'Artiesten betalen om gedraaid te worden op RadioNL'

Discussieer over de regionale omroepen
boxfm

'Artiesten betalen om gedraaid te worden op RadioNL'

Bericht door boxfm » 04 nov 2017 16:23

Zangeres Country Wilma vindt dat de Nederlandse radio schandalig omspringt met haar bestaan als artieste. De Nederlandstalige zender RadioNL wil haar liedjes zelfs alleen draaien tegen betaling. Dat vertelt ze in gesprek met de Party. Country Wilma, bekend van liedjes als Altijd Feest en Country Queen, vindt het onbestaanbaar dat ze moet betalen voor airtime op de radio. “RadioNL vraagt geloof ik zo’n 850 euro. Voor dit bedrag wordt je liedje drie weken gedraaid“, legt ze uit.

Die 850 euro is voor Country Wilma iets te veel van het goede. “Als ik in de studio een nummer wil opnemen, en daarna ook nog een videoclip, ben ik al gauw een bedrag van drieduizend euro kwijt. Om deze reden begrijp ik niet dat een radiostation, waar naar mijn idee aan reclames toch héél veel geld moet binnenkomen, aan artiesten geld vraagt.”

Snijdt Country Wilma zich met deze openhartigheid niet in de vingers? Ze denkt van niet. “En als dat uiteindelijk wel het geval blijkt kan mij dat niets schelen. Over een paar jaar ben ik toch dood.”

De radio is te selectief tijdens het samenstellen van de playlist, meent Country Wilma. “Vaak is het Nick & Simon. Ik denk daarover: ‘Nu is het wel een keer mooi geweest.’ Natuurlijk moet er naar kwaliteit worden gekeken. Er zijn echter veel artiesten, zoals mijn overbuurman René Eshuijs, die hun stinkende best doen en alsnog niet op de radio te horen zijn.”

In het buitenland wordt ze wel gewaardeerd. “Ik word in Australië, op een radiozender voor geëmigreerde Nederlanders, platgedraaid. Eerlijk, ik maak ze daar zó blij met mijn muziek.”

Bron: http://www.mediacourant.nl/2017/11/coun ... ik-betaal/
RadioNL is dus blijkbaar creatief met andere manieren van inkomstenbronnen zoeken. Toch wel een aparte zet. Als haar muziek in je format past en luisteraars het willen horen, dan draai je het toch gewoon? Als dit niet het geval is, moet je het helemaal niet doen, ook niet tegen betaling. Misschien dat RadioNL, als het verhaal van Country Wilma klopt, dit wel ziet als een manier om 'Nederlands talent te promoten'. Verklaart dan wel waarom er soms artiesten voorbij komen waar je nog noooooit van hebt gehoord.

DutchEagleRadio

Re: 'Artiesten betalen om gedraaid te worden op RadioNL'

Bericht door DutchEagleRadio » 05 nov 2017 11:43

* Zucht * ik wordt moe van Nico..... er moest masaal niet meer naar geluisterd worden. je heb tegenwoordig toch genoeg internet zenders die wel aandacht schenken aan artiesten zoals country wilma.
Webadres : http://bit.ly/2oTkgIm Email : radio@dutcheagleradio.nl
Licentie Buma: 105.908.21 Licentie Sena: 2018.009.01

Nieuw FB Adres : https://www.facebook.com/RadioDutcheagle/

wally

Bericht door wally » 05 nov 2017 16:10

Ach.....vroeger moest er om op Hilversum 3 je plaatje op de playlist te krijgen zo nu en dan 't een of ander gedaan worden.....

RiderXXX

Bericht door RiderXXX » 05 nov 2017 19:00

Je moest eens weten hoeveel (kleinere) zenders dit in hun hoofd halen. Aan de andere kant, je kan het haten, maar het is alsnog aan de zender om het beleid te bepalen. Het is vervolgens aan de luisteraar / adverteerder / artiest om ze al dan niet serieus te nemen.

ottoderuig

Bericht door ottoderuig » 05 nov 2017 20:17

wally schreef:
05 nov 2017 16:10
Ach.....vroeger moest er om op Hilversum 3 je plaatje op de playlist te krijgen zo nu en dan 't een of ander gedaan worden.....
Waar denk je dat het begrip "Palingsound" vandaan komt ;)
Daar is de koffie!

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 06 nov 2017 10:48

Ach, bij Business Class op RTL werkt het al jaren zo. Betalen en je mag in de uitzending.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 06 nov 2017 13:11

Als je als artiest moet betalen om op een radiostation gedraaid te worden, is het dan niet een keer tijd om naar je eigen muziek te kijken? Als de diverse NL-stations jouw NL-muziek niet op de playlist willen zetten, dan maak je misschien wel niet de juiste muziek voor deze stations, of is jouw muziek eenvoudigweg niet goed genoeg.

Hoe-dan-ook, betaal nooit voor een plaatsje op de playlist. Pas jouw muziek aan aan wat de stations wel draaien, of accepteer dat jouw muziekstijl nu eenmaal zelden of nooit op de radio te horen is. Of begin een eigen radiostation, dat kan natuurlijk ook.

boxfm

Bericht door boxfm » 06 nov 2017 15:58

EtherScout schreef:
06 nov 2017 13:11
Als je als artiest moet betalen om op een radiostation gedraaid te worden, is het dan niet een keer tijd om naar je eigen muziek te kijken? Als de diverse NL-stations jouw NL-muziek niet op de playlist willen zetten, dan maak je misschien wel niet de juiste muziek voor deze stations, of is jouw muziek eenvoudigweg niet goed genoeg.
Heb je gelijk in, maar andersom vind ik het nog vreemder. Waarom wil je als zender wel een artiest draaien tegen betaling, terwijl je deze anders niet zou draaien? Het doet dan toch afbreuk aan je product?

RadioWave

Bericht door RadioWave » 06 nov 2017 16:02

EtherScout schreef:
06 nov 2017 13:11

Hoe-dan-ook, betaal nooit voor een plaatsje op de playlist. Pas jouw muziek aan aan wat de stations wel draaien, of accepteer dat jouw muziekstijl nu eenmaal zelden of nooit op de radio te horen is. Of begin een eigen radiostation, dat kan natuurlijk ook.
Bam!
Het zal ongetwijfeld wat genuanceerder in elkaar steken maar in grote lijnen ben ik het hier mee eens. Hoezo die vanzelfsprekendheid van dat iedere Tinus uit de Regio met een op zolder opgenomen nieuwe single dús ook gedraaid moét worden want Nick en Simon en Marco Borsato worden ook gedraaid? Een zeker bedrag om gedraaid te worden is toch een investering in jezelf om op een dag op zo'n zelfde treetje te staan als Nick & Simon en Marco waarbij dat niet meer nodig zal zijn? Ik vind het een nogal hoog huilie-huilie gehalte hebben.
Ik zeg dat overigens als leek, ik heb geen flauw idee hoe zoiets "normaliter geregeld" is in radioland maar vanuit die positie vind ik een commerciële insteek om gedraaid te worden niet raar. Ik lees dan ook met interesse mee. :wink:

DX'r

Bericht door DX'r » 06 nov 2017 19:19

DutchEagleRadio schreef:
05 nov 2017 11:43
* Zucht * ik wordt moe van Nico..... er moest masaal niet meer naar geluisterd worden. je heb tegenwoordig toch genoeg internet zenders die wel aandacht schenken aan artiesten zoals country wilma.
Slim zaken doen ze daar bij RADIONL, die snappen het, hulde -bier

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 07 nov 2017 11:16

850 euro is denk ik te weinig voor 3 weken "Country Wilma".
Aan bovenstaande uitspraak kunnen geen rechten worden ontleend.

MegaWatt

Bericht door MegaWatt » 07 nov 2017 13:54

Hoorde net van een kennis dat er in het uiterste Zuiden van Limburg in het kleine gehucht Berg en Terblijt zelfs de lokale publieke omroep addaar kunt benaderen als lokale artiest om je plaatje meer airplay te geven als je enkele klinkende munten meeneemt. Stellen zich dus ook daar zeer commercieel op! Blijkt dus overal te gebeuren!

ottoderuig

Bericht door ottoderuig » 07 nov 2017 16:24

MegaWatt schreef:
07 nov 2017 13:54
Hoorde net van een kennis dat er in het uiterste Zuiden van Limburg in het kleine gehucht Berg en Terblijt zelfs de lokale publieke omroep addaar kunt benaderen als lokale artiest om je plaatje meer airplay te geven als je enkele klinkende munten meeneemt. Stellen zich dus ook daar zeer commercieel op! Blijkt dus overal te gebeuren!
Logisch, hun nieuwe studio moet ergens van betaald worden :cool:
Daar is de koffie!

MegaWatt

Bericht door MegaWatt » 07 nov 2017 18:01

ottoderuig schreef:
07 nov 2017 16:24
MegaWatt schreef:
07 nov 2017 13:54
Hoorde net van een kennis dat er in het uiterste Zuiden van Limburg in het kleine gehucht Berg en Terblijt zelfs de lokale publieke omroep aldaar kunt benaderen als lokale artiest om je plaatje meer airplay te geven als je enkele klinkende munten meeneemt. Stellen zich dus ook daar zeer commercieel op! Blijkt dus overal te gebeuren!
Logisch, hun nieuwe studio moet ergens van betaald worden :cool:
Dat zal best, maar als ze bij een lokalo al zo te werk gaan moet je je inderdaad gaan afvragen of je nog goed bezig bent al lokalo en je je doel niet voorbij schiet. Maar het gebeurt dus op lagen van de omroepen in NL. Zou wel eens willen weten of dat in een land als Duitsland daar ook zo gaat!

Zwarte IJsbeer

Bericht door Zwarte IJsbeer » 07 nov 2017 20:23

Volkomen krankzinnig maar eigenlijk is dat hetzelfde als een paar jaar geleden. Toen kon je een hit ''kopen'' en als je het mij vraagt gebeurd dat nog steeds. Ik kan me niet voorstellen dat muziek van Lil'Kleine en Boef zoveel verkoopt en bekeken wordt op Youtube.
Nu luister ik 4 middagen in de week naar RadioNL oftewel Trekzak FM, omdat m'n collega's dat willen maar ze houden er een raar beleid op na als het om de muziek gaat. Muziek die je zelden hoort word dan ineens veel gedraaid en dan dacht ik wel eens, ze zullen er wel voor betaald hebben. Ik heb in het verleden veel Nederlands artiesten gesproken en het is me vaak verteld dat het zo is. Behalve als je door Volendam Music en Berk Music word gereleased.
Alle tv's de wereld uit, radio's aan de macht

Plaats reactie