van DPG zoom wel iets ter vervanging van Q Limburg
EtherScout

Pascal. K schreef: 24 apr 2025 19:41 Landelijke partijen die mee gaan doen zijn denk ik:

Slam!
Kink
Noordzee
Sublime

En ik verwacht uit de hoek van DPG zoom wel iets ter vervanging van Q Limburg
De meeste landelijke partijen zullen vooral dekking willen in het westen, denk ik. Eventueel aangevuld met kavels daarbuiten, zolang dat binnen de 30%/50% past. Zo is de combinatie B01 + B06 niet meer toegestaan.

Als je voor zo veel mogelijk FM over heel Nederland wilt gaan, dan is een combinatie van B05 + B16 + B18 + B20 de perfecte combi. Deze combi heeft FM-dekking in Noord-Holland, Friesland, Groningen, Overijssel, Zuid-Holland, Utrecht en Gelderland, plus Almere met maar liefst 28,81% FM en toch maar 49,08% DAB+. Dit komt, doordat B05 en B16 FM-dekking hebben ver buiten hun toegewezen DAB+gebied.

Met onderstaande kavelcombi's uit het westen is aanvullen met Brabant en Limburg, of Gelderland niet mogelijk, omdat dan de 50% DAB+ overschreden wordt. Wat wel probleemloos kan, is aanvullen met een kavel uit óf Friesland, óf Groningen en Drenthe, óf Overijssel. B24 Zeeland erbij nemen kan altijd, omdat die in hetzelfde DAB+allotment (5B) zit als B06 t/m B08.
- B01 + B08 (20.75% FM - Heel sterk in Noord-Holland, plus Leiden, Den Haag, Delft en Rotterdam.)
- B02 + B06 (24,81% FM - Heel sterk in Zuid-Holland en komt het verst in Flevoland en Noord-Holland.)
- B03 + B07 (7,68% FM - Kleinste combi met Amsterdam, Alkmaar, Den Helder, Den Haag en Rotterdam.)
bjornboonk

Bericht door bjornboonk »

Ik ben benieuwd wat de Dab+ 50%
beperking voor RadioNL betekent.
Volgens radiowereld uit 2021 kwamen de meeste luisteraars uit Brabant. Een combinatie van Friesland, Drenthe, Groningen, Overijssel, Gelderland, Noord-Brabant en Limburg is niet mogelijk.
Qua luistercijfers lijkt me niet dat ze voor Noord-Holland, Flevoland, Zeeland en Zuid-Holland kiezen.
retep

Bericht door retep »

ze kunnen natuurlijk in Brabant bijvoorbeeld weer Puurnl gaan gebruiken ( of radio hollandio)
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

EtherScout schreef: 24 apr 2025 14:08

Mogen de landelijke kavelhouders helemaal niet mee doen dan? Een nieuw BV-tje oprichten lijkt mij namelijk wel te doen. Als het radiostation dan ook nog een andere naam heeft…
Schopt graag tegen heilige huisjes...
EtherScout

GerjanCluistra schreef: 25 apr 2025 23:25
EtherScout schreef: 24 apr 2025 14:08 Dat zal dan via een tussenpersoon moeten, via een 'productieovereenkomst'. Er zullen genoeg potentiële tussenpersonen meedoen met die veiling. Zelf bezitten kan alleen als je geen landelijke FM-kavels in bezit hebt.

Mogen de landelijke kavelhouders helemaal niet mee doen dan? Een nieuw BV-tje oprichten lijkt mij namelijk wel te doen. Als het radiostation dan ook nog een andere naam heeft…
Zij mogen wel meedoen, maar zullen na afloop moeten kiezen of zij landelijk of niet-landelijk actief willen zijn. Een rechtspersoon mag maar in één domein (landelijk, of niet landelijk, of lokaal) actief zijn. Op deze manier is overstappen van domein mogelijk. Dit is met name interessant voor lokale vergunninghouders, die de stap omhoog naar niet-landelijk willen maken.

De veel gebruikte maas in de wet is de zogenaamde 'productieovereenkomst', waarbij het maken van het programma door de vergunninghouder uitbesteed wordt aan een andere partij. De vergunninghouder blijft op papier de maker, terwijl er in de praktijk een programma van een landelijke partij te horen is.

Voor zover ik het begrepen heb, geldt die scheiding van domeinen tegenwoordig zowel voor FM als voor DAB+. Ook Kink zal dus vanaf deze veiling via een 'productieovereenkomst' moeten gaan werken, als zij de landelijke ruimte in DAB+laag 7 niet willen opgeven. Kijk in dit document onder 7.2 scheiding van radiodomeinen.

Wat ook niet meer mag, is het gebruik van een merk, dat op één van de landelijke FM-kavels gebruikt wordt. Dit kan dus ook niet meer via een 'productieovereenkomst'. Hierbij geldt alleen FM, dus Q-Music en Radio 10 mogen niet en Slam, Radio 10 en Kink mogen wel.
Plaats reactie