Rustig op Radio 8FM

Discussieer over de regionale omroepen

Moderator: admin6

Plaats reactie
LokaleSter

Re: Rustig op Radio 8FM

Bericht door LokaleSter » 06 nov 2019 13:59

EtherScout schreef:
06 nov 2019 09:41
LokaleSter schreef:
06 nov 2019 09:18
EtherScout schreef:
06 nov 2019 08:10

En dat is terecht. Het regiopercentage was de doorslaggevende factor bij de veilingen van deze kavels. Met alleen geld als inzet, zou de uitslag zomaar anders kunnen zijn geweest.

Ik ben ervoor om alle kavels met een percentage van boven de 10% opnieuw te veilen. Zolang de stations een veiling blijven tegenhouden, zullen ze gewoon moeten leveren, al is dat dan een totaal idiote 64% regiogerichtheid.

Ditzelfde geldt overigens ook voor de geclausuleerde A-kavels. Ook die zouden opnieuw geveild moeten worden zonder clausules.
Wat mij betreft moeten regionale binding een voorwaarde zijn.
In principe mee eens, maar hoe meet je dat? Hoe subjectiever de eis, hoe moeilijker die af te dwingen is èn hoe makkelijker het wordt om deze te ontwijken. Mensen zijn nu eenmaal heel erg vindingrijk in die dingen, zeker als ze helemaal geen zin hebben om aan dit soort eisen te voldoen. De praktijk rond de B-kavels sinds 2003 heeft dat immers duidelijk laten zien.

Als je eisen stelt, dan moeten die eisen eenvoudig te omschrijven, eenvoudig te meten en eenvoudig te controleren zijn. En ze moeten commercieel gezien op een redelijke manier haalbaar zijn. Anders wordt het (weer) één groot juridisch moeras.
De vergunninghouder en de studio moeten in de kavelregio aanwezig zijn. De vergunninghouder staat ingeschreven bij de KVK, dus eenvoudig te achterhalen. Studio is fysiek, dus ook te achterhalen.

Combineer dat met de verplichting dat de vergunninghouder zelf moet uitzenden, de reeds eerder genoemde unieke naam voor het radiostation.

Laat de vergunninghouder zelf zijn kavel samenstellen voor optimale ontvangst in zijn regio.

deradioluisteraar

Bericht door deradioluisteraar » 10 nov 2019 21:23

Op termijn verdwijnt 8FM ook in Oost-Brabant uit de ether:
Radio 8FM, het kindje van Jan Tiebosch, na 23 jaar uit de ether
DEN BOSCH - Als 18-jarige maakte Jan Tiebosch al radio. Illegaal, als piraat. Radio Vrij Rosmalen heette zijn eerste zender. Daarna werd het commerciële radio. Na 23 jaar is vanaf 1 december Radio 10 Brabant te horen op de frequenties van Radio 8FM. Maar ook met classic hits.
Radio 10 Brabant zal niet te horen zijn op de frequentie FM 95.3 voor de regio Oost-Brabant. Daar blijft Radio 8FM voorlopig nog uitzenden.
De vergunning voor de regio Cuijk valt buiten de deal met Radio 10. Daar blijft Radio 8FM voorlopig nog uitzenden, maar Tiebosch zoekt naar iemand die deze vergunning wil overnemen.
Link: https://www.bd.nl/den-bosch-vught/radio ... ~a025db93/

EtherScout

Bericht door EtherScout » 11 nov 2019 13:18

De eigenaar is er dus om niet-radiogerelateerde redenen mee gestopt en hij verkoopt de toko. Net als dat kavel in Friesland, dat naar Radio Continu is gegaan. Jammer dat kavel B21 nu in niet-regionale handen komt. Ik gun het Brabantse Radio JND wel een beter kavel, maar misschien krijgen zij kavel B31 (Cuijk) wel te pakken als uitbreiding.

Orange

Bericht door Orange » 11 nov 2019 14:57

EtherScout schreef:
11 nov 2019 13:18
De eigenaar is er dus om niet-radiogerelateerde redenen mee gestopt en hij verkoopt de toko. Net als dat kavel in Friesland, dat naar Radio Continu is gegaan. Jammer dat kavel B21 nu in niet-regionale handen komt. Ik gun het Brabantse Radio JND wel een beter kavel, maar misschien krijgen zij kavel B31 (Cuijk) wel te pakken als uitbreiding.
Nee, hij verkoopt de toko niet. Hij laat de productie aan een ander over.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 11 nov 2019 18:59

Orange schreef:
11 nov 2019 14:57
EtherScout schreef:
Hmm, ik hou niet van productieovereenkomsten. Maak zelf een programma, geef het kavel aan iemand anders, of lever het kavel in.

boxfm

Bericht door boxfm » 11 nov 2019 21:36

EtherScout schreef:
11 nov 2019 18:59
Orange schreef:
EtherScout schreef:
Hmm, ik hou niet van productieovereenkomsten. Maak zelf een programma, geef het kavel aan iemand anders, of lever het kavel in.
Vraag mij wel af hoeveel serieuze kapitaalkrachtige partijen er geïnteresseerd zijn in een kavel met nog een aantal jaren te gaan. Een nieuwe zender is nagenoeg niet meer winstgevend te krijgen. 8FM doorzetten kan, maar gaat je ook geen (grote) winst opleveren. Het is niet voor niks geweest dat het een nonstop-pc vanuit Sneek is geworden.

Inleveren is dan nog, van jouw opties, de enige optie. Maar met een productieovereenkomst kan je er nog wat geld mee verdienen. Ik zou mijn keuze dan ook wel weten.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 12 nov 2019 01:32

boxfm schreef:
11 nov 2019 21:36
EtherScout schreef:
11 nov 2019 18:59
Orange schreef:

Vraag mij wel af hoeveel serieuze kapitaalkrachtige partijen er geïnteresseerd zijn in een kavel met nog een aantal jaren te gaan. Een nieuwe zender is nagenoeg niet meer winstgevend te krijgen. 8FM doorzetten kan, maar gaat je ook geen (grote) winst opleveren. Het is niet voor niks geweest dat het een nonstop-pc vanuit Sneek is geworden.

Inleveren is dan nog, van jouw opties, de enige optie. Maar met een productieovereenkomst kan je er nog wat geld mee verdienen. Ik zou mijn keuze dan ook wel weten.
Vraag me toch af hoe die gasten van Sneek dat doen. Toch wel knap -bier
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 12 nov 2019 12:39

Door de markt te consolideren wordt een je een aantrekkelijke partner voor landelijke partijen. Bedrijven als Kruidvat en HEMA zullen sneller adverteren via een bedrijf wat ze landelijke dekking kan bieden, omdat ze dan maar 1 aanspreekpunt hebben. In 2003 moest men naar Sneek, Tweede Exloërmond, Emme, Hardenberg, Nijmegen, Rosmalen, Zoetermeer, Amsterdam, Amsterdam en dan vergeet ik er vast nog wel een paar. Dat kan nu allemaal vanuit Sneek.

De regionale HEMA's zullen nou eenmaal niet zo snel voor zichzelf adverteren bij een regionaal radiostation. Zo'n 8FM moet het meer hebben van de eenmanszaken in het dekkingsgebied, de plaatselijke fietsenmaker, de autodealer, meubelwinkel. Dat soort zaken.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 12 nov 2019 13:01

LokaleSter schreef:
12 nov 2019 12:39
Door de markt te consolideren wordt een je een aantrekkelijke partner voor landelijke partijen. Bedrijven als Kruidvat en HEMA zullen sneller adverteren via een bedrijf wat ze landelijke dekking kan bieden, omdat ze dan maar 1 aanspreekpunt hebben. In 2003 moest men naar Sneek, Tweede Exloërmond, Emme, Hardenberg, Nijmegen, Rosmalen, Zoetermeer, Amsterdam, Amsterdam en dan vergeet ik er vast nog wel een paar. Dat kan nu allemaal vanuit Sneek.

De regionale HEMA's zullen nou eenmaal niet zo snel voor zichzelf adverteren bij een regionaal radiostation. Zo'n 8FM moet het meer hebben van de eenmanszaken in het dekkingsgebied, de plaatselijke fietsenmaker, de autodealer, meubelwinkel. Dat soort zaken.
De HEMA doet zaken met E-Power, het gezamenlijke reclamebureau van de meeste regionale commerciële stations. Die stations hoeven daarvoor dus niet te fuseren en het is daarvoor dus ook totaal niet nodig dat 'alles' uit Sneek komt. Ik heb niets tegen een reclameconstructie als E-Power, zo lang de regionale stations zelf maar echt regionaal zijn. Juist niet alles uit Sneek dus.

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 12 nov 2019 13:23

EtherScout schreef:
12 nov 2019 13:01
LokaleSter schreef:
12 nov 2019 12:39

De HEMA doet zaken met E-Power, het gezamenlijke reclamebureau van de meeste regionale commerciële stations. Die stations hoeven daarvoor dus niet te fuseren en het is daarvoor dus ook totaal niet nodig dat 'alles' uit Sneek komt. Ik heb niets tegen een reclameconstructie als E-Power, zo lang de regionale stations zelf maar echt regionaal zijn. Juist niet alles uit Sneek dus.
Ik ken de afspraken tussen E-power en de radiobedrijven niet, maar ik kan me zo voorstellen dat het voor een adverteerder financieel aantrekkelijker is om rechtstreeks in Sneek te adverteren. Al is het maar om de E-power als derde partij uit te schakelen.

Plaats reactie