Nieuwe programmering RadioNL

Discussieer over de regionale omroepen
Hoort-u-mij

Re: Nieuwe programmering RadioNL

Bericht door Hoort-u-mij » 11 nov 2017 12:11

Nu nog de frequenties overnemen van Q belgie en RadioNL is een landelijke zender.

lion

Bericht door lion » 11 nov 2017 12:51

Hoort-u-mij schreef:
11 nov 2017 12:11
Nu nog de frequenties overnemen van Q belgie en RadioNL is een landelijke zender.
Die heeft RADIONL in het verleden al in gebruik gehad voor Q-Limburg erop kwam.

fmonline

Bericht door fmonline » 11 nov 2017 14:17

Wat ik me zo af vraag.... is voor radionl het niet goedkoper om een landelijke status aan te vragen i.p.v. al die losse kavels enz. ?

Zwarte IJsbeer

Bericht door Zwarte IJsbeer » 11 nov 2017 14:48

Ik hou het niet vol de hele dag naar Trekzak FM te luisteren. De muziek lijkt zoveel op elkaar waardoor je het idee krijgt steeds hetzelfde liedje te horen.
Alle tv's de wereld uit, radio's aan de macht

boxfm

Bericht door boxfm » 11 nov 2017 15:09

fmonline schreef:
11 nov 2017 14:17
Wat ik me zo af vraag.... is voor radionl het niet goedkoper om een landelijke status aan te vragen i.p.v. al die losse kavels enz. ?
Is geen kavel voor beschikbaar, dus gaat 'm niet worden. Tenzij ze bijvoorbeeld een zender met ongeclauseerd kavel overnemen of 100%NL. Beide opties zijn zeeeeer onwaarschijnlijk.

Vraag mij af wat er met de 93.6FM gaat gebeuren dat RadioNL huurt van Decibel. Misschien terugkeer van Decibel of lancering van JoyRadio in Eindhoven? Ze hebben niks aan de (grote) dubbele dekking daar. En kan voor adverteerders interessant worden, aangezien de partij daar dan 8FM, RadioNL en Decibel/Joy in de ether heeft.

Decibel en nu 8FM/PuurNL worden overgenomen met de reden dat de regionaliteit zoveel problemen en extra werk veroorzaakt. Geeft bij mij het gevoel dat de zenders er dus niet aan konden voldoen en nu met RadioNL wel. Maar als PuurNL het eerder/nu niet behaald, waarom is er dan nog geen boete voor gekomen? Of is dat niet bekend gemaakt dat deze is uitgeschreven?

Muziekpiet

Bericht door Muziekpiet » 11 nov 2017 17:14

93.6 zal wel voor radio JND worden

MegaWatt

Bericht door MegaWatt » 11 nov 2017 19:44

lion schreef:
11 nov 2017 12:51
Hoort-u-mij schreef:
11 nov 2017 12:11
Die heeft RADIONL in het verleden al in gebruik gehad voor Q-Limburg erop kwam.
Dan kunnen ze geen regioreclame meer uitzenden. Dat lijkt deels de grote truc te zijn om (nu nog) inkomsten te genereren, landelijk gaat er geen hond adverteren op dit soort van zenders. De meeste landelijke reclame die er dan draait krijgen moeten ze veel al draaien voor heeeeel weinig daar deze uit de deals van E-Power komen, oftewel, door-boek-reclame. Als je 4 of 5 zenders (bv. 8FM / Wild / Decibel / Groot Nieuws Radio) adverteert krijg je alle andere aangesloten zenders er voor bv. € 25,- extra er zomaar bij (bij wijze van spreken dan). Deze gekozen oplossing van RADIONL levert schijnbaar dus het meeste op om regio kavels op te "kopen". Waar ik mij wel over blijf verbazen is dat ze recentelijk nog aan het bedelen waren bij hun luisteraars voor financiële hulp en nu lijken ze wel voldoende cash te hebben om zenders over te nemen. Ook al zullen ze daar zeker niet de hoofdprijs voor betalen lijkt mij, maar toch!

EtherScout

Bericht door EtherScout » 11 nov 2017 20:16

Dit is dan het definitieve einde van de commerciële regionale radio zoals het ooit bedoeld was. Laten ze die FM-frequenties maar gewoon intrekken en niet meer uitgeven. Vanaf nu zullen er nog maar twee soorten commerciële radio zijn: (boven)lokaal en landelijk. Wat dat betreft is dat nieuwe plan voor DAB+ zo gek nog niet: laag 6 naar (boven)lokaal en RadioNL en consorten naar een nieuwe landelijke DAB+laag. Daar kunnen zij zijn wat zij blijkbaar willen zijn.

boxfm

Bericht door boxfm » 11 nov 2017 21:44

Muziekpiet schreef:
11 nov 2017 17:14
93.6 zal wel voor radio JND worden
Gaat sowieso niet gebeuren. RadioNL heeft liever in gebieden 3,4x dekking dan dat ze een frequentie 'afstaan' aan een concurrent. Verwacht dus maar eerder dubbele dekking in de regio Eindhoven of de terugkeer van Decibel. Aangezien 'de productie van' Decibel ook in handen is van RadioNL, verwacht ik dat Decibel terugkeert. Ook omdat de zender nog veel naamsbekendheid daar heeft.

Johanneke

Bericht door Johanneke » 12 nov 2017 16:05

Dit is toch wel een bijzondere ontwikkeling. 100% NL heeft jarenlang moeilijk lopen doen tegen RadioNL waardoor nu bijna alle grote regionale commerciëlen het loodje hebben gelegd. RadioNL is afgelopen jaar echter bijna 1,5 keer zo groot geworden door overnemen van Decibel in Zuid-Holland, Puur NL in Brabant en Zeeland, en diverse frequenties van Continu. Ze kunnen nu ook zo groot zijn omdat ze zoveel verschillende edities hebben in de regioblokken. Dit zal absoluut niet de bedoeling zijn geweest van 100%NL, die alleen maar verder zijn gezakt qua marktaandeel.

Triest dat het banen kost, maar voor ons in Brabant ben ik erg blij met RadioNL in plaats van Puur NL. Ik vond het slechte vormgeving, erg slechte presentatie en een matige muziekmix. Er wordt nu wel gemopperd op facebook door de Puur NL fans, maar ik weet zeker dat die snel weer blij zullen
na 1 december met gepresenteerde programma's van 6 tot 21 uur en een veel gevarieerder muziekaanbod.

DX'r

Bericht door DX'r » 12 nov 2017 16:48

Johanneke schreef:
12 nov 2017 16:05
Dit is toch wel een bijzondere ontwikkeling. 100% NL heeft jarenlang moeilijk lopen doen tegen RadioNL waardoor nu bijna alle grote regionale commerciëlen het loodje hebben gelegd. RadioNL is afgelopen jaar echter bijna 1,5 keer zo groot geworden door overnemen van Decibel in Zuid-Holland, Puur NL in Brabant en Zeeland, en diverse frequenties van Continu. Ze kunnen nu ook zo groot zijn omdat ze zoveel verschillende edities hebben in de regioblokken. Dit zal absoluut niet de bedoeling zijn geweest van 100%NL, die alleen maar verder zijn gezakt qua marktaandeel.

Triest dat het banen kost, maar voor ons in Brabant ben ik erg blij met RadioNL in plaats van Puur NL. Ik vond het slechte vormgeving, erg slechte presentatie en een matige muziekmix. Er wordt nu wel gemopperd op facebook door de Puur NL fans, maar ik weet zeker dat die snel weer blij zullen
na 1 december met gepresenteerde programma's van 6 tot 21 uur en een veel gevarieerder muziekaanbod.
Dus binnenkort een nieuwe reclame editie voor RADIONL erbij nl. editie Zeeland en dan zijn ze landelijk op DAB+ te horen :lol: -smok :))

jassy

Bericht door jassy » 13 nov 2017 10:15

Alle rechtzaken en beleid dat daaruit voorgekomen is heeft averechts gewerkt voor de eisende partijen... Ben benieuwd waar de volgende rechtzaak over zal gaan.
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

http://www.dabmonitor.nl/

rvbracht

Bericht door rvbracht » 14 nov 2017 21:08

jassy schreef:
13 nov 2017 10:15
Alle rechtzaken en beleid dat daaruit voorgekomen is heeft averechts gewerkt voor de eisende partijen... Ben benieuwd waar de volgende rechtzaak over zal gaan.
Inderdaad, het misbruik door quasi slimmigheden blijft maar door gaan. Benieuwd of Herbert Visser nog verder gaat procederen, want dit was natuurlijk niet de bedoeling van REGIONALE commerciële radio. Het beste was geweest om alle vergunningen in te trekken, en opnieuw te veilen, met hele duidelijke regelgeving (dus geen productie constructie etc.), maar met een beperkte verplichte regiogerichtheid om het commercieel interessant te houden. Helaas zijn we dat stadium inmiddels voorbij.

Johanneke

Bericht door Johanneke » 14 nov 2017 22:00

rvbracht schreef:
14 nov 2017 21:08

Inderdaad, het misbruik door quasi slimmigheden blijft maar door gaan. Benieuwd of Herbert Visser nog verder gaat procederen, want dit was natuurlijk niet de bedoeling van REGIONALE commerciële radio.
Ik vroeg me al af waar je bleef... :D
Volgens mij is het niet de bedoeling dat de regels steeds verder worden aangescherpt totdat Herbert Visser het ermee eens is...

Ik denk eerder dat het tijd wordt dat meneer zijn conclusie eens trekt, dat hij een aantal regionale commerciële zenders om zeep heeft geholpen, waardoor de nodige luisteraars teleurgesteld zijn, en dat de zender die hij graag wilde tegenwerken, alleen maar groter is geworden.

Misschien slim dat RadioCorp hem eens gaat vragen zich eindelijk weer eens met zijn eigen zender te gaan bezighouden, danwel het in de toekomst eens zonder hem te gaan proberen, zodat iemand anders kan proberen de dalende luistercijfers van 100% NL wel op te lossen.

boxfm

Bericht door boxfm » 14 nov 2017 23:35

Johanneke schreef:
14 nov 2017 22:00
rvbracht schreef:
14 nov 2017 21:08

Inderdaad, het misbruik door quasi slimmigheden blijft maar door gaan. Benieuwd of Herbert Visser nog verder gaat procederen, want dit was natuurlijk niet de bedoeling van REGIONALE commerciële radio.
Ik vroeg me al af waar je bleef... :D
Volgens mij is het niet de bedoeling dat de regels steeds verder worden aangescherpt totdat Herbert Visser het ermee eens is...

Ik denk eerder dat het tijd wordt dat meneer zijn conclusie eens trekt, dat hij een aantal regionale commerciële zenders om zeep heeft geholpen, waardoor de nodige luisteraars teleurgesteld zijn, en dat de zender die hij graag wilde tegenwerken, alleen maar groter is geworden.

Misschien slim dat RadioCorp hem eens gaat vragen zich eindelijk weer eens met zijn eigen zender te gaan bezighouden, danwel het in de toekomst eens zonder hem te gaan proberen, zodat iemand anders kan proberen de dalende luistercijfers van 100% NL wel op te lossen.
Vind dat je nu toch wel iets te kort door de bocht gaat. Ja, Herbert Visser heeft juridische zaken aangespannen tegen andere zenders. Dit deed hij, en kreeg hierom ook gelijk, omdat de zenders zich niet aan de geldende regels houden. Als 100%NL of SLAM! de regels overtreden, hebben zij ook net zo goed een probleem. De toezicht op landelijke zenders is/was veel groter dan op kleinere zenders. Maar dat Herbert Visser in de zaken gelijk heeft gekregen van de rechter komt toch echt omdat de zenders zich niet aan de regels houden. Er is gewoon sprake van oneerlijke concurrentie als bepaalde partijen zich niet aan de regels houden.

Stel je hebt in een gemeente twee bouwmarkten en maar 1x per maand een koopzondag. Bouwmarkt X gaat gewoon, tegen de regels in, iedere zondag open. Dan is er dus oneerlijke concurrentie richting bouwmarkt Y. Dat mag niet en bouwmarkt Y staat dus in zijn recht om een gang naar de rechter te maken. Dat is plat gezegd ook gewoon jarenlang aan de gang geweest in de radiowereld.

En dat staat allemaal los van de inhoudelijke discussie of RadioNL een toegevoegde waarde is voor het radiolandschap, etc, etc. Want persoonlijk vind ik RadioNL zeker een toegevoegde waarde. Niet mijn muzieksmaak, maar het brengt zeker diversiteit in de ether. En al die edities vind ik ook geen probleem. Het is legaal, dus ga je gang. Maar als er regels gelden, dan dien je je daar aan te houden. Geldt voor iedere ondernemer, inwoner en zelfs dieren in Nederland.... (al zijn het de baasjes van de dieren die de stront opruimen, maar alsnog).

Plaats reactie