Je eigen AM zender beginnen?

Discussieer over de regionale omroepen
Plaats reactie
Herbert Visser

Re: Je eigen AM zender beginnen?

Bericht door Herbert Visser » 18 mei 2017 11:28

big T schreef:
16 mei 2017 07:57
soms is het zo, je kan wel van paarden houden maar deze kan je niet in een flat houden en uit laten.
Daar heb je ruimte voor nodig.
Zo is het ook met middengolf zenders, voor de antenne heb je ruimte nodig.
Keuze om een zeer sterk verkleinde antenne te gebruiken, is dan ook de enige mogelijkheid welke over blijft.
Maar op een echt paard lijkt het dan niet meer :D
Je kunt het ook anders bekijken: met 1 watt en een Isotron in Amsterdam kunnen meer mensen je ontvangen dan met 1 watt en een volledige kwartgolf zendmast in Drenthe. Dus ik denk dat de vergelijking met een paard een beetje mank loopt :-).

v.ijl

Bericht door v.ijl » 18 mei 2017 11:54

Herbert Visser schreef:
18 mei 2017 11:28
Je kunt het ook anders bekijken: met 1 watt en een Isotron in Amsterdam kunnen meer mensen je ontvangen dan met 1 watt en een volledige kwartgolf zendmast in Drenthe. Dus ik denk dat de vergelijking met een paard een beetje mank loopt :-).
Maar omdat in Amsterdam meer mensen per vierkante kilometer wonen en werken is het storingsniveau veel hoger en intensiever dan in Drenthe waardoor de reikwijdte dan weer tegenvalt...
en dan is er koffie......

big T

Bericht door big T » 18 mei 2017 19:53

Herbert Visser schreef:
18 mei 2017 11:28
Wat het bereik aangaat, daar zou je zo maar gelijk in kunnen hebben Herbert :D
Met 0,25 watt kom je een paar 100 meter ver, in mijn geval zou het dan om hooguit 40 mensen gaan :))
Sent from my laptop using Windows

EtherScout

Bericht door EtherScout » 18 mei 2017 19:53

Wij hebben het over een hobbyzender. Ik vind het een leuke uitdaging om midden in stedelijk gebied, met alle beperkingen op antennegebied vandien, een 1W AM-zender in de lucht te brengen. Iedere luisteraar is mooi meegenomen, maar het is geen must, vind ik. Veel plezier met deze zender! :D

jessica

Bericht door jessica » 18 mei 2017 23:18

Toch zou een zender van 10Watt of 20 Watt beter zijn en dan mogen ze van mij het maximum van de 100Watt ook verdubbelen. Kan makkelijk als alle AM frequenties volledig landelijk worden uitgegeven. Volgens mij kan dat makkelijk met LPAM.

Herbert Visser

Bericht door Herbert Visser » 19 mei 2017 12:10

EtherScout schreef:
18 mei 2017 19:53
Wij hebben het over een hobbyzender. Ik vind het een leuke uitdaging om midden in stedelijk gebied, met alle beperkingen op antennegebied vandien, een 1W AM-zender in de lucht te brengen. Iedere luisteraar is mooi meegenomen, maar het is geen must, vind ik. Veel plezier met deze zender! :D
Jij snapt 'm :-). De enige luisteraars op de AM zijn mensen die weten dat het signaal er (regelmatig wel) is (regelmatig ook niet) en het leuk vinden om te kijken of ze het isotron-signaaltje kunnen ontvangen. Normale luisteraars zetten hun radio in Amsterdam niet op AM. Veel te veel storing. Maar ook in meer landelijke gebieden is AM-radio al lang niet meer voor de massa. AM-radio doe je vooral voor jezelf.

big T

Bericht door big T » 19 mei 2017 23:05

Maar om dan maar tijden een ding te laten horen?
Das laten weten ik ben er, en ga niet weg?

Echtwel

Bericht door Echtwel » 20 mei 2017 09:49

Op http://radio-tv-nederland.nl/ lees ik dat er 4 stations zijn die alweer gestopt zijn. Weet iemand hier wat over ?
Wel heel snel...trouwens

big T

Bericht door big T » 20 mei 2017 10:19

kans is groot dat ze nooit een vergunning hebben aangevraagd voor LPAM.
De namen zeggen me niet veel.

v.ijl

Bericht door v.ijl » 20 mei 2017 11:41

retep schreef:
03 mei 2017 09:26
weet iemand wat er aan de hand is bij memories1251 ? stream is al een paar dagen uit de lucht en hoor ook niks meer op 1251.
Memories bleek antenne problemen te hebben. De stream is weer terug.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 28 mei 2017 22:12

Bontekoe is on air mooie site denk dat de at dit voor ogen had met het vrij geven van de am.
Legaal ruimte bieden voor andere lokale omroep
.als ik het verhaal op de site van Bontekoe goed lees

ransbeek

Bericht door ransbeek » 29 mei 2017 03:43

Dat er door sommigen lachwekkend wordt gedaan over de LPAM zenders is echt wel "not done". Het is voor deze mensen gewoon een hobby. Al heb je een bereik van een paar honderd meters. Het is de keuze geweest van degene die de vergunning aan heeft gevraagd en gekregen. Dat het enkel geld kost en niks opbrengt nemen ze er graag bij. het zijn de vergunninghouders hun centen niet die van anderen. En voor degene die het nog niet doorhebben, elke hobby kost geld en levert geen inkomsten op. Anders zou het geen hobby meer zijn, logisch toch?

Zag overigens op you tube de reportage van t pot en de zelfgebouwde zender. Verdiend toch ten volle respect neem ik aan. Luister regelmatig naar een aantal zenders die ook on line zitten. Velen hebben een leuk format dat zich perfect leent aan AM. Even wat anders dan de 7000 ste maal de één of andere top op Veronica en de vele 538 natrappende zenders op FM met een format "voor zover je dat woord nog kan gebruiken", dat van links naar rechts zweeft. Overigens moet je wel rekening houden met het feit dat vele commerciële zenders er ook geld maandelijks mogen bij in pompen om uit het rood te blijven. Dit weet ik uit een heel erg betrouwbare bron uit de reclamewereld zelve.

v.ijl

Bericht door v.ijl » 06 jun 2017 14:48

Nog niet gelezen op RF..
Groot Nieuws Radio (Algemeen)
door Jan Wellink @, 05.06.2017, 22:36 (16 uur, 6 minuten geleden)
Groot Nieuws Radio op 1008 khz Am gaat per 1 september uit de ether.
De beheerder van de installaties wil de zaak slopen ten faveure van een
windmolenpark. Protesten van de zender hebben niets uitgehaald.
De laatste Nederlandse zender met een landelijke dekking verdwijnt nu dus ook.
Bron: http://www.gloeidraad.nl/radioforum/index.php?id=235112

Aanvulling (Nu heb ik even tijd!)
Groot Nieuws Radio: Uitspraak ACM stelt teleur

dinsdag 30 mei 2017
Groot Nieuws Radio is teleurgesteld over de uitspraak van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) over het gebruik van de zendmast in Zeewolde. De ACM wees dinsdagmiddag een verzoek af om na 31 augustus 2017 van het opstelpunt gebruik te kunnen blijven maken. Voor luisteraars is de uitzending via de middengolf nog erg belangrijk, omdat er geen landelijke dekking is via DAB+.

Directeur Wilfred Hardeman van Groot Nieuws Radio: "We willen graag nog een aantal jaar blijven uitzenden via de middengolf vanwege het grote bereik van de zender. De volledige overstap naar DAB+ komt voor ons nog te vroeg. Helemaal omdat we nog geen landelijk bereik hebben."

Groot Nieuws Radio wilde via de ACM afdwingen om de middengolfzender te laten blijven staan. Zendmastbeheerder Novec heeft het voornemen de zendmast neer te halen omdat die niet meer rendabel zou zijn. Er ligt een plan om een windmolenpark te bouwen rond de plek van zendmast in Zeewolde.

Wilfred Hardeman over de uitspraak van de ACM: "We gaan de uitspraak bestuderen en beraden ons op vervolgstappen."

Groot Nieuws Radio zendt op dit moment naast de middengolf ook uit via DAB+, internet, interactieve televisie en de analoge kabel.

Gebed

We vragen je om gebed dat Groot Nieuws Radio goed te ontvangen blijft en dat luisteraars via de radio bemoedigd mogen worden door het evangelie. Hartelijk dank voor je gebed!
http://www.grootnieuwsradio.nl/k/n663/n ... eleur.html

Echtwel

Bericht door Echtwel » 03 jul 2017 10:47

Ze zijn al door gezet op een dag+ kanaal dus komt vast goed.

jessica

Bericht door jessica » 17 jul 2017 12:29

Zijn dit werkelijk de tarieven van SENA voor de niet landelijk commerciële radio. Met een zeer hoog minium bedrag van 2500 euro.
In dat geval is de Low power AM ten dode opgeschreven.

https://www.sena.nl/Portals/0/Documents ... _radio.pdf

Plaats reactie