Radio NL wordt gekweld door geboorteregels

Discussieer over de regionale omroepen
RJ1984

Re: Radio NL wordt gekweld door geboorteregels

Bericht door RJ1984 » 28 jan 2018 11:38

JanL schreef:
28 jan 2018 11:18
Als ik naar de playlist kijk dan is in heel Nederland nog steeds dezelfde muziek te horen. Waar is die regio gerichtheid?
Die is er wel; in het weekend om 12, 15 en 18 uur.
Doordeweeks om 9.30, 11.30, 15 en 18 uur. Dan heb je 30 minuten muziek uit de regio, ook nieuws, weer, verkeer en de DJ's tellen mee voor de regels die het AT heeft opgesteld.

boxfm

Bericht door boxfm » 28 jan 2018 13:57

RJ1984 schreef:
28 jan 2018 11:38
JanL schreef:
28 jan 2018 11:18
Als ik naar de playlist kijk dan is in heel Nederland nog steeds dezelfde muziek te horen. Waar is die regio gerichtheid?
Die is er wel; in het weekend om 12, 15 en 18 uur.
Doordeweeks om 9.30, 11.30, 15 en 18 uur. Dan heb je 30 minuten muziek uit de regio, ook nieuws, weer, verkeer en de DJ's tellen mee voor de regels die het AT heeft opgesteld.
Een doordat die halve uren meer dan 50% van de uitzendtijd (uur min de reclame) is, telt het als een volledig uur. Dus op doordeweekse dagen brengen ze, volgens de berekening, vier uur aan regionale muziek. Tikt voor de percentages dan wel 'lekker' aan, aangezien de regiogerichtheid alleen tussen 07.00 en 19.00 uur geldt.

En als het klopt dat regionale artiesten airplay kunnen kopen bij RadioNL, levert het financieel ook wel iets op natuurlijk.

hansiedeplatenruiter

Bericht door hansiedeplatenruiter » 13 mar 2018 12:56

Regiogerichtheid begint te leiden tot een ware loopgravenoorlog tussen verschillende vergunninghouders van regionale FM-kavels. Opnieuw heeft RADIONL middels één van haar vergunninghouders een handhavingsverzoek ingediend. Dit keer tegen Radio Continu. Nu lijkt er in Sneek een loopgravenoorlog te zijn uitgebroken om zoveel mogelijk andere vergunninghouders die hun programma’s niet in Sneek laten produceren, het AT op het dak te sturen in de hoop dat ze eveneens een torenhoge last onder dwangsom krijgen opgelegd. [Radio.NL]

Het hele verhaal op http://radio.nl/815619/regiogerichtheid ... en-zenders

Johanneke

Bericht door Johanneke » 13 mar 2018 13:18

Tja gelijk hebben ze! Radionl heeft er veel geld en aanpassingen in gestoken en heeft het nu goed onder controle volgens mij. Maar de rest gaat gewoon vrolijk verder volgens mij, dan mogen ze daar best wat van vinden.

boxfm

Bericht door boxfm » 13 mar 2018 16:13

hansiedeplatenruiter schreef:
13 mar 2018 12:56
Regiogerichtheid begint te leiden tot een ware loopgravenoorlog tussen verschillende vergunninghouders van regionale FM-kavels. Opnieuw heeft RADIONL middels één van haar vergunninghouders een handhavingsverzoek ingediend. Dit keer tegen Radio Continu. Nu lijkt er in Sneek een loopgravenoorlog te zijn uitgebroken om zoveel mogelijk andere vergunninghouders die hun programma’s niet in Sneek laten produceren, het AT op het dak te sturen in de hoop dat ze eveneens een torenhoge last onder dwangsom krijgen opgelegd. [Radio.NL]

Het hele verhaal op http://radio.nl/815619/regiogerichtheid ... en-zenders
Het is natuurlijk wel een beetje hypocriet dat een partij die jarenlang zelf voor oneerlijke concurrentie zorgde, nu gaat klagen over oneerlijke concurrentie. Maar ze staan natuurlijk wel in hun recht ermee.

Wat ik vreemder vind is dat het AT dus niet uit zichzelf hierop handhaaft? Juist na de uitspraken van de rechter zou je verwachten dat ze dat nu wel doen. Al hadden ze dat al sinds de afgifte van de frequenties consequent moeten doen. Waar betaal je anders het AT voor?

EtherScout

Bericht door EtherScout » 13 mar 2018 22:37

Radio Continu zit met een dilemma. Het kavel in Stadskanaal (ex RadioNL, tweederde regiogericht) behouden en misschien kwijtraken door de klachten van RadioNL of het kavel inleveren en met 10% weer aanvragen, met het risico dat RadioNL 'm weer voor hun neus wegkaapt, net zoals bij de eerste uitgifte van dit kavel.

Dat percentage is niet echt Continu's schuld. Overname van RadioNL was toen voor Continu de enige manier om dit kavel in hun eigen achtertuin toch in handen te krijgen. Het alternatief was namelijk nauwelijks FM-dekking bij de eigen studio.

hansiedeplatenruiter

Bericht door hansiedeplatenruiter » 14 mar 2018 09:35

EtherScout schreef:
13 mar 2018 22:37
Dat percentage is niet echt Continu's schuld.
Integendeel: het was juist Radio NL die bij het begin van de veilingen belachelijk hoge percentages inzetten. Dus alle ellende die er nu is hebben ze uiteindelijk aan zichzelf te danken.

rvbracht

Bericht door rvbracht » 14 mar 2018 12:49

hansiedeplatenruiter schreef:
14 mar 2018 09:35
EtherScout schreef:
13 mar 2018 22:37
Dat percentage is niet echt Continu's schuld.
Integendeel: het was juist Radio NL die bij het begin van de veilingen belachelijk hoge percentages inzetten. Dus alle ellende die er nu is hebben ze uiteindelijk aan zichzelf te danken.
En precies zo is het.
Ik krijg een beetje een 40-45 gevoel bij deze actie van RadioNL.
Zelf nergens aan voldaan hebben in het verleden, en nu een ander de maat nemen.

Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij » 14 mar 2018 22:47

Alle kavelhouders houden elkaar in de gaten. Het is echt heen en weer gooien van klachten. Ze doen er bijna allemaal aan mee..

fmonline

Bericht door fmonline » 15 mar 2018 09:46

GerjanOpDreef schreef:
14 mar 2018 21:25
Vind Radio NL sowieso het meest walgelijke mediabedrijf wat we in Nederland hebben. Als ze zo graag landelijk willen uitzenden, had dan dat kavel van 100%NL gekocht. Of dat van Radio 10 toen het leeg stond.

Laat de regio lekker voor serieuze regionale commerciële omroepen als Radio Continu, Simone FM en Coastline FM.
Mee eens... Radionl zoals ze zich noemen verziek het gewoon voor anderen en gunnen niemand niks.
Vraag me ook af of ze zich met de muziek/artiesten bezig houden of alleen het wegkapen van... ben
ik blij dat het niet mijn favoriete zender is....

Zou zeggen gooi ze van de fm af, want ze zijn ook via dab te beluisteren... dan zijn er weer een hoop zenders
die via de regiofreq. kunnen gaan uitzenden... opgelost :-).

DX'r

Bericht door DX'r » 15 mar 2018 19:56

fmonline schreef:
15 mar 2018 09:46
GerjanOpDreef schreef:
Vind Radio NL sowieso het meest walgelijke mediabedrijf wat we in Nederland hebben. Als ze zo graag landelijk willen uitzenden, had dan dat kavel van 100%NL gekocht. Of dat van Radio 10 toen het leeg stond.
Laat de regio lekker voor serieuze regionale commerciële omroepen als Radio Continu, Simone FM en Coastline FM.
Mee eens... Radionl zoals ze zich noemen verziek het gewoon voor anderen en gunnen niemand niks.
Vraag me ook af of ze zich met de muziek/artiesten bezig houden of alleen het wegkapen van... ben
ik blij dat het niet mijn favoriete zender is....
Zou zeggen gooi ze van de fm af, want ze zijn ook via dab te beluisteren... dan zijn er weer een hoop zenders
Goed dat RadioNL de boel controleert en zorgt dat omroepen die zich niet aan de regels houden hierop aangesproken worden.
RadioNL houdt zich netjes aan de regels dus dan moet de rest dit ook doen!

EtherScout

Bericht door EtherScout » 15 mar 2018 22:07

DX'r schreef:
15 mar 2018 19:56
fmonline schreef:
15 mar 2018 09:46
GerjanOpDreef schreef:
Vind Radio NL sowieso het meest walgelijke mediabedrijf wat we in Nederland hebben.
-knip-
-knip-
Goed dat RadioNL de boel controleert en zorgt dat omroepen die zich niet aan de regels houden hierop aangesproken worden.
RadioNL houdt zich netjes aan de regels dus dan moet de rest dit ook doen!
Eerlijk gezegd maakt het mij niet uit of RadioNL blijft of niet. Het probleem is meer dat het de afgelopen 15 jaar gewoon niet goed is gegaan bij de regionale commerciële radio in Nederland. Dat is niet alleen de schuld van RadioNL, maar ook van zwalkend beleid, falend toezicht en slechte handhaving door de overheid. Door de combinatie van brutale radiostations als RadioNL en de falende overheid is de oorspronkelijke opzet met diverse omroepen op eigen kavels totaal mislukt.

Als wij de FM nu nog niet willen afschaffen, dan is er naar mijn idee nog maar één oplossing: inleveren*, frequenties herverdelen in nieuwe kavels en opnieuw veilen onder strakke regels. 10% regiogerichtheid is daarbij een prima percentage: wij hebben immers altijd de ROOS-omroepen nog.

Mijn idee:
- Veiling in meerdere rondes: In de eerste ronde maximaal twee kavels in twee verschillende regio's per bedrijf. In de tweede ronde weer maximaal twee kavels in twee verschillende regio's per bedrijf. In de derde ronde is vrij te bieden op wat er over is.
* LOA, Coastline, Continu en 8FM mogen wat mij betreft de verworven 10%-kavels houden. Deze tellen dan als één verworven kavel in de eerste ronde en indien nodig als één verworven kavel in de tweede ronde.
- Er staat duidelijk beschreven welke kavels niet door hetzelfde station gebruikt mogen worden. Dit om overlap te voorkomen.
- Kavels mogen niet worden opgesplitst. Op elke frequentie van een kavel moet hetzelfde station te horen zijn. Alleen reclame-edities zijn toegestaan.
- De kaveleigenaar (bedrijf) produceert zelf het programma. Productieovereenkomsten, verhuur en elke andere vorm van het doorgeven van andermans programma is verboden.
- Een station (zelfde naam, en/of zelfde uitstraling, en/of zelfde programma,) mag slechts door 30% van de Nederlandse bevolking op FM te ontvangen zijn. Buiten die 30% mag het station alleen via DAB+ en de kabel te horen zijn als de technische uitzendgebieden daarvan het FM-dekkingsgebied deels overlappen.

Johanneke

Bericht door Johanneke » 15 mar 2018 23:53

Lekker realistisch ook, maar niet heus. Dat worden dan allemaal van die niet levensvatbare stations, leuk voor de radiorukkers hier maar geen normaal mens heeft er geen behoefte aan. De meeste van die wannabe Q music stations hebben dan ook de handdoek in de ring gegooid en op een aantal van die frequenties zit nu, jawel, Radionl want daar is blijkbaar wel behoefte aan, hoe zeer dat de meeste forumleden hier ook doet. 😉

Zwarte IJsbeer

Bericht door Zwarte IJsbeer » 16 mar 2018 14:12

Johanneke schreef:
15 mar 2018 23:53
Lekker realistisch ook, maar niet heus. Dat worden dan allemaal van die niet levensvatbare stations, leuk voor de radiorukkers hier maar geen normaal mens heeft er geen behoefte aan. De meeste van die wannabe Q music stations hebben dan ook de handdoek in de ring gegooid en op een aantal van die frequenties zit nu, jawel, Radionl want daar is blijkbaar wel behoefte aan, hoe zeer dat de meeste forumleden hier ook doet. 😉
Precies, het is ook niet mijn ding maar er is veel behoefte aan een station als Radio NL. Op m'n werk staat ie vaak aan tot m'n grote ergenis maar als je hoort hoe er gereageerd word op de uitzendingen dan is dat niet verkeerd.
Alle tv's de wereld uit, radio's aan de macht

DX'r

Bericht door DX'r » 16 mar 2018 20:10

Zwarte IJsbeer schreef:
16 mar 2018 14:12
Johanneke schreef:
15 mar 2018 23:53
Precies, het is ook niet mijn ding maar er is veel behoefte aan een station als Radio NL. Op m'n werk staat ie vaak aan tot m'n grote ergenis maar als je hoort hoe er gereageerd word op de uitzendingen dan is dat niet verkeerd.
RadioNL is een prachtige zender, mag hopen dat Freez FM op het kavel van Fresh FM komt en daarmee dus ook op DAB 8A, er is behoefte aan een Rock zender op FM

Plaats reactie