Wat zijn de beste radio items ooit?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Phoenix

Re: Wat zijn de beste radio items ooit?

Bericht door Phoenix »

jessica schreef: 05 feb 2025 17:08
Ane Sybesma schreef: 04 feb 2025 11:50 Het Steunfonds tijdens de Avondspits. Hierin stonden drie platen en elke dag werd door een luisteraar één plaat uit dit fonds vervangen. Hield de plaat het 7 dagen vol dan werd het toegevoegd aan de Erelijst.
Deze vind ik eigenlijk ook nog steeds super. Zou zo nog iedere dag op de radio kunnen. Ik hoop dat Stenders nog een keer aan Frits Spits vraagt of hij het steunfonds mag herintroduceren. Dit heeft volgens mij alles. Spanning: Wat gaat blijven en wat gaat weg. Participatie van de luisteraar en iedere dag actuele liedjes. Ik luisterde hiervoor iedere dag naar de Avondspits.
Ik heb geen actieve herinnering aan dit item maar het klinkt als een Kraak ‘t of Maak ‘t.
God is a DJ
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Op YouTube was "Winning by losing" erg leuk. Het was een radio item op 538, maar de lol zonder beeld is me altijd ontgaan.
Rock 'n roll is better than music!
jessica

Bericht door jessica »

Phoenix schreef: 05 feb 2025 19:36
Ane Sybesma schreef: 04 feb 2025 11:50 Het Steunfonds tijdens de Avondspits. Hierin stonden drie platen en elke dag werd door een luisteraar één plaat uit dit fonds vervangen. Hield de plaat het 7 dagen vol dan werd het toegevoegd aan de Erelijst.
Deze vind ik eigenlijk ook nog steeds super. Zou zo nog iedere dag op de radio kunnen. Ik hoop dat Stenders nog een keer aan Frits Spits vraagt of hij het steunfonds mag herintroduceren. Dit heeft volgens mij alles. Spanning: Wat gaat blijven en wat gaat weg. Participatie van de luisteraar en iedere dag actuele liedjes. Ik luisterde hiervoor iedere dag naar de Avondspits.
Ik heb geen actieve herinnering aan dit item maar het klinkt als een Kraak ‘t of Maak ‘t.
Nee het is heel iets anders.
De luisteraar bepaalt alles in dit geval. Er staan 3 platen in. 2 mogen blijven staan en een wordt verwijdert en daar komt een nieuwe voor in de plaats. Iedere dag dat de plaat er in staat wordt geteld en na 7 dagen verdwijnt de plaat naar de eregalerij. Als dat gebeurde mochten er die dag 2 nieuwe platen worden gestort volgens mij.

Ook mochten platen die na 4 dagen waren verwijdert door een andere luisteraar weer worden teruggebracht. Dan ging de telling gewoon door tot het maximum van 7.
Het is dus dagelijks een kleine mini hitparade van 3 platen. Maar het item werd in stukjes opgespitst. Het was altijd zoiets als kwart over zes een liedje. Half zeven een liedje en dan om kwart voor 7 de nieuwe. Volgorde weet ik niet precies voor. Daar zou je een keer een oude avondspits helemaal voor moeten terugluisteren. Ik vond het een meesterlijk item. Wat nu nog steeds makkelijk zou kunnen.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

jessica schreef: 06 feb 2025 01:04
De luisteraar bepaalt alles in dit geval. Er staan 3 platen in. 2 mogen blijven staan en een wordt verwijdert en daar komt een nieuwe voor in de plaats. Iedere dag dat de plaat er in staat wordt geteld en na 7 dagen verdwijnt de plaat naar de eregalerij. Als dat gebeurde mochten er die dag 2 nieuwe platen worden gestort volgens mij.

Ook mochten platen die na 4 dagen waren verwijdert door een andere luisteraar weer worden teruggebracht. Dan ging de telling gewoon door tot het maximum van 7.
Het is dus dagelijks een kleine mini hitparade van 3 platen. Maar het item werd in stukjes opgespitst. Het was altijd zoiets als kwart over zes een liedje. Half zeven een liedje en dan om kwart voor 7 de nieuwe. Volgorde weet ik niet precies voor. Daar zou je een keer een oude avondspits helemaal voor moeten terugluisteren. Ik vond het een meesterlijk item. Wat nu nog steeds makkelijk zou kunnen.
Ik herinner me De Avondspits vooral van de taalkundige presentatie van Spits, de poplimerick, De Dikke Blomberg en de steunplaat en de spitsvondige openingstekst met een haakje naar het nieuws. Maar ik was toen nog jong en nog geen hele actieve luisteraar.
Of het aangehaalde item geniaal was weet ik niet. Ik ben van mening dat een geniaal item zich in één zin laat uitleggen, zoals “raad het geluid”. Voor dit concept is al een langere uitleg nodig, waardoor ik al mijn vraagtekens zet. Voor de doorluistering is het wellicht wel goed.
God is a DJ
Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

Phoenix schreef: 05 feb 2025 12:47
rodie schreef: 05 feb 2025 09:01 Mama appelsap natuurlijk, heeft zelfs als woord de VanDale bereikt. En alles rondom Robert Jensen. Heerlijke radio, maar je moet er van houden.
Ik denk dat dit topic ook puur smaak betreft.
Ingebruik schreef: 04 feb 2025 21:21 - Het Slimste Bedrijf bij Qmusic (je kunt zelf meedoen en wedstrijdelement onderling)
Nog nooit van gehoord. Maar ik luister dan ook geen bagger zoals Qmusic.
Dit lijkt me een copy zoals de Rotterdamse televisiezender RNN7 dit ooit deed, of zit ik ernaast?
Heerlijk objectief allemaal :wink:
Of een item goed is kan zeker getoetst worden met objectieve criteria. Zeker met de huidige luistermeting is duidelijk waarneembaar welke momenten in- en uitschakelmomenten zijn. Zo had ik vroeger een collega en die wilde altijd uiterlijk om 16:10 uur in de auto zitten om de moppen bij Somertijd te horen. Ook in de periode dat Qmusic Het Geluid uitzend is er volgens mij altijd een stijging van marktaandeel.

Een goed item kan zorgen voor inschakeling, doorluistering en verhoging van de attentiewaarde zorgen. Grotendeels is dit allemaal meetbaar of waarneembaar.

Bij de Foute Partij van Q Music of bij het Coen & Sander Fest wordt luidkeels meegezongen met respectievelijk de vormgeving van Menno Barreveld’s Brievenbus en Het Filelied. Ook daarmee kun je succes meten. Het Kledingadvies van Jeroen van Inkel had ook zo’n duidelijk herkenbare vormgeving. Evenals het Spijkers met Koppen lied.
Grappig, ik heb het kledingadvies altijd als meest onzinnige item op de radio óóit gevonden.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Herman ven Schippers schreef: 06 feb 2025 10:43 Grappig, ik heb het kledingadvies altijd als meest onzinnige item op de radio óóit gevonden.
Inhoudelijk vind ik dat ook. Het had wel een herkenbare vormgeving.
God is a DJ
jessica

Bericht door jessica »

Phoenix schreef: 06 feb 2025 09:58

Ik herinner me De Avondspits vooral van de taalkundige presentatie van Spits, de poplimerick, De Dikke Blomberg en de steunplaat en de spitsvondige openingstekst met een haakje naar het nieuws. Maar ik was toen nog jong en nog geen hele actieve luisteraar.
Of het aangehaalde item geniaal was weet ik niet. Ik ben van mening dat een geniaal item zich in één zin laat uitleggen, zoals “raad het geluid”. Voor dit concept is al een langere uitleg nodig, waardoor ik al mijn vraagtekens zet. Voor de doorluistering is het wellicht wel goed.
Grappig dat je de steunplaat wel kent en het steunfonds, dat de opvolger was van de steunplaat niet. Toen moest je toch al wat ouder zijn geweest en meer actief hebben geluisterd. De steunplaat koos Spits zelf en het Steunfonds werd bepaald door de luisteraars dat was het grootste verschil en er stonden natuurlijk 3 platen in in plaats van 1.

Hier kun je trouwens beluisteren hoe dat steunfonds precies werkte. Een oude avondspits. Vanaf min 4.20 begint het.

https://www.mixcloud.com/maxhermans7/no ... ritsspits/

Als je trouwens dat hele uur terugluistert dan hoor je hoe goed dat programma in elkaar zat. Ik vond het jammer als ik het een keer miste.
Dat heb ik nu bij bijna geen 1 programma meer. Een van de beste radioprogramma's ooit. En inderdaad ook bekend om het mooie taalgebruik.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

jessica schreef: 06 feb 2025 17:11
Phoenix schreef: 06 feb 2025 09:58

Grappig dat je de steunplaat wel kent en het steunfonds, dat de opvolger was van de steunplaat niet. Toen moest je toch al wat ouder zijn geweest en meer actief hebben geluisterd. De steunplaat koos Spits zelf en het Steunfonds werd bepaald door de luisteraars dat was het grootste verschil en er stonden natuurlijk 3 platen in in plaats van 1.

Hier kun je trouwens beluisteren hoe dat steunfonds precies werkte. Een oude avondspits. Vanaf min 4.20 begint het.

Als je trouwens dat hele uur terugluistert dan hoor je hoe goed dat programma in elkaar zat. Ik vond het jammer als ik het een keer miste.
Dat heb ik nu bij bijna geen 1 programma meer. Een van de beste radioprogramma's ooit. En inderdaad ook bekend om het mooie taalgebruik.
Ik ken de steunplaat vooral van de bijbehorende jingle. De steunplaat is wel uit de periode dat ik nog niet actief naar de radio luisterde.
Ik zie dat het steunfonds tot april 1988 heeft gelopen. Dat is de beginperiode dat ik actief ben gaan luisteren. Ik begrijp wel dat ik dat gemist heb.
God is a DJ
jessica

Bericht door jessica »

Hele mooie jingle inderdaad van de steunplaat. Ingesproken door Felix Meurders.

Ik hoop dat je die oude avondspits een keer helemaal luistert en laten weten wat je überhaubt van het programma vind en van het steunfonds. Ben ik wel benieuwd naar.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

jessica schreef: 07 feb 2025 00:50 Hele mooie jingle inderdaad van de steunplaat. Ingesproken door Felix Meurders.

Ik hoop dat je die oude avondspits een keer helemaal luistert en laten weten wat je überhaubt van het programma vind en van het steunfonds. Ben ik wel benieuwd naar.
Ik vind/vond De Avondspits een uitstekend programma. Taalkundige, enthousiasmerende presentatie, goede en nieuwe muziek, vaste items, interactie met de luisteraar en vooral herkenbare vormgeving, die nog altijd een oorwurm is (“Iedere, iedere, iedere …”)
God is a DJ
Janno

Bericht door Janno »

jessica schreef: 06 feb 2025 17:11 Hier kun je trouwens beluisteren hoe dat steunfonds precies werkte. Een oude avondspits. Vanaf min 4.20 begint het.

Wat leuk om terug te horen! Ik heb er even doorheen gescrold, maar ik ga het later helemaal luisteren. Ik kwam nog een ander leuk item tegen wat ik al bijna vergeten was: ‘de dag die je niet vergeten mag’, met vragen aan een luisteraar over gebeurtenissen op zijn/haar geboortedag. Ook leuk.
jessica

Bericht door jessica »

Kruip in de huid van was ook zo'n leuk item uit de avondspits. Waarin mensen van hun idool of bekend persoon 5 vragen kregen over het leven van die persoon. Als je ze alle 5 goed had beantwoord. Dan konden ze niet bewijzen dat jij die persoon niet was en had je gewonnen. Als je het hoort is het erg leuk.
Janno

Bericht door Janno »

Ja, dat was ook leuk. De avondspits was sowieso een van mijn favoriete programma's toen
Zwarte IJsbeer

Bericht door Zwarte IJsbeer »

De Klaagbox van De Steen en Been Show op dinsdagmiddag tussen 12 en 14 uur met Jack Spijkerman bij de VARA, dat was hilarisch. Het was een soort van klaaglijn waarbij luisteraars iets in konden spreken. Ik herinner me Joep uit Tilburg en Albert uit Almere Buiten, daarvan heb ik en velen met mij menig maal in een deuk gelegen.

https://www.youtube.com/watch?v=2QlaJLjQVU8
Alle tv's de wereld uit, radio's aan de macht
Streampie

Bericht door Streampie »

Zwarte IJsbeer schreef: 08 feb 2025 08:33 De Klaagbox van De Steen en Been Show op dinsdagmiddag tussen 12 en 14 uur met Jack Spijkerman bij de VARA, dat was hilarisch. Het was een soort van klaaglijn waarbij luisteraars iets in konden spreken. Ik herinner me Joep uit Tilburg en Albert uit Almere Buiten, daarvan heb ik en velen met mij menig maal in een deuk gelegen.

https://www.youtube.com/watch?v=2QlaJLjQVU8
Fantastisch! Joep uit Tilburg was de koning :))
Plaats reactie