1 sept 2016 einde "leuke" regio radio

Discussieer over de regionale omroepen
Plaats reactie
jessewillem

Re: 1 sept 2016 einde "leuke" regio radio

Bericht door jessewillem » 16 sep 2016 00:16

fonswielemaker schreef:
Joy is een heerlijke zender, maar maakt met dit format volgens mij geen schijn van kans. Stream klinkt overigens niet zo heel best vind ik (kan 'm via de fm niet ontvangen op de Veluwe).

@ Optimod meen dat het om 10:00 begint. dat je het dus niet gehoord hebt kan kloppen inderdaad.
De stream van Joy Radio kan inderdaad beter. Gevalletje iets te enthousiast met loudness creëren naar mijn gevoel. Freez FM, Waterstad FM en 8FM hebben dit ook met de streams.

Op Waterstad FM komt "Vijf voor het Bedrijf" om 10 en 1 uur voorbij. Overigens staat er Marcel de Vries bij, dus bij deze kon ik het in mijn vorige post fout hebben. De tijden zijn voor 8FM denk ik hetzelfde, al zijn ze daar niet in de playlist te vinden.
"Mag ik een gratis Shoutcast server?
Nee, zet die plannen maar in de Icecast ;-)"
Een random quote van iemand op dit forum.

het Radiomannetje

Bericht door het Radiomannetje » 16 sep 2016 11:16

DX'r schreef:
boxfm schreef:
DX'r schreef:https://mediamagazine.nl/regiogerichthe ... iozenders/

En zou het bandje op zender Heerenveen blijven draaien tot 1-9-2017 ? -smok :)) :lol:
Zou me niets verbazen hoor. En RadioNL voldoet zo ook nog eens aan de regiogerichtheid, promo's gericht op de regio tellen namelijk ook mee. Halen ze toch nog eens een keer 100% :-)
storm in glas water en het radiomannetje is erg stil op dit moment :lol:
Het Radiomannetje heeft wel meer te doen dan alleen hier zijn tijd te verdoen aan een discussie die nergens toe leid.

Feit is dat Radio NL en die andere producten die uit Sneek komen niet voldoen aan de regiogerichtheid die nodig is. Ook nu blijven ze zoeken naar makkelijke regio radio te maken, maar ook deze aanpassingen voldoen simpel weg niet. Als regio platen zonder aankondiging nonstop worden uitgezonden zonder een duidelijke uitleg aan de luisteraar is het dus niet regio gericht. Al draait ie elk uur alleen maar regio muziek uit het groene dekkingsgebied. Wat er zou moeten gebeuren is gesproken woord uitzenden met regionale betekenis dus informatie en cultuur en educatie, dus zoals het de lokale omroepen ook zouden moeten doen, het is namelijk gekoppeld aan de welbekende en strenge regels van de ICE norm.
Maar het AT heeft deze schone taak om dit te controleren niet de radio forum bezoekers of ik dus AT is aan zet en deze zal zeker bezig zijn met haar taak in deze !, er ligt namelijk nogal wat druk uit diverse hoeken om de puin hoop welke is ontstaan in de loop der jaren op te ruimen.
Zo ik ga weer belangrijke zaken doen. -smok -smok
Als radiomaken niet zo verslavend zou zijn ! Had ik tijd over.

Orange

Bericht door Orange » 16 sep 2016 12:18

ICE geldt toch niet voor de regionale kavels? Dat is naar mijn idee alleen voor lokale omroepen.
Ze moeten wel een bepaald percentage regiogerichtheid bieden, maar dat kan toch ook regionale muziek zijn? Ik heb nergens gezien dat die muziek specifiek aangekondigd moet worden/in een regionale context gezet moet worden.
Ik kan er naast zitten hoor.

boxfm

Bericht door boxfm » 16 sep 2016 12:31

Orange schreef:ICE geldt toch niet voor de regionale kavels? Dat is naar mijn idee alleen voor lokale omroepen.
Ze moeten wel een bepaald percentage regiogerichtheid bieden, maar dat kan toch ook regionale muziek zijn? Ik heb nergens gezien dat die muziek specifiek aangekondigd moet worden/in een regionale context gezet moet worden.
Klopt, ICE is voor streek-/lokale omroepen. Voor de regiogerichtheid relt regionale muziek (uit de groene gebieden) ook.

Aparte vind ik wel, dat bij lokale omroepen regionale muziek niet meetelt voor de ICE. Toch wel een scheve constructie als een commerciële regionale zender 64% regiogerichtheid mag vullen met regionale muziek en een lokale zender de 50% ICE niet hiermee mag vullen.

Orange

Bericht door Orange » 16 sep 2016 14:48

boxfm schreef:Aparte vind ik wel, dat bij lokale omroepen regionale muziek niet meetelt voor de ICE. Toch wel een scheve constructie als een commerciële regionale zender 64% regiogerichtheid mag vullen met regionale muziek en een lokale zender de 50% ICE niet hiermee mag vullen.
Ik heb begrepen dat onder de noemer C (van cultuur) 30% van de totale ICE uit muziek mag bestaan. Die ICE van lokale omroepen hoeft dus niet volledig gesproken woord te zijn.

het Radiomannetje

Bericht door het Radiomannetje » 16 sep 2016 15:10

Orange schreef:ICE geldt toch niet voor de regionale kavels? Dat is naar mijn idee alleen voor lokale omroepen.
In de aanvraag procedure werd duidelijk vermeld dat hier de zelfde norm zou worden gehanteerd als bij de lokale en regionale omroepen, de ICE norm, en er is ook een procedure geweest met een regio zender die verloren had bij inschrijving, daar uit bleek ook dat alleen regio muziek niet als zodanig telt en duidelijk omlijst dient te worden met spraak zodat deze keuze ook duidelijk is als regio gericht.
Ook in de brief van het AT aan de vergunninghouders is dit duidelijk gemaakt.
Ook het geen wat Waterstad doet de vijf voor bedrijven telt simpel weg niet. Zolang het verzoek niet uitvoerig wordt behandeld en de aanvrager en de muziek niet uit het (groene) Bereik komen is het niet regio gericht (Silvius zegt niet voor niets dat hij gediscrimineerd wordt en postzegel radio moet gaan maken). Hij snapt het wel maar handelt er niet naar.

We zullen zien wat er gebeurt als de brieven op de mat gaat vallen van de vergunninghouders of ze dan gaan luisteren !, kennelijk zijn ze nog steeds niet overtuigd van de ernst. -smok -smok

het Radiomannetje

Bericht door het Radiomannetje » 16 sep 2016 15:15

Orange schreef: Ik heb begrepen dat onder de noemer C (van cultuur) 30% van de totale ICE uit muziek mag bestaan. Die ICE van lokale omroepen hoeft dus niet volledig gesproken woord te zijn.
Cultuur telt wel. ook voor commercieel als hij echt dialect gaat draaien of klassiek of andere culturele muziek of zoals in Brabant en Limburg Carnavals muziek.

boxfm

Bericht door boxfm » 16 sep 2016 15:23

Orange schreef:
boxfm schreef:Aparte vind ik wel, dat bij lokale omroepen regionale muziek niet meetelt voor de ICE. Toch wel een scheve constructie als een commerciële regionale zender 64% regiogerichtheid mag vullen met regionale muziek en een lokale zender de 50% ICE niet hiermee mag vullen.
Ik heb begrepen dat onder de noemer C (van cultuur) 30% van de totale ICE uit muziek mag bestaan. Die ICE van lokale omroepen hoeft dus niet volledig gesproken woord te zijn.
Zitten weer wat haken en ogen aan, dit is een letterlijke quote van het CvdM in vragen over de ICE:
"Bij ‘cultuur’ gaat het specifiek om lokale cultuur. Bij lokale cultuur tellen we ‘losse minuten’ niet mee; alleen programma’s die volledig gaan over lokale cultuur tellen als geheel mee. Dit betekent dat als er ergens in een muziekprogramma een plaatje van een lokale artiest wordt gedraaid we dit niet meetellen. Dit zou immers om ‘losse’ minuten gaan. Wanneer echter een volledig radioprogramma gewijd wordt aan een lokale artiest, bijvoorbeeld een special over die persoon, of een concertregistratie van een optreden van die lokale artiest, dan telt wel het volledige programma mee."

Wel krom dat hij commerciële zenders het dus wel meetelt als regiogerichtheid, maar een los nummer bij lokale omroepen niet als ICE. Kan als oneerlijke concurrentie gezien worden. Maar goed dat het CvdM de ICE dan niet zo streng controleert.

PierementLover

Bericht door PierementLover » 17 sep 2016 21:25

boxfm schreef:
Gezien de vragen die ik krijg, de berichten die ik lees en de verhalen die mij ter ore komen is het wellicht handig om even uitleg te geven over de huidige situatie.
Voor onze radiozenders zijn er een aantal aanpassingen doorgevoerd.
Sinds 1 september worden we geconfronteerd met aangepaste regelgeving vanuit de overheid.
Ook RADIONL heeft hier dus mee te maken. Iedere dag moeten er op RADIONL regiopunten behaald worden door o.a. muziek van artiesten uit die regio te draaien.
Aangezien RADIONL met een flink aantal verschillende frequenties in het land werkt, is het een grote moeilijke puzzel om dagelijks alle benodigde
​regiopunten te halen. Er moest een methode gevonden worden om dit te kunnen realiseren.
Daarom is er voor gekozen om iedere werkdag vanaf 15.00 uur "​Rondje voor de Regio" te gaan uitzenden, waarbij de muziek per​
regio zal verschillen.
Dit gaat helaas ten koste van mijn radio​programma "Afslag 3-6", waardoor er na bijna 10 jaar (voorlopig) een einde komt aan mijn dagelijkse radiopresentatie werkzaamheden op RADIONL. Dit uiteraard tot grote spijt van mij en mijn collega's.
Voor alle duidelijkheid, ik blijf gewoon de werkzaamheden uitvoeren zoals ik dat al bijna 15 jaar doe binnen het bedrijf in Sneek!
Af en toe zal ik te horen zijn als invaller op zender maar ook de locatie-uitzendingen en drive in shows etc. zal ik zeker blijven doen!

Bron: Facebook van Taeke Wouda
Jammer dat hij er "vergeet" bij te vertellen hoe al deze toestanden zijn ontstaan...

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 19 sep 2016 11:42

boxfm schreef:Wel krom dat hij commerciële zenders het dus wel meetelt als regiogerichtheid, maar een los nummer bij lokale omroepen niet als ICE. Kan als oneerlijke concurrentie gezien worden. Maar goed dat het CvdM de ICE dan niet zo streng controleert.
Een lokale omroep is een gesubsidieerde publieke omroep. Lijkt me logisch dat die andere regels hebben dan commerciële regio-radio

rvbracht

Bericht door rvbracht » 23 sep 2016 11:50

RADIONL SCHAKELT FM-STEUNZENDER IN CUIJK UIT

En dat is zender #2. Ga zo door! Hopelijk snel iets nieuws op FM 95,3 wat wel echte regionale commerciële radio brengt, en geen semi landelijke commerciële zender.

https://mediamagazine.nl/radionl-schake ... der-cuijk/

boxfm

Bericht door boxfm » 23 sep 2016 12:38

rvbracht schreef:RADIONL SCHAKELT FM-STEUNZENDER IN CUIJK UIT

En dat is zender #2. Ga zo door! Hopelijk snel iets nieuws op FM 95,3 wat wel echte regionale commerciële radio brengt, en geen semi landelijke commerciële zender.

https://mediamagazine.nl/radionl-schake ... der-cuijk/
Er zullen nog wel meer frequenties volgen waarschijnlijk. Vind vanuit de overheid het wel een krom criteria dat alleen luisteraars die geboren zijn in Cuijk als luisteraar gezien kunnen worden. Zou -lijkt mij- om woonplaats moeten gaan.

rvbracht

Bericht door rvbracht » 23 sep 2016 20:06

De zender staat overigens nog wel aan, maar zonder modulatie.

Hajeco

Bericht door Hajeco » 25 sep 2016 20:55

Weet iemand trouwens hoe het met zenders als Amor, Fresh, Simone (ook iets van 64%) gaat? Ik ben benieuwd hoe die zich staande houden met de kavel percentages ..

Fiatpanda

Bericht door Fiatpanda » 26 sep 2016 09:01

Simone zal niet lang meer duren.
Ken het station niet maar de negatieve geruchten en luistercijfers wel.
Dat valt dit jaar nog om.

Plaats reactie