Begroting NPO Audio 2025

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Feivel

Re: Begroting NPO Audio 2025

Bericht door Feivel »

En we weten nu ook hoe de NPO haar nieuwe station Blend gaat betalen: door reclame uit te zenden. Volop concurreren met commerciële stations, hoe oneerlijk dat ook is: https://radiowereld.nl/medianieuws/2024 ... -npo-blend

Volgens de NPO is er meer markt voor zenders die zich richten op ‘culturele diversiteit’ en die zich ‘richten op minderheden.’ Persoonlijk zou ik daar de cijfers wel over willen zien. Het lijkt me nogal een statement.

Wat mij betreft is Blend gewoon een commercieel station in een publiek portfolio. Dit zou zomaar tot een heel interessante rechtszaak kunnen leiden.
Pot

Bericht door Pot »

Feivel schreef: 30 nov 2024 12:08 En we weten nu ook hoe de NPO haar nieuwe station Blend gaat betalen: door reclame uit te zenden. Volop concurreren met commerciële stations, hoe oneerlijk dat ook is: https://radiowereld.nl/medianieuws/2024 ... -npo-blend

Volgens de NPO is er meer markt voor zenders die zich richten op ‘culturele diversiteit’ en die zich ‘richten op minderheden.’ Persoonlijk zou ik daar de cijfers wel over willen zien. Het lijkt me nogal een statement.

Wat mij betreft is Blend gewoon een commercieel station in een publiek portfolio. Dit zou zomaar tot een heel interessante rechtszaak kunnen leiden.
Dat is natuurlijk een beetje kort door de bocht. Radio 1 t/m 5 en FunX hebben ook gewoon STER-reclame en indirect zijn dat ook de inkomsten. En volop concurreren is natuurlijk bij alle zenders aan de hand, dan moet je verschillen qua inhoud.

Maar ik blijf het wel bijzonder vinden dat de NPO met twee zenders wil inzetten op de multiculturele/bi-culturele doelgroep. Indirect hoort NPO Soul & Jazz daar ook nog bij.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Ik vraag me serieus af of FunX en Blend commercieel interessante doelgroepen bereiken. Los daarvan ben ik het eens dat een publieke omroep beter reclamevrije kan zijn om iedere vorm van concurrentie te voorkomen.
Rock 'n roll is better than music!
Wouter01

Bericht door Wouter01 »

En ze geven het zelf al aan er kan nog genoeg bezuinigd worden op de NPO. Funx en blend zijn helemaal niet nodig ook radio 2,3 en 4 kunnen weg en ook 1 tv kanaal minder is helemaal geen probleem. Ook alle omroepen kunnen weg en vervangen worden door 1 omroep.
obi

Bericht door obi »

Wouter01 schreef: 30 nov 2024 16:09 En ze geven het zelf al aan er kan nog genoeg bezuinigd worden op de NPO. Funx en blend zijn helemaal niet nodig ook radio 2,3 en 4 kunnen weg en ook 1 tv kanaal minder is helemaal geen probleem. Ook alle omroepen kunnen weg en vervangen worden door 1 omroep.
IJzersterk onderbouwd weer. Kan niet anders dan je direct gelijk geven. Opdoeken maar, Wouter! 🙄
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Wouter01 schreef: 30 nov 2024 16:09 En ze geven het zelf al aan er kan nog genoeg bezuinigd worden op de NPO. Funx en blend zijn helemaal niet nodig ook radio 2,3 en 4 kunnen weg en ook 1 tv kanaal minder is helemaal geen probleem. Ook alle omroepen kunnen weg en vervangen worden door 1 omroep.
Dat kan allemaal. We kunnen ook de hele publieke omroep opheffen. Of de commerciële weer verbieden, dan hebben we ook geen concurrentievervalsing meer.
Rock 'n roll is better than music!
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Helemaal eens met bovenstaande meningen. Dit is oneerlijke concurrentie voor de commerciële die ook in deze markt kunnen vissen, GLXY doet dit b.v. al en is 1 van de criticasters van deze linkse hobby van de NPO. En dan ook nog eens commercials gaan uitzenden wat de doelgroep juist volledig weggejaagd want die hebben andere mogelijkheden tot hun beschikking om dezelfde muziek te horen maar dan wel commercial free.
Streampie

Bericht door Streampie »

Vanjeafisharder schreef: 30 nov 2024 17:30 Helemaal eens met bovenstaande meningen. Dit is oneerlijke concurrentie voor de commerciële die ook in deze markt kunnen vissen, GLXY doet dit b.v. al en is 1 van de criticasters van deze linkse hobby van de NPO. En dan ook nog eens commercials gaan uitzenden wat de doelgroep juist volledig weggejaagd want die hebben andere mogelijkheden tot hun beschikking om dezelfde muziek te horen maar dan wel commercial free.
Weet je, als je telkens waarde-oordelen zoals "linkse hobby" er tussendoor gooit, haal je je eigen verhaal enorm naar beneden. Het verstoort het lezen. Want je vooringenomenheid is zo duidelijk dat je niet meer serieus wordt genomen.

Gewoon ff een puntje.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Niet nodig, ik omschrijf het zoals ik het vind en ga daar geen doekjes om winden door met allerlei wollige taal hetzelfde te zeggen.
big T

Bericht door big T »

Het moet maar eens afgelopen zijn met het rechtse gedachten gang, dat omroep iets is om geld mee te verdienen.
Het idee dat het recht van de sterkste zaligmakend is, dus opheffen al dat commercieel gedoe.
Feivel

Bericht door Feivel »

Oortjes schreef: 30 nov 2024 13:06 Ik vraag me serieus af of FunX en Blend commercieel interessante doelgroepen bereiken. Los daarvan ben ik het eens dat een publieke omroep beter reclamevrije kan zijn om iedere vorm van concurrentie te voorkomen.
Dat is precies wat ik bedoelde. Reclame op een met belasting betaalde zender vind ik volstrekt onwenselijk.

Een limiet op het aantal zenders dat de NPO mag hebben, lijkt me eigenlijk ook geen slecht idee. Daarmee bedoel ik dat als Talpa bijvoorbeeld maximaal 3 landelijke zenders mag hebben, die regel ook voor de NPO geldt. Dan creëer je een gelijk speelveld. Dat houdt wel in dat men harde keuzes moet maken. Concreet kan dat betekenen dat je een zender als NPO Radio 2 aan de markt over laat.

Big T wil met z'n opmerking ongetwijfeld een punt maken. Mijn punt is niet dat commercie iets slechts is, maar dat de publieke omroep - betaald van belastinggeld - niet de juiste organisatie is om commerciële activiteiten te ontplooien.
Pot

Bericht door Pot »

Feivel schreef: 30 nov 2024 19:23
Oortjes schreef: 30 nov 2024 13:06 Ik vraag me serieus af of FunX en Blend commercieel interessante doelgroepen bereiken. Los daarvan ben ik het eens dat een publieke omroep beter reclamevrije kan zijn om iedere vorm van concurrentie te voorkomen.
Dat is precies wat ik bedoelde. Reclame op een met belasting betaalde zender vind ik volstrekt onwenselijk.

Een limiet op het aantal zenders dat de NPO mag hebben, lijkt me eigenlijk ook geen slecht idee. Daarmee bedoel ik dat als Talpa bijvoorbeeld maximaal 3 landelijke zenders mag hebben, die regel ook voor de NPO geldt. Dan creëer je een gelijk speelveld. Dat houdt wel in dat men harde keuzes moet maken. Concreet kan dat betekenen dat je een zender als NPO Radio 2 aan de markt over laat.

Big T wil met z'n opmerking ongetwijfeld een punt maken. Mijn punt is niet dat commercie iets slechts is, maar dat de publieke omroep - betaald van belastinggeld - niet de juiste organisatie is om commerciële activiteiten te ontplooien.
Klein puntje: commerciële partijen mogen 3 landelijke zenders met een FM-frequentie hebben. Voor een Talpa is het mogelijk om ook met de regionale frequentieveiling mee te doen en dan alsnog in veel delen van het land te horen te zijn.

En de intentie van Blend of de NPO is niet om winst te maken, maar in principe inhoud, en met reclame-inkomsten een deel van de gemaakte kosten te dekken. Dat is dan ook terug te lezen. Daardoor betalen wij weer iets minder belasting.
Streampie

Bericht door Streampie »

Feivel schreef: 30 nov 2024 19:23

Persoonlijk vind ik reclame bij de PO ook grotendeels onwenselijk. Het werkt inderdaad markt-verstorend en heeft de PO opgezadeld met kijk- en luistercijfer eisen en dat zie je terug in de toenemende platheid hier en daar. De hoeveelheid zou wat mij betreft terug mogen naar 5% van de uitzendtijd.

Maar de politiek in Nederland heeft nu eenmaal gekozen voor gemengde financiering. Alle inkomsten vloeien overigens trerug in de staatskas, het geld gaat niet rechtstreeks naar de PO.

En op dit moment denk ik dat dat ook wel prettig is, die gemengde financiering, want als alleen belastinggeld de PO zou financieren zou men nog meer een speelbal van de grilligheid, domheid en rancune van de politiek worden. De grote winnaar van de verkiezingen is letterlijk op oorlogspad met de "linkse" (nee, nee, KRITISCHE, maar dat onderscheid kan GW niet maken) journalistiek. De bezuinigingen die nu doorgevoerd worden beschouw ik dan ook als een wraakoefening op de PO.
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Streampie schreef: 30 nov 2024 19:41 dat zie je terug in de toenemende platheid hier en daar. De hoeveelheid zou wat mij betreft terug mogen naar 5% van de uitzendtijd.
(.....)
De grote winnaar van de verkiezingen is letterlijk op oorlogspad met de "linkse" (nee, nee, KRITISCHE, maar dat onderscheid kan GW niet maken) journalistiek. De bezuinigingen die nu doorgevoerd worden beschouw ik dan ook als een wraakoefening op de PO.
Die relatie tussen "platheid" en reclameopbrengsten PO zie ik niet. Eerder het tegenovergestelde.

Dat de PVV een uitgesproken hekel heeft aan de PO en het liever wil opheffen, is geen geheim. De grote baas zegt het hardop.

De bezuinigingen op de PO worden m.i. echter veel breder gedragen, zowel politiek, als door de bevolking, als zelfs binnen de PO zelf.
https://www.veronicasuperguide.nl/nieuw ... ing.com%2F
https://dit.eo.nl/artikel/npo-nos-voetb ... lagter-max
SB92

Bericht door SB92 »

Voetbal zorgt netto toch juist voor geld voor de NPO? Dan lijkt het mij niet handig om daarop te bezuinigen.. behalve als je standpunt is dat de grootste sport van Nederland niet een publieke taak is. Daar kan ik mij iets bij voorstellen.

maar als bezuinigingsmaatregel is het onzinnig.
Plaats reactie