Regelgeving regionale commerciele zenders mag strenger.

Discussieer over de regionale omroepen

Moderator: admin6

zend-amateur

Re: Regelgeving regionale commerciele zenders mag strenger.

Bericht door zend-amateur »

Na aanleiding van dit bericht ,
https://dvhn.nl/groningen/Nog-altijd-er ... 71266.html

Heb ik eens zitten nadenken, ik kom op vele plaatsen in de provincie Groningen, en waar ik veel kom staan allemaal van de non-stop piraten muziek uitzendende zenders aan als Team fm, Hitzzz, Tukker fm etc deze zijn daar erg populair en en veel van deze luisteraars zijn laag opgeleid en laag geletterd, en als ik ze vraag waarom ze juist naar deze muziek luisteren vinden ze het leuk en beschouwen ze dit meer hun niveau, en vinden ze andere zenders vaak niets aan te moeilijk en niet te begrijpen.

In mijn visie moeten ze de de frequentie's van de regionale commerciele omroep in de regio's waar deze mensen wonen en er naar luisteren gratis weg geven, maar wel met 1 voorwaarde dat deze zenders verplicht moeten worden om op de uren waar het meeste geluisterd wordt , dus tussen 7 uur s'ochtends en 19.00 uur s'avonds, 50% van de uren Informatie ( Nieuws, financieel cultureel ) en educatie moeten gaan uitzenden, zo dat deze zenders helpen het niveau om hoog te krijgen en ook dat deze laag geletterde mensen niet meer er om heen kunnen om laag geletterd te blijven en laag opgeleid, ze moeten constant worden geconfronteerd met informatie, educatie die ze nu express laten liggen om dat ze het te moeilijk vinden en ze zich oa afsluiten van wat er werkelijk gaande is , hier bij kan de radio flink gaan helpen, om dat ze er den niet meer om heen kunnen en zich niet meer kunnen verschuilen.

Dit zou ook een hele goede optie zijn zo dat zender als bijvoorbeeld Hitzzz gedwongen worden om ook andere dingen uit te gaan zenden dan alleen domme muziek en geklets en de mp3 pc.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Ik denk niet dat dit een rol van commerciële omroepen is zend-amateur. Die zijn er gewoon om geld te verdienen, niet om mensen te verheffen.
Rock 'n roll is better than music!
zend-amateur

Bericht door zend-amateur »

Oortjes schreef: 22 mar 2023 22:14 Ik denk niet dat dit een rol van commerciële omroepen is zend-amateur. Die zijn er gewoon om geld te verdienen, niet om mensen te verheffen.
Maar ik vindt dat radio zenders ook verantwoording hebben richting de maatschappij.
En als je de reklames van zenders als Hitzzz beluisterd is het ook vooral gericht op de laag opgeleide en laag geletterde waar je niet veel geld aan kan verdienen als ondernemer en als radio zender.

Als zenders als hitzzz hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nu eens serieus gaan nemen en gaan beginnen met de piraten muziek aan te vullen met fatsoenlijke informatie en educatie en de mensen hier mee geconfronteerd worden gaat het niveau om hoog zo dat de zender ook verder kan kijken in de reklame wereld en bijvoorbeeld de audi of bmw dealer ook kan gaan benaderen voor een reklame minuutje iets wat dit soort ondernemers nu niet willen op zenders als hitzz om dat hun klanten daar niet naar luisteren, en de mensen die wel naar die zenders luisteren niet het budget hebben om een nieuwe bmw te kopen maar zijn aangewezen op een 3de hands of 4 de hands autotje om dat ze niet veel verdienen, en dat zou het interessant worden om deze mensen via de radio het nodige bij te brengen zo dat ze uit de lage posities gaan komen, meer verdienen financieel en daar door meer uit kunnen geven en de zenders advertenties uit een hoger segment binnen kunnenn gaan halen waar door ok daar de verdiensten toe gaan nemen.
big T

Bericht door big T »

Een commerciële zender mag doen en late wat deze wil, het is privé geld en een privé onderneming.
Voor jou bedoeling is RTV Noord om dat te doen.
Deze wordt betaald met publiek geld waar dus eisen aangesteld worden mbt de programmering.
Een commerciële zender heeft allen verantwoording aan de geldschieters en eigenaren.
Peterheefteenradio

Bericht door Peterheefteenradio »

Waarom mag je als luisteraar niet gewoon naar jou favoriete muziek luisteren zonder in een laag "geletterd" hokje te worden gedrukt? Ik gun iedereen zijn muzieksmaak. Piratenmuziek is al vele jaren populair in met name het Noorden- en Oosten van Nederland en het is toch mooi dat nu op een legale manier radiostations als TukkerFm de markt bedienen.
De zon schijnt op de radio
jessica

Bericht door jessica »

big T schreef: 23 mar 2023 08:01 Een commerciële zender mag doen en late wat deze wil, het is privé geld en een privé onderneming.
Voor jou bedoeling is RTV Noord om dat te doen.
Deze wordt betaald met publiek geld waar dus eisen aangesteld worden mbt de programmering.
Een commerciële zender heeft allen verantwoording aan de geldschieters en eigenaren.
Helemaal eens. Laat de commercie gewoon zijn gang gaan. Ze moeten hun eigen broek op houden van reclamegeld.
Doe regeltjes maar bij de publieke omroep. Die hun financiering krijgen via de belastingen.
Feivel

Bericht door Feivel »

Ah, de zoveelste tirade van zend-amateur. Inmiddels is het duidelijk dat hij een hekel heeft aan piraten, piratenmuziek, Wim Drent en de luisteraars ervan. Het zit vol met aannames over de doelgroep. Beste zend-amateur, luisteraars van piratenmuziek zijn geen kansloze mensen. Sterker: ik ken piraten (en luisteraars van piratenmuziek) met succesvolle eigen bedrijven, waar gewoon een paar keer modaal wordt binnengeharkt. Kennelijk heb je niets met deze wereld. Dat is prima, maar misschien moet je je afvragen of deze manier van jezelf uitdrukken op een publiek forum, gewenst is.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

zend-amateur schreef: 23 mar 2023 07:31 Als zenders als hitzzz hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nu eens serieus gaan nemen en gaan beginnen met de piraten muziek aan te vullen met fatsoenlijke informatie en educatie en de mensen hier mee geconfronteerd worden gaat het niveau om hoog zo dat de zender ook verder kan kijken in de reklame wereld en bijvoorbeeld de audi of bmw dealer ook kan gaan benaderen voor een reklame minuutje iets wat dit soort ondernemers nu niet willen op zenders als hitzz om dat hun klanten daar niet naar luisteren, en de mensen die wel naar die zenders luisteren niet het budget hebben om een nieuwe bmw te kopen maar zijn aangewezen op een 3de hands of 4 de hands autotje om dat ze niet veel verdienen, en dat zou het interessant worden om deze mensen via de radio het nodige bij te brengen zo dat ze uit de lage posities gaan komen, meer verdienen financieel en daar door meer uit kunnen geven en de zenders advertenties uit een hoger segment binnen kunnenn gaan halen waar door ok daar de verdiensten toe gaan nemen.
Misschien kunnen de zenders waar jij naar luistert dan lessen Nederlands geven? Een les interpunctie zou niet verkeerd zijn :))
zend-amateur schreef: 23 mar 2023 07:31 Maar ik vindt dat radio zenders ook verantwoording hebben richting de maatschappij.
Zeker. Het personeel en de artiesten netjes betalen, feitelijk nieuws brengen, bijdragen aan de (muziek)cultuur, die verantwoordelijkheid hebben radiozenders zeker. Dat is wat anders dan verplicht een of ander educatief programma brengen.
Rock 'n roll is better than music!
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

zend-amateur schreef: 23 mar 2023 07:31
Oortjes schreef: 22 mar 2023 22:14 Ik denk niet dat dit een rol van commerciële omroepen is zend-amateur. Die zijn er gewoon om geld te verdienen, niet om mensen te verheffen.
Maar ik vindt dat radio zenders ook verantwoording hebben richting de maatschappij.
En als je de reklames van zenders als Hitzzz beluisterd is het ook vooral gericht op de laag opgeleide en laag geletterde waar je niet veel geld aan kan verdienen als ondernemer en als radio zender.

Als zenders als hitzzz hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nu eens serieus gaan nemen en gaan beginnen met de piraten muziek aan te vullen met fatsoenlijke informatie en educatie en de mensen hier mee geconfronteerd worden gaat het niveau om hoog zo dat de zender ook verder kan kijken in de reklame wereld en bijvoorbeeld de audi of bmw dealer ook kan gaan benaderen voor een reklame minuutje iets wat dit soort ondernemers nu niet willen op zenders als hitzz om dat hun klanten daar niet naar luisteren, en de mensen die wel naar die zenders luisteren niet het budget hebben om een nieuwe bmw te kopen maar zijn aangewezen op een 3de hands of 4 de hands autotje om dat ze niet veel verdienen, en dat zou het interessant worden om deze mensen via de radio het nodige bij te brengen zo dat ze uit de lage posities gaan komen, meer verdienen financieel en daar door meer uit kunnen geven en de zenders advertenties uit een hoger segment binnen kunnenn gaan halen waar door ok daar de verdiensten toe gaan nemen.
Gaat het? Dit is de taak van de publieke omroepen. Commerciële omroepen zijn gewoon vrij in doen en laten.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

zend-amateur schreef: 23 mar 2023 07:31

Gaat het? Dit is de taak van de publieke omroepen. Commerciële omroepen zijn gewoon vrij in doen en laten.

Een commercieel bedrijf hoeft geen maatschappelijke taak te hebben. En waarom mogen lager opgeleiden geen station hebben en zouden ze moeten bijgeschoold worden?

Grappig dat je het afgeeft op “laag geletterde” en zelf diverse grammatica en taalfouten maakt in je berichten.
Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu »

Denk dat de grote landelijke spelers het niet echt fair vinden dat zij miljoenen moeten aftikken voor landelijk pakket (welke niet eens landelijk is op FM...) en er spelers zijn die een zelf via handige mazen in de wet / regelgeving verschillende regionale kavels bemachtigen voor een habbekrats en net zoveel FM dekking weten te halen als de grote spelers....
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Toch kan ik me best wel vinden in de mening van @zend-amateur. Ik bedoel, als je de laaggeletterden in Groningen wil leren lezen, dan moet het ook mogelijk zijn om de hoogopgeleid randstedeling eindelijk eens wat niveau bij te brengen over hoe het werkt in de maatschappij.

Een beetje educatie over het melken van koeien en het bouwen van een huis lijkt me best een goed idee. En dan al die reclames van Starbucks en de EkoPlaza, walgelijk, dat kopen ze toch wel in de randstad. Nee, doe dan reclames van de Landwinkel en de fietsenmaker, zodat die hoogopgeleide randstedeling met de fiets naar de boer gaat voor een pakje boter, een homp kaas en een doosje eieren.

Het is zo lastig voor onze hoogopgeleide randstedelingen om te begrijpen hoe het echte leven er uit ziet, dat is zo lastig voor ze. Daar kan de radio een uitstekende rol in spelen. Ik vind dat Qmusic dat maar eens moet gaan doen. Doen die ook eens iets nuttigs voor de maatschappij.
Urbenhuis

Bericht door Urbenhuis »

Ou-Tannu schreef: 24 mar 2023 19:11 Denk dat de grote landelijke spelers het niet echt fair vinden dat zij miljoenen moeten aftikken voor landelijk pakket (welke niet eens landelijk is op FM...) en er spelers zijn die een zelf via handige mazen in de wet / regelgeving verschillende regionale kavels bemachtigen voor een habbekrats en net zoveel FM dekking weten te halen als de grote spelers....
hier ben ik het wel mee eens. als je via stapeling van regionale frequenties een landelijke speler wil zijn, dan maak je nu gebruik van de onvolkomenheden in het systeem. en daar zou het ministerie een oplossing voor moeten vinden. nu is er eigenlijk sprake van oneerlijke concurrentie door de lappendeken van keine frequenties in handen van één partij.
altijd stereo en op meestal 2 wielen
big T

Bericht door big T »

Dat is gewoon slim zakendoen, dus het is de zo gewenste marktwerking in de praktijk.
Weinig regels en weinig controle door dure ambtenaren.
De markt zou alles regelen en veel mooier maken aldus het neoliberale denken.
Nu zit je met de niet gebakken peren.
(want gebakken kost geld, en dat spaart de markt liever uit)
Urbenhuis

Bericht door Urbenhuis »

het is niet de fout van de ondernemer, maar een weeffout in het frequentieverdelingssysteem. en dat mag opgelost.
altijd stereo en op meestal 2 wielen
Plaats reactie