Inhoud: goed voicetrack of slecht live?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
DavyGer

Re: Inhoud: goed voicetrack of slecht live?

Bericht door DavyGer »

big T schreef: 08 aug 2024 21:53 Nee hoor ook dat neemt AI over :))
Sterker nog, we gaan straks naar AI radio waar AI naar luistert die vervolgens gemeten wordt door een AI systeem! Ieder station het marktaandeel dat ze willen hebben in het eigen gegenereerde luisteronderzoek. :))
big T

Bericht door big T »

Voor je het weet..........
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Phoenix schreef: 08 aug 2024 23:05
GerjanCluistra schreef: 08 aug 2024 21:47
Phoenix schreef: 08 aug 2024 16:40

Ook voor landelijke radio is het een oplossing.

Ik zal één voorbeeld geven. Stel je hebt een ochtendshow en iedere week op vrijdag om 8:45 uur heb je een cabaretier in de uitzending die een column heeft en waarmee je interactie hebt. Alleen deze week kan hij op dat tijdstip niet maar wel een uur eerder. Dus de spreek je doe normaal om 7:45 uur live zou doen neem je vooraf met voicetrack op en geeft je gelegenheid om het gesprek met de cabaretier om 7:45 uur op te nemen om een uur later, indien gewenst onbewerkt, uit te zenden.
Dat klopt, zou ik ook doen maar, een spreek voicetracken omdat je cabaretier even niet kan is wat mij betreft iets anders als op zondagmiddag naar de studio fietsen om de hele week in te spreken. Dat lijkt me een prima oplossing voor lokale radiostations maar, van een radiobedrijf verwacht ik meer.
Welk (landelijk) radiobedrijf doet dat?
Wat bedoel je? Voicetracken of voor de hele week opnemen.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Phoenix

Bericht door Phoenix »

GerjanCluistra schreef: 09 aug 2024 11:48
GerjanCluistra schreef: 08 aug 2024 21:47

Dat klopt, zou ik ook doen maar, een spreek voicetracken omdat je cabaretier even niet kan is wat mij betreft iets anders als op zondagmiddag naar de studio fietsen om de hele week in te spreken. Dat lijkt me een prima oplossing voor lokale radiostations maar, van een radiobedrijf verwacht ik meer.
“op zondagmiddag naar de studio fietsen om de hele week in te spreken”

Welke landelijke radiozender of jock doet dit? Ik ken deze voorbeelden niet namelijk, dus lijkt het me een onzinnige opmerking in deze discussie. Voictracken wordt mijn inziens over het algemeen goed toegepast op de landelijke radio. Hypothetische voorbeelden helpen niet om een andere mening te onderbouwen.
👆 Dit was een nutteloze bijdrage …

Nu komt een zinvolle reactie 👇
StefanT

Bericht door StefanT »

Een programma op band opnemen is toch helemaal geen voicetrack? Op Radio2 komt menig programma van band (Eddys Nachtwacht, Pauls 90s, Van Inkels Choice) maar dat is van te voren opgenomen. Of dat nou met losse spreeks waar de muziek in wordt gesleept of integraal wordt opgenomen, ik zie dat niet als voicetrack. Ik zie VT als een DJ die live in de studio zit en toch spreeks van te voren opneemt.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

StefanT schreef: 09 aug 2024 19:45 Ik zie VT als een DJ die live in de studio zit en toch spreeks van te voren opneemt.
Dat kan, maar dat hoeft niet.

StefanT

Bericht door StefanT »

Phoenix schreef: 09 aug 2024 20:00 dat hoeft niet.
Maar er is wel een verschil tussen een heel programma van te voren opnemen of VT gebruiken om aan en afkondigingen superstrak te krijgen
En ook is er verschil als je een telefoongesprek een paar minuten van te voren opneemt om het dan strak te knippen.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

StefanT schreef: 09 aug 2024 20:06
Phoenix schreef: 09 aug 2024 20:00 dat hoeft niet.
Maar er is wel een verschil tussen een heel programma van te voren opnemen of VT gebruiken om aan en afkondigingen superstrak te krijgen
En ook is er verschil als je een telefoongesprek een paar minuten van te voren opneemt om het dan strak te knippen.
Klopt. Maar voicetracking is niet enkel bedoeld om iets strak te krijgen. Met voicetracking neem je een spreek vantevoren op. Dat kan een strakke spreek zijn of om het strak aan te sluiten op de andere onderdelen van het programma, zoals de muziek en vormgeving, maar er zijn veel meer redenen en toepassingen waarom het ingezet wordt.

GerjanCluistra

Phoenix schreef: 09 aug 2024 14:12
GerjanCluistra schreef: 09 aug 2024 11:48

“op zondagmiddag naar de studio fietsen om de hele week in te spreken”

Welke landelijke radiozender of jock doet dit? Ik ken deze voorbeelden niet namelijk, dus lijkt het me een onzinnige opmerking in deze discussie. Voictracken wordt mijn inziens over het algemeen goed toegepast op de landelijke radio. Hypothetische voorbeelden helpen niet om een andere mening te onderbouwen.
Had het inderdaad beter kunnen omschrijven. Landelijk gaat het inderdaad prima, dat klopt. Als een hele show al gevoicetrackt wordt zit er nog altijd iemand in de studio.

Dat voorbeeld ging over lokale radiostations.
jessica

Bericht door jessica »

Dan hoort het thuis in een andere rubriek want hier gaat het over landelijke radiostations.
GerjanCluistra

jessica schreef: 09 aug 2024 23:00 Dan hoort het thuis in een andere rubriek want hier gaat het over landelijke radiostations.
En dat is precies de reden waarom ik vroeg om een submenu voor inhoud, om dit soort gezeur te voorkomen.
GerjanCluistra

StefanT schreef: 09 aug 2024 19:45 Een programma op band opnemen is toch helemaal geen voicetrack? Op Radio2 komt menig programma van band (Eddys Nachtwacht, Pauls 90s, Van Inkels Choice) maar dat is van te voren opgenomen. Of dat nou met losse spreeks waar de muziek in wordt gesleept of integraal wordt opgenomen, ik zie dat niet als voicetrack. Ik zie VT als een DJ die live in de studio zit en toch spreeks van te voren opneemt.
Met een beetje playout software neem je de voicetrack op zoals je dat ook live in de uitzending zou doen. Stel dat je outro, bedje, intro in de uitzending zou pakken, op exact dezelfde wijze maak je de voicetrack. Er is daarmee geen enkele reden om zo’n spreek vooraf op te nemen als je toch in de studio zit, de handeling is exact hetzelfde.

Daarom wordt voicetrack meestal gebruikt als de dj afwezig is.
big T

Bericht door big T »

Dat is het idee ook wat ik heb, je geld is op maar de uren nog niet.
Het is de goedkoopte, het mag dus geen man/vrouw kracht kosten om de uren te vullen.
Maar je wilt wel het idee geven dat je live bent.
Meestal een teken dat het niet meer zo goed gaat met het station?
StefanT

Bericht door StefanT »

GerjanCluistra schreef: 09 aug 2024 23:38

Daarom wordt voicetrack meestal gebruikt als de dj afwezig is.
Ja, dan neem het het programma van te voren op. Dat gebeurt al sinds de zeezenders, alleen nu kun je spreeks tussen de MP3s plakken of wat ze dan ook voor bestanden voor muziek gebruiken. Robert Jensen deed dat, zat Jan Paparazi wel live in de studio en speelde de spreekbandjes af, je wist dat meteen als Jensen geen interactie had met de nieuwslezers of filevoorlezers.

Tegenwoordig gebruikt menig DJ de VT om een doorstart te maken met een ultrakorte spreek tussen twee liedjes, om het strak te maken of om een blokje van 10 minuten te creeeren om intussen een beetje te instagrammen

Ik vind het nog steeds luie radio. Als je niet goed bent in telefoongesprekken a la al vind ik dat live het spanningsveld altijd groter en voelbaar is

Corne Klein neemt de Albumshows tegenwoordig op, dat programma had al minimale interactie en daar is het een albumfeitje voorlezen en 2 (lange) tracks draaien. Daar hoor je het misschien niet, maar ook dan denk ik, zet er een DJ neer die graag meters wil maken, doe het live, de albumshow opnemen heeft dan met Cornes voicetrackjes geen toegevoegde waarde

Overigens over voicetracken en fouten erinlaten, Gijs Staverman nam zijn vrijdagavondshows, of nachtshows, altijd op woensdagmiddag al op en zei heel vaak: goedemiddag ofzo maar dan lulde hij er overheen
Vliegendereporter

Bericht door Vliegendereporter »

Heel toevallig vond ik op Mixcloud heel veel Jensen in middag shows uit Yorin fm tijd terug :) https://www.mixcloud.com/onno87/2005081 ... rin-fm-3n/
Plaats reactie