De Nederlandse versie van FIP: Cream Radio vanaf 14 februari online en op DAB+
Moderator: admin6
-
Re: De Nederlandse versie van FIP: Cream Radio vanaf 14 februari online en op DAB+
Mag wel wat meer klassiek en jazz voorbij komen. Hoor overigens ook heel veel Italiaanse muziek voorbij komen. De balans mag er nog wel in komen, buiten de gebruikelijke platgedraaide 80's met name als eerste track na het nieuws waar ik eerder over schreef die totaal de plank mis slaan in dit type concept wat ze na willen gaan streven. Het is nog allemaal een beetje te bedacht en te geformatteerd. Alle jingles zijn er weer uit gehaald trouwens.
Re: De Nederlandse versie van FIP: Cream Radio vanaf 14 februari online en op DAB+
Afgelopen weekend heb ik niet geluisterd. Ik zet hem net aan en constateer dat het nieuws nu wordt vooraf gegaan met de aankondiging dat ze zo weer terug zijn met meer muziek. Dat is al beter dus. Het eind van het nieuws ging dan weer minder vlekkeloos; de nieuwslezer was nog niet helemaal uitgesproken toen hij eruit werd gegooid. Maar goed, kan gebeuren, zeker als je aan het testen bent. Klassiek en jazz zijn inderdaad nog niet echt prominent aanwezig, wat ik eigenlijk wel verwacht had.
Wel leuk vind ik dat ze ook Afrikaanse muziek draaien. Dat hoor je vrijwel nergens.
Wel leuk vind ik dat ze ook Afrikaanse muziek draaien. Dat hoor je vrijwel nergens.
-
De nieuwsaankeiler meld nog steeds 'dit is het nieuws van 1 uur' en dat elk uur. Dus dat is nog een dingetje. Qua muziek is het dus nog wel erg beperkt en nog teveel classic hits die je overal al hoort. David Bowie en Rebel Rebel, zou ik b.v. niet als uuropener mee starten. Prima voor Veronica of Radio 10 etc.
Toch wel regelmatig verrassende nummers hoor. Nu een gospelnummer van Aretha Franklin. Dat is weer eens wat anders dan Think of Respect. Ook goed, maar die hoor je overal al.
Edit: inderdaad wel slordig dat elk uur het nieuws van 1 uur wordt aangekondigd
Edit: inderdaad wel slordig dat elk uur het nieuws van 1 uur wordt aangekondigd

-
Ja als er wat meer ruimte tussen zit kan muziek van bekende artiesten die hits maakte in het verleden prima maar draai dan een album track, als het maar 'blend' tussen de andere tracks en daar mist nog het e.e.a. Dat er iets bekends gedraaid wordt is nu nog té vaak en te kort op elkaar voor zo'n niche format wat ze willen brengen. Begin het uur met soul, ga van soul naar jazz, klassiek, ouwe pop (geen hits) van bekende artiesten, dan anderstalige muziek (world music) niet elk uur dezelfde volgorde, varieer dat meer zodat het spannend blijft.
Laatst gewijzigd door Vanjeafisharder op 13 jan 2025 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Het type concept dat ze na willen gaan streven is en eclectische mix van zowel bekende hits als verborgen juweeltjes. Staat gewoon in het bericht op 3voor12. Die hits zullen er dus gewoon inblijven verwacht ik.Vanjeafisharder schreef: ↑13 jan 2025 01:19 Mag wel wat meer klassiek en jazz voorbij komen. Hoor overigens ook heel veel Italiaanse muziek voorbij komen. De balans mag er nog wel in komen, buiten de gebruikelijke platgedraaide 80's met name als eerste track na het nieuws waar ik eerder over schreef die totaal de plank mis slaan in dit type concept wat ze na willen gaan streven. Het is nog allemaal een beetje te bedacht en te geformatteerd. Alle jingles zijn er weer uit gehaald trouwens.
Zelf ben ik er wel blij mee. Zorgt toch voor wat herkenning. Uiteraard hoor je ze op andere zenders ook, maar niet in een dergelijke mix natuurlijk. Jazz wel af en toe al gehoord, klassiek eigenlijk nog nauwelijks. Wel veel world/anderstalig. Wel leuk, zou van mij soms wel een klein beetje minder mogen.
-
Dan ga je het verschil niet maken. Hits komen zoals gezegd té vaak voorbij in een te kort tijdsbestek. Maar disclaimer: dit zijn testuitzendingen natuurlijk.
Verschil, in de zin van anders zijn, maken ze wel. Uiteindelijk is er geen ander Nederlands station wat bekende popnummers afwisselt met klassiek, jazz, wereldmuziek en onbekendere muziek van bekende artiesten. Eclectisch is het zeker, of de mix aansprekend genoeg zal zijn voor de liefhebbers zal de tijd leren. Voor mezelf sprekend vind ik het voldoende de moeite waard om er dagelijks een paar uur naar te luisteren. Wat ik al zei, en de Nachtwacht bevestigt het, zullen de bekendere nummers wat luisteraars vasthouden die anders zouden afhaken. Het zal toch de bedoeling zijn dat er meer mensen dan drie liefhebbers van dit forum hier naar gaan luisteren 

-
Dat kan zo zijn, maar dan mag de hoeveelheid van classic hits/80's en de hoeveelheid er van per uur wel wat minder anders kun je net zo goed Sky, Radio 10 of Veronica aanzetten.
De dosering kan inderdaad beter, maar ik hoor nog wel verschil met de zenders die je noemt hoor.
-
Er is een verschil natuurlijk maar als het zo eclectisch is of moet gaan worden zijn dat inderdaad zaken om in de gaten te houden. Wait and see.
Ik denk dat je bekend werk wat moet afwisselen met minder bekend. Alles op het laatste en het wordt wel een stuk minder toegankelijk. Het gaat vooral om de balans en zoals ik FIP waarneem, de perfecte mix van toon, melodie en matchende energie. Wel leuk hoor dit initiatief!Vanjeafisharder schreef: ↑13 jan 2025 16:45 Dat kan zo zijn, maar dan mag de hoeveelheid van classic hits/80's en de hoeveelheid er van per uur wel wat minder anders kun je net zo goed Sky, Radio 10 of Veronica aanzetten.
-
Dat doet FIP ook inderdaad, maar het gaat om de keuzes die je hierin maakt. En die maken m.i. de beste keuze en het klopt gewoon van a tot z. Misschien een leuk studiereisje naar FIP in Frankrijk voor de Cream mensen om eens te zien hoe ze dat daar doen? 

Kan een moderator de titel van dit topic niet verkleinen naar gewoon 'Crream Radio'?
Dan komt het beter uit in het (mijn) overzicht. En daarnaast staat er allemaal informatie in die normaal nooit in een titel staat, zoals startdatum en een door topicstarter zelf gemaakte link met een ander station.
En verder hoop ik dat mensen er plezier uithalen om naar te luisteren, maar zelf luister ik even een deurtje verder
Dan komt het beter uit in het (mijn) overzicht. En daarnaast staat er allemaal informatie in die normaal nooit in een titel staat, zoals startdatum en een door topicstarter zelf gemaakte link met een ander station.
En verder hoop ik dat mensen er plezier uithalen om naar te luisteren, maar zelf luister ik even een deurtje verder

De verwijzing naar FIP in de titel houden is wel handig om het karakter van de zender te duiden. Verder kan het inderdaad wel korter.