Haalt Radio Paradijs de volgende Kerst?

Discussieer over de regionale omroepen
Plaats reactie
het Radiomannetje

Haalt Radio Paradijs de volgende Kerst?

Bericht door het Radiomannetje » 18 nov 2014 18:17

Uit puur idealisme begonnen. Het idee was dat er genoeg liefhebbers moeten zijn die net als ik, liefhebber zijn van goede gouwe ouwe muziek, met name uit de periode 60 en 70. Maar dan de wat opvallender en dynamische nummers. Niet alleen de voor de hand liggende verzamel CD plaatjes.

En dat er nog genoeg mensen zijn die de moeite nemen de middengolf op te zoeken en te genieten van oldies zoals ze echt moeten klinken. Ook op de autoradio.

Samen met anderen ben ik al eind jaren 90 begonnen om een radio station op te zetten. Allereerst was daar een frequentie voor nodig. En die kregen we, al was het niet onze eerste keus. 1602 in Leeuwarden (thans in gebruik door Radio Waddenzee). Maar een club uit Hilversum had een Utrecht frequentie gekregen, daar zitten wij ook. Onze vrienden konden niets met de frequentie. Wij wel, vanwege aanwezige deskundigheid van middengolfzenders.

Om het kort te maken, een locatie in Utrecht op Fort Lunet 1 was gevonden met een mast die precies de juiste hoogte had. Met de nodige moeite verbouwd tot echte middengolfzender. Een oude buizen zender uit Canada laten komen en zo was er een signaal in de lucht. Na wat omzwervingen werd dan uiteindelijk de naam Paradijs bedacht. Omdat het misschien mooier is dan de rest.

Begin van deze eeuw moesten we uit de lucht omdat de samenwerking met de vergunninghouder vastliep, maar bij de grote frequentieverdeling van 2003 werd de 1584AM bemachtigd. In juni 2003 gingen we dan ook definitief in de lucht, met non stop muziek. Dat is organisatorisch makkelijker, want budget voor presentatoren is er nooit geweest. Bij tijd en wijlen werkt Paradijs samen met andere stations, zoals 192 Radio van Ad Bouman. Vooral op 31 augustus ter herinnering aan het sluiten van Veronica en andere zeezenders. De oude buizen zender werd vervangen door een transistorapparaat, om de kosten in de hand te houden. Wel met wat minder vermogen, maar zo hou je het langer vol.

De kosten werden altijd betaald uit opbrengsten van andere activiteiten, geen probleem. Omzet is er nooit geweest, want Paradijs is te klein om reclame uit te zenden en adverteerders halen hun neus op voor middengolf.

Maar helaas kwam er een crisis, met als gevolg dat de zaken steeds minder werden, de crisis duurt nu zo lang dat het steeds moeilijker wordt Paradijs overeind te houden. Als grap lieten we al sinds een paar jaar tijdens het einde van het jaar horen dat we de Kerst weer hadden gehaald, maar dat begint nu een serieuze vraag te worden.

Daarom doen we nu een beroep op U, de luisteraar.

Dit is te lezen op de website http://www.radioparadijs.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
En Wat vinden wij hiervan ??
Als radiomaken niet zo verslavend zou zijn ! Had ik tijd over.

optimod

Re: Haalt Radio Paradijs de volgende Kerst?

Bericht door optimod » 18 nov 2014 18:26

Wel een leuke zender, maar een link naar livestream zou geen overbodige luxe zijn aangezien het vermogen te nihil is. Misschien is dat ook juist ook een van de problemen, het zeer beperkte AM bereik. Ik heb altijd wel sympathie voor dit soort projectjes.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 18 nov 2014 19:46

Persoonlijk mag ik die man niet.
Maar respect om het zolang vol te houden !
Een zender die tegen alle stroom ingaat en al zoveel jaar lang

Wissewasje

Bericht door Wissewasje » 18 nov 2014 20:38

Ik dacht; ja leuk verhaal ik geef wel een 10tje. Moet je dat handmatig per bank overmaken :eek: Zoveel moeite dat ik toen al uit mn impuls was. Geen PayPal of IDeal. Dan snap je 2014 niet... Overigens hoop ik van harte dat ze de eindjes aan elkaar kunnen knopen.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 19 nov 2014 06:23

Wissewasje schreef:Ik dacht; ja leuk verhaal ik geef wel een 10tje. Moet je dat handmatig per bank overmaken :eek: Zoveel moeite dat ik toen al uit mn impuls was. Geen PayPal of IDeal. Dan snap je 2014 niet... Overigens hoop ik
van harte dat ze de eindjes aan elkaar kunnen knopen.

En daarom overleven ze het niet gaan niet mee in de tijd
Jaren terug een gesprek op radiofreak gehad dat ze een site moesten maken
Nu het te laat is begint men pas .
Hoe noemt men dat in de usa to much to late !

het Radiomannetje

Bericht door het Radiomannetje » 22 dec 2014 01:22

Heeft er nog iemand iets vernomen of er geld is opgehaald en of radio paradijs' deze of de volgende kerst haalt?
Of komen er nog meer frequenties vrij in de AM band.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 22 dec 2014 06:54

Nog 2 dagen dan weten we het.
Gewoon afwachten. Maar Radio.Paradijs
Is een kei dus wie weet ;-) halen ze het toch!

optimod

Bericht door optimod » 01 jan 2015 17:43

En, stekker er uit of niet?

Echtwel

Bericht door Echtwel » 29 jan 2015 12:25

Nog steeds is de bedel website in de lucht of bedoelde hij kerst 2015 ?

Waggel

Bericht door Waggel » 29 jan 2015 13:25

Geen idee maar als je al 14 jaar bestaat op een uitzend techniek die al veel jaren geleden
zijn beste tijd (net als FM) heeft gehad en je wilt het toch zo blijven doen vind ik dat ze wel heel veel
meer moeite ervoor mogen doen dan enkel een 'bedel' website.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 29 jan 2015 14:21

Reclame is nooit iets geweest bij deze zender
Jammer maar aan alles komt een eind ....

jessica

Bericht door jessica » 29 jan 2015 14:39

Zo raar er staat niet eens een internetstream op die pagina! Wil je dan echt dat mensen naar je luisteren?

Waggel

Bericht door Waggel » 29 jan 2015 15:46

jessica schreef:Zo raar er staat niet eens een internetstream op die pagina! Wil je dan echt dat mensen naar je luisteren?
En dat bedoelde ik dus ook met me tekst. Ze gaan totaal niet mee met de tijd. Echtwel heeft hier dus een punt
want een beetje reclame als een banner enzo kan geen kwaad. Maar dit is echt wel einde want ze doen
er werkelijk helemaal niks voor , zijn niet actief bezig en gaan niet met de toekomst mee.

het Radiomannetje

Bericht door het Radiomannetje » 29 jan 2015 19:03

Waggel schreef:
jessica schreef:Zo raar er staat niet eens een internetstream op die pagina! Wil je dan echt dat mensen naar je luisteren?
En dat bedoelde ik dus ook met me tekst. Ze gaan totaal niet mee met de tijd. Echtwel heeft hier dus een punt
want een beetje reclame als een banner enzo kan geen kwaad. Maar dit is echt wel einde want ze doen
er werkelijk helemaal niks voor , zijn niet actief bezig en gaan niet met de toekomst mee.
Het lijkt er op dat Radio Paradijs een andere strategie volgt dan wij zouden volgen, wellicht hebben ze een hele grote korting van Buma / Stemra omdat ze alleen op AM draaien, en dan kan ik me voorstellen dat ze dus geen stream hebben lopen want dan gaat de teller bij Buma natuurlijk wel lopen. De kosten reduceren is natuurlijk wel van levensbelang want de kosten voor de AM vergunning is wel het volle pond ook al draaien ze met een beperkt vermogen.
Of het daadwerkelijk het einde van Radio Paradijs betekend weet ik niet, want zoals het er nu voor staat moet Ruud Poeze toch zijn station voor september 2015 ook op DAB + uitzenden, en dan kan heel de randstad natuurlijk in een goede kwaliteit luisteren.
Zo een station wordt dan ook ineens geld waard want dan zijn er waarschijnlijk wel geïnteresseerde in een kavel op DAB+ .
Misschien is dat wel de strategie die hij volgt, nu de kosten laag houden en dan wanneer het interessant wordt om te verkopen, voor veel geld van de hand doen.
Het is maar een mogelijke strategie, het blijft koffie dik kijken tot het zover is.

Waggel

Bericht door Waggel » 29 jan 2015 21:32

Daar gaan we al DAB+... Dat is digitaal dus kan je net zo goed een goede stream hebben die dan gelijk DAB+ bediend.
Hou maar op dit is een station wat de de noemer station niet mag hebben. Als 50 mensen nog het oude AM gebruiken is dat veel , laat ze met toekomst meegaan.

Plaats reactie