Het rommelt bij de NLCR

Discussieer over de regionale omroepen
boxfm

Het rommelt bij de NLCR

Bericht door boxfm » 21 dec 2016 19:40

Bert Vos, eigenaar van Simone FM, is begin deze maand onverwachts als bestuurslid en lid opgestapt uit de NLCR, de belangenvereniging voor de regionale commerciële omroepen. Vos laten weten zich niet meer te kunnen vinden in de koers die de belangenvereniging thans vaart.

Bestuurslid stapt op bij belangenvereniging NLCR Wat er precies gaande is wil Vos niet zeggen, maar er gaan geruchten dat het beleid binnen de NLCR steeds meer bepaald zou worden door Nico Silvius, die met RADIONL, Radio 8FM Noord & Oost, Waterstad FM, Waterstad FM Fryslan en Joy Radio het grootste gedeelte van de regionale FM-kavels vult.

Hetzij middels eigen bezit (o.a. RADIONL BV, Radio Exploitatie Noord-Nederland, Omroep Veendam en Several Media), hetzij middels een productie(huur)overeenkomst (o.a. Hotradio en Oostelijke Media Groep).

Zoals bekend is volkszender RADIONL al enkele jaren in conflict met RadioCorp (100% NL) over regiogerichtheid. Het gevolg is dat het Agentschap Telecom, na jaren lang de andere kant op te hebben gekeken, nu gestart is met het handhaven van regiogerichtheid bij de regionale commerciële zenders.

De NLCR zou steeds meer geld nodig hebben om de hoge juridische kosten van haar lid RADIONL mee te kunnen financieren. Onlangs is zelfs de Nederlandstalige muziekindustrie gemobiliseerd op geld op tafel te leggen om de zender te redden.

Daarnaast werd afgelopen dinsdag namens de NLCR een zwartboek over het AT met betrekking tot regiogerichtheid overhandigd aan de Tweede Kamer.

Geruchten gaan dat afgelopen zomer een ander prominent lid binnen de NLCR is vertrokken. Wie dit is, is vooralsnog niet bekend. Vos wilde hierover geen uitspraken doen. [Radio.NL]
Het andere 'prominente' lid dat uit de belangenvereniging is gestapt is TiDa BV. Oftewel Radio8FM Brabant & PuurNL. In augustus waren zij nog wel lid van de vereniging.

Het bestuur is ook al gewijzigd. In augustus was Pierre de voorzitter, Nico de secretaris en Bert de penningmeester. Tegenwoordig is Pierre nog steeds de voorzitter, Ignas de secretaris en Michael de penningmeester (schrijf bewust even alleen hun voornamen. Net was netter + dat de meeste toch wel weten wie het zijn).

Opvallend dat Bert opstapt en Nico ook uit het bestuur gaat.

Echtwel

Re: Het rommelt bij de NLCR

Bericht door Echtwel » 21 dec 2016 22:29

http://radio.nl/811796/bestuurslid-stap ... iging-nlcr

Lijkt wel of leden van deze club ipv het algemeen belang voor hun eigen toko bezig zijn ...met geld van de club...

EtherScout

Bericht door EtherScout » 22 dec 2016 05:39

Het ziet ernaar uit dat steeds meer mensen door krijgen dat Silvius vals gespeeld heeft bij de frequentieveiling en dat hij nog steeds de kluit belazert. Hij kan dit niet winnen; en terecht.

Ik ga ervan uit dat het ministerie hier niet langer intrapt. De opstelling van het AT begrijp ik echter niet...

dickster

Bericht door dickster » 22 dec 2016 12:08

Ik zie niet in waarom er vals gespeeld zou zijn. Wat ik vals vind is dat een groot bedrijf als radiocorp dat voor een belachelijk lage prijs een landelijk fm-kavel heet gekregen zich durft inzetten voor het naleven van de regeltjes, terwijl radionl totaal niet dezelfde muziek draait. Het is weer het oude liedje: het grote geld tegenover mesnen met een radiohart, het groe geld wint altijd maar dat lijkt me een stuk valser dan dat mesnen om hun station in de lucht te houden wat regeltjes naar hun hand zetten, wat het at eerst ook prima vond tot het grote geld met de rechter afdwong dat daar stenger o gehandhaafd moest worden. IK heb niets met de muziek van radionl(wel met nederlandstalige muziek maar niet met levenslied), maar ik beggrijp erg goed dat men met man en mahct probeert zich staande te houden tegenover een bedrijf dat er mede zorg voro heeft gedraen dat nederland nu een wanstaltig groot radiobedirj fheeft en de fm 1 grote eenheidsworst is geworden. De piratenmentalitiet van vroeger meot weer meer terugkeren in radiolandschap, nu gat het allene maar om geld en is er o e landelijek fm geen enkele radiostation met een hart meer.

Johanneke

Bericht door Johanneke » 22 dec 2016 12:19

Niks aan toe te voegen, helemaal mee eens!

Debaser

Bericht door Debaser » 22 dec 2016 13:00

dickster schreef:Ik zie niet in waarom er vals gespeeld zou zijn.
Een frequentie krijgen omdat je zegt meer dan 60 procent regionaal programma te gaan bieden en vervolgens alleen wat regionale reclame uitzendt, lijkt me wel degelijk vals spelen.

dickster schreef:Wat ik vals vind is dat een groot bedrijf als radiocorp dat voor een belachelijk lage prijs een landelijk fm-kavel heet gekregen zich durft inzetten voor het naleven van de regeltjes, terwijl radionl totaal niet dezelfde muziek draait.
100%NL heeft na een rechtszaak haar frequentie gekregen omdat ze veel meer Nederlands product (waar hun landelijke kavel voor was bedoeld) draaiden dan RTL FM deed. Uit mijn hoofd: 35 tegen 70 procent. In de praktijk draait 100%NL nog meer Nederlands product: Bijna 90 procent. Eigenlijk op dezelfde manier dus. Overigens heeft die zender wel degelijk betaald voor haar frequenties. Meer dan Radio NL denk ik.
dickster schreef:Het is weer het oude liedje: het grote geld tegenover mesnen met een radiohart, het groe geld wint altijd maar dat lijkt me een stuk valser dan dat mesnen om hun station in de lucht te houden wat regeltjes naar hun hand zetten, wat het at eerst ook prima vond tot het grote geld met de rechter afdwong dat daar stenger o gehandhaafd moest worden.

Ik denk dat er bij 100%NL net zoveel mensen met liefde voor radio zitten. Je kunt in ieder geval niet stellen dat Herbert Visser geen liefde voor radio heeft. 'Het grote geld' gaat ook niet echt op voor het kleinste 'grote' radiobedrijf van Nederland. Ik denk dat er in die toko van RadioNL meer geld om gaat. Overigens dwing je met geld ook geen uitspraak van de rechter af.

dickster schreef:IK heb niets met de muziek van radionl(wel met nederlandstalige muziek maar niet met levenslied), maar ik beggrijp erg goed dat men met man en mahct probeert zich staande te houden tegenover een bedrijf dat er mede zorg voro heeft gedraen dat nederland nu een wanstaltig groot radiobedirj fheeft en de fm 1 grote eenheidsworst is geworden. De piratenmentalitiet van vroeger meot weer meer terugkeren in radiolandschap, nu gat het allene maar om geld en is er o e landelijek fm geen enkele radiostation met een hart meer.
Hier begrijp ik niet meer wat je bedoelt.
Be a debaser!

Johanneke

Bericht door Johanneke » 22 dec 2016 13:25

Het blijft ook een stukje mening en we zullen het hier niet over eens worden, maar je kunt toch niet met droge ogen beweren dat Herbert Visser liefde voor radio heeft. Laat me niet lachen zeg! Een computer neerzetten en daar de hele dag dezelfde treurige Nederpop uit laten rollen, en dan een paar van die robots de boel aan elkaar laten praten, in het weekend lekker non-stop. Dat heeft weinig met liefde voor radio te maken. En dan met een zender voor Nederlandse muziek het presteren om met zulke frequenties en marketing nog onder NPO Radio 5 uit te komen in de meest recente luistercijfers. Het is een prestatie maar niet in positieve zin. Ik hoop echt dat de nieuwe eigenaar die troep snel verkoopt aan iemand die wel liefde voor radio en het Nederlandse lied heeft.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 22 dec 2016 15:23

Wie het spel speelt, moet dat volgens de regels doen. Binnen die regels mag je alles zelf bepalen. De regels naar je hand zetten, is nu eenmaal vragen om problemen. Doe dat niet (en zorg voor geld, het is immers commerciële radio) en je kan gewoon radio maken. Ook met Nederlandstalige volksmuziek. Heb je weinig geld, dan zal je met mindere of andere dekking genoegen moeten nemen. Neem een voorbeeld aan Radio Continu, Puur NL, Team FM, Gigant FM en anderen. Het kan ècht wel zonder de boel te belazeren. En daarbij: Silvius heeft kavels zat: gewoon Freez FM of Joy Radio eraf gooien en RadioNL erop zetten. Gewoon intrekken die valse kavels!

Laten wij wel wezen: wat Visser (100%NL) gedaan heeft, had Silvius (RadioNL) natuurlijk ook kunnen doen. 100%NL voldoet aan de regels en meer is niet nodig. Dat je het geen mooie radio vindt, doet hier niet ter zake.

Ben je het niet met de regels eens, wend je dan tot de politiek en pleit voor verandering. Maar nieuwe regels kunnen toch ècht pas ingaan bij een nieuwe veiling. Ik ben voor voorrang voor stations die nog geen A-, B-, of C-vergunning hebben en voor een verbod op doorverhuren. Dit om de huidige ketenvorming tegen te gaan. Volledige dekking heb je dan op DAB+, waar nu soms 3 of 4 keer hetzelfde uitgezonden wordt. Ik vind dat de kavels met onredelijke regiopercentages ingetrokken en opnieuw geveild zouden moeten worden. Datzelfde geldt voor die doorverhuurkavels.

waterveenmos

Bericht door waterveenmos » 22 dec 2016 15:34

Helemaal eens met Esther. En uiteindelijk is het toch vooral Silvius die hier de boel loopt te verzieken met zijn slachtoffergedrag, terwijl ie zélf zeer bewust de regels heeft overtreden. De NLCR lijkt wel zijn persoonlijke toko te zijn geworden, en is daarmee elk greintje geloofwaardigheid kwijtgeraakt. Opheffen die club.
KinkFM. Juist nu!

rvbracht

Bericht door rvbracht » 22 dec 2016 17:53

Het grappige is zelfs dat de NLCR stations de keuze hadden:
nieuwe veiling (dus ook met nieuwe regiogerichtheid voorwaarden) of niet opnieuw veilen, maar dan wel aan de geldende regiogerichtheid eisen voldoen.
Voor het laatste is gekozen, dus dan moeten ze nu ook niet gaan zitten janken.

RV

Bericht door RV » 23 dec 2016 14:51

Precies. En Tida BV heeft ook geen belang om in de NLCR-club te blijven zitten. Hun regiogerichtheid hangt rond de 20% en daar wordt aan voldaan. Dat Silvius zichzelf in de vingers heeft gesneden is zijn probleem. Dat zwartboek zal weinig zoden aan de dijk zetten. In de politiek zal men opperen dat een nieuwe veiling ook een optie was maar daar is niet voor gekozen. Dat Radio NL, 8FM Noord en Joy Radio straks onbeluisterbaar zal worden is dan ook zijn eigen schuld.

boxfm

Bericht door boxfm » 23 dec 2016 16:20

Ik denk dat er twee discussies zijn: De discussie of regiogerichtheid nodig is en de discussie op welke manier de regiogerichtheid nu gemeten wordt. Het zwartboek gaat, als ik de berichtgeving erover lees, over de manier waarop het AT meet.

Persoonlijk vind ik die ook erg beperkt. Alleen het groene gebied van een frequentie telt mee, terwijl dit een beperktere cirkel is. Daarnaast is dit de cirkel op basis van de verdeling toen der tijd, niet zoals de cirkels nu zijn na optimalisatie en dergelijke. Als het naar het paarse gebied getrokken wordt, dan is het al een stuk werkbaarder.

En verzoekjes tellen mee, maar alleen als de luisteraar geboren is in het groene gebied. Ook beetje krom. Gaat het niet gewoon om de luisteraar die woont in het paarse gebied? Voor Sleutelstad FM tellen artiesten die geboren zijn in het ziekenhuis in Leiderdorp bijvoorbeeld niet mee, terwijl Leiden letterlijk overloopt in Leiderdorp.

Ben het volledig eens dat de regionale zenders aan de regiogerichtheid moeten voldoen. Maar vind wel dat er ook redelijke regels voor moeten zijn, alleen het groene gebied lijkt mij niet werkbaar.

RV

Bericht door RV » 23 dec 2016 18:47

Ik denk dat het sowieso niet werkbaar is met 64% regiogerichtheid. 20 of 25 % valt uit commercieel oogpunt uit te voeren maar percentages boven de 60% lijkt mij een illusie. De kern van het probleem blijft, mijn inziens, dat er te hoge percentages zijn geboden.

rvbracht

Bericht door rvbracht » 25 dec 2016 00:00

Klopt, en ook dat hebben ze zelf met het volle verstand, mag ik hopen, gedaan.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 25 dec 2016 00:51

Graag terug naar het onderwerp.lachen dat NLCR geld vraag van kleine stations om zich aan te sluiten met een groot bla bla verhaal keizerstad is daar in getrap net als nog wat kleine zenders die geloof ik 500 euro lidmaatschap geld betaald hebben en voor wat?een club die uit elkaar valt dus ... iedereen gaat weer voor zijn eigen Toko ....

Plaats reactie