Belangenbehartiger Kleine Commerciële Regionale Omroepen.

Discussieer over de regionale omroepen

Moderator: admin6

spijkcity

Re: Belangenbehartiger Kleine Commerciële Regionale Omroepen

Bericht door spijkcity »

Goede zaak kijkt mij -bier
Christiaan Gijtenbeek

Bericht door Christiaan Gijtenbeek »

De reacties dat de KCRO zou zijn opgericht om klanten te krijgen voor mijn bedrijf ACTG is wel erg kort door de bocht en kortzichtig. Al jaren voordat ACTG is opgericht hadden wij met een team van jonge mensen al een passie en een droom. Een echt lokaal radiostation wat haar inkomsten zou krijgen via lokale ondernemers. Kleinschalige maar betrokken radio. Deze droom heeft in de jaren 90 en begin de Zero's geleefd in een vrije radiozender genaamd Loostad Radio. Een mooie tijd waaraan wij nog steeds geregeld door diverse mensen aan worden herinnert.

In 2003 hoopten wij een FM frequentie voor de regio Apeldoorn te verkrijgen. Helaas waren er een aantal partijen die toen meer ervaring hadden en het slimmer aanpakten. In Apeldoorn werd de belofte gemaakt dat er 2 lokale radioprogramma's te horen zouden zijn. Keizerstad heeft het 5 jaar geprobeerd maar kreeg geen aansluiting bij het Apeldoornse publiek. Daarna werden de frequenties verhuurt aan een partij die geen voornemen had om een lokaalgericht programma te gaan brengen. Iets wat in mijn ogen niet zou mogen.

Onze hechte club radiomensen heeft al 20 jaar contact met elkaar en vorig jaar kwam het besef dat er wat zou moeten veranderen in het Nederlandse radiolandschap. De radio in Nederland begint een commerciële eenheidsworst te worden. En van eerlijke marktwerking is geen sprake. De huidige markt wordt dichtgehouden door de zittende partijen die aangeven dat er geen nieuwkomers bestaan. Vorig jaar zijn via internet de uitzendingen van Loostad Radio gestart en inmiddels hebben wij een aantal keer bij diverse evenementen live uitzendingen verzorgd. Dat was heel erg succesvol. Met z'n allen waren we het eens dat er ruimte zou moeten komen voor kleinschalige commerciële radiozenders.

Technisch zijn er qua frequenties nog genoeg mogelijkheden in diverse gebieden in Nederland. Daarvan hebben we een inventarisatie gemaakt.

Verdienen aan nieuwe kleine commerciële radiostations met ACTG is totaal niet mijn doel en heeft ook geen enkele zin. Er is genoeg tweedehands apparatuur op de markt wat veel goedkoper gekocht kan worden. ACTG is ook op hele andere vlakken actief en dat gaan we alleen maar uitbreiden.

Maar mijn passie blijft radio en media. Dit al sinds mijn 8ste toen ik in Apeldoorn op mijn draagbare radio kennis maakte met o.a. Keizerstad en Delta radio uit Nijmegen. Op mijn 10e had ik mijn eerste radiopiraat en op mijn 13e mocht Harry Nijland mij voor het eerst uit de lucht halen bij mijn ouders thuis.

Small market radio kan in andere landen ook. Waarom in Nederland niet? Niet omdat er geen ruimte zou zijn... Puur om echte marktwerking te voorkomen en zittende partijen te sparen. Daarom mijn aandeel in de inzet voor de KCRO. Niets anders.

Op naar frequentieruimte op FM en DAB voor kleine commerciële regionale radiostations!

Christiaan Gijtenbeek
ACTG Apeldoorn en KRCO
RadioRatio

Bericht door RadioRatio »

Zou mooi zijn als het lukt om kleinschalige radio op DAB+ te krijgen. In Engeland zijn ze bezig om te kijken hoe ze dat mogelijk kunnen maken, blijkbaar werkt hun overheid (Ofcom) er daar al aan mee. Op de IBC hield iemand van Ofcom er een paar dagen terug een presentatie over (zie
http://site-73.bcvp0rtal.com/detail/vid ... igital-age vanaf 1:05:00).
Zij denken genoeg frequenties te kunnen vinden voor small scale DAB. Dat gaat daar trouwens wel wat makkelijker dan hier omdat ze met hun frequenties minder rekening hoeven te houden met buurlanden.
Plaats reactie