1 sept 2016 einde "leuke" regio radio

Discussieer over de regionale omroepen
Plaats reactie
het Radiomannetje

Re: 1 sept 2016 einde "leuke" regio radio

Bericht door het Radiomannetje » 02 sep 2016 21:04

jassy schreef:
het Radiomannetje schreef:
jassy schreef:Joy radio heeft nu geregeld 25 minuten de mix voor Groningen... En als je goed luistert doen veel zenders dit nu. Of dit telt voor de regiogerichtheid?? Tja, ik denk dat de 64% kavels op een gegeven moment wel terug gaan want dat is natuurlijk onhaalbaar.
Tja als dat niet echt Groningse info of muziek is uit de plaats zelf, telt ook dat dus gewoon niet (ze moeten als dit echte Groningse band of artiesten zijn ook dit nog eens aankondigen met het hoe en waarom per plaat) de aankondiging van dit item telt weer wel. plus minus 3 seconden ? :lol:
MAar wat als je als Groninger voor Groningen een DJ Mix maakt van 25 minuten met muziek die niet uit Groningen komt... Hoe regiogericht is dat? Gaan ze echt kijken of de muziek uit het verzorgingsgebied komt? Als dat het geval is dan lijkt het mij haast onmogelijk om nog enigsinds beluisterbare regionale radio te maken en rennen de adverteerders weg.
Als die muziek niet uit Groningen komt telt het dus niet !!!
Zo staat het in de gegevens die AT aangeleverd heeft en ook zo uitgesproken is door het CBB.
Muziek is een aanvulling op regio info en niet de hoofdtaak. Het is op deze manier ook niet te doen maar daardoor hebben ze wel hun vergunning verworven niet om maar gewoon een regio zender te zijn die je overal hoort, het gaat om de regio info. Ze hebben hierdoor de anderen die lager boden," en het dus wel snapte " hun de kans tot toetreding ontnomen. Dus op de blaren zitten. !! -smok -smok
Als radiomaken niet zo verslavend zou zijn ! Had ik tijd over.

jessewillem

Bericht door jessewillem » 02 sep 2016 21:13

Om even een punt toe te voegen aan het half uur durende mix programma op Joy Radio, ze hebben dat minstens al een jaar. Joy Radio hangt denk ik nogal op een zijden draadje nu, aangezien het format lastig aan te passen is.

Overigens nu Heerenveen 97,3 door RadioNL is opgegeven, ben ik ook wel benieuwd welke zender van DAB verdwijnt binnenkort. Waarschijnlijk zal dat dan wel Freez FM zijn, aangezien die zo wie zo al geen FM frequenties heeft. Maar je weet maar nooit wat ze doen in Sneek ;-)
"Mag ik een gratis Shoutcast server?
Nee, zet die plannen maar in de Icecast ;-)"
Een random quote van iemand op dit forum.

optimod

Bericht door optimod » 02 sep 2016 21:14

Joy Radio is toch gewoon dance/hitradio? Weinig regio facetten aan toe te voegen behalve misschien regionieuws wat dus ook niet voldoende is zoals bekend.

De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht » 02 sep 2016 21:23

jassy schreef:
het Radiomannetje schreef: Tja als dat niet echt Groningse info of muziek is uit de plaats zelf, telt ook dat dus gewoon niet (ze moeten als dit echte Groningse band of artiesten zijn ook dit nog eens aankondigen met het hoe en waarom per plaat) de aankondiging van dit item telt weer wel. plus minus 3 seconden ? :lol:
MAar wat als je als Groninger voor Groningen een DJ Mix maakt van 25 minuten met muziek die niet uit Groningen komt... Hoe regiogericht is dat? Gaan ze echt kijken of de muziek uit het verzorgingsgebied komt? Als dat het geval is dan lijkt het mij haast onmogelijk om nog enigsinds beluisterbare regionale radio te maken en rennen de adverteerders weg.
Zo staat het in de gegevens die AT aangeleverd heeft en ook zo uitgesproken is door het CBB.
Muziek is een aanvulling op regio info en niet de hoofdtaak. Het is op deze manier ook niet te doen maar daardoor hebben ze wel hun vergunning verworven niet om maar gewoon een regio zender te zijn die je overal hoort, het gaat om de regio info. Ze hebben hierdoor de anderen die lager boden," en het dus wel snapte " hun de kans tot toetreding ontnomen. Dus op de blaren zitten. !! -smok -smok
Je hebt het steeds over andere gegadigden, maar kan me toch niet voorstellen dat welk radiostation dan ook onder deze voorwaarden (zeker bij den 64 procent kavels) een commercieel aantrekkelijk format in elkaar kan fietsen. Wil het gedrag van de zenders die er nu opzitten zeker niet goedpraten (immers hebben ze er zelf op geboden) maar verwacht binnen 2 jaar een heleboel lege plekken op fm.

De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht » 02 sep 2016 21:25

optimod schreef:Joy Radio is toch gewoon dance/hitradio? Weinig regio facetten aan toe te voegen behalve misschien regionieuws wat dus ook niet voldoende is zoals bekend.
Dat gaat ze met het huidige format sowieso niet lukken. Is inderdaad een hitbakje. Wel wat gevarieerder dan de meeste hitradio's met veel dance uit 90s en 00.

ransbeek

Bericht door ransbeek » 03 sep 2016 00:00

Of het nu Herbert Visser of wie dan ook mag zijn die een rechtszaak aanspant maakt niet uit. je kent de spelregels en als je aan de slag kan omdat je een regionale of lokale vergunning beschikbaar krijgt en je begint al meteen te klooien met de regiogerichtheid dan is dat vroeg of laat om problemen vragen. Nog uitbreiden met meer en meer frequenties en je dan meer en meer als een grote commerciële speler gaan gedragen is olie op het vuur.
Of zoveel regiogerichtheid niet overdreven is een andere vraag. Ik vindt persoonlijk van wel. Lijkt me niet echt werkbaar, en al helemaal niet voor streek/lokale omroepen. Veel en ellendige lange infoblokken zet mensen gewoon aan tot zappen.

boxfm

Bericht door boxfm » 03 sep 2016 00:22

fonswielemaker schreef: Je hebt het steeds over andere gegadigden, maar kan me toch niet voorstellen dat welk radiostation dan ook onder deze voorwaarden (zeker bij den 64 procent kavels) een commercieel aantrekkelijk format in elkaar kan fietsen. Wil het gedrag van de zenders die er nu opzitten zeker niet goedpraten (immers hebben ze er zelf op geboden) maar verwacht binnen 2 jaar een heleboel lege plekken op fm.
Als een frequentie terug wordt gegeven, dan wordt deze -uiteindelijk- opnieuw verdeeld. Als ik het goed heb, kunnen partijen dan zich ervoor inschrijven en een bod doen. Ook aangeven hoeveel regio-gerichtheid ze bieden. Dus dan is het geen kavel met 64% regio-gerichtheid, maar kan het bijvoorbeeld 20% worden als de winnende partij dat had geboden.

De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht » 03 sep 2016 00:25

boxfm schreef:
fonswielemaker schreef: Je hebt het steeds over andere gegadigden, maar kan me toch niet voorstellen dat welk radiostation dan ook onder deze voorwaarden (zeker bij den 64 procent kavels) een commercieel aantrekkelijk format in elkaar kan fietsen. Wil het gedrag van de zenders die er nu opzitten zeker niet goedpraten (immers hebben ze er zelf op geboden) maar verwacht binnen 2 jaar een heleboel lege plekken op fm.
Als een frequentie terug wordt gegeven, dan wordt deze -uiteindelijk- opnieuw verdeeld. Als ik het goed heb, kunnen partijen dan zich ervoor inschrijven en een bod doen. Ook aangeven hoeveel regio-gerichtheid ze bieden. Dus dan is het geen kavel met 64% regio-gerichtheid, maar kan het bijvoorbeeld 20% worden als de winnende partij dat had geboden.
Ah bedankt voor de uitleg. Dat zet mijn opmerking wel in een ander licht.

ruudam

Bericht door ruudam » 03 sep 2016 18:55

boxfm schreef:
Nee, de frequenties worden geveild met 10% regio verplichting. Dus het wordt niet meer dan die 10% en het gaat alleen nog maar om geld.

genesisfm

Bericht door genesisfm » 05 sep 2016 13:27

Zijn er nog spannende dingen gebeurd?
Het radio virus opgelopen in 1987 sindsdien ongeneeslijk verklaard.

jassy

Bericht door jassy » 05 sep 2016 13:36

Dat zou dus betekenen, mits de muziek óók uit het groene gebied moet komen, dat het AT sinds de jaren 90 al niet heeft gehandhaafd en dat je als regionale radio wel heel erg zwaar beperkt wordt in je format... Uitsluitend dance/oldie/hitmuziek uit Groningen en omstreken schiet niet erg op en dat wordt waarschijnlijk dermate onbekend dat de luisteraars gillend wegrennen met de adverteerders in hun kielzog.

Als dit de interpretatie van regionale radio is dan vrees ik dat heel veel huidige stations na rechtzaken de handdoek in de ring komen en ik vermoed dat van die vele gegadigden (Die er in mijn ogen niet zijn maar goed) heel veel mensen hier geen zin in hebben.

Jammer van de frequenties, maak daar dan een tiende landelijke kavel van...
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

http://www.dabmonitor.nl/

boxfm

Bericht door boxfm » 05 sep 2016 13:51

jassy schreef:Dat zou dus betekenen, mits de muziek óók uit het groene gebied moet komen, dat het AT sinds de jaren 90 al niet heeft gehandhaafd en dat je als regionale radio wel heel erg zwaar beperkt wordt in je format... Uitsluitend dance/oldie/hitmuziek uit Groningen en omstreken schiet niet erg op en dat wordt waarschijnlijk dermate onbekend dat de luisteraars gillend wegrennen met de adverteerders in hun kielzog.
Het probleem is inderdaad dat het AT niet heeft gehandhaafd, maar ook dat de kavelvoorwaarden zijn blijven staan. Zenders hebben ooit zelf een percentage regiogerichtheid geboden, naar mij mening moet het na x aantal jaar bijgesteld kunnen worden als de zender niet levensvatbaar is. Ook bij landelijke geclausuleerde kavels. Want 64% regiogerichtheid op een kavel is natuurlijk niet haalbaar, al heeft RadioNL dit wel zelf geboden.

De regionale zenders hebben natuurlijk ook zelf hun loopje genomen met het feit dat er geen controle was. Neem bijvoorbeeld City FM. Vroeger hadden die in de ochtendshow (en middagshow ook dacht ik?) op het halve uur per editie regionaal nieuws. Decibel had per editie op de regio gerichte agendablokken, later ook een tijdje regionaal nieuws in Noord-Holland en Zuid-Holland. Wat is er van over? Niks. Ze doen er geen moeite meer voor.

En dat terwijl het zijn van een regionale zender ook een USP kan zijn, kijk maar naar de marktaandelen van de regionale publieke zenders.

jassy

Bericht door jassy » 05 sep 2016 14:04

Maar als de kosten niet opwegen tegen de baten dan zullen ze dingen als de regio-agenda en nieuws schrappen.. het blijft commerciele regionale radio waar tegenover hele sterke landelijke merken staan. Regionale radio zal daar mijn inziens altijd in de marge blijven. De 'landelijke' 8FM combi is ook niet terug te vinden in de landelijke luistercijfers.

Naar mijn mening is op deze manier regionale radio niet levensvatbaar en zullen nieuwe partijen zich lelijk vergissen in het werk wat een dergelijk regionaal product met zich brengt, nog los van het kostenplaatje.
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

http://www.dabmonitor.nl/

boxfm

Bericht door boxfm » 05 sep 2016 16:46

jassy schreef:Maar als de kosten niet opwegen tegen de baten dan zullen ze dingen als de regio-agenda en nieuws schrappen.. het blijft commerciele regionale radio waar tegenover hele sterke landelijke merken staan. Regionale radio zal daar mijn inziens altijd in de marge blijven. De 'landelijke' 8FM combi is ook niet terug te vinden in de landelijke luistercijfers.

Naar mijn mening is op deze manier regionale radio niet levensvatbaar en zullen nieuwe partijen zich lelijk vergissen in het werk wat een dergelijk regionaal product met zich brengt, nog los van het kostenplaatje.
Nu is het produceren van een regio-agenda en nieuws natuurlijk ook geen fulltime baan voor iemand. Decibel heeft eerder ook in de middagshow een blokje met nieuws uit de steden gebracht, dat werd gewoon door de producer (lees: stagiair) gemaakt. De nieuwsbulletins later werden door Metro gemaakt, door Novum ingesproken.

Op een regionaal kavel moet je je ook wel aan de voorwaarden willen houden, op z'n minst een poging doen. Een landelijk programma ervan maken met alleen per editie andere reclameblokken laat zien dat er niet eens meer een poging wordt gedaan bij de regionale zenders.

Plus dat het juist de zenders kan versterken. Bij Decibel dachten Rotterdammers altijd dat het uit Rotterdam kwam, Utrechters dat het uit Utrecht kwam, etc. Omdat de focus op de stad wel opviel en werkte. Het commerciële belang verviel waarschijnlijk bij Boomerang toen de NL-bladen omvielen.

het Radiomannetje

Bericht door het Radiomannetje » 07 sep 2016 16:15

fonswielemaker schreef:
jassy schreef:
Je hebt het steeds over andere gegadigden, maar kan me toch niet voorstellen dat welk radiostation dan ook onder deze voorwaarden (zeker bij den 64 procent kavels) een commercieel aantrekkelijk format in elkaar kan fietsen. Wil het gedrag van de zenders die er nu opzitten zeker niet goedpraten (immers hebben ze er zelf op geboden) maar verwacht binnen 2 jaar een heleboel lege plekken op FM.
Kijk maar eens hoeveel aanmeldingen er voor AM plots zijn. Die willen voornamelijk op FM maar ja daar is geen plek omdat iemand die heeft ingepikt met mooie praatjes maar geen daden. Dus diegene die in 2008 naast de boot zijn gevallen zullen maar wat graag zijn plek innemen deze gegadigden hebben wel een rieel bod neergelegd en door zijn hoge bod, het afgelegd tegen Radio NL, wat maar liefst 64% beloofde maar nooit heeft waargemaakt. En AT stond erbij en keek er naar maar deed niks.
Er moesten een paar mensen opstaan om dit tot een halt toe te roepen via de gerechtelijke procedures. En ja nu het zover is dat er duidelijkheid is gaan de heren piepen. -smok -smok
Hun boden geen 60 % of meer maar rond het haalbare van 10 a 20 % niet meer.
Als radiomaken niet zo verslavend zou zijn ! Had ik tijd over.

Plaats reactie