De Nederlandse versie van FIP: Cream Radio vanaf 14 februari online en op DAB+

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
NIcone900

Re: De Nederlandse versie van FIP: Cream Radio vanaf 14 februari online en op DAB+

Bericht door NIcone900 »

Ik moet zeggen dat de muziekmix erg goed is samengesteld. Geen rare overgangen qua muziek, en erg breed.

Goede toevoeging voor het NL radio-aanbod.

Tip, kan je niet slapen zet Cream op je smartphone achtergrond op. Je slaapt heerlijk ;)
NIcone900

Re: De Nederlandse versie van FIP: Cream Radio vanaf 14 februari online en op DAB+

Bericht door NIcone900 »

Moet zeggen nu ook weer vannacht aan te hebben gehad dat dit format echt uitstekend is uitgekiend.

Je zapt niet snel weg, en je blijft het gewoon op de achtergrond aam staan. Een soort eigen Spotify playlist gevoel maar gevarieerder. Petje af.

1 klein kritiek puntje. Teveel classics achter mekaar en iets teveel old classics. Meer Michael Kiwanuka bijvoorbeeld dan de zoveelste keer Marvin Gay zou het format goed doen. Ook al is het al heel breed.
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Ja eens, je mist een beetje 90s en later. Tenminste, wel veel actuele hits maar de 90s, 00s en 10s hebben niet echt een prominente plek (die zijn ook lang niet allemaal geschikt maar zo'n Kiwanuka of war on drugs bijvoorbeeld wel zo zijn er vast nog meer). Ook valt het aandeel klassiek en jazz me een klein beetje tegen (het is vooral veel anderstalige wereldmuziek) en zou het aandeel hits een klein onsje minder mogen (al is het voor de herkenning wel lekker).

Maar alles bij elkaar is het goed uitgewerkt. Mooi n onderscheidend. Aardig om af en toe eens naar te luisteren voor de afwisseling.
NIcone900

Bericht door NIcone900 »

De Nachtwacht schreef: 15 feb 2025 08:54 Ja eens, je mist een beetje 90s en later. Tenminste, wel veel actuele hits maar de 90s, 00s en 10s hebben niet echt een prominente plek (die zijn ook lang niet allemaal geschikt maar zo'n Kiwanuka of war on drugs bijvoorbeeld wel zo zijn er vast nog meer). Ook valt het aandeel klassiek en jazz me een klein beetje tegen (het is vooral veel anderstalige wereldmuziek) en zou het aandeel hits een klein onsje minder mogen (al is het voor de herkenning wel lekker).

Maar alles bij elkaar is het goed uitgewerkt. Mooi n onderscheidend. Aardig om af en toe eens naar te luisteren voor de afwisseling.
Klopt.

Zet Spotify een stuk minder op, nu dus meer Cream.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Het format is dus niet echt aangepast, eigenlijk helemaal niet ten opzichten van de 'test weken'. Ik vind het nog steeds te geformatteerd klinken, ik hoor het format, je weet precies wat je kunt verwachten per uur. Misschien dat het per dagdeel iets anders klinkt maar over het algemeen houden ze de line up van genre keuzes aan, het uur begint met een jaren 80 classic, en best grote hit van het kaliber Duran Duran, daarna een buitenlandse productie, dan weer een ander genre, jazz/klassiek etc. Er zou eigenlijk echt random gedraaid mogen worden zodat elk uur verrassend klinkt en het altijd maar weer de vraag is welk genre er voorbij komt. Begin b.v. het uur met een klassiek of jazz track en hussel het volgende uur weer de genres door elkaar zodat de volgorde hiervan elk uur weer anders is. Het zou eigenlijk gewoon totaal op 'shuffle play' mogen zodat je een verrassende mix krijgt. Dit concept leent zich niet echt voor een strak format. Aan de ene kant wil je eclectisch zijn, maar het klinkt tegelijkertijd weer super geformatteerd net als andere zenders doen en dat is een beetje jammer. Ook hoor ik nog steeds teveel van dezelfde artiesten in een kort tijdsbestek. Hele albums komen er voorbij. Ook dat mag wel wat meer aangescherpt worden.
Janno

Bericht door Janno »

Het klopt dat bepaalde artiesten regelmatig langskomen, maar we moeten natuurlijk niet vergeten dat het in feite een ‘hobbyproject’ is van een (vermogend) echtpaar dat de eigen muzikale smaak leidend heeft gemaakt wat betreft de playlist. Wederom vergelijkbaar met LX Classics van Lex Harding, die in zijn stream uitsluitend muziek laat horen die hij zelf goed vindt. Uiteraard kan ieder persoonlijk daar het zijne van vinden, maar ik denk niet dat de muziekmix erg veel aangepast zal worden. Dan zouden de initiatiefnemers concessies moeten doen aan hun eigen smaak.
Vanjeafisharder

Ik weet niet of dit een hobbyproject is/wordt zo klinkt het namelijk niet. Anders doe je het enkel en alleen op internet of hou je gewoon je Spotify playlist voor jezelf. Ik denk dat je niet dag in dag uit hetzelfde kunt blijven draaien van dezelfde artiest dat zou luisteraars afschrikken. Zoals elk nieuw radiostation is er altijd een basis waar ze in eerste instantie mee draaien, dat zag je ook bij JOE. Later werd dat aangevuld met andere tracks. Ik denk dat ze deze weg ook bewandelen.
Janno

Bericht door Janno »

Zou kunnen. We houden het in de gaten.
big T

Bericht door big T »

Ik heb Cream ook laten inscannen, en idd is te horen.
Maar op DAB+ kan ik kiezen uit meer dan 140 zenders, het voegt niet veel toe.
Vooral uit het Duitse aanbod hoor ik net zo iets voorbij komen.
Ik moet maar eens een buiten antenne voor DAB plaatsen, mss hoor ik dan eens echt wat anders :))
Vanjeafisharder

Het is wel jammer dat het op MTVNL zit en dat Distortion juist verkast is naar het veel betere DAB netwerk. Ik zou het juist omdraaien, denk dat Cream net iets meer in de doelgroep zit van mensen die een DAB radio in hun auto hebben. Las wel dat 9A in ZH er nog bij gaat komen, maar wanneer? Ze zitten in ieder geval wel in een gebied van de grote steden die cultureel aantrekkelijk zijn voor de doelgroep, zoals Amsterdam, Utrecht en Rotterdam.
big T

Bericht door big T »

De baby zender uit Emmen is anders hier perfect te ontvangen.
Altijd dat negatieve......
(hier is wel 30 km verder tov Emmen btw)
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Vanjeafisharder schreef: 15 feb 2025 22:54 Het is wel jammer dat het op MTVNL zit en dat Distortion juist verkast is naar het veel betere DAB netwerk. Ik zou het juist omdraaien, denk dat Cream net iets meer in de doelgroep zit van mensen die een DAB radio in hun auto hebben. Las wel dat 9A in ZH er nog bij gaat komen, maar wanneer? Ze zitten in ieder geval wel in een gebied van de grote steden die cultureel aantrekkelijk zijn voor de doelgroep, zoals Amsterdam, Utrecht en Rotterdam.
Ben benieuwd wanneer die 9A er bij komt. Zal wel erg gericht zijn want in noord Holland zit er op 9A een lokale mux
NIcone900

Bericht door NIcone900 »

Vanjeafisharder schreef: 15 feb 2025 22:11 Het format is dus niet echt aangepast, eigenlijk helemaal niet ten opzichten van de 'test weken'. Ik vind het nog steeds te geformatteerd klinken, ik hoor het format, je weet precies wat je kunt verwachten per uur. Misschien dat het per dagdeel iets anders klinkt maar over het algemeen houden ze de line up van genre keuzes aan, het uur begint met een jaren 80 classic, en best grote hit van het kaliber Duran Duran, daarna een buitenlandse productie, dan weer een ander genre, jazz/klassiek etc. Er zou eigenlijk echt random gedraaid mogen worden zodat elk uur verrassend klinkt en het altijd maar weer de vraag is welk genre er voorbij komt. Begin b.v. het uur met een klassiek of jazz track en hussel het volgende uur weer de genres door elkaar zodat de volgorde hiervan elk uur weer anders is. Het zou eigenlijk gewoon totaal op 'shuffle play' mogen zodat je een verrassende mix krijgt. Dit concept leent zich niet echt voor een strak format. Aan de ene kant wil je eclectisch zijn, maar het klinkt tegelijkertijd weer super geformatteerd net als andere zenders doen en dat is een beetje jammer. Ook hoor ik nog steeds teveel van dezelfde artiesten in een kort tijdsbestek. Hele albums komen er voorbij. Ook dat mag wel wat meer aangescherpt worden.
Maar laten we het even het omdenken principe doen. Welke zender draait zo breed en zo gelikt qua overgangen muziek?

Ik vind de overgangen qua muziek logischer en minder irriteren dan een Veronica wat van rock naar een gezapig nummer gaat. Hier is echt wel wat meer over nagedacht dan jij nu laat voorkomen ;)
Vanjeafisharder

Het gaat niet zozeer over de overgangen maar over elk uur dezelfde genres in dezelfde volgorde. Dat zou wat speelser mogen in mijn opzicht.
Janno

Bericht door Janno »

NIcone900 schreef: 16 feb 2025 11:06
Vanjeafisharder schreef: 15 feb 2025 22:11 Het format is dus niet echt aangepast, eigenlijk helemaal niet ten opzichten van de 'test weken'. Ik vind het nog steeds te geformatteerd klinken, ik hoor het format, je weet precies wat je kunt verwachten per uur. Misschien dat het per dagdeel iets anders klinkt maar over het algemeen houden ze de line up van genre keuzes aan, het uur begint met een jaren 80 classic, en best grote hit van het kaliber Duran Duran, daarna een buitenlandse productie, dan weer een ander genre, jazz/klassiek etc. Er zou eigenlijk echt random gedraaid mogen worden zodat elk uur verrassend klinkt en het altijd maar weer de vraag is welk genre er voorbij komt. Begin b.v. het uur met een klassiek of jazz track en hussel het volgende uur weer de genres door elkaar zodat de volgorde hiervan elk uur weer anders is. Het zou eigenlijk gewoon totaal op 'shuffle play' mogen zodat je een verrassende mix krijgt. Dit concept leent zich niet echt voor een strak format. Aan de ene kant wil je eclectisch zijn, maar het klinkt tegelijkertijd weer super geformatteerd net als andere zenders doen en dat is een beetje jammer. Ook hoor ik nog steeds teveel van dezelfde artiesten in een kort tijdsbestek. Hele albums komen er voorbij. Ook dat mag wel wat meer aangescherpt worden.
Maar laten we het even het omdenken principe doen. Welke zender draait zo breed en zo gelikt qua overgangen muziek?

Ik vind de overgangen qua muziek logischer en minder irriteren dan een Veronica wat van rock naar een gezapig nummer gaat. Hier is echt wel wat meer over nagedacht dan jij nu laat voorkomen ;)
Hier heb je heel erg een punt. Deze zender heeft voor mij persoonlijk een van de laagste irritatiegraden die ik bij radiostations heb meegemaakt tot nu toe. Ik kan echt blijven luisteren zonder het zat te worden. Dat is toch knap gedaan.
Plaats reactie