Radio NL

Discussieer over de regionale omroepen

Moderator: admin6

WDW92

Re: Radio NL

Bericht door WDW92 »

Johanneke schreef: 14 mei 2025 12:17 En vanavond tussen 18 en 22u zelfs Danny Blom op RadioNL! Erg leuk alleen mis ik Ivo en Hessel wel nog steeds, zijn die op vakantie? Ze zeggen er niks van op zender.
Hessel is inderdaad op vakantie (dat zei Stefan bij de bekendmaking van de actie). En Ivo ook gok ik (want die was er afgelopen donderdag en vrijdag al niet)
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

tot hoe lang gaan ze nou eigenlijk door?
lucapols

Bericht door lucapols »

Dit is nou echt een zender voor Danny! Superleuke show van hem
DJ en Non-Stop beheerder bij Lokale Omroep Goirle, helpt een Ierse radiostation met van alles wat in mijn vrije tijd :D!!!
WDW92

Bericht door WDW92 »

De Nachtwacht schreef: 15 mei 2025 11:26 tot hoe lang gaan ze nou eigenlijk door?
Tot maandagavond 12 uur
Vliegendereporter

Bericht door Vliegendereporter »

Cellnex Nederland neemt Radio Netwerk Nederland over

https://mediamagazine.nl/cellnex-nederl ... ver/?amp=1
Johanneke

Bericht door Johanneke »

Vliegendereporter schreef: 15 mei 2025 17:54 Cellnex Nederland neemt Radio Netwerk Nederland over

https://mediamagazine.nl/cellnex-nederl ... ver/?amp=1
Bijzondere zet weer, een paar dagen voor de veiling. Wat gebeurt er toch allemaal in Sneek?
Nico zit nu voor het eerst zelf op zender, zaterdag hebben ze een open dag en voor 150 euro mag je zelf een half uur dj spelen op RadioNL.
Ik hoop echt dat het goed afloopt, spannende tijden in radioland...
BrightHopper

Bericht door BrightHopper »

Met een actie als: "Vriendje voor een tientje" gaan ze het echt niet redden. Dus maar gelijk echte Euro's pakken en onderdelen verkopen om nog snel te kunnen bieden. Het lijkt wel of zijn persoonlijke leven er vanaf hangt met al die opeenvolgende stunts daar in Sneek!
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Ik vind het allemaal maar wat voor FM wat toch eindig gaat zijn. Je kunt je beter op online en DAB only richten. Het hoeft echt niet uit te maken gezien de successen van een Slam en Radio 5 leert de realiteit.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Cellnex Broadcast Partners neemt Radio Netwerk Nederland over van Nico Silvius

Zo komen er dus ook weer centjes binnen.

https://mediamagazine.nl/cellnex-nederl ... land-over/
Feivel

Bericht door Feivel »

Vanjeafisharder schreef: 15 mei 2025 18:52 Ik vind het allemaal maar wat voor FM wat toch eindig gaat zijn. Je kunt je beter op online en DAB only richten. Het hoeft echt niet uit te maken gezien de successen van een Slam en Radio 5 leert de realiteit.
Dat ben ik volstrekt met je eens. Ik hoop dat online radio echt een grote slag gaat maken. Online radio in Nederland is nu nog ontzettend dood, en DAB blijkt voor de meeste stations na een tijdje niet te betalen.
Johanneke

Bericht door Johanneke »

Nico werd ineens emotioneel in zijn laatste spreek. Ik vond het erg indrukwekkend. Laten we eerlijk zijn, die man is klein begonnen, heeft het flink opgebouwd, daarna verkocht aan NDC die het in een paar jaar tijd flink hebben verkloot in financieel opzicht, waarna hij het weer heeft teruggekocht, gered en opnieuw verder uitgebouwd. Weliswaar door het spel al die jaren ontzettend slim te spelen en voor alles een oplossing te vonden, maar ondertussen wel enorm veel betekend voor het Nederlandse lied. In de tussentijd is wel Sterren erbij gekozen, een onnodige concurrent met publiek geld zonder commercials, en nu Noordzee, een liefdeloos initiatief met een computer en wat voicetracks maar wat met de geldbuidel van John de Mol nu misschien wel frequenties gaat "pikken". Het zullen nog zware dagen worden voor de club in Sneek.
Vliegendereporter

Bericht door Vliegendereporter »

Johanneke schreef: 15 mei 2025 20:12 Nico werd ineens emotioneel in zijn laatste spreek. Ik vond het erg indrukwekkend. Laten we eerlijk zijn, die man is klein begonnen, heeft het flink opgebouwd, daarna verkocht aan NDC die het in een paar jaar tijd flink hebben verkloot in financieel opzicht, waarna hij het weer heeft teruggekocht, gered en opnieuw verder uitgebouwd. Weliswaar door het spel al die jaren ontzettend slim te spelen en voor alles een oplossing te vonden, maar ondertussen wel enorm veel betekend voor het Nederlandse lied. In de tussentijd is wel Sterren erbij gekozen, een onnodige concurrent met publiek geld zonder commercials, en nu Noordzee, een liefdeloos initiatief met een computer en wat voicetracks maar wat met de geldbuidel van John de Mol nu misschien wel frequenties gaat "pikken". Het zullen nog zware dagen worden voor de club in Sneek.
Ik ben helemaal met je eens ik sluit me bij je woorden aan
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Weet van gekkigheid niet meer wat hij moet doen, denk too little to late voor deze club. En dat betekend misschien wel meer ruimte voor andere initiatieven. De RadioNL club vind ik wel dominant aanwezig op de FM band zeg maar.
Calypso

Bericht door Calypso »

Johnny_ schreef: 15 mei 2025 23:14
Vanjeafisharder schreef: 15 mei 2025 21:27 Weet van gekkigheid niet meer wat hij moet doen, denk too little to late voor deze club. En dat betekend misschien wel meer ruimte voor andere initiatieven. De RadioNL club vind ik wel dominant aanwezig op de FM band zeg maar.
Klopt, nico is een mens met hart voor de echte piraten cultuur!. denk dat hij zich te druk heeft gericht op zijn recentere stations, tukker fm en vibe. de schrik is uiteraard groot. mischien kunnen ze nog een crowfunding doen bij radionl. ze hebben opzich wel heel veel steun frequenties naast elkaar.
Ik probeer te ontrafelen wat je wilt zeggen, maar er zitten combinaties in die onlogisch zijn. Het lijkt alsof je zegt dat RadioNL "in de problemen" is gekomen door de aandacht voor "recentere stations" en dan noem je Tukker FM, wat veel meer een "piratenstation" is als dat RadioNL is. Terwijl je aangeeft dat hij een hart zou hebben voor de piratencultuur. Dat laatste kunnen we van mening over verschillen; als dat zo zou zijn geweest was RadioNL wel het piratenstation geweest (dus vanaf het begin) en niet vanaf een moment dat-ie er eurotekens in zag.

Dat van crowdfunding: dat is precies wat-ie nu al aan het doen is - het publiek vragen om geld.

Verder denk ik dat het verkopen van de zendertak meer een strategische keuze met financiele voordelen is dan andersom; de link was te duidelijk en het gebruiken van de zendertak voor extra frequenties met de 30% bepaling dus niet echt meer mogelijk. De manier waarop in het verleden de mazen van de wet gebruikt zijn stuitte mij eerlijk gezegd altijd tegen de borst, dus erg vind ik het niet.

Overigens ben ik van mening dat FM er voor een station als RadioNL/TukkerFM wel degelijk toe doet; alleen DAB en online klinkt leuk, maar wil je voldoende bereik met dit soort stations hebben, heb je ether (FM) aanwezigheid nodig. DAB is te klein qua ontvangstmogelijkheden binnen de doelgroep, en die is ook niet dusdanig gefocused op "online" dat je daarmee echt groot kunt worden.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Johnny_ schreef: 15 mei 2025 23:14 Klopt, nico is een mens met hart voor de echte piraten cultuur!. denk dat hij zich te druk heeft gericht op zijn recentere stations, tukker fm en vibe. de schrik is uiteraard groot. mischien kunnen ze nog een crowfunding doen bij radionl. ze hebben opzich wel heel veel steun frequenties naast elkaar.
Als die schrik echt zo groot is, dan begrijp ik daar weinig van. Het is al jaren bekend dat de niet-landelijke kavels voor niet-landelijke radio bedoeld zijn. Die 30%-regel geldt dan ook al vele jaren. Dat er tot nu toe vele mazen in de wet zaten en dat de handhaving jarenlang te wensen overliet, doet daar niets aan af. Men had kunnen weten, dat dit vroeg-of-laat een keer strakgetrokken zou kunnen gaan worden. Ook is al jaren bekend, dat er een keer een nieuwe veiling aan zat te komen. Dat ze die enkele keren hebben weten uit te stellen, doet ook daar niets aan af. Men heeft jarenlang de tijd gehad om zich op dit scenario voor te bereiden.

Men heeft in de afgelopen jaren ook meerdere keren de kans gehad om de overstap naar het landelijke radiodomein te maken. Denk aan de veiling van DAB+laag 7 en de veiling van de landelijke FM-kavels. Daar zat zelfs een landelijk FM-kavel met een programmaclausule voor Nederlandstalige muziek tussen. Ik heb niet het idee, dat de mensen van RadioNL daaraan meegedaan hebben.

En dan nog, is de situatie absoluut niet zo dramatisch, als nu geschetst wordt, in tegendeel. Op DAB+ kunnen zij onbeperkt ruimte pakken in 5A, 7C-N, 6A en 12B. De FM-percentages van de B-kavels in noord- en oost-Nederland zijn dermate klein, dat men in dat gebied binnen de 30% makkelijk combinaties kan verwerven voor drie stations met dekking in Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel. Dan is er zelfs nog ruimte over om de twee kavels te verwerven in Gelderland en Utrecht. Ruimte genoeg dus om weer de koning van de regionale radio te worden in noord- en oost-Nederland.
Plaats reactie