Radio NL wordt gekweld door geboorteregels

Discussieer over de regionale omroepen
Plaats reactie
Genietoloog

Radio NL wordt gekweld door geboorteregels

Bericht door Genietoloog » 23 sep 2015 18:45

Bron: Leeuwarder Courant

Geboorteregels kwellen RadioNL

Saskia van Westhreenen

Strenge regels kwellen de makers van de Sneker radiozender Radio-NL. Na een rechtszaak bij de rechtbank van Rotterdam volgen nu twee beroepszaken.
Het draait allemaal om de gewenste regionaliteit. De commerciële regiozender van het Hollandse lied kreeg in 2003 een licentie en beloofde bij de inschrijving 64 procent regionaal en 36 procent ‘vrij' uit te zenden.
Maar wat is regionaal? „Precies”, zucht directeur Nico Silvius. „Dat is dus de vraag.”
Regionaal, dat is wie hier is geboren. Silvius kent inmiddels van iedere zanger en zangeres de geboorteplaats. Zo is zanger Jan Tekstra geboren in Lisse. „Hij kwam naar Heeg, hij spreekt Fries, hij zingt Fries. Maar als we een liedje van Jan Tekstra draaien dan telt-ie niet mee voor de regiopunten. Vanwege Lisse.”
Er is „een soort van discriminatie aan de hand”, zegt Silvius.
Nog zo eentje. Presentator Teake Wouda komt uit Workum. Als hij presenteert in Groningen of Drenthe, dan telt hij daar in de punten niet mee. „Een ander is geboren in Amsterdam en kwam op zijn derde naar Leeuwarden. Hij is in mijn ogen een Fries. Maar volgens de regels niet.”
Je zou zeggen: geen wereldprobleem. Maar wel voor RadioNL.
De zender („Stratenmakermuziek. Van Appie Scheer tot Anneke Douma”) is uitermate populair. In Nederland is er één van dezelfde soort: 100%NL. „Dat zijn collega's, maar zij zien ons als concurrenten.” Die ander zat het Agentschap Telecom achter de broek, dat de regels moet handhaven.
Elf rechtszaken zijn er gewonnen. Tijdens een twaalfde, deze zomer voor de Rotterdamse rechtbank, leed het Agentschap Telecom schipbreuk. De rechter vindt dat RadioNL zich niet aan de regionaliteitsregels houdt.
Het vonnis leidde tot Kamervragen en nu tot een antwoord van minister Henk Kamp van Economische Zaken. De rechter, vat Kamp samen, oordeelt dat het Agentschap de regels „strikter had moeten uitleggen”. Ten nadele dus van RadioNL, dat straf verdient. Kamp stelt hoger beroep in bij het College van Beroep voor het Bedrijfsleven, het CBB. De zaak dient op 18 december en draait vooral om de vraag of de regionaliteitsvereiste van 64 procent ook geldt voor het digitale bereik.
De minister gaat in zijn antwoord aan de Tweede Kamer voorbij aan de geboorteplaatskwestie. „Hij ontwijkt het echte probleem”, zegt Silvius.
De Sneker vertelt hoe hij in 2014 met zeven medewerkers een complete database aanlegde. „We hebben alle artiesten gebeld en gevraagd waar ze geboren zijn. Monnikenwerk was dat. ‘Hepie en Hepie/Ik lig op mijn kussen stil te dromen/Geboorteplaats Twijzelerheide'. Zo ging dat.”
De Onafhankelijke Fractie Klein vroeg de minister om versoepeling van het geboorteplaatscriterium. Kamp hapt niet toe.
Het laatste redmiddel is een Kamermotie. PvdA en VVD lijken voor. Silvius: „Maar we hebben er meer aan als de minister dit gewoon reparéért”.
Het gaat naast de geboorteplaatskwestie ook om de definitie van ‘regio'. „Er staat nergens wat dat inhoudt, regio. Toevallig zijn wij nu het haasje, maar straks zijn Radio Simone en Radio Decibel dat. En wat denk je van de publieke omroep? Waar zijn alle presentatoren van Omrop Fryslân geboren? Zeg het maar.”
Voorlopig „brandt niemand zich” aan de kwestie, merkt Silvius. „Ook omdat het amper is uit te leggen. Terwijl dit gewoon helder in de Mediawet zou moeten staan.”
Silvius heeft 25 mensen in dienst. Die weten drommels goed wat hen boven het hoofd hangt.
„Als deze regels blijven, kan het betekenen dat ik sommige presentatoren niet meer een programma mag laten maken. Dat kan de bedoeling toch niet zijn.”
"Radio, wie is er niet groot mee geworden ?"

het Radiomannetje

Re: Radio NL wordt gekweld door geboorteregels

Bericht door het Radiomannetje » 23 sep 2015 19:56

Het is toch wat !
Zielig zijn en zielig doen zijn twee verschillende zaken. :lol:
Radio NL doet zielig maar heeft dit alles aan zich zelf te danken!. Door die laatste 11 regionale frequenties in te pikken van andere regionale omroepen die echt regionale programma's wilden gaan uitzenden.
Zijn eigen bod was zo hoog dat hij nu op de blaren moet zitten nu er eindelijk eens zaak van wordt gemaakt dat hij dan ook aan de regio gerichtheid eisen moet voldoen.
En dan nu de zielige meneer uit hangen bij zowel de overheid als de leden van de Tweede kamer. Nu de mensen van AT ineens niet zijn vriendjes meer zijn, want die gaan nu echt werk maken om te gaan controleren op de eisen welke gesteld zijn in die vergunningen.

Ik heb een hele simpele oplossing voor Nico S uit S. En die luit als volgt, Geeft alle frequenties welke je niet terecht hebt verkregen terug aan het AT(dus 11stuks, min die ene die je al terug hebt moeten geven).
AT gaat deze dan opnieuw veilen en wel onder nieuwe voorwaarden. Bied hier opnieuw op, en misschien ben je dan wel "eerlijk" de nieuwe winnaar van deze frequenties.

Maar waarschijnlijk is ie bang dat ie dan wel concurrentie krijgt en een heel stuk van zijn bereik moet afstaan, want hij wil namelijk niet regionale programma's maken maar louter en alleen die frequenties hiervoor misbruiken, om landelijk radio tje te spelen zonder ergens aan te hoeven voldoen en nog voor een prikkie ook.

Ik jank niet met hem mee !
opnieuw mijn mening. -smok -smok -smok
Laatst gewijzigd door het Radiomannetje op 23 sep 2015 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Als radiomaken niet zo verslavend zou zijn ! Had ik tijd over.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 23 sep 2015 22:30

Hier krijg je toch hoofdpijn van. Maar dan de vraag, wat is hoofdpijn ??
verstuurd via mijn desktop computer.
Apples en Blackbarries zijn om te eten.
Afgelopen zomer waren er genoeg, heerlijk.

Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu » 24 sep 2015 07:52

ik wordt gekweld door RadioNL......

het is toch meer reclame dan muziek ook tegenwoordig ( geld ook voor de stations van ORN, E power radio etc )

Echtwel

Bericht door Echtwel » 24 sep 2015 11:01

Nico Silvius, directeur van RADIONL weet donders goed dat hij een scheven schaats rijd , maar is net als die piraten zenden en als je gepakt wordt door de AT ,.... ga je huilen als een kind.

Nee regels zijn regels, neem een voorbeeld aan een piraat die bloed voor zijn station en betaald gewoon de boeten.

-bier

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 24 sep 2015 11:35

Hier krijg je idd hoofdpijn van.

De kern van de zaak blijft dat Radio NL op via een omweg verkregen regionale kavels een bijna landelijk programma maakt. Het in de discussie betrekken van WEL regionale zenders als Simone en Decibel is ook een afleidingsmanaoeuvre en bedoeld om nog meer verwarring te zaaien, net als het gebruik van de term "geboorteregels".

Volgens mij is de taktiek om net zoveel FUD te verspreiden tot iedereen er zat van is en Radio NL met rust gelaten wordt.
Aan bovenstaande uitspraak kunnen geen rechten worden ontleend.

DX'r

Bericht door DX'r » 24 sep 2015 13:38

rutgrrr schreef:Hier krijg je idd hoofdpijn van.

De kern van de zaak blijft dat Radio NL op via een omweg verkregen regionale kavels een bijna landelijk programma maakt. Het in de discussie betrekken van WEL regionale zenders als Simone en Decibel is ook een afleidingsmanaoeuvre en bedoeld om nog meer verwarring te zaaien, net als het gebruik van de term "geboorteregels".

Volgens mij is de taktiek om net zoveel FUD te verspreiden tot iedereen er zat van is en Radio NL met rust gelaten wordt.
Als dat lukt leven we toch echt in een bananen republiek -zzz

rvbracht

Bericht door rvbracht » 24 sep 2015 15:51

DX'r schreef:
rutgrrr schreef:Hier krijg je idd hoofdpijn van.

Als dat lukt leven we toch echt in een bananen republiek -zzz
Ga er maar gerust vanuit dat het hem nog gaat lukken ook. Meneer heeft jaren lang maar z'n gang kunnen gaan, en nu procedeert hij net zolang tot de vergunningen weer opnieuw worden uitgegeven, maar dan met nieuwe regels, namelijk GEEN regels.

PierementLover

Bericht door PierementLover » 24 sep 2015 17:03

rvbracht schreef:nu procedeert hij net zolang tot de vergunningen weer opnieuw worden uitgegeven
En dat procederen dan betalen van die genante "geef ons alsjeblieft 2 euro" actie. Dat huilie huilie van hem wordt een beetje zielig, zo ondertussen.

het Radiomannetje

Bericht door het Radiomannetje » 24 sep 2015 20:26

rvbracht schreef: Ga er maar gerust vanuit dat het hem nog gaat lukken ook. Meneer heeft jaren lang maar z'n gang kunnen gaan, en nu procedeert hij net zolang tot de vergunningen weer opnieuw worden uitgegeven, maar dan met nieuwe regels, namelijk GEEN regels.
Nou dat betwijfel ik toch, want als ze inderdaad gaan verlengen dan blijven de regels dus toch echt gelden tot september 2022, en procedures duren lang maar er is echt een eind aan het komen voor meneer voor welke procedures nog gevolgd kunnen worden.
En het AT heeft ook wel inmiddels genoeg van Meneer Smoes en Excuus en ik Wist het niet.
Nu de rechter nog de juiste uitspraak en de boetes komen voortaan naar Sneek, en dan wel voor 4 radio zenders want er voldoet er geen 1 van aan de regels. :cry: :cry:

EtherScout

Bericht door EtherScout » 25 sep 2015 14:53

het Radiomannetje schreef:
rvbracht schreef: Ga er maar gerust vanuit dat het hem nog gaat lukken ook. Meneer heeft jaren lang maar z'n gang kunnen gaan, en nu procedeert hij net zolang tot de vergunningen weer opnieuw worden uitgegeven, maar dan met nieuwe regels, namelijk GEEN regels.
Nou dat betwijfel ik toch, want als ze inderdaad gaan verlengen dan blijven de regels dus toch echt gelden tot september 2022, en procedures duren lang maar er is echt een eind aan het komen voor meneer voor welke procedures nog gevolgd kunnen worden.
En het AT heeft ook wel inmiddels genoeg van Meneer Smoes en Excuus en ik Wist het niet.
Nu de rechter nog de juiste uitspraak en de boetes komen voortaan naar Sneek, en dan wel voor 4 radio zenders want er voldoet er geen 1 van aan de regels. :cry: :cry:
Nee, die regels veranderen niet. Wie het onmogelijke biedt, moet het onmogelijke brengen. En als dat niet lukt, dan is dat jammer dan: eigen schuld. Volgende keer normaal bieden...

Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu » 25 sep 2015 16:23

EtherScout schreef:
het Radiomannetje schreef:
Nee, die regels veranderen niet. Wie het onmogelijke biedt, moet het onmogelijke brengen. En als dat niet lukt, dan is dat jammer dan: eigen schuld. Volgende keer normaal bieden...
Wie zn billen brand... moet op de blaren zitten..

dickie

Bericht door dickie » 25 sep 2015 19:17

Nou als ik zo eens rondkijk wat piraten krijgen bij een paar uurtjes illegaal draaien ben ik erg benieuwd wat voor boetes hier opgelegd gaan worden.
Of zouden ze net als bij piraten de zenders gaan slopen? :lol:

rvbracht

Bericht door rvbracht » 28 sep 2015 23:09

het Radiomannetje schreef: Nou dat betwijfel ik toch, want als ze inderdaad gaan verlengen dan blijven de regels dus toch echt gelden tot september 2022, en procedures duren lang maar er is echt een eind aan het komen voor meneer voor welke procedures nog gevolgd kunnen worden.
Ik dacht dat er sprake van was dat de nieuwe vergunningen versoepeld worden, en dat er nu maximaal 10% zou gaan gelden.

het Radiomannetje

Bericht door het Radiomannetje » 29 sep 2015 10:43

rvbracht schreef:
het Radiomannetje schreef: Nou dat betwijfel ik toch, want als ze inderdaad gaan verlengen dan blijven de regels dus toch echt gelden tot september 2022, en procedures duren lang maar er is echt een eind aan het komen voor meneer voor welke procedures nog gevolgd kunnen worden.
Ik dacht dat er sprake van was dat de nieuwe vergunningen versoepeld worden, en dat er nu maximaal 10% zou gaan gelden.
Dat denkt Radio NL ook volgens mij, maar dat is dus niet zo want de minister heeft duidelijk vermeld dat als er verlengt zou gaan worden de regels hetzelfde zouden blijven. Dit omdat het anders onbehoorlijk bestuur zou zijn van de minister, en naar alle waarschijnlijk vele rechtszaken zouden gaan volgen en hij dan waarschijnlijk deze zou gaan verliezen. Dit mede gezien de uitspraak van de rechtbank Rotterdam.
En laten we hopen dat de minister dit dan ook zal doen ! Maar ongetwijfeld heeft N. Silvius er wel slapeloze nachten van ! :lol: :lol:

Plaats reactie