Je eigen AM zender beginnen?

Discussieer over de regionale omroepen

Moderator: admin6

Plaats reactie
WinnaarRadioring2023

Re: Je eigen AM zender beginnen?

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

big T schreef: 02 jul 2021 10:07
WinnaarRadioring2023 schreef: 01 jul 2021 22:57
Je trekt een andere conclusie als wat ik bedoelde te zeggen. Ik ging uit van een radiostation wat geld wil verdienen met advertenties.Het kan dus wel, je moet alleen wel investeren in goed materiaal. Laat het daar in veel gevallen nou aan ontbreken.
Ik zeg dat vele stations niet de behoefte hebben om geld te verdienen, sterker nog, het mag gewoon geld kosten.
Als ik kijk hoe stations gevuld worden met een hele trits aan namen die eerder illegaal uitzonden en nu allemaal in een schema via een LPAM station uitzenden.
De kosten worden zo wel betaald!

Vroeger was het al vaak zo dat de inhoud van de studio belangrijker was dan de zender.
Platendraaiers hebben het voor het zeggen, en die investeren in studio materiaal.
Dat verschijnsel zie je bij meer zenders terug komen, lokale omroepjes bv.

En nu is het ook nog eens zo dat de antenne opstellingen moeten voldoen aan natuur wetgeving.Voor middelgolf is dat groot, nog een keer groot.
Met een 27 MHz spriet goed bereik hebben? Dat kan alleen maar als je er flink veel vermogen in pompt.
Een goede antenne neer zetten is te moeilijk, de kennis ontbreekt of de plek ontbreekt.
Het is geen drie meter FM waar je even wat dipolen in een paaltje stopt en hoppa zenden maar.
En dan hebben we het nog niet gehad over de problemen die kunnen optreden met AM op apparatuur.
Dat klopt, maar ik reageerde op een post van @Echtwel en die had het over geld verdienen. Daar ging ik dan ook op in. Uiteindelijk maakt het verdienmodel niet zoveel uit. Als je het leuk vind om te doen, maar kost je een paar grijpstuivers per jaar, dan is er toch ook niets mis mee. Ieder zijn hobby.

Wat betreft je radiostation denk ik dat je naar het totaalplaatje moet kijken. Een studio met DHD mengtafel en Omniplayer is leuk, maar als het belabberd uit je middengolf zender komt en niet verder dan de koelkast van de voetbalclub, wat heb je er dan aan.

Maar zo'n middengolf antenne. Ik zou 2 vakwerk masten neerzetten op voldoende afstand en de antenne er tussen hangen. Dat is toch het beste wat je kunt hebben toch?
big T

Bericht door big T »

Over de studio, minder is vaak beter het komt er niet op aan of je een digitaal of analoog mixer gebruikt.
Het komt aan op je soundprocessing die moet je kleur en luidheid maken.
Over de antenne, 2 palen om een T tussen te hangen?
Nee das niet het beste, helaas.
Het verhaaltje is kort maar er steekt een hoopt kennis in om het goed werkend te maken.
Op YouTube staan wel video's van hoe en wat ik gebruik.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

big T schreef: 04 jul 2021 09:05 Over de studio, minder is vaak beter het komt er niet op aan of je een digitaal of analoog mixer gebruikt.
Het komt aan op je soundprocessing die moet je kleur en luidheid maken.
Over de antenne, 2 palen om een T tussen te hangen?
Nee das niet het beste, helaas.
Het verhaaltje is kort maar er steekt een hoopt kennis in om het goed werkend te maken.
Op YouTube staan wel video's van hoe en wat ik gebruik.
Die T antenne tussen 2 masten is inderdaad wat ik bedoelde. De LPAM radiostations die ik ken die daarmee werken vind ik goed klinken en hun bereik is goed. Vandaar dat ik er vanuit ging dat het door de antenne kwam.

Desalniettemin, als ik een LPAM radiostation zou oprichten zou ik eerst eens op mijn gemak gaan praten met mensen die verstand hebben van zenders.
hanilascoltatore

Bericht door hanilascoltatore »

Radio Mi Amigo houdt komende weken haar offshore radio days vanuit Zeebrugge. Ook een aantal LPAM zenders zouden het signaal door geven. De stem van Drenthe op 801 KHz is er al mee bezig. Welke zenders gaan nog meer meedoen ? Handig voor degenen die geen DAB radio in auto hebben.
Laat Ons Luisteren!
hanilascoltatore

Bericht door hanilascoltatore »

Stations die het signaal willen overnemen contacteren eric@offshoredays.eu
Laat Ons Luisteren!
jessica

Bericht door jessica »

hanilascoltatore schreef: 07 aug 2021 12:55 Radio Mi Amigo houdt komende weken haar offshore radio days vanuit Zeebrugge. Ook een aantal LPAM zenders zouden het signaal door geven. De stem van Drenthe op 801 KHz is er al mee bezig. Welke zenders gaan nog meer meedoen ? Handig voor degenen die geen DAB radio in auto hebben.
Leuk project wordt wel ieder jaar op meer frequenties uitgezonden. Nu ook op DAB+ in Nederland. Helaas heb ik nog geen DAB+ radio in de auto.
Leuk Han je trouwens weer te lezen hier. Je post hier niet zo vaak meer he. Waardeer je berichten altijd.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

jessica schreef: 08 aug 2021 14:40
hanilascoltatore schreef: 07 aug 2021 12:55 Radio Mi Amigo houdt komende weken haar offshore radio days vanuit Zeebrugge. Ook een aantal LPAM zenders zouden het signaal door geven. De stem van Drenthe op 801 KHz is er al mee bezig. Welke zenders gaan nog meer meedoen ? Handig voor degenen die geen DAB radio in auto hebben.
Leuk project wordt wel ieder jaar op meer frequenties uitgezonden. Nu ook op DAB+ in Nederland. Helaas heb ik nog geen DAB+ radio in de auto.
Leuk Han je trouwens weer te lezen hier. Je post hier niet zo vaak meer he. Waardeer je berichten altijd.
Een dab radio kost nog geen 3 grijpstuivers ( onder de 35+ ers) bijna geen doekoe ; ) ik heb er een van 35 euro al sinds de lokale omroep mag gaan testen dacht in 2017 Nu op DAB+ Mi Amigo op DAB+ klinkt lekker en goed format plaatjes/tracks (mp.3) die je niet veel hoort. Het geluid is goed met een prima processing en dat hoor je toch beter op DAB dan op AM.

je kan bijvoorbeeld deze gebruik ik in je auto. (geen reclame) https://www.wish.com/c/5d582f95c8448820 ... gLEYPD_BwE
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
jessica

Bericht door jessica »

Echtwel schreef: 11 aug 2021 07:30
jessica schreef: 08 aug 2021 14:40
Een dab radio kost nog geen 3 grijpstuivers ( onder de 35+ ers) bijna geen doekoe ; ) ik heb er een van 35 euro al sinds de lokale omroep mag gaan testen dacht in 2017 Nu op DAB+ Mi Amigo op DAB+ klinkt lekker en goed format plaatjes/tracks (mp.3) die je niet veel hoort. Het geluid is goed met een prima processing en dat hoor je toch beter op DAB dan op AM.

je kan bijvoorbeeld deze gebruik ik in je auto. (geen reclame) https://www.wish.com/c/5d582f95c8448820 ... gLEYPD_BwE
Bedankt voor de tip. Kende dit eigenlijk niet.
v.ijl

Bericht door v.ijl »

En dan bekijk ik het plaatje en lees: CH 7/11 :oops: En CH 5, 6 en 12?
iets met beren
en dan is er koffie......
jessica

Bericht door jessica »

v.ijl schreef: 11 aug 2021 20:20
En dan bekijk ik het plaatje en lees: CH 7/11 :oops: En CH 5, 6 en 12?
iets met beren
Oepsssss daar had ik overheen gekeken. Hopelijk zit dat er ook op. Ik had er al een besteld om te proberen in de auto. :D
Maximum

Bericht door Maximum »

Wij van Golden Oldies Radio verlaten per 31-12-21 de 918Khz
Verzoek tot intrekken van de licentie is al gedaan.
Golden Oldies Radio, Dat is nu weer typisch Radio
"We keep moving forward, opening new doors, and doing new things, because we're curious and curiosity keeps leading us down new paths."
jessica

Bericht door jessica »

Maximum schreef: 28 sep 2021 16:37 Wij van Golden Oldies Radio verlaten per 31-12-21 de 918Khz
Gaan jullie wel op DAB+ door?
Maximum

Bericht door Maximum »

Yep DAB gaat wel door en uiteraard ook het internet.
"We keep moving forward, opening new doors, and doing new things, because we're curious and curiosity keeps leading us down new paths."
Echtwel

Bericht door Echtwel »

Maximum schreef: 28 sep 2021 16:37 Wij van Golden Oldies Radio verlaten per 31-12-21 de 918Khz
Succes ben zeer benieuwd op welke mux jullie allemaal te horen zullen zijn
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
Maximum

Bericht door Maximum »

Echtwel schreef: 30 sep 2021 09:20
Succes ben zeer benieuwd op welke mux jullie allemaal te horen zullen zijn
Wij zijn nu op Allotment 50 & 29 te horen
Plaats reactie