FM-frequenties voor Continu en Coastline

Discussieer over de regionale omroepen
boxfm

FM-frequenties voor Continu en Coastline

Bericht door boxfm » 22 dec 2017 17:26

Radio Continu en Stichting Radio Noord Nederland hebben van Agentschap Telecom FM-vergunningen verkregen. Het gaat om drie kavels die al enige tijd niet meer in gebruik waren.

Kavels
Stichting Radio Continu heeft de vergunningen verkregen voor de kavels in regio Winterswijk (B30) op 94,3 MHz en Lichtenvoorde (B32) op 95,7 MHz. Stichting Radio Noord Nederland heeft de vergunning verkregen voor een kavel in Wieringermeer (B33) op 96,0 MHz. Stichting Radio Noord Nederland heeft in het verleden toestemming gekregen om uit te zenden met een programma onder de naam 94FM.

Terug naar de overheid
De frequentiepakketten zijn eerder dit jaar teruggeven aan de overheid. De frequenties waren tot medio dit jaar in gebruik door de radiozenders RADIONL en 8FM. Reden voor het teruggeven van de frequenties was de hoge regionaliteitseis op de frequentiepakketten. Nu de frequenties opnieuw zijn verdeeld geldt een regionaliteitseis van 10 procent.

Geen veiling
Er was blijkbaar beperkte interesse in de kavels waardoor er geen noodzaak is voor een veiling aldus Agentschap Telecom. De vergunningen zijn om niet verleend en lopen tot en met 31 augustus 2022.

DAB+
Deze FM-kavels zijn gekoppeld aan een vergunning voor digitale radio (DAB+). Voor de frequentiepakketten in Winterswijk en Lichtenvoorde kunnen de digitale uitzendingen via de ether pas later van start gaan. Voor deze regio zou dat zijn via kanaal 6B (Noordoost en oost Nederland).

Er is echter geen ruimte meer voor de uitzendingen van deze kavels via dit kanaal en dus moeten de radiozenders gaan uitzenden op kanaal 6C. Dit is een nieuw kanaal dat toebehoort aan de zogenaamde ‘Laag 7’. Zolang deze laag niet is uitgegeven hoeven de digitale uitzendingen niet van start te gaan.

Kavel B33 geeft recht op uitzendingen in kavel 9D (Noordwest Nederland)
Bron: MediaMagazine
Even een snelle check bij de KVK geeft aan dat Stichting Radio Noord Nederland gewoon Coastline FM is. Ze komen dus weer terug op FM.

Echtwel

Re: FM-frequenties voor Continu en Coastline

Bericht door Echtwel » 23 dec 2017 00:05

Lijkt me zeer sterk volgens mij en als ik hun website bezoek is er niet veel over van de coustline fm.
Volgens mij is het team uitelkaar...
Al zou ik persoonlijk dat wel graag willen. Vind coustline een van de beter stations op internet en FM ;)

froz0

Bericht door froz0 » 23 dec 2017 08:10

Het bericht op hun facebookpagina:

Groot nieuws! Eerder dit jaar hebben we (Ferry Rademaker, Jan de Boer en John Pieters) met de Stichting Radio Noord Nederland ons ingeschreven om in aanmerking te komen voor het Commerciële Radiokavel B33 (96.0 FM 1,6kW) en het bijbehorende DAB+ kavel op 9D Noord (Kop Noord Holland en Friesland). Omdat we als enige partij aan alle criteria voldoen vindt er geen veiling plaats en zijn we ineens exclusief eigenaar in deze regio van het grootst beschikbare radiokavel! Dit biedt bijzondere doorgroeimogelijkheden voor CoastlineFM die de afgelopen 3 jaren te horen is via internet en daarvoor op 94,5FM. Hiermee heeft De kop van Noord Holland en Friesland naast de lokale omroepen een mooi Bovenregionaal muzikaal alternatief.
Het opstelpunt van deze FM zendinstallatie zal Wieringermeer worden.
WORDT VERVOLGD

Echtwel

Bericht door Echtwel » 23 dec 2017 12:36

Lees het nu ook hopelijk krijg ik het mee ;) hellemaal goed !!

pietpuk

Bericht door pietpuk » 28 dec 2017 11:23

Leuk dat Coastline terug komt op FM. Ik hoop dat het in Hoorn ook enigszins te ontvangen zal zijn.

Overigens merkwaardig dat zij de enige belangstellende waren voor dit kavel, ik had ook wel een poging van Mix724 verwacht.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 28 dec 2017 11:52

Ik ga hier helaas niets van meekrijgen, maar ik gun het Coastline van harte! Dit is een prima regionale aanvulling voor het aanbod in de noordwestelijke ether, ook op DAB+ 9D.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 28 dec 2017 13:10

"Overigens merkwaardig dat zij de enige belangstellende waren voor dit kavel"

Vraag me nu ineens af wat ze geboden hebben voor zo'n kaveltje -bier

Gezien dat Fresh-FM frequenties ook de "verkoop" in gaat

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 28 dec 2017 14:03

Als er een kavel vrij komt, kan je daarop inschrijven. Zijn er meerdere gegadigden, dan gaat men veilen en de hoogt biedende krijgt het kavel. Dus misschien was het wel gratis.

Straks ook voor het Fresh kavel, maar ik denk dat er daar meer gegadigden voor zijn.
Lasercom, de betaalbare DAB zender

pietpuk

Bericht door pietpuk » 28 dec 2017 16:12

radiogolfje schreef:
28 dec 2017 14:03
Als er een kavel vrij komt, kan je daarop inschrijven. Zijn er meerdere gegadigden, dan gaat men veilen en de hoogt biedende krijgt het kavel. Dus misschien was het wel gratis.
Ook al was het gratis, dan kost het nog bakken geld om de zender in de lucht te krijgen en houden. Ook de DAB ruimte. Al met al blijft het volgens mij toch lastig financiëel rond te krijgen, vooral in de dunner bevolkte gebieden zoals die waarin Coastline opereert.

Maar deze club heeft ervaring met eerdere soortgelijke avonturen die niet steeds evengoed afliepen, dus wellicht met alle opgedane kennis en wijsheid lukt het nu wel.

Ik vind het leuk in ieder geval en ga het zeker volgen!

jessica

Bericht door jessica » 28 dec 2017 16:32

Wat ik heb begrepen waren zij niet de enige die hebben ingeschreven, maar wel de enige die aan de eisen voldeden.

density1

Bericht door density1 » 28 dec 2017 21:02

Ben benieuwd wat ze voor format gaan gebruiken. In de tijd dat het al even in ether zat, toen de zendmast op Texel werd gebruikt was het een ratjetoe aan muziek en ging het van links naar rechts qua muziek. Hopelijk pakken ze dat nu wat beter aan.

RV

Bericht door RV » 29 dec 2017 02:02

Ik ben vooral benieuwd of het commercieel levensvatbaar is. In de tijd dat 8FM de zender nog aan had staan viel het in de auto bij Alkmaar al in de ruis. Qua steden wordt alleen Den Helder gedekt.

Ik gun het ze van harte. Het is een echt regionaal alternatief en geen RadioNL kloon maar het is een dure hobby. Zeker in combinatie met de DAB+ verplichting. Heel veel succes!

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 29 dec 2017 10:58

Enorm gaaf voor Coastline dat ze weer terug in de ether komen. Gun het ze ook van harte; want er zit een club mannen met passie voor radio.
In het verleden had Coastline juist een afwijkende playlist; of zoals ze het zelf omschreven, feelgood vakantieradio. Voor Texel (het vakantie-eiland bij uitstek) een prima keuze, maar of dat voor de gehele kop van Noord-Holland opgaat ? In een nog verder verleden was Coastline een jongerenstation met veel dance. Iets wat ze op internet ook een tijd hebben gedaan, en wat altijd lekker klonk. Commercieel haalbaar ? Denk dat een combinatie van feelgood hits en wat bekende dancehits het prima kan doen in die regio. Ik wens ze in iedergeval enorm veel succes en probeer het DAB+ signaal nog mee te kunnen pakken ;)
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

density1

Bericht door density1 » 29 dec 2017 12:20

Feelgood radio is een breed begrip, en dat deden ze dan ook voorheen. Alleen weet ik niet of het slim is het wiel opnieuw uit te vinden en maar alles en nog wat draaien wat onder het kopje 'feelgood' valt. Die term wordt al snel gebruikt. Ze kunnen beter naar hun oorsprong kijken en dat vertalen naar het heden. Dus veel classic disco met nieuwe muziek die hier bij past, en ja noem het feelgood maar dan moet je niet ook nog eens Taylor Swift Bryan Adams of iets uit de 60's gaan draaien want zo van de hak op de tak klonk het wel toen.

Plaats reactie