Radio Eemland Amersfoort vanaf 1 september op DAB+ en online in regio Eemland e.o.

Discussieer over de regionale omroepen

Moderator: admin6

density1

Re: Radio Eemland Amersfoort vanaf 1 september op DAB+ en online in regio Eemland e.o.

Bericht door density1 »

Wow, ze hebben een 'programmering': https://studioeemland.nl/programma/
:))
big T

Re: Radio Eemland Amersfoort vanaf 1 september op DAB+ en online in regio Eemland e.o.

Bericht door big T »

Ok mooi vormgegeven maar er staat niets in?
density1

Bericht door density1 »

Dat is dan ook de grap.
Orange

Bericht door Orange »

density1 schreef: 07 sep 2020 00:24 Wow, ze hebben een 'programmering': https://studioeemland.nl/programma/
:))
Mogen we zelf intekenen?
big T

Bericht door big T »

density1 schreef: 07 sep 2020 10:49 Dat is dan ook de grap.
oke oke nu begrijp ik ook het toetje met haagse bluf, veel lucht maar geen broek om de kont :))
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Ik vrees dat mijn verhaal in het topic over Hofstad ook voor Radio Eemland geldt.
EtherScout schreef: 06 sep 2020 20:39 In de jaren 80 waren de plaatselijke FM-piraten razend populair. Met name de commercieel opgezette stations konden op veel luisteraars rekenen. Werd er dan zulke unieke en waardevolle radio gemaakt? Ja én nee. Ja, omdat het commerciële hitformat nergens aangeboden werd. De zeezenders waren uit de lucht en Radio 3 bracht vaak niet het format waar veel mensen op zaten te wachten. Aan de andere kant is het antwoord toch ook nee, omdat het commerciële hitformat per definitie niet uniek is. Toen in de jaren 90 de commerciële etherradio gelegaliseerd werd, zag je dat dit format direct door de diverse nieuwe stations als Radio 538 met succes toegepast werd.

Toen de commerciële regionale etherradio mogelijk werd, zag je dat medewerkers van diverse voormalige jaren-80-piraten direct hun kans grepen. Maar wat bleek: ze redden het vaak niet. En nu pakken diezelfde medewerkers een kans op lokale DAB+, met hoogst waarschijnlijk hetzelfde resultaat.

Hoe komt dat? Ik denk dat dat komt, doordat hun aanbod anno nu helemaal niet zo uniek is, als dat de oud-piratenmedewerkers denken. Het is over het algemeen doodnormale commerciële middle-of-the-road hitradio of gouwe-ouweradio. En dat is radio die al jaren volop, met grote budgetten, op professionele wijze door de diverse landelijke radiostations aangeboden wordt. Er is gewoon geen behoefte aan nog meer van hetzelfde.

Ik denk dat de ruimte op de lokale DAB+muxen uiteindelijk zal worden ingenomen door kleine radiostations die wèl een uniek (genre)format bieden. Daar is bij specifieke doelgroepen wel degelijk behoefte aan.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

EtherScout schreef: 07 sep 2020 14:54 Ik vrees dat mijn verhaal in het topic over Hofstad ook voor Radio Eemland geldt.
EtherScout schreef: 06 sep 2020 20:39 In de jaren 80 waren de plaatselijke FM-piraten razend populair. Met name de commercieel opgezette stations konden op veel luisteraars rekenen. Werd er dan zulke unieke en waardevolle radio gemaakt? Ja én nee. Ja, omdat het commerciële hitformat nergens aangeboden werd. De zeezenders waren uit de lucht en Radio 3 bracht vaak niet het format waar veel mensen op zaten te wachten. Aan de andere kant is het antwoord toch ook nee, omdat het commerciële hitformat per definitie niet uniek is. Toen in de jaren 90 de commerciële etherradio gelegaliseerd werd, zag je dat dit format direct door de diverse nieuwe stations als Radio 538 met succes toegepast werd.

Toen de commerciële regionale etherradio mogelijk werd, zag je dat medewerkers van diverse voormalige jaren-80-piraten direct hun kans grepen. Maar wat bleek: ze redden het vaak niet. En nu pakken diezelfde medewerkers een kans op lokale DAB+, met hoogst waarschijnlijk hetzelfde resultaat.

Hoe komt dat? Ik denk dat dat komt, doordat hun aanbod anno nu helemaal niet zo uniek is, als dat de oud-piratenmedewerkers denken. Het is over het algemeen doodnormale commerciële middle-of-the-road hitradio of gouwe-ouweradio. En dat is radio die al jaren volop, met grote budgetten, op professionele wijze door de diverse landelijke radiostations aangeboden wordt. Er is gewoon geen behoefte aan nog meer van hetzelfde.

Ik denk dat de ruimte op de lokale DAB+muxen uiteindelijk zal worden ingenomen door kleine radiostations die wèl een uniek (genre)format bieden. Daar is bij specifieke doelgroepen wel degelijk behoefte aan.
Ik denk dat de kans groot is dat dit voor voor lokale DAB+ in het algemeen geldt.
Al hoop ik dat Eemland het wel redt.
EtherScout

Ane Sybesma schreef: 07 sep 2020 15:59
EtherScout schreef: 07 sep 2020 14:54 Hoe komt dat? Ik denk dat dat komt, doordat hun aanbod anno nu helemaal niet zo uniek is, als dat de oud-piratenmedewerkers denken. Het is over het algemeen doodnormale commerciële middle-of-the-road hitradio of gouwe-ouweradio. En dat is radio die al jaren volop, met grote budgetten, op professionele wijze door de diverse landelijke radiostations aangeboden wordt. Er is gewoon geen behoefte aan nog meer van hetzelfde.

Ik denk dat de kans groot is dat dit voor voor lokale DAB+ in het algemeen geldt.
Al hoop ik dat Eemland het wel redt.
Ik hoop het ook voor ze, maar de concurrentie in 'middle-of-the-road' blijft gigantisch. Je gaat die concurrentie als nieuw station alleen overleven met een stevige landelijke etherdekking en als je een hele grote commerciële partij met hele diepe zakken achter je hebt.

Wat wel zou kunnen werken, is iets neerzetten wat nog niet bestaat. Iets waar een specifieke groep mensen (liefhebbers van een bepaald muziekgenre of leden van een bepaalde groep in de samenleving) op zit te wachten. Lokale DAB+ is relatief goedkoop, dus hier maakt zo'n station misschien een kans. Al dan niet met donaties van de vaste luisteraars.
Ane Sybesma

Geen idee wat lokale DAB kost. Wat is relatief goedkoop?
EtherScout

Ane Sybesma schreef: 07 sep 2020 16:42 Geen idee wat lokale DAB kost. Wat is relatief goedkoop?
Relatief goedkoop in vergelijking met professionele regionale of landelijke FM- en/of DAB+dekking. De precieze bedragen ken ik niet.
Ane Sybesma

Uiteindelijk zal het toch om die bedragen gaan en of dat is op te brengen..
density1

Bericht door density1 »

Hoor inmiddels wat meer gepresenteerde programma's maar volgens mij allemaal Voice Tracks en niets live. Spreeks die zachter zijn dan de muziek en dus wegvallen in de intro's van een track. Geen gehoor zo.
Buddyboy

Bericht door Buddyboy »

density1 schreef: 02 okt 2020 13:08 Hoor inmiddels wat meer gepresenteerde programma's maar volgens mij allemaal Voice Tracks en niets live. Spreeks die zachter zijn dan de muziek en dus wegvallen in de intro's van een track. Geen gehoor zo.
Volgens jou. Leuk al die aannames die je overal maakt.
Buddyboy luistert graag Radio
density1

Bericht door density1 »

Geen aannames maar constateringen.
ottoderuig

Bericht door ottoderuig »

Er zijn mensen die live zitten, anderen maken hun programma thuis ivm hun vaste job.
Dat lijkt me logisch.
Eemland Radio
In Midden-Nederland via DAB+ 10B
en www.studioeemland.nl
Plaats reactie