Radio Noordzee Nationaal terug

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Ane Sybesma

Re: Radio Noordzee Nationaal terug

Bericht door Ane Sybesma »

Bij lange stukken rijden vind ik alleen de landelijke DAB de moeite waard. De regiozenders en helemaal de lokale vallen te snel uit.

Dan is Android auto met een radioapp voor mij het fijnst.
WFNX

Bericht door WFNX »

Deze veilig is de kans RadioNL deels uit de markt te duwen door Talpa en daarmee de groeikansen voor Noordzee te verhogen. Wordt een spannende week.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

WFNX schreef: 17 mei 2025 10:16 Deze veilig is de kans RadioNL deels uit de markt te duwen door Talpa en daarmee de groeikansen voor Noordzee te verhogen. Wordt een spannende week.
Maar Talpa mag zelf niet meedoen, landelijke licentiehouders zijn uitgesloten van de veiling.
WFNX

Bericht door WFNX »

Pascal. K schreef: 17 mei 2025 12:11
WFNX schreef: 17 mei 2025 10:16 Deze veilig is de kans RadioNL deels uit de markt te duwen door Talpa en daarmee de groeikansen voor Noordzee te verhogen. Wordt een spannende week.
Maar Talpa mag zelf niet meedoen, landelijke licentiehouders zijn uitgesloten van de veiling.
Ahhh die had ik gemist. Dat scheelt dan weer. Mag het wel via een productie-overeenkomst dat je weet?
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Dat zou mogen zover ik weet. Nu maken Q Limburg, slam!, kink en radio10 Brabant hier gebruik van. Al mogen namen die landelijk al uitzenden, straks niet meer op regionale dab gezien de nieuwe regels. Dus een radio 10 Brabant en Q Limburg mogen straks niet meer.
Playertwo

Bericht door Playertwo »

Beiden voegen nu ook niet echt veel toe in de ether, waarbij bijvoorbeeld 8FM dat, zo'n 10 à 15 jaar terug wel deed
jessica

Bericht door jessica »

Playertwo schreef: 17 mei 2025 13:11 Beiden voegen nu ook niet echt veel toe in de ether, waarbij bijvoorbeeld 8FM dat, zo'n 10 à 15 jaar terug wel deed
Ja dat was een leuke zender.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Pascal. K schreef: 17 mei 2025 12:42 Dat zou mogen zover ik weet.
Daarom denk ik dat Noordzee via dat deurtje op de FM probeert te komen. De timing van de lancering is namelijk wel heel opmerkelijk.
God is a DJ
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Phoenix schreef: 18 mei 2025 10:55
Daarom denk ik dat Noordzee via dat deurtje op de FM probeert te komen. De timing van de lancering is namelijk wel heel opmerkelijk.
Enige nadeel is… ze mogen dan niet meer landelijk op dab+. Max 50% dekking
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Pascal. K schreef: 18 mei 2025 11:13
Enige nadeel is… ze mogen dan niet meer landelijk op dab+. Max 50% dekking
Dit klopt volgens mij niet.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

En ook het optuigen van een programmering doe je ook niet zomaar anders bouw je wel rustig op vanuit nonstop muziek zoals JOE ook gedaan heeft.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Vanjeafisharder schreef: 18 mei 2025 12:55
En ook het optuigen van een programmering doe je ook niet zomaar anders bouw je wel rustig op vanuit nonstop muziek zoals JOE ook gedaan heeft.
Opvallend verschil tussen de lanceringen van Joe en Radio Noordzee: Joe begon relatief stilletjes, terwijl Noordzee direct vol zichtbaar in de markt werd gezet met grote campagnes langs de snelwegen en op televisie. Dat verschil zegt iets over de achterliggende strategie. Talpa kiest duidelijk voor een ambitieuze aanpak met Noordzee. Als ze Noordzee langzaam wilden opbouwen, zouden ze niet meteen zulke forse marketingbudgetten inzetten. De zichtbaarheid wijst erop dat ze snel marktaandeel willen veroveren.
God is a DJ
Streampie

Bericht door Streampie »

Het zou goed kunnen dat Talpa de regionale commercielen indirect volledig wegkoopt bij de regionale kavelveiling. Een "nieuw" bedrijf koopt de regionale kavels en sluit een productie-overeenkomst met Talpa, dat mag. Dan zit RNN op FM.

https://radiowereld.nl/medianieuws/2025 ... speelveld/
Geen strikte scheiding
Toch wordt de strikte scheiding niet helemaal doorgevoerd door de minister. Productie-overeenkomsten met landelijke partijen blijven toegestaan, waardoor de huidige constructie van Slam op een niet-landelijke FM-kavel in combinatie met landelijke dekking op DAB+ kan blijven bestaan. Mediahuis produceert het programma voor vergunninghouder Radio Limburg / Zuidelijke Mediagroep. Tijdens een consultatie vorig jaar heeft Mediahuis al aangegeven blij te zijn dat productieovereenkomsten met vergunninghouders van niet-landelijke FM-kavels toegestaan blijven.
lion

Bericht door lion »

Ik heb een vraag voor de oudere forumleden onder ons. Draaide Noordzee in 1992 toen ze op de kabel starte ook volledig Nederlandstalige muziek? Ik heb zelf wel meegemaakt dat toen ze in 1994 op FM kwamen er ook een percentage internationale passende muziek aan toegevoegd werd en de producties uit eigen land 80% werd. Ik hoop dat iemand mij deze vraag kan beantwoorden die ik al jaren heb en nu met de terugkeer weer bij mij boven komt drijven.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Ik weet wel dat Holland FM een mix was tussen Nederlandstalige muziek, met name smartlappen en dat hier ook Duits, Frans en Engelstalige muziek in de mix werd gebracht. Maar allemaal wel passend bij die Nederlandse muziek, dus erg middle of the road en volks. Je zou daar geen Katy Perry horen als Engelstalig nummer wat b.v. een zender als Radio Continu nu doet. Het was wat nostalgisch en meer op het oude Veronica op zee gebaseerd, zeker toen bleek dat ze weer vanaf een boot op het IJsselmeer zouden gaan uitzenden toen werd het format ook wat aangepast en de hele stijl. Ik vond het toen wel erg beluisterbaar in die tijd. Noordzee was wat commerciëler en minder volks en wat saaier. Er was ook wel wat concurrentie tussen beide en kift. Zij hadden natuurlijk een mooi FM pakket en Holland FM een AM zenderfrequentie pakket. Wat later verkocht werd aan HMG die daar Hitradio Veronica op plaatste en die niet wisten dat Holland FM op de AM zat, en dus met die AM zenders in de maag zat zo luid het verhaal.
Plaats reactie