Radio NL wordt gekweld door geboorteregels

Discussieer over de regionale omroepen
DX'r

Re: Radio NL wordt gekweld door geboorteregels

Bericht door DX'r » 16 mar 2018 20:10

Zwarte IJsbeer schreef:
16 mar 2018 14:12
Johanneke schreef:
15 mar 2018 23:53
Lekker realistisch ook, maar niet heus. Dat worden dan allemaal van die niet levensvatbare stations, leuk voor de radiorukkers hier maar geen normaal mens heeft er geen behoefte aan. De meeste van die wannabe Q music stations hebben dan ook de handdoek in de ring gegooid en op een aantal van die frequenties zit nu, jawel, Radionl want daar is blijkbaar wel behoefte aan, hoe zeer dat de meeste forumleden hier ook doet. 😉
Precies, het is ook niet mijn ding maar er is veel behoefte aan een station als Radio NL. Op m'n werk staat ie vaak aan tot m'n grote ergenis maar als je hoort hoe er gereageerd word op de uitzendingen dan is dat niet verkeerd.
RadioNL is een prachtige zender, mag hopen dat Freez FM op het kavel van Fresh FM komt en daarmee dus ook op DAB 8A, er is behoefte aan een Rock zender op FM

EtherScout

Bericht door EtherScout » 16 mar 2018 20:24

Zwarte IJsbeer schreef:
16 mar 2018 14:12
Johanneke schreef:
Lekker realistisch ook, maar niet heus. Dat worden dan allemaal van die niet levensvatbare stations, leuk voor de radiorukkers hier maar geen normaal mens heeft er geen behoefte aan. De meeste van die wannabe Q music stations hebben dan ook de handdoek in de ring gegooid en op een aantal van die frequenties zit nu, jawel, Radionl want daar is blijkbaar wel behoefte aan, hoe zeer dat de meeste forumleden hier ook doet. 😉
Precies, het is ook niet mijn ding maar er is veel behoefte aan een station als Radio NL. Op m'n werk staat ie vaak aan tot m'n grote ergenis maar als je hoort hoe er gereageerd word op de uitzendingen dan is dat niet verkeerd.
Het interesseert mij weinig welke muziek een regionaal FM-station draait. Al draaien zij 24 uur per dag Sinterklaasliedjes, ze gaan hun gang maar. Het gaat om het feit dat de regionale radiomarkt kapotgegaan is door wat er de afgelopen jaren gebeurd is.

- Het percentage regiogerichtheid was een criterium bij de veiling. (Achteraf gezien een fout van de overheid.)
- Er is veel te hoog geboden op die regiogerichtheid (Een fout van de stations.)
- De stations lapten massaal de zelfgekozen percentages aan hun laars (Een fout van de stations.)
- De overheid controleerde en handhaafde niet, waardoor misstanden maar bleven bestaan. (Een fout van de overheid.)
- Uiteindelijk kwam de handhaving zwalkend op gang, waardoor de bedrijfsmodellen van de stations instortten. (Niet handig van de overheid.)
- Nu maken stations elkaar kapot via de rechter. (Kwalijk gedrag van de stations.)
- Er is dus nog steeds geen goede oplossing.

Kortom, de huidige situatie is helemaal niet het gevolg van een goed functionerende markt. Niemand weet of de stations het bij een fatsoenlijke verdeling en handhaving wel gered zouden hebben. Niemand weet welke stations de plaats zouden hebben ingenomen van stations die het niet gered zouden hebben. Daarom is er een nieuwe start nodig. Regionale radio in Nederland verdient een nieuwe kans!

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 16 mar 2018 21:16

DX'r schreef:
15 mar 2018 19:56
fmonline schreef:
15 mar 2018 09:46
GerjanOpDreef schreef:
14 mar 2018 21:25
Vind Radio NL sowieso het meest walgelijke mediabedrijf wat we in Nederland hebben. Als ze zo graag landelijk willen uitzenden, had dan dat kavel van 100%NL gekocht. Of dat van Radio 10 toen het leeg stond.
Laat de regio lekker voor serieuze regionale commerciële omroepen als Radio Continu, Simone FM en Coastline FM.
Mee eens... Radionl zoals ze zich noemen verziek het gewoon voor anderen en gunnen niemand niks.
Vraag me ook af of ze zich met de muziek/artiesten bezig houden of alleen het wegkapen van... ben
ik blij dat het niet mijn favoriete zender is....
Zou zeggen gooi ze van de fm af, want ze zijn ook via dab te beluisteren... dan zijn er weer een hoop zenders
die via de regiofreq. kunnen gaan uitzenden... opgelost :-).
Goed dat RadioNL de boel controleert en zorgt dat omroepen die zich niet aan de regels houden hierop aangesproken worden.
RadioNL houdt zich netjes aan de regels dus dan moet de rest dit ook doen!
Onder welke steen heb jij gelegen? Radio NL heeft diverse kavels moeten inleveren omdat ze zich niet aan de regels hielden.
Laat je niet gek maken door anderen, leef je eigen leven!

Gerjan Op Dreef - Iedere maandag 21:00 - 23:00 uur - MIDLAND FM
Veenendaal FM 104.9 MHz / Renswoude FM 105.6 MHz / Scherpenzeel FM 106.3 MHz

Johanneke

Bericht door Johanneke » 16 mar 2018 21:46

[/quote]Onder welke steen heb jij gelegen? Radio NL heeft diverse kavels moeten inleveren omdat ze zich niet aan de regels hielden.
[/quote]

Nee, RADIONL heeft ervoor gekozen een aantal frequenties in te leveren omdat ze niet aan de kavelvoorwaarden meer konden voldoen omdat deze door het AT steeds "lastiger" werden uitgelegd. Dat is iets heel anders!

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 16 mar 2018 21:52

EtherScout schreef:
15 mar 2018 22:07
- Veiling in meerdere rondes: In de eerste ronde maximaal twee kavels in twee verschillende regio's per bedrijf. In de tweede ronde weer maximaal twee kavels in twee verschillende regio's per bedrijf. In de derde ronde is vrij te bieden op wat er over is.
- Er staat duidelijk beschreven welke kavels niet door hetzelfde station gebruikt mogen worden. Dit om overlap te voorkomen.
- Kavels mogen niet worden opgesplitst. Op elke frequentie van een kavel moet hetzelfde station te horen zijn. Alleen reclame-edities zijn toegestaan.
- De kaveleigenaar (bedrijf) produceert zelf het programma. Productieovereenkomsten, verhuur en elke andere vorm van het doorgeven van andermans programma is verboden.
- Een station (zelfde naam, en/of zelfde uitstraling, en/of zelfde programma,) mag slechts door 30% van de Nederlandse bevolking op FM te ontvangen zijn. Buiten die 30% mag het station alleen via DAB+ en de kabel te horen zijn als de technische uitzendgebieden daarvan het FM-dekkingsgebied deels overlappen.
Ik zou er nog drie punten aan toe willen voegen.

- Een regiogerichtheid van 20%.
- Ieder kavel moet zijn eigen radiostation hebben die zijn studio in het toegewezen gebied heeft.
- Het tweede kavel moet grenzen aan het eerste kavel, maar moet aan de regiogerichtheid van het eigen kavel voldoen.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 16 mar 2018 22:01

Johanneke schreef:
Je spreekt jezelf tegen als je zegt dat die radiostations niet levensvatbaar zijn, om vervolgens te zeggen dat Radio NL het wel kan.

Dat er markt is voor de muziek van Radio NL, dat staat buiten kijf. Het probleem met Radio NL is dat men daar probeert met regionale kavels een landelijke dekking te realiseren. Dat stoort heel veel mensen.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 16 mar 2018 22:42

Johanneke schreef:
16 mar 2018 21:46
Nee, RADIONL heeft ervoor gekozen een aantal frequenties in te leveren omdat ze niet aan de kavelvoorwaarden meer konden voldoen omdat deze door het AT steeds "lastiger" werden uitgelegd. Dat is iets heel anders!
Ook in jouw geval, onder welke steen heb jij gelegen. Er zijn diverse gerechtelijke uitspraken geweest tegen Radio NL die hen dwongen zich aan de zelfverkozen regio-gerichtheid te houden.

Radio NL heeft geprobeerd met regionale kavels een landelijke dekking te krijgen. Daar was 100%NL niet zo blij mee en die is naar de rechter gestapt om handhaving van regio-gerichtheid af te dwingen. In hoger beroep heeft de rechter geoordeeld dat Radio NL zich inderdaad aan die zelfverkozen regio-gerichtheid moet houden.

Het AT heeft zich toen coulant opgesteld en Radio NL mocht toen voor meerdere kavels hetzelfde programma gebruiken. Wederom kwamen er nieuwe rechtszaken en daarin is het AT teruggefloten. Die afspraak had nooit gemaakt mogen worden.

Om een lang verhaal kort te maken. Radio NL moet voor elk kavel afzonderlijk aan de zelfverkozen regio-gerichtheid voldoen en het AT moet daarop handhaven. Dat is een gerechtelijke uitspraak en daar moeten beide partijen zich aan houden.

Aangezien Radio NL nooit kan voldoen aan die zelfverkozen regio-gerichtheid heeft men inderdaad diverse kavels vrijwillig opgegeven, voor andere kavels waren er gerechtelijke uitspraken nodig, waardoor Radio NL zich gedwongen voelde de kavels op te geven.

In de letterlijke zin van het woord, Radio NL had de kavels inderdaad kunnen houden. Maar dan hadden ze aan hun zelfverkozen regio-gerichtheid moeten voldoen. Dat kon niet, dus de enige optie die nog over bleef was vrijwillig gedwongen afstand te doen van die kavels.

Regionale radio kan niet als het radiostation niet tot in de haarvaten van de samenleving zit. Radio NL is daar het uitstekende voorbeeld van.

DX'r

Bericht door DX'r » 17 mar 2018 14:27

Johanneke schreef:
Onder welke steen heb jij gelegen? Radio NL heeft diverse kavels moeten inleveren omdat ze zich niet aan de regels hielden.
Je moet toch beter je huiswerk doen Dreef voordat je gaat lopen schreeuwen hier -zzz

boxfm

Bericht door boxfm » 17 mar 2018 14:40

GerjanOpDreef schreef:
16 mar 2018 22:01
Johanneke schreef:
Je spreekt jezelf tegen als je zegt dat die radiostations niet levensvatbaar zijn, om vervolgens te zeggen dat Radio NL het wel kan.

Dat er markt is voor de muziek van Radio NL, dat staat buiten kijf. Het probleem met Radio NL is dat men daar probeert met regionale kavels een landelijke dekking te realiseren. Dat stoort heel veel mensen.
Weet iemand hier of RadioNL inmiddels wel winst maakt? In de NDC tijd, jaren terug, maakte RadioNL / Waterstad FM / Arrow Noord flink verlies. Zoveel dat de toekomst van de zenders in gevaar was. Het werd toen verkocht aan Nico/TV Oranje. Maar gezien de verdere expansie, de bedelactie voor geld vanwege de rechtszaken, nieuwe zenders, etc verwacht ik niet dat ze inmiddels wel winst maken.

Dus dan is het alsnog de vraag of RadioNL wel levensvatbaar is. Dat er een luisterpubliek voor is, dat is inmiddels wel bewezen.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 17 mar 2018 15:29

DX'r schreef:
17 mar 2018 14:27
Johanneke schreef:
Je moet toch beter je huiswerk doen Dreef voordat je gaat lopen schreeuwen hier -zzz
GerjanOpDreef schreef:
16 mar 2018 22:42
Johanneke schreef:
Ook in jouw geval, onder welke steen heb jij gelegen. Er zijn diverse gerechtelijke uitspraken geweest tegen Radio NL die hen dwongen zich aan de zelfverkozen regio-gerichtheid te houden.

Radio NL heeft geprobeerd met regionale kavels een landelijke dekking te krijgen. Daar was 100%NL niet zo blij mee en die is naar de rechter gestapt om handhaving van regio-gerichtheid af te dwingen. In hoger beroep heeft de rechter geoordeeld dat Radio NL zich inderdaad aan die zelfverkozen regio-gerichtheid moet houden.

Het AT heeft zich toen coulant opgesteld en Radio NL mocht toen voor meerdere kavels hetzelfde programma gebruiken. Wederom kwamen er nieuwe rechtszaken en daarin is het AT teruggefloten. Die afspraak had nooit gemaakt mogen worden.

Om een lang verhaal kort te maken. Radio NL moet voor elk kavel afzonderlijk aan de zelfverkozen regio-gerichtheid voldoen en het AT moet daarop handhaven. Dat is een gerechtelijke uitspraak en daar moeten beide partijen zich aan houden.

Aangezien Radio NL nooit kan voldoen aan die zelfverkozen regio-gerichtheid heeft men inderdaad diverse kavels vrijwillig opgegeven, voor andere kavels waren er gerechtelijke uitspraken nodig, waardoor Radio NL zich gedwongen voelde de kavels op te geven.

In de letterlijke zin van het woord, Radio NL had de kavels inderdaad kunnen houden. Maar dan hadden ze aan hun zelfverkozen regio-gerichtheid moeten voldoen. Dat kon niet, dus de enige optie die nog over bleef was vrijwillig gedwongen afstand te doen van die kavels.

Regionale radio kan niet als het radiostation niet tot in de haarvaten van de samenleving zit. Radio NL is daar het uitstekende voorbeeld van.
Zie mijn reactie op @Johanneke alvorens mij te verwijten dat ik geen huiswerk heb gedaan.

hansiedeplatenruiter

Bericht door hansiedeplatenruiter » 18 mar 2018 11:27

Johanneke schreef:
...omdat ze niet aan de kavelvoorwaarden meer konden voldoen omdat deze door het AT steeds "lastiger" werden uitgelegd.
Wat GerjanOpDreef zegt: (aantoonbaar) onjuist. De regels lieten vanaf het allereerste moment niks aan onduidelijkheid over. NL wist vanaf moment één waar ze de handtekening onder hebben gezet. Dat ze daarna wereldkampioen zeiken / zuigen / rekken zijn geworden is op zich een prestatie. En daar hebben ze zich ook onsterfelijk populair mee gemaakt bij het AT en de andere regionale stations. NOT.

Hajeco

Bericht door Hajeco » 18 mar 2018 12:56

Ben nooit zo van het moddergooien maar in dit geval neem ik toch de middenweg....

A. RADIONL bestaat nu 11? jaar, ondanks twee overnames draait het nog steeds dus er zal toch iets van geld binnen komen neem ik aan
B. De laatste jaren hebben omroepen zoals Decibel, Keizerstad en Hotradio ZELF de handdoek in de ring gegooid omdat regionale radio maken steeds lastiger wordt en er weinig verdiend wordt
C. Schaalvergroting is helaas (ben ik bang) de enigste manier om het hoofd boven water te houden denk ik
D. Met de recente verdeling van Cuijk, Wieringen, Winterswijk en Lichtenvoorde was er weinig animo of kon men niet aan de voorwaarden voldoen. De animo en draagkracht om regionaal te beginnen is laag. Regionale radio is prachtig maar eigenlijk nooit winstgevend. Nu weten we natuurlijk niet of Sneek hier ook aan mee heeft gedaan ... maar uiteindelijk speelt bijvoorbeeld een Continu hetzelfde spelletje. Ieder gaat toch voor zn eigen gewin.
E. Ik hoop dat men de DAB muxen ooit nog opnieuw indeeld en er zo wat meer variatie komt, vooral voor alternatieve muziek welke je nu niet veel hoort. Alleen zal DAB dan een kans van slagen hebben.

O ja, en begrip regiogerichtheid is naar mijn mening achterhaald. Er zijn tig rechters en mensen die hier uitspraken over hebben gedaan en allemaal een mening hebben. Om mijn part veilen ze de hele handel met nieuwe spelregels.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 18 mar 2018 16:16

Hajeco schreef:
18 mar 2018 12:56
Ben nooit zo van het moddergooien maar in dit geval neem ik toch de middenweg....

A. RADIONL bestaat nu 11? jaar, ondanks twee overnames draait het nog steeds dus er zal toch iets van geld binnen komen neem ik aan
B. De laatste jaren hebben omroepen zoals Decibel, Keizerstad en Hotradio ZELF de handdoek in de ring gegooid omdat regionale radio maken steeds lastiger wordt en er weinig verdiend wordt
C. Schaalvergroting is helaas (ben ik bang) de enigste manier om het hoofd boven water te houden denk ik
D. Met de recente verdeling van Cuijk, Wieringen, Winterswijk en Lichtenvoorde was er weinig animo of kon men niet aan de voorwaarden voldoen. De animo en draagkracht om regionaal te beginnen is laag. Regionale radio is prachtig maar eigenlijk nooit winstgevend. Nu weten we natuurlijk niet of Sneek hier ook aan mee heeft gedaan ... maar uiteindelijk speelt bijvoorbeeld een Continu hetzelfde spelletje. Ieder gaat toch voor zn eigen gewin.
E. Ik hoop dat men de DAB muxen ooit nog opnieuw indeeld en er zo wat meer variatie komt, vooral voor alternatieve muziek welke je nu niet veel hoort. Alleen zal DAB dan een kans van slagen hebben.

O ja, en begrip regiogerichtheid is naar mijn mening achterhaald. Er zijn tig rechters en mensen die hier uitspraken over hebben gedaan en allemaal een mening hebben. Om mijn part veilen ze de hele handel met nieuwe spelregels.
Ben het niet met je eens.

Ik ben er van overtuigd dat commerciële radio in de regio ook vandaag de dag nog steeds goed mogelijk is, als er maar aan goede regionale voorwaarden wordt voldaan.

Jij noemde Hot Radio en Keizerstad FM. Die beide radiostations waren relatief succesvol in hun eigen regio en zijn de uitstekende voorbeelden waar het mis is gegaan.

Keizerstad FM was jarenlang een succesvol radiostation in Nijmegen en omgeving. Aan de zerobase frequentieveiling in 2003 hield Keizerstad FM echter een k*t frequentie in Nijmegen over, terwijl hun signaal wel de hele Veluwe bestreek. En dan gaat het mis, want tussen Nijmegen en Veluwe is er nauwelijks regionale binding. Voor Hot Radio geldt min of meer hetzelfde verhaal. De regionale kavels die geveild werden zijn op de tekentafel ontworpen en er is geen rekening gehouden met reeds bestaande partijen en het bijpassende natuurlijk habitat (een probleem wat je recent ook weer ziet terugkeren bij de vorming van publieke streekomroepen).

Om commerciële, regionale radio succesvol te maken is het inderdaad goed als de overheid een nieuwe veiling zou houden, maar dan compleet anders als men in 2003 heeft gedaan. Stel een lijst met beschikbare FM frequentie's beschikbaar en laat potentiële radiostations zelf maar aankruisen welke 5 FM frequenties ze graag willen gaan gebruiken om hun kavel te vullen. Aan de hand daarvan kan men dan de kavels bepalen. Blijken er meerdere partijen te zijn die graag dezelfde FM frequentie in hun kavel willen hebben, dan kunnen die altijd nog geveild worden.

Belangrijke voorwaarde moet altijd zijn dat het een serieus radiostation is met een studio in hun kavel. Een regionaal radiostation op de Veluwe met een studio in Friesland, dat zou dus niet moeten kunnen.

Regio-gerichtheid is wat mij betreft niet achterhaald, maar de rechtvaardiging van een regionaal radiostation. Zo moeilijk hoeft het ook niet te zijn, laat radiostations maar een redacteur in dienst nemen die op het halve uur wat regionale nieuwsberichtjes voorleest. Dat in combinatie met wat regionale advertenties en muziek en je hebt regionale radio. Maar stel dat maximum gewoon op 20%, dan kan iedereen in redelijkheid ook aan zijn verplichtingen voldoen.

DX'r

Bericht door DX'r » 18 mar 2018 18:52

Hajeco schreef:
Inderdaad iedereen 'vind er wat van' en dat mag hier maar RadioNL zendt nog gewoon uit en daarmee zijn sommige opmerkingen hier gewoon heel erg grappig :lol: :))
-smok

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 18 mar 2018 19:42

DX'r schreef:
18 mar 2018 18:52
Hajeco schreef:
Inderdaad iedereen 'vind er wat van' en dat mag hier maar RadioNL zendt nog gewoon uit en daarmee zijn sommige opmerkingen hier gewoon heel erg grappig :lol: :))
-smok
Radio NL zend inderdaad nog uit ja, maar als Radio NL zo door blijft gaan ben ik bang dat het niet zo heel lang meer duurt. En dat zou toch jammer zijn, want als Radio NL iets duidelijk heeft gemaakt, dan is het wel dat er behoefte is aan dat soort radio.

Plaats reactie