Bart van Leeuwen deze zomer op Radio M Utrecht

Discussieer over de regionale omroepen
PietAgoras

Re: Bart van Leeuwen deze zomer op Radio M Utrecht

Bericht door PietAgoras » 24 jun 2017 22:00

Bart van Leeuwen schreef:
22 jun 2017 20:34
Haha je doet het liever alleen tegenwoordig?
Erik heeft wel wat anders te doen denk ik en trekken aan een dood paard (daar bedoel ik Bart & de Zwart mee, niet Erik) heeft geen nut.
Jammer dan, het was altijd een geweldig programma!

Bart van Leeuwen

Bericht door Bart van Leeuwen » 25 jun 2017 19:47

Met de nadruk op "was"… :-)

dickster

Bericht door dickster » 25 jun 2017 21:19

Ik herinner mij Bart van Leeuwen vooral uit mijn jeugd(ik ben nu 33) als presentator/programmaleider bij Radio Nationaal. Ik deed regelmatig mee aan de spelletjes in zijn programma's(tijdens de eerste periode van Radio Nationaal was dat 3 voor je kiezen in zijn programma de Leeuwenkuil, na de doorstart in zijn ochtendprogramma met het rijmspelletje met rijmridder Rozendaal)
Zijn latere programma's heb ik niet echt meer gehoord, omdat mijn belangstelling blijkbaar onvermijdelijk bij sneuvelende radiostations ligt(na radio nationaal radio 192, radio rembrandt en Nederradio) Blijkbaar haalt een radiozender die ik ga beluisteren daarmee het noodlot in huis;-)
Maar Bart: nu je toch meeleest, Ik speel al een aantal jaar met de gedachte om in 2020 een Radio nationaal reunie te organiseren, misschien een dag, liever een week(net zoiets als Ad Bouman met Veronica heft gedaan in 1999 en 2004), een afwisseling an oude programma's(als die bewaard zijn gebleven) en verhalen/gepresenteerde uren met de medewerkers van toen. Zou je darvoor voelen, of is Radio Nationaal voor jou echt een diep begraven hoofdstuk?

PietAgoras

Bericht door PietAgoras » 25 jun 2017 22:24

dickster schreef:
25 jun 2017 21:19
Zou je darvoor voelen, of is Radio Nationaal voor jou echt een diep begraven hoofdstuk?
Dan nog liever Bart & De Zwart denk ik?

dickster

Bericht door dickster » 25 jun 2017 23:55

@pietagoras: ik zou niet weten waarom. Hoewel radio nationaal nogal gedwarsboomd werd door geldproblemen, en het zwalkende beleid van de overheid rondom de fmfrequentieverdeling van 2003, was radio nationaal een station met een ziel, een zender waarbij de belangstellign van de luisteraars en het personeel dieper gingen dan gewoon geld verdienen. Ik geloof dat de medewerkers van radio nationaal in de periode rond het faillisement(de eerste periode) 3 maanden zonder salaris heben gewerkt. Dat hadden ze ook niet kunnen doen, maar er was een band tussen de medewerkers en de luisteraars. Als ik nu de staatsloterij zou winnen met een bedrag van 30 miljoen ofzo, zou Radio nationaal terugbrengen 1 van de eerste dingen zijn die ik zou doen indien de medewerkers van toen er nog voor te vinden zouden zijn.
Of een radiostation een ziel heeft of niet, is niet met geld te bewerkstelligen. Radio national was zo'n zender, radio 192 nog meer(daar werkten de medewerkers ruim 1,5 jaar zonder salaris of reiskostenvergoeding). De wil om door te gaan tegen alles in, omdat je als zender weet dat de luisteraars je waarderen, is een chemie die geen enkle radiozender van nu heeft. De landelijke fm zit vol zielloze inversteringen, waarvan de uitstraling en identiteit zonder aarzelign wordt gewijzigd als dat een euro extra zou kunnen opleveren. Dat maakt dat zenders als Radio Nationaal nogsteeds stations zijn waar ik met heimwee aan terugdenk.

Johanneke

Bericht door Johanneke » 26 jun 2017 07:51

We gaan wel off topic Dickster, maar toch... erg leuk om je stuk te lezen! Heb het destijds ook zo ervaren als luisteraar en baalde enorm toen het uiteindelijk niet lukte met Radio Nationaal. Het was een uniek en prachtig station. Vooral Karel van Cooten en René Verstraten mis ik nog steeds op de radio.
Echter anno 2017 hoeft Nationaal als zender van mij niet terug te komen. RadioNL voldoet voor mij prima in deze behoefte en er moet ook geen overschot komen aan dit soort zenders. Bovendien was het als landelijk station blijkbaar niet erg levensvatbaar op FM, dus zoals het nu is, is het beter volgens mij,

Bart van Leeuwen

Bericht door Bart van Leeuwen » 26 jun 2017 10:02

Excuus beheerder, maar toch nog even off-topic: de tijd bij Radio Nationaal was een van de leukste uit mijn radio carrière. Een reünie is een goed idee.

dickster

Bericht door dickster » 26 jun 2017 11:12

;-) als we Bart van Leeuwen als het hoofdonderwerp van dit topic zien, is ene beetje verschuiving van het onderwerp toch wel toelaatbaar;-)
@johanneke: leuk dat je mijn bericht leuk vond om te lezen. Rene Verstraten maakt nog wel radio kijk maar op www.reneverstraten.nl
Ik zie nog wel een plek voor Radio Nationaal, al lijkt een plek als internetradiostation(zoals extra gold of 192radio) me realistischer dan via fm momenteel. Wat ik op radionl heel erg mis was de mix tussen Nederlandstalig en anderstalig die radio nationaal had. Overaal vind ikk de meeste initiatieven(ook radionl) teveel gefocust op levenslied waardoor het voor de liefhebers van nederpop en kleinkunst niet erg prettig luistert. 100%nl is weer veel te smal gefocust op een klein deel van de Nederpop, dus er is echt nog wel een gat.
@Bart: leuk dat je zo positief terugkijkt op je tijd bij Radio nationaal. IK heb je regelmatig gesproken ana de telfoon in die tijd, ook buiten die tijd, ook buiten de spelletjes om(ik heb niet de ilusie dat je je dat nog herinnert want je hebt ongetwijfeld duizenden mensen gesproken, maar ik was toen 16, deed vwo en ben blind en had altijd erg vele interesse in hoe het gign met Radio Nationaal). Leuk dat je een reunie wel ziet zitten, ik zal in 2019 daar eens serieus werk van gaan maken zodat het in 2020 plaats kan vinden. Hoe kan ik je tegen die tijd bereiken? Heb je een site ofzo? stuur em anders even een mailtje op: dick@deds.nl (en moderator dit mailadres kan veilig blijven staan, ben niet bang voor spam op dit adres)

ruudam

Bericht door ruudam » 26 jun 2017 18:01

26 jun 2017 10:02
Excuus beheerder, maar toch nog even off-topic: de tijd bij Radio Nationaal was een van de leukste uit mijn radio carrière. Een reünie is een goed idee.

En weten we eigenlijk wel waarom Radio Nationaal is gestrand?
Op een lullige manier.
RN deed mee met de frequentieverdeling 2003, een ingewikkelde procedure en dus vergeet je wel eens wat.
En dat was het aanvragen van een geclausuleerd kavel als daar geen geschikte kandidaat voor was. Wat ook gebeurde, het klassiek/jazz kavel (90.7) werd niet verdeeld, ondermeer omdat Sky liever het Oldies kavel had.
De regel was dat dan iemand die het als vrij kavel !! had aangevraagd het kon krijgen. Dat hadden hele grote partijen voor de zekerheid wel gedaan, maar die zaten aan hun tax, maximaal 2 netwerken.
Maar RN had het zo kunnen krijgen, voor 1 Euro !!!
Het zelfde geldt voor Colorful Radio (van Martin Bosma) en 100%Nl van Herbert Visser.
Alle drie dezelfde fout gemaakt.

Ik had die optie wel gezien, maar deed aan AM.
Ruud Hendriks, Bosma en Visser hebben alle drie toegegeven de fout te hebben gemaakt.

Radio 192 maakte alleen maar ruzie met mij, maar ik had makkelijk de 1332 voor hun kunnen aanvragen, die bleef zelfs onverdeeld. Ik kreeg alles wat ik aanvroeg.
Dus ook om lulligheid te gronde gegaan.

Bart van Leeuwen

Bericht door Bart van Leeuwen » 26 jun 2017 20:13

Ehhh… Radio Nationaal heeft toch in 2002 al afgezien van een frequentie toen de FM-verdeling dmv toetsing niet doorging dankzij een rechtszaak van de VOO?
Daarna pas, in 2003, werden de frequenties vergeven via een veiling, een ander principe, maar toen had Ruud de handdoek al in de ring gegooid (ik meen oktober 2002)
En nog zoiets: STEL dat Radio Nationaal wel een frequentie had gekregen in 2002:
Vraag Ruud H. maar eens, mocht je hem ooit spreken, wat er dan met Radio Nationaal gebeurd zou zijn….

En nu moeten we toch echt weer on topic, als er nog wat zinnigs over mijn programma op Radio M te melden is, anders krijg ik bonje met de beheerder…..:-)

Oortjes

Bericht door Oortjes » 26 jun 2017 20:59

26 jun 2017 10:02
Leuk om te lezen, ik vond het ook een erg leuk station. Hoewel ik erg van Nederlandse muziek houd, vond ik de muziekkeuze op Radio Nationaal niet eens zo geweldig. Van mij mocht dat wel een tikkeltje moderner. Het was de presentatie die het leuk maakte, het enthousiasme was duidelijk hoorbaar. Het ochtendprogramma had ik min of meer vast aan staan. Het leuke was dat het ook buiten de grenzen goed te beluisteren was. Ik vertoefde in die periode een tijd in de Ardennen en de ontvangst was prima, was goed om op die manier contact met Nederland te houden.

Daar zit voor mij wel een link met Radio M. Oorspronkelijk afkomstig uit Midden Nederland, kan ik dat station in Noord Limburg ook prima ontvangen. Afgelopen weekend heb ik niet kunnen luisteren, maar komend weekend zal ik zeker een poging wagen.
Rock 'n roll is better than music!

dickster

Bericht door dickster » 26 jun 2017 21:40

;-) hier komt dde levende databank
@Bart: In 2002 werd door de rechtet besloten dat alle frequenties herverdeeld moesten worden, eerder zouden er maar 2 paketten worden verdeeld/toegevoegd waar Radio Nationaal aanspraak op wilde maken. Ruud Hendriks heeft jullie op 31-07-2002 ontslagen en ik meen eind oktober de 1296am uitgezet. Hij heeft wel meegedaan aan de vergelijkende toets in 2003 maar omdat hij het format ernstig had gemoderniseerd en jullie had ontslagen kreeg radio nationaal net als de andere gegadigden geen + voor bestaande programmering, omdat de bestaande programmering te vroeg overboord was gegooid. Maar Radio nationaal was toen al niet meer wat het moest zijn dus ik heb er geen traan om gelaten(wel toen jullie verder ontslagen en bij het faillisement na de eerste periode)
@ruudam: Radio nationaal had de fm-frequentie kunnen krigjen als ze hun programma hadden gehandhaafd, nu was er niemadn met een bestaand programma maar kreeg rtlfm de frequenite omdat ze het hoogste bedrag boden. Uiteindelijk bleek dit ontercht omdat Herbert Visser een hoger percentage Nederlandse muziek had geboden, maar de frequentie had nooit ongeclausuleerd kunnen worden gekocht. Verder wat 192 betreft: ja jullie hadden ruzie, maar als je dat idee om 1332 aan te vragen wat eerder had gehad had je misschien de reddende engel kunen spelen in plaats van de kwade genius die 2 dagen a de verdelign gign klagen bij agentschap telecom dat 192 nog mocht uitzenden van de zenderexploitant. Overigens had 192 oook met de 133bam niet kunnen blijven uitzenden omdat de oenmalige financier alleen wilde investeren als de fmfrequentie werd verkregen, en geld om 192 draaiende te houden had jij ook niet. Overigens om over lullige manieren te praten waarop zenders sneuvelen: jij liet de 828am liever leegstaan dan hem aan Radio Rembrandt te verhuren "want je had hem zelf nodig" dus fouten worden over heel de linie gemaakt. Het enige wat mensen met een radiohart nu nog zouden kunnen doen is hun krachten bundelen, om samen een mooi radionetwerk op te zetten via internet of indien mogelijk dab+ zodat via een gebundeld platform meerdere zenders kunnen worden aangeboden: denk bijvoorbeeld aan een samenwrking tussen 192radio, extragold, radio paradijs, darbij nog een nieuw te vormen Nederlandstalig station, misschien candlelight radio erbij, en dan als groot platform advertenties verkopen om zodoende de kosten te dragen. Maar zoals binnen alle groeperingen momenteel is het bijan onmogelijk om radiomensen emt ene hart een eenheid te laten vormen.
Wederom totaal offtopic, maar aangezien ik (soms helaas) bijna alles onthoudt moest ik even reageren. Ik zou ook niet weten wat voor nderwerp je deze discussie zou moeten geven btw;-)

ruudam

Bericht door ruudam » 27 jun 2017 16:00

dickster schreef:
26 jun 2017 21:40
;-) hier komt dde levende databank

@ruudam: Radio nationaal had de fm-frequentie kunnen krigjen als ze hun programma hadden gehandhaafd, nu was er niemadn met een bestaand programma maar kreeg rtlfm de frequentie omdat ze het hoogste bedrag boden. Uiteindelijk bleek dit ontercht omdat Herbert Visser een hoger percentage Nederlandse muziek had geboden, maar de frequentie had nooit ongeclausuleerd kunnen worden gekocht. btw;-)
)Off topic', maar even afschminken'
Ook jij vergeet de regel van onverdeelde geclausuleerde kavels, die dan verdeeld worden als VRIJ kavel, dus programma inhoud etc etc speelde dan geen enkele rol meer.
Dat gebeurde dus met het klassiek/Jazz kavel. Heeft niets met NL kavel te maken.
Dit alles los van welk format het wordt als je een FM netwerk hebt, veel commerciëler natuurlijk.

Ik kende de regels goed, ik heb ook een FM aanvraag ingediend voor het FM nieuwskavel, samen met Telegraaf.

192 had ook een andere stroman de 1332 kunnen laten aanvragen, voor 1 Euro verkregen als enige aanvrager, hadden ze naadloos door kunnen gaan. Er is overigens wel gesproken over samanwerking met de eigenaren, maar het kwam er op de een of andere manier niet van, waarschijnlijk inderdaad geldgebrek.

lion

Bericht door lion » 27 jun 2017 18:10

dickster schreef:
26 jun 2017 11:12
;-) als we Bart van Leeuwen als het hoofdonderwerp van dit topic zien, is ene beetje verschuiving van het onderwerp toch wel toelaatbaar;-)
@johanneke: leuk dat je mijn bericht leuk vond om te lezen. Rene Verstraten maakt nog wel radio kijk maar op www.reneverstraten.nl
Ik zie nog wel een plek voor Radio Nationaal, al lijkt een plek als internetradiostation(zoals extra gold of 192radio) me realistischer dan via fm momenteel. Wat ik op radionl heel erg mis was de mix tussen Nederlandstalig en anderstalig die radio nationaal had. Overaal vind ikk de meeste initiatieven(ook radionl) teveel gefocust op levenslied waardoor het voor de liefhebers van nederpop en kleinkunst niet erg prettig luistert. 100%nl is weer veel te smal gefocust op een klein deel van de Nederpop, dus er is echt nog wel een gat.
@Bart: leuk dat je zo positief terugkijkt op je tijd bij Radio nationaal. IK heb je regelmatig gesproken ana de telfoon in die tijd, ook buiten die tijd, ook buiten de spelletjes om(ik heb niet de ilusie dat je je dat nog herinnert want je hebt ongetwijfeld duizenden mensen gesproken, maar ik was toen 16, deed vwo en ben blind en had altijd erg vele interesse in hoe het gign met Radio Nationaal). Leuk dat je een reunie wel ziet zitten, ik zal in 2019 daar eens serieus werk van gaan maken zodat het in 2020 plaats kan vinden. Hoe kan ik je tegen die tijd bereiken? Heb je een site ofzo? stuur em anders even een mailtje op: dick@deds.nl (en moderator dit mailadres kan veilig blijven staan, ben niet bang voor spam op dit adres)
Radio Nationaal had ook een mooie verdeling van muziek. 50% Nederlandstalig 25% Nederlands product in een andere taal en 25% Popmuziek. De mix was zo afwisselend. Ook ik mis het station (als 30er) nog steeds. Ik ben blij dat ik nu in Zuid-Holland eindelijk naar RadioNL als vervangende optie op FM kan luisteren.

Bart van Leeuwen

Bericht door Bart van Leeuwen » 27 jun 2017 19:55

Dan toch maar een slotje nu?

Plaats reactie