Wat zijn de beste radio items ooit?
Moderator: admin6
-
Re: Wat zijn de beste radio items ooit?
Volgens mij was het Filemon Wesselink die voor 3FM de Tour de France zou verslaan. En dat ging dan elke keer nét mis.
- Ane Sybesma
Er zijn er heel veel. Zo vijf items voor de vuist weg:
Het Steunfonds tijdens de Avondspits. Hierin stonden drie platen en elke dag werd door een luisteraar één plaat uit dit fonds vervangen. Hield de plaat het 7 dagen vol dan werd het toegevoegd aan de Erelijst.
De minimix van Ben Liebrand bij Curry en van Inkel en dan 1 maal per jaar de grandmix.
Mama Appelsap
Jeu de Boulen met Stoelen bij Partij voor de Vrijdag. Gebaseerd op hetzelfde principe als jeu de boule, maar dan met stoelen
Volgende vraag bij Barend en Benner. Kandidaten moeten steeds een vraag onthouden en het antwoord moeten geven na het stellen van de volgende vraag.
Het Steunfonds tijdens de Avondspits. Hierin stonden drie platen en elke dag werd door een luisteraar één plaat uit dit fonds vervangen. Hield de plaat het 7 dagen vol dan werd het toegevoegd aan de Erelijst.
De minimix van Ben Liebrand bij Curry en van Inkel en dan 1 maal per jaar de grandmix.
Mama Appelsap
Jeu de Boulen met Stoelen bij Partij voor de Vrijdag. Gebaseerd op hetzelfde principe als jeu de boule, maar dan met stoelen
Volgende vraag bij Barend en Benner. Kandidaten moeten steeds een vraag onthouden en het antwoord moeten geven na het stellen van de volgende vraag.
Mama appelsap is inderdaad wel een geweldig item. We hebben daar met het gezin vaak om gegierd van het lachen
Er schiet me trouwens nog iets te binnen: raden maar met Kees Schilperoort. De oerversie van het geluid van nu in de jaren 60. Toen ik klein was luisterden we daar met het hele gezin naar.

Er schiet me trouwens nog iets te binnen: raden maar met Kees Schilperoort. De oerversie van het geluid van nu in de jaren 60. Toen ik klein was luisterden we daar met het hele gezin naar.
-
In het verlengde daarvan: de stemband. Heb ik vaak naar geluisterd op vrijdagnacht, na Curry & van Inkel en Countdown Café.
De vraag wat het beste radio item ooit is kan op meerdere manier worden beantwoord.
Mijn eerste herinneringen aan de radio heb ik aan de KRO zondag met onder andere Het Weeshuis Van De Hits met daarin het spelletje Zeg ‘ns Euh. Dat was een spel dat zich eenvoudig liet uitleggen en daarom een goed item.
Ik tapete de vele mixen die in die jaren op de Radio 3 te horen waren, zoals Rick’s Mix bij Rick van Velthuizen, de vaste mix bij De Nationale Hitparade (Top 100) bij de TROS op donderdag (wie maakte ook alweer deze mixen?) en de Minimix van Ben Liebrand.
Ik herinner me ook een spel bij Rick van Velthuizen op maandagmiddag waarbij je de hoorn van de telefoon tegen de radioboxen moest houden en op basis van de piepjes die dan werden uitgezonden werd een nummer gedraaid. Heette dit spel Rick’s Daalders of was dat weer iets anders.
In de jaren ‘90 luisterde ik naar de commerciële radio van Power FM, Radio 538 en Veronica met de eerste imitaties van Evers (Haye Thomas), telefoonterreur van Jan Papparazi en De Piepshow met Kees Schilperoort.
De Giel mobiel vond ik ook goed bedacht en het zorgde voor een doorluistering naar de volgende dag.
Momenteel vind ik De Volgende Vraag bij Barend & Benner een geniaal item. Het is super origineel en tegelijkertijd heel eenvoudig uit te leggen.
Professioneel gezien vind ik Het Geluid een goed item. Simpeler krijg je de items niet, maar tegelijkertijd zorgt het wekenlang voor een hoge doorluistering. Dus is het super effectief.
Dit zijn de eerste items die nu bij mij te binnen schieten.
Mijn eerste herinneringen aan de radio heb ik aan de KRO zondag met onder andere Het Weeshuis Van De Hits met daarin het spelletje Zeg ‘ns Euh. Dat was een spel dat zich eenvoudig liet uitleggen en daarom een goed item.
Ik tapete de vele mixen die in die jaren op de Radio 3 te horen waren, zoals Rick’s Mix bij Rick van Velthuizen, de vaste mix bij De Nationale Hitparade (Top 100) bij de TROS op donderdag (wie maakte ook alweer deze mixen?) en de Minimix van Ben Liebrand.
Ik herinner me ook een spel bij Rick van Velthuizen op maandagmiddag waarbij je de hoorn van de telefoon tegen de radioboxen moest houden en op basis van de piepjes die dan werden uitgezonden werd een nummer gedraaid. Heette dit spel Rick’s Daalders of was dat weer iets anders.
In de jaren ‘90 luisterde ik naar de commerciële radio van Power FM, Radio 538 en Veronica met de eerste imitaties van Evers (Haye Thomas), telefoonterreur van Jan Papparazi en De Piepshow met Kees Schilperoort.
De Giel mobiel vond ik ook goed bedacht en het zorgde voor een doorluistering naar de volgende dag.
Momenteel vind ik De Volgende Vraag bij Barend & Benner een geniaal item. Het is super origineel en tegelijkertijd heel eenvoudig uit te leggen.
Professioneel gezien vind ik Het Geluid een goed item. Simpeler krijg je de items niet, maar tegelijkertijd zorgt het wekenlang voor een hoge doorluistering. Dus is het super effectief.
Dit zijn de eerste items die nu bij mij te binnen schieten.
God is a DJ
-
bij "de top 5 over 5" bij "De Wild in de Middag" , verschijnt er toch vaak een lach op mn gezicht; ook liefhebber van de "appservice" van Radio 2 (ingevoerd nadat STenders vertrok met zn Bonanza ri Veronica) om in zowat elk programma een verzoekje vd luisteraar te draaien
Beste is veelomvattend inderdaad. Maar ik denk om verschillende redenen bijvoorbeeld aan:
- telefoonterreur van Jan P. bij Jensen (op en vaak over het randje, goed uitgevoerd)
- de Giel-mobiel (origineel en inderdaad doorluistering)
- Flirt je Stijf bij Timur en Ramon (leuk, vaak ongemakkelijk en 'spannend' hoe het afloopt)
- Op de Valreep bij Barry Paf (idem als Flirt je Stijf)
- Ramon's woordgrapjes quiz bij Timur en Ramon (superflauw, maar altijd een glimlach)
- Popduel bij Paul Rabbering (je kunt zelf meedoen en wedstrijdelement onderling)
- Introrally bij Jan-Willem en Jeroen (je kunt zelf meedoen)
- Het Slimste Bedrijf bij Qmusic (je kunt zelf meedoen en wedstrijdelement onderling)
- Het Geluid bij Qmusic (supersimpel, doorluistering)
- telefoonterreur van Jan P. bij Jensen (op en vaak over het randje, goed uitgevoerd)
- de Giel-mobiel (origineel en inderdaad doorluistering)
- Flirt je Stijf bij Timur en Ramon (leuk, vaak ongemakkelijk en 'spannend' hoe het afloopt)
- Op de Valreep bij Barry Paf (idem als Flirt je Stijf)
- Ramon's woordgrapjes quiz bij Timur en Ramon (superflauw, maar altijd een glimlach)
- Popduel bij Paul Rabbering (je kunt zelf meedoen en wedstrijdelement onderling)
- Introrally bij Jan-Willem en Jeroen (je kunt zelf meedoen)
- Het Slimste Bedrijf bij Qmusic (je kunt zelf meedoen en wedstrijdelement onderling)
- Het Geluid bij Qmusic (supersimpel, doorluistering)
-
Waar Evers altijd (terecht ook hoor) de naam heeft voor zijn imitaties, vond ik het bij Jensen altijd leuker. Die van Evers waren altijd wat braaf, Bassie en René Froger (café Bolle Jan met Lamme Leen zonder armen en benen) bij Jensen was heerlijk over het randje. Evenals telefoontereur.
Mama appelsap natuurlijk, heeft zelfs als woord de VanDale bereikt. En alles rondom Robert Jensen. Heerlijke radio, maar je moet er van houden.
Ik denk dat dit topic ook puur smaak betreft.
Dit lijkt me een copy zoals de Rotterdamse televisiezender RNN7 dit ooit deed, of zit ik ernaast?
Nog nooit van gehoord. Maar ik luister dan ook geen bagger zoals Qmusic.
Dit lijkt me een copy zoals de Rotterdamse televisiezender RNN7 dit ooit deed, of zit ik ernaast?
Heerlijk objectief allemaalrodie schreef: ↑05 feb 2025 09:01 Mama appelsap natuurlijk, heeft zelfs als woord de VanDale bereikt. En alles rondom Robert Jensen. Heerlijke radio, maar je moet er van houden.

Of een item goed is kan zeker getoetst worden met objectieve criteria. Zeker met de huidige luistermeting is duidelijk waarneembaar welke momenten in- en uitschakelmomenten zijn. Zo had ik vroeger een collega en die wilde altijd uiterlijk om 16:10 uur in de auto zitten om de moppen bij Somertijd te horen. Ook in de periode dat Qmusic Het Geluid uitzend is er volgens mij altijd een stijging van marktaandeel.
Een goed item kan zorgen voor inschakeling, doorluistering en verhoging van de attentiewaarde zorgen. Grotendeels is dit allemaal meetbaar of waarneembaar.
Bij de Foute Partij van Q Music of bij het Coen & Sander Fest wordt luidkeels meegezongen met respectievelijk de vormgeving van Menno Barreveld’s Brievenbus en Het Filelied. Ook daarmee kun je succes meten. Het Kledingadvies van Jeroen van Inkel had ook zo’n duidelijk herkenbare vormgeving. Evenals het Spijkers met Koppen lied.
God is a DJ
Qmusic bagger noemen, maar wel naar RNN7 gekeken? Interessant.rodie schreef: ↑05 feb 2025 09:01 Mama appelsap natuurlijk, heeft zelfs als woord de VanDale bereikt. En alles rondom Robert Jensen. Heerlijke radio, maar je moet er van houden.
Ik weet niet waar je op doelt bij RNN7, dus geen idee of het een kopie is.
Of het écht de beste radio-items ooit zijn, durf ik niet te zeggen, maar deze vond (of vind) ik altijd leuk:
- De Haan – Giel Beelen (GI:EL)
- De Soundtrack bij het Nieuws – Cobus Bosscha (JaCobus)
- Elsje Op De Vinger – Fred Siebelink (Stenders Vroeg)
- Lachen Met Dieren – Jeroen Kijk in de Vegte (Ruuddewild.nl)
- Telefoonterreur – Jan Paparazzi (JENSEN!)
- Twee Categorieën Spel – Rob Janssen
- Volgende Vraag – Barend & Benner
- Wat is Waar? – Henk Westbroek (Denk Aan Henk)
- Welke BN’er Heb Jij Gespot? – Mark & Mai
En misschien niet helemaal mijn smaak, maar waarschijnlijk wél een van de beste:
- Candlelight – Jan van Veen
- De Haan – Giel Beelen (GI:EL)
- De Soundtrack bij het Nieuws – Cobus Bosscha (JaCobus)
- Elsje Op De Vinger – Fred Siebelink (Stenders Vroeg)
- Lachen Met Dieren – Jeroen Kijk in de Vegte (Ruuddewild.nl)
- Telefoonterreur – Jan Paparazzi (JENSEN!)
- Twee Categorieën Spel – Rob Janssen
- Volgende Vraag – Barend & Benner
- Wat is Waar? – Henk Westbroek (Denk Aan Henk)
- Welke BN’er Heb Jij Gespot? – Mark & Mai
En misschien niet helemaal mijn smaak, maar waarschijnlijk wél een van de beste:
- Candlelight – Jan van Veen
......het volgende gedicht is van J. te A......en is getiteld....JIJ.....!
Deze vind ik eigenlijk ook nog steeds super. Zou zo nog iedere dag op de radio kunnen. Ik hoop dat Stenders nog een keer aan Frits Spits vraagt of hij het steunfonds mag herintroduceren. Dit heeft volgens mij alles. Spanning: Wat gaat blijven en wat gaat weg. Participatie van de luisteraar en iedere dag actuele liedjes. Ik luisterde hiervoor iedere dag naar de Avondspits.Ane Sybesma schreef: ↑04 feb 2025 11:50 Het Steunfonds tijdens de Avondspits. Hierin stonden drie platen en elke dag werd door een luisteraar één plaat uit dit fonds vervangen. Hield de plaat het 7 dagen vol dan werd het toegevoegd aan de Erelijst.
De vakantie controle dienst op zaterdagochtend op 3FM was prachtig.
Maar ook de quizjes bij Jensen in de middag ( De Paul Jambers quiz, pot or not, gay of nee , wie is bi )
Woensdag Hakkuhdag bij Ruud de wild
Top op 14 bij Paul Rabbering
Alle 13 bij Annemieke
Maar ook de quizjes bij Jensen in de middag ( De Paul Jambers quiz, pot or not, gay of nee , wie is bi )
Woensdag Hakkuhdag bij Ruud de wild
Top op 14 bij Paul Rabbering
Alle 13 bij Annemieke