Komt NRJ naar Nederland?

Discussieer over de regionale omroepen
ikbenben

Re: Komt NRJ naar Nederland?

Bericht door ikbenben » 16 jan 2012 21:21

Benieuwd wat die radiotak zou kunnen toevoegen aan het radiolandschap zoals het nu bestaat.
Klinken Decibel en NRJ niet nagenoeg hetzelfde?
A diminutive of the male given name Benjamin or, less often, of Benedict.
"son of the south","son of my right hand"

EA

Bericht door EA » 16 jan 2012 21:28

Decibel is meer CHR Rhytmic zoals dat heet, dansbare Top 40 hitjes en NRJ is een alround hitradio met alle hits dus ook rock. Een soort 538 van Frankrijk maar dan zonder de 80's.
Weg met de eenheidsworst op de radio en het bewandelen van platgetreden paden.

maxxxmedia

Bericht door maxxxmedia » 16 jan 2012 21:40

EA schreef:Decibel is meer CHR Rhytmic zoals dat heet, dansbare Top 40 hitjes en NRJ is een alround hitradio met alle hits dus ook rock. Een soort 538 van Frankrijk maar dan zonder de 80's.
Het NRJ 'brand' is gewoon heel sterk. Ze zullen een overname moeten doen of A7-kavel om groot te kunnen worden..

ikbenben

Bericht door ikbenben » 16 jan 2012 21:43

Benaderde situatie straks dus voor 538!

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 16 jan 2012 22:01

Of ze kopen 538 van SBS, als ze genoeg bieden maken ze kans.
Lasercom, de betaalbare DAB zender

ikbenben

Bericht door ikbenben » 16 jan 2012 22:03

radiogolfje schreef:Of ze kopen 538 van SBS, als ze genoeg bieden maken ze kans.
Benieuwd of dat gaat gebeuren. Dan moeten ze toch een flinke zak met geld meenemen. En de merknaam 538 is toch veel sterker dan NRJ in Nederland.
Dan zou ik het NRJ538 noemen of zoiets.

Ingebruik

Bericht door Ingebruik » 16 jan 2012 22:04

SBS heeft 538 niet gekocht, dat is Talpa (in hun geval "gekocht"). Maar ik zou er niet op rekenen dat jouw scenario uitkomt :smile:

EA

Bericht door EA » 16 jan 2012 22:05

Lijkt me heel erg cowboy scenario inderdaad. A7 misschien, verder denk ik dat het dan lastig gaat worden voor de rest.
Weg met de eenheidsworst op de radio en het bewandelen van platgetreden paden.

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 16 jan 2012 23:28

NRJ is sterk in Frankrijk, franssprekende landen, Duitsland en Scandinavie. in Nederland is het een zo goed als onbekend merk. Het bekt lekker en radiofreaks kennen het, maar daar houdt het op.

De radiomarkt in Nederland zit landelijk gezien bovendien behoorlijk op slot, er is denk ik landelijk geen ruimte naast 538, Q, 3FM en Slam voor NOG een CHR. De kosten voor marketing zijn ontzettend hoog in de opstartfase en marktaandeel afsnoepen van de marktleiders wordt zeer lastig. Een nieuwe speler zal dan bijna direct top-dj's van andere zenders moeten wegkopen. Dan krijg je Yorin-FM taferelen. Bovendien is het maar de vraag of een nieuwkomer wel voldoende geld uit de markt weet te slepen, met de tarieven voor kavels hier en de relatief kleine markt.

Dan: de merknaam Radio 538 is zó ontzettend sterk, daar NRJ of een combi van maken is 17 jaar waarde wegdoen. Waanzin.

Het enig scenario dat me met veel fantasie te doen lijkt voor een nieuwe CHR in Nederland is een regionale commerciële in het WESTEN van Nederland overnemen. Wild FM of Fresh FM.
Offtopic is het nieuwe ontopic.

Debaser

Bericht door Debaser » 17 jan 2012 13:07

Ben het met je eens. Hoewel alle Nederlandse CHR-stations een heel eigen invulling hebben (3FM is meer rockbased, SLAM!FM is rhythmic, Q neigt naar Hot AC) zit die markt aardig dicht. Daar kan een NRJ niet zo makkelijk inkomen. Bovendien is kavel A7 een heel erg slecht kavel. Zelfs het kleinste geclausuleerde kavel heeft een betere dekking.

Natuurlijk heeft het jarenlange ervaring van het maken van goedbeluisterde hitradio in Frankrijk en wat andere Europese landen, maar dat zegt niets over hoe je station werkt in Nederland. Ieder land is anders. Nederland ook. Wat in Frankrijk werkt, werkt hier niet en vice versa. Op de naam alleen krijgen ze geen luisteraars. Dan zou een Capital Radio of Kiss in Nederland ook gelijk scoren en dat zou ook niet zo zijn.

Regionale zenders overnemen kan, maar dan krijg je hetzelfde: Wild FM en Fresh FM hebben veel meer naamsbekendheid dan een NRJ. Het is weliswaar niet van voor af aan beginnen maar je gooit wel wat naamsbekendheid weg. Bovendien hebben beide stations ook geen volledige dekking in de Randstad. En dat wil je wel.
Be a debaser!

maxxxmedia

Bericht door maxxxmedia » 17 jan 2012 18:34

Ik vind dat 538 wel eens vervangen mag worden..

remco_k

Bericht door remco_k » 17 jan 2012 19:08

Dan doe je bij de eerstkomende frequentie veiling even een goed bod en je wens komt uit. :roll:
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

maxxxmedia

Bericht door maxxxmedia » 17 jan 2012 19:35

remco_k schreef:Dan doe je bij de eerstkomende frequentie veiling even een goed bod en je wens komt uit. :roll:
En hoeveel miljoen moet ik dan wel niet bieden? :cool:

Debaser

Bericht door Debaser » 17 jan 2012 20:45

maxxxmedia schreef:
remco_k schreef:Dan doe je bij de eerstkomende frequentie veiling even een goed bod en je wens komt uit. :roll:
En hoeveel miljoen moet ik dan wel niet bieden? :cool:
Zoek een investeerder en/of een strategische partner. Die partner kan eventueel ook een NRJ of voor mijn part Global Radio (van het eerder aangehaalde Capital Radio) zijn.
Be a debaser!

ChrisFM

Bericht door ChrisFM » 19 jan 2012 12:03

Je hebt ook nog FG radio. Dat zei nog niet de 104.3 van Kaatsheuvel pakken.

Plaats reactie