Omrop Fryslân laagste luistercijfers

Discussieer over de regionale omroepen

Moderator: admin6

DJvel

Omrop Fryslân laagste luistercijfers

Bericht door DJvel »

Ik heb van twee 'radiovrienden' met Friese connecties gehoord dat er bij Omrop Fryslân de laagste luistercijfers ooit waren, rond de 6 procent. Weet iemand of dit klopt/wat de regionale cijfers zijn, ook die van andere omroepen?
Oortjes

Re: Omrop Fryslân laagste luistercijfers

Bericht door Oortjes »

Nee, dat weet ik niet. Ik ben wel benieuwd.

Juist Friesland heeft inwoners met regionale binding. Het zou gek zijn als hier de regionale omroep dan slecht beluisterd wordt.
Rock 'n roll is better than music!
ruudam

Bericht door ruudam »

Ik dacht dat de helft in de provincie geen Fries spreekt. Dus die vallen dan allemaal op voorhand af.
Het is echt niet te verstaan, ik kijk weleens naar OF TV, maar niet te volgen.
fdboer

Bericht door fdboer »

Bêst genôch te ferstean oars...
dab radio

Bericht door dab radio »

De cijfers die afgelopen juni bekent werden voor 2021, zat Omrop Fryslân op 9,9%. Tien jaar daarvoor zaten ze nog op 21% dus wel dalend.
dab radio

Bericht door dab radio »

ruudam schreef: 04 dec 2022 19:13 Ik dacht dat de helft in de provincie geen Fries spreekt. Dus die vallen dan allemaal op voorhand af.
Het is echt niet te verstaan, ik kijk weleens naar OF TV, maar niet te volgen.
De meeste mensen die in Fryslân wonen verstaan het Frys wel, maar het praten, ligt het iets anders.
DJvel

Bericht door DJvel »

Ik heb een bericht gekregen van iemand die het kan weten. Het klopt inderdaad, 6 procent en voor de omroep schrikbarend laag. Sneu wel, lijkt me dat inderdaad dat juist Friesland provincie is waar je goed met luisteraar zou kunnen binden.
big T

Bericht door big T »

Mensen in Noord Friesland spreken een andere taal dan in zuid Friesland.
En de omroep, ook het provincie bestuur, staart zich strak op het hoog Fries.
Kijk maar eens op TV Friesland, de omroeper blijft stug Fries praten terwijl de gast echt laat blijken het niet te verstaan.
Dan kan ik me wel voorstellen dat je doelgroep elk jaar kleiner wordt.
Het Nedersaksisch is een veel grotere taal, en door dom toeval niet als Nederlandse 2e taal aangemerkt.
De omroepen in dat spreekgebied doen het wel goed.
fdboer

Bericht door fdboer »

Zo groot is het verschil tussen het Fries in de zuidwesthoek en op de klei echt niet hoor, die begrijpen elkaar gewoon. De grootste uitzondering zit toch vooral in de hoek tegen Drenthe aan.
DJvel

Bericht door DJvel »

Ik betwijfel of dit aan de taal ligt. Paar jaar geleden was het marktaandeel nog heel goed, dan was dat toen ook niet zo geweest
SB92

Bericht door SB92 »

big T schreef: 05 dec 2022 11:33 Mensen in Noord Friesland spreken een andere taal dan in zuid Friesland.
Kijk maar eens op TV Friesland, de omroeper blijft stug Fries praten terwijl de gast echt laat blijken het niet te verstaan.
Het Nedersaksisch is een veel grotere taal, en door dom toeval niet als Nederlandse 2e taal aangemerkt.
Dit falt hiel bot ta. Allinnich yn de Stellingwerven kinne hja it net ferstean. Mar dat is dan ek gjin Frysk. mar Nedersaksisch. Ik tink dat de minsken dy't de Omrop lusterje gewoan elk jier wat âlder wurde. Dat stjert op in stuit út..

Ik harkje d'r sporadysk nei. En ik bin dochs wol Frysk. ;)
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

SB92 schreef: 05 dec 2022 13:45
big T schreef: 05 dec 2022 11:33 Mensen in Noord Friesland spreken een andere taal dan in zuid Friesland.
Dit falt hiel bot ta. Allinnich yn de Stellingwerven kinne hja it net ferstean. Mar dat is dan ek gjin Frysk. mar Nedersaksisch. Ik tink dat de minsken dy't de Omrop lusterje gewoan elk jier wat âlder wurde. Dat stjert op in stuit út..

Ik harkje d'r sporadysk nei. En ik bin dochs wol Frysk. ;)
Duidelijk :D
SB92

Bericht door SB92 »

;)
big T

Bericht door big T »

Heel helder gesproken, en je zei?
Richard Miedema

Bericht door Richard Miedema »

DJvel schreef: 05 dec 2022 10:30 Ik heb een bericht gekregen van iemand die het kan weten. Het klopt inderdaad, 6 procent en voor de omroep schrikbarend laag. Sneu wel, lijkt me dat inderdaad dat juist Friesland provincie is waar je goed met luisteraar zou kunnen binden.
Dat is inderdaad dramatisch laag. Ooit was Omryp Fryslân en Radio Noord de toonaangevende zenders met een aandeel tussen de 25-30%. Helaas en ook wel begrijpelijk. Is er iemand die per provincie het overzicht heeft. radiowereld.nl heeft in september/oktober nog een artikel geschreven over de marktaandelen per provincie.
Plaats reactie