Je eigen AM zender beginnen?

Discussieer over de regionale omroepen
Plaats reactie
big T

Re: Je eigen AM zender beginnen?

Bericht door big T » 24 sep 2017 10:19

oke even of topic mag best even, ik ken ze niet die zo veel draad in de lucht hebben.
Wel veel met draad gewikkeld op een PVC pijp.
Sent from my laptop using Windows

Echtwel

Bericht door Echtwel » 24 sep 2017 10:44

Als er uk frequentie bij zitten die nl gebrukt mag worden is dat de aan de rest hebben de legale am zender toch niks of de at moet gewoon de hele am band als lowpower band gaam beschouwen maar dat is pas in 2030 geloof kk :)

v.ijl

Bericht door v.ijl » 24 sep 2017 12:29

Genietoloog schreef:
24 sep 2017 09:52
v.ijl schreef:
21 sep 2017 13:29
... de één zit met een spoelantenne, de ander met een halve golf ...
Hoeveel zenderbaasjes hebben een "halve golf antenne"?
We hebben het wel over een antenne-lengte tussen de 90 en 260 meter!!!!!

Zou ik er zo -voor de vuist weg- zeker wel een stuk of 5 kunnen benoemen
Maar denk niet dat dit iets zou toevoegen aan het topic.
Ik denk dat namen én foto's van het antennepark wél nuttige informatie is....
Een discussie over de beste AM antenne is op dit forum van radiomakers minder op z'n plaats, maar mag wel...
Om ergernis
.... en het heeft er alle schijn van dat (PEP) vermogens hier en daar worden overschreden.
van sommige mensen te voorkomen: je eerste winst is het gebruik van een goede antenne.... de 'halve golf'antenne dus. De spoel-antenne is, op 't forum vaker gezegd, een luchtgekoelde dummyload, een antenne met laag rendement. Dat er dan aan de outputregelaar gedraaid gaat worden is m.i. begrijpelijk.
en dan is er koffie......

hanilascoltatore

Bericht door hanilascoltatore » 25 sep 2017 17:16

United AM op 1224 kHZ in de lucht vanuit Neede (Gelderland). Boekelo redelijke ontvangst. Via SDR UT Twente goed.
Laat Ons Luisteren!

Echtwel

Bericht door Echtwel » 26 sep 2017 14:27

Die zijn er snel bij ook een super mooie frequentie !

Echtwel

Bericht door Echtwel » 02 okt 2017 08:22

Vergunning voor LPAM 891 kHz in Waalwijk is ingetrokken

17 maart dit jaar gaf Agentschap Telecom vergunning aan 'Bronkhorst' om in Waalwijk te mogen gaan uitzenden via de LPAM middengolf frequentie 891 kHz met 100 Watt. Deze week is de vergunning ingetrokken.

BRON http://radio-tv-nederland.nl/

veel van de AM zender onder persoonlijke naam komen maar niet van de grond vraag me af waarom vraag je dan een vergunning aan ?

Echtwel

Bericht door Echtwel » 06 dec 2017 11:03

Er blijkt voor mij een "nieuwe zender "te zijn voor de 1 watt AM-ers ik deel deze graag .. zie link

http://www.6v6.co.uk/vcomp/pages/swordfish.htm

Heeft iemand deze al gezien of ervaring mee is voor de Nederlandse markt gemaakt.

Netsnoer

Bericht door Netsnoer » 07 dec 2017 00:20

Het zou mij benieuwen of hier CE en RED( R&TTE) over afgegeven is.
Ik denk het namelijk niet, want dan moet het er op staan.

Herbert Visser

Bericht door Herbert Visser » 07 dec 2017 02:04

'CE' staat voor 'Chinese Export' .....

Ja, die Engelse Swordfish zender staat hier in Amsterdam al twee maanden probleemloos te draaien op 1485 khz. Met de Griekse AM-zender die ik eerder had kon ik maar tot 60% moduleren voordat het begon te vervormen én het ding maakte een hoop kabaal (blowers). Dit zendertje is heel stil, is kristalgestuurd én ik kan 'm probleemloos tot 100% moduleren. Er is alleen een probleem als je (veel) meer vermogen wilt maken dan die ene toegestane 1 watt PEP zenderuitgangsvermogen op 1485, want die ruimte geeft dit apparaat je niet.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 07 dec 2017 06:13

Herbert Visser schreef:
07 dec 2017 02:04
'CE' staat voor 'Chinese Export' .....

Ja, die Engelse Swordfish zender staat hier in Amsterdam al twee maanden probleemloos te draaien op 1485 khz. Met de Griekse AM-zender die ik eerder had kon ik maar tot 60% moduleren voordat het begon te vervormen én het ding maakte een hoop kabaal (blowers). Dit zendertje is heel stil, is kristalgestuurd én ik kan 'm probleemloos tot 100% moduleren. Er is alleen een probleem als je (veel) meer vermogen wilt maken dan die ene toegestane 1 watt PEP zenderuitgangsvermogen op 1485, want die ruimte geeft dit apparaat je niet.
Bedankt voor uw uitleg Het is een upgrade van de spitfire ( zie onderstaande link uit het zelfde bedrijf maar dan voor de markt in de USA 100 mw)
men heeft een andere tor er bij geprint als je goed naar de twee printen kijkt. Op zich dus een goed zendertje begrijp ik uit uw worden en betaalbaar :))
http://www.6v6.co.uk/vcomp/pages/spitfire.htm

Herbert Visser

Bericht door Herbert Visser » 07 dec 2017 21:20

Ja, die Spitfire had ik al een paar jaar. Met dat zendertje heb je een bereik van een voetbalveld. De Swordfish is inderdaad een upgrade daarvan, en helemaal volgens de specs van Agentschap Telecom (1 watt PEP bij 50% modulatie). Bij 100% modulatie staat ie op ietsje meer dan 1 watt, maar dan houdt het ook echt op. Zo'n ramp lijkt me dat niet, want je zit natuurlijk ook met kleine antennes die heel veel demping veroorzaken. Dus 'het praktisch pvergunde ontvangstgebied' kom je hoe dan ook toch niet uit. Maar je kunt met dat ding dus niet even met bvb 5 of 10 watt op de 1485 gaan zitten, en 'm wijzigen van frequentie kun je ook niet. Dat laatste hoeft ook niet, want in mijn geval heb ik toch alleen een vergunning voor de 1485 kHz (nu ja, ook wel wat voor FM, maar da's een ander verhaal).

big T

Bericht door big T » 08 dec 2017 08:02

Herbert Visser schreef:
07 dec 2017 21:20
en helemaal volgens de specs van Agentschap Telecom (1 watt PEP bij 50% modulatie). Bij 100% modulatie staat ie op ietsje meer dan 1 watt,
De specs v/h AT voor wat modulatie aangaat, zijn anders.
Das gewoon 100% of te wel 6 dB modulatie.
Maar dat weet je ook wel, heb je zelfs brieven en een lijstje over gekregen, als aanvulling op je vergunning.
Sent from my laptop using Windows

dotinga00

Bericht door dotinga00 » 10 dec 2017 08:45

Herbert Visser schreef:
Ja, die Spitfire had ik al een paar jaar. Met dat zendertje heb je een bereik van een voetbalveld. De Swordfish is inderdaad een upgrade daarvan, en helemaal volgens de specs van Agentschap Telecom (1 watt PEP bij 50% modulatie). Bij 100% modulatie staat ie op ietsje meer dan 1 watt, maar dan houdt het ook echt op. Zo'n ramp lijkt me dat niet, want je zit natuurlijk ook met kleine antennes die heel veel demping veroorzaken. Dus 'het praktisch pvergunde ontvangstgebied' kom je hoe dan ook toch niet uit. Maar je kunt met dat ding dus niet even met bvb 5 of 10 watt op de 1485 gaan zitten, en 'm wijzigen van frequentie kun je ook niet. Dat laatste hoeft ook niet, want in mijn geval heb ik toch alleen een vergunning voor de 1485 kHz (nu ja, ook wel wat voor FM, maar da's een ander verhaal).

Mooi om te zien dat je, ondanks wat je allemaal reeds doet, zo'n groot enthousiasme hebt voor LPAM. Leuk..

Marcel
Groet Marcel

http://seabreeze.am

Echtwel

Bericht door Echtwel » 10 dec 2017 11:59

dotinga00 schreef:
10 dec 2017 08:45
Herbert Visser schreef:

Mooi om te zien dat je, ondanks wat je allemaal reeds doet, zo'n groot enthousiasme hebt voor LPAM. Leuk..

Marcel
Man met am radio hart :)

Plaats reactie