Ja, klopt. We kunnen er ook helemaal mee stoppen! Scheelt nog meer geld!
Begroting NPO Audio 2025
Moderator: admin6
Re: Begroting NPO Audio 2025
Blend wordt dus blijkbaar een echte zender maar dan moet er een andere zender stoppen.
Gaat dat dan om Radio 1, 2 3FM, Klassiek, Radio 5 of FunX?
Aangezien Sterren NL, Soul&Jazz en Campus thema of extra zenders zijn en Blend ook die status heeft.
De vraag is welke gaat er dan weg?
https://www.radiofreak.nl/npo-wil-npo-b ... voor-funx/
Om gelijk mijn vraag te beantwoorden
Radio 1, Radio 2 en Radio 5 bereiken veel mensen en Radio 1 en Radio 5 hebben een duidelijk doel(groep) die maar weinig worden bedient.
Klassiek heeft ook een specifieke doelgroep die niet heel goed bedient wordt zei het wel wat kleiner.
Dus die 4 lijken me vrij onwaarschijnlijk
FunX heeft ook een heel specifieke doelgroep maar de vraag is of deze in de huidige tijd wel bereikt wordt waar jongeren steeds meer streamen en radio geen platform voor is. Aan de andere kant is Blend eigenlijk een doorzetting van FunX zodat de doelgroep bedient blijft worden. Beetje hoe vroeger 3FM luisteraars naar Radio 2 geacht werden over te stappen rond hun 40ste. Is het dan niet raar om het voorportaal dicht te gooien?
3FM heeft met het definitieve loslaten van de jongeren doelgroep eigen geen specifieke doelgroep meer en er zijn zat alternatieven. Enige wat 3FM nog een beetje doet is NL pop talent promoten.
Aangezien Sterren NL, Soul&Jazz en Campus thema of extra zenders zijn en Blend ook die status heeft.
Radio 1, Radio 2 en Radio 5 bereiken veel mensen en Radio 1 en Radio 5 hebben een duidelijk doel(groep) die maar weinig worden bedient.
Klassiek heeft ook een specifieke doelgroep die niet heel goed bedient wordt zei het wel wat kleiner.
FunX heeft ook een heel specifieke doelgroep maar de vraag is of deze in de huidige tijd wel bereikt wordt waar jongeren steeds meer streamen en radio geen platform voor is. Aan de andere kant is Blend eigenlijk een doorzetting van FunX zodat de doelgroep bedient blijft worden. Beetje hoe vroeger 3FM luisteraars naar Radio 2 geacht werden over te stappen rond hun 40ste. Is het dan niet raar om het voorportaal dicht te gooien?
3FM heeft met het definitieve loslaten van de jongeren doelgroep eigen geen specifieke doelgroep meer en er zijn zat alternatieven. Enige wat 3FM nog een beetje doet is NL pop talent promoten.
2, 3 en 5 zou een domme zet zijn.
Denk eerder aan Funx, van die naam wilde ze al eerder eens af meende ik me te herrineren!.
Radio 1 zal nooit weg gaan,
Denk eerder aan Funx, van die naam wilde ze al eerder eens af meende ik me te herrineren!.
Radio 1 zal nooit weg gaan,
Ten eerste, Radio 5 bereikt nog niet eens een miljoen mensen per week en slechts 1,4 miljoen per maand. Daarmee is het nog altijd een stuk kleiner dan 3FM (1,0-1,2 mln. luisteraars p/w of 2,5 mln. luisteraars per maand). Luisteraars van Radio 5 luisteren gewoon langer.petoi schreef: ↑07 nov 2024 22:42 Blend wordt dus blijkbaar een echte zender maar dan moet er een andere zender stoppen.
Ten tweede, ben ik benieuwd waarom één van de zes hoofdzenders (Radio 1 t/m 5 en FunX) vervangen moeten worden? Volgens mij is BLEND het afgelopen jaar een pilotzender geweest en wil het nu een vast aanbodkanaal worden. Echter wil/moet de NPO dat doen door een ander kanaal te vervangen, maar ik lees nergens dat het om de hoofzenders of de 'subzenders'/themazenders (SterrenNL, Soul & Jazz, Campus) gaat. Want dan zouden mij die subzenders veel logischer lijken om te vervangen. Sterker nog: NPO Soul & Jazz richt zich toch ook een beetje op de wat oudere luisteraar met een multiculturele achtergrond?
- Ane Sybesma
Hernoem Soul en jazz naar Soul Jazz en Blend en klaar ben je.
Ik zei nergens dat Radio 5 meer mensen bereikt dan 3FM of dat 3FM niet genoeg mensen bereikt.Pot schreef: ↑08 nov 2024 09:49
Ten eerste, Radio 5 bereikt nog niet eens een miljoen mensen per week en slechts 1,4 miljoen per maand. Daarmee is het nog altijd een stuk kleiner dan 3FM (1,0-1,2 mln. luisteraars p/w of 2,5 mln. luisteraars per maand). Luisteraars van Radio 5 luisteren gewoon langer.
Blend zet meer in op de Rap en R&B uit de jaren 90 en 00s.
Dat is wel wat anders dan Soul & Jazz
Ik denk dat Sterren.NL eruit gaat. Luisteraars kunnen mooi bediend worden door RadioNL en TukkerFM.
De NPO zou wel gek zijn om een van de meest succesvolle themazenders de nek om te draaien. Dat gaat AVROTROS ook nooit accepteren.
Rock 'n roll is better than music!
Het gaat niet om succes. Het gaat om het bedienen van een publiek dat een weerspiegeling is van de Nederlandse maatschappij. Als je kijkt naar wat de NPO onder die weerspiegeling verstaat en wat de lijn is die het Commissariaat volgt, geloof ik best dat zij een zender die diverse (culturele) achtergronden bedienen (zo omschrijft de NPO BLEND zelf) zullen prefereren boven een 'succesvolle', gezellige hoempapa-zender.
Je stelt inderdaad niet dat er meer mensen luisteren naar Radio 5, maar ik lees wel het argument dat de NPO, Radio 5 zou willen behouden omdat ze 'veel mensen bereiken'. Maar 3FM is een zender die nog meer mensen bereikt.petoi schreef: ↑08 nov 2024 12:35Ik zei nergens dat Radio 5 meer mensen bereikt dan 3FM of dat 3FM niet genoeg mensen bereikt.Pot schreef: ↑08 nov 2024 09:49
Ten eerste, Radio 5 bereikt nog niet eens een miljoen mensen per week en slechts 1,4 miljoen per maand. Daarmee is het nog altijd een stuk kleiner dan 3FM (1,0-1,2 mln. luisteraars p/w of 2,5 mln. luisteraars per maand). Luisteraars van Radio 5 luisteren gewoon langer.
Blend zet meer in op de Rap en R&B uit de jaren 90 en 00s.
Dat is wel wat anders dan Soul & Jazz
En Blend is inderdaad inhoudelijk anders. Zo verschilt FunX ook van 3FM, terwijl ze beiden (enigszins) 'jongeren' proberen te bereiken. Blend probeert, net als NPO S&J ook de wat oudere doelgroep te bereiken, met een multiculturele achtergrond.
Het zou natuurlijk en/en kunnen zijn. Je kunt je afvragen of NPO Campus ook een los kanaal moet zijn.Feivel schreef: ↑08 nov 2024 14:45Het gaat niet om succes. Het gaat om het bedienen van een publiek dat een weerspiegeling is van de Nederlandse maatschappij. Als je kijkt naar wat de NPO onder die weerspiegeling verstaat en wat de lijn is die het Commissariaat volgt, geloof ik best dat zij een zender die diverse (culturele) achtergronden bedienen (zo omschrijft de NPO BLEND zelf) zullen prefereren boven een 'succesvolle', gezellige hoempapa-zender.
Ook Nederlandstalige muziek is cultuur. Die gezellige hoempapazender bedient ook een publiek wat onderdeel is van de Nederlandse maatschappij. Dat publiek mag dan toch evenzo goed bediend worden door de NPO?Feivel schreef: ↑08 nov 2024 14:45 Het gaat niet om succes. Het gaat om het bedienen van een publiek dat een weerspiegeling is van de Nederlandse maatschappij. Als je kijkt naar wat de NPO onder die weerspiegeling verstaat en wat de lijn is die het Commissariaat volgt, geloof ik best dat zij een zender die diverse (culturele) achtergronden bedienen (zo omschrijft de NPO BLEND zelf) zullen prefereren boven een 'succesvolle', gezellige hoempapa-zender.
Ik vind van wel, maar als ik kijk naar de focus van de NPO en het CvdM op de multiculturele samenleving, dan is de doelgroep van Sterren.NL waarschijnlijk te homogeen. Er zullen weinig mensen zijn met een bi-culturele achtergrond die op de muziek van Yves Berendse zitten te wachten. Ik ga er echt niet van uit dat de NPO zomaar 3FM, NPO Radio 2 of NPO Radio 5 op zal geven. Of de soul- en jazz-zender moet opgaan in BLEND, dan is het probleem ook opgelost.Oortjes schreef: ↑08 nov 2024 18:06Ook Nederlandstalige muziek is cultuur. Die gezellige hoempapazender bedient ook een publiek wat onderdeel is van de Nederlandse maatschappij. Dat publiek mag dan toch evenzo goed bediend worden door de NPO?Feivel schreef: ↑08 nov 2024 14:45 Het gaat niet om succes. Het gaat om het bedienen van een publiek dat een weerspiegeling is van de Nederlandse maatschappij. Als je kijkt naar wat de NPO onder die weerspiegeling verstaat en wat de lijn is die het Commissariaat volgt, geloof ik best dat zij een zender die diverse (culturele) achtergronden bedienen (zo omschrijft de NPO BLEND zelf) zullen prefereren boven een 'succesvolle', gezellige hoempapa-zender.
Ik weet niet wat het probleem is. Heeft de NPO alle ruimte op DAB in gebruik?
Soul en jazz is heel wat anders dan hiphop en R&B. Het is niet zo logisch dit samen te voegen.
Volgens mij is het principe van doelgroepzenders dat één doelgroep per zender bereikt wordt. Meerdere doelgroepen bereiken de zenders geen van allen, gaat Blend ook niet doen.
FunX zal denk ik niet gaan verdwijnen…. Gezien ze vandaag een nieuw jingle pakket gelanceerd hebben ik neem aan dat je funx niet verwijderen gaat als je dit presenteert ..