Radio NL op DAB+

Discussieer over de regionale omroepen
Plaats reactie
radioetherruimte

Radio NL op DAB+

Bericht door radioetherruimte » 10 apr 2019 17:51

Op de autoradio zie ik wel paar keer Radio NL edities staan. Bijvoorbeeld Apeldoorn of Groningen. Radio NL zegt dit te doen in verband met de lokale reclame commercials. Waar ik benieuwd naar ben is dat als jij in Apeldoorn woont dan ook op de desbetreffende editie gaat afstemmen? Of juist niet? Als ik op de FM band kies voor Radio NL de 104.2 dan pakt hij op de autoradio gewoon de Friese Radio NL, via DAB+.

EtherScout

Re: Radio NL op DAB+

Bericht door EtherScout » 13 apr 2019 09:20

radioetherruimte schreef:
10 apr 2019 17:51
Op de autoradio zie ik wel paar keer Radio NL edities staan. Bijvoorbeeld Apeldoorn of Groningen. Radio NL zegt dit te doen in verband met de lokale reclame commercials. Waar ik benieuwd naar ben is dat als jij in Apeldoorn woont dan ook op de desbetreffende editie gaat afstemmen? Of juist niet? Als ik op de FM band kies voor Radio NL de 104.2 dan pakt hij op de autoradio gewoon de Friese Radio NL, via DAB+.
Dit komt waarschijnlijk doordat beide edities dezelfde Program ID hebben. Aan de hand daarvan schakelt de autoradio over. Kijk hiervoor op http://radio-tv-nederland.nl/ bij FM en bij DAB+.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 13 apr 2019 12:51

Waarom zou ik in Den Haag Radio NL Zuid-Holland aanzetten als editie Utrecht of Noord-Holland precies hetzelfde laten horen. Enkel vanwege een reclameblok die adverteerders laat horen uit mijn buurt ? Echt bizar al die edities van 1 en hetzelfde station wat enkel voor een reclameblok een regio-editie heeft. Niet alleen RadioNL maar ook 8FM vult op die manier de halve ether :( Mag toch hopen dat er door die vernieuwde herindeling op DAB+ minder edities beschikbaar komen en die ruimte benut kan gaan worden door nieuwe aanbieders.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

EtherScout

Bericht door EtherScout » 13 apr 2019 14:09

Madurodam FM schreef:
13 apr 2019 12:51
Waarom zou ik in Den Haag Radio NL Zuid-Holland aanzetten als editie Utrecht of Noord-Holland precies hetzelfde laten horen. Enkel vanwege een reclameblok die adverteerders laat horen uit mijn buurt ? Echt bizar al die edities van 1 en hetzelfde station wat enkel voor een reclameblok een regio-editie heeft. Niet alleen RadioNL maar ook 8FM vult op die manier de halve ether :( Mag toch hopen dat er door die vernieuwde herindeling op DAB+ minder edities beschikbaar komen en die ruimte benut kan gaan worden door nieuwe aanbieders.
Dat probleem gaat met de nieuwe indeling flink minder worden, maar helemaal opgelost wordt het niet. Er wordt ook geen rekening gehouden met stations die zelf meerdere reclame-edities maken binnen één B-kavel, zoals in Brabant gebeurt. Een overzichtje:

Groningen + Drenthe - 1x RadioNL
Friesland - 1x RadioNL
Noord-Holland + Flevoland - 1 of* 2x RadioNL
Overijssel - 1 of* 2x RadioNL
Utrecht + Gelderland - 2 of* 3x RadioNL
Zuid-Holland en Zeeland - 2x RadioNL
Brabant + Limburg - 2x** RadioNL

* FM-kavels kunnen meerdere provincies deels dekken. Het is onduidelijk welk B-kavel bij welke nieuwe DAB+regio hoort.
** Dit is het aantal kavels, niet het huidige aantal reclame-edities.

cheaplistener

Bericht door cheaplistener » 16 apr 2019 13:33

Madurodam FM schreef:
13 apr 2019 12:51
Radio NL heeft regionale blokken in de programmering met in iedere regio andere muziek.
Mij viel op dat niet alle DAB zenders automatisch overschakelen. Radio NL ZH schakelt niet automatisch naar Brabant of Zeeland. Radio NL NH doet dit wel.

Plaats reactie