Inhoud: goed voicetrack of slecht live?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

GerjanCluistra

Re: Inhoud: goed voicetrack of slecht live?

Bericht door GerjanCluistra »

Phoenix schreef: 06 aug 2024 18:52
GerjanCluistra schreef: 05 aug 2024 23:47 Ik denk dat je vooral de balans moet vinden tussen voicetracken en live. Daarbij mag je best wat gebruik maken van de magie van radio.

Heb Jeroen Nieuwenhuize wel eens horen vertellen dat bij Radio 538 een grote artiest te gast was en er vast een kort interview werd opgenomen over een nieuw track, zodat Jeroen dat interview in de Top 40 kon uitzenden.

Mark Labrand vertelde dat hij een hele map vol telefoongesprekken met luisteraars heeft, waarbij hij een gesprek met Chantal herhaald, alleen heet ze dan in eens Evelien.

Wat mij betreft prima voorbeelden van voicetracken.
Hier sluit ik me volledig bij aan. Die opmerking van Labrand zat volgens mij in de podcast In Vorm. En als je zo’n archief aan gesprekken hebt dan ben je een vakidioot en professioneel met je vak bezig.
Het enorme voordeel is dat Mark Labrand altijd een beller heeft. Ben het met Patrick Kicken volledig eens dat je een gesprek prima mag voicetracken. Ik heb die techniek niet maar, als ik het wel had zou ik het ook doen. Kan je gewoon die volle 10 minuten bellen. Hoe leuker het is, hoe meer je uitzend van het gesprek.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Oortjes

Bericht door Oortjes »

GerjanCluistra schreef: 06 aug 2024 22:50 Ben het met Patrick Kicken volledig eens dat je een gesprek prima mag voicetracken. Ik heb die techniek niet maar, als ik het wel had zou ik het ook doen. Kan je gewoon die volle 10 minuten bellen. Hoe leuker het is, hoe meer je uitzend van het gesprek.
Ik deel dit ook, zolang de uitvoering goed is. Blunders en saaie uitspraken eruit knippen is prima, spontaniteit eruit halen is desastreus. Het moet wel klinken als een gesprek, niet als een knip uit een gesprek.

Interviews zijn natuurlijk heel vaak vooraf opgenomen. Dat zit in dezelfde categorie.
Rock 'n roll is better than music!
Romeo

Bericht door Romeo »

Voicetrack haalt de ziel uit een show, een opgenomen interview oke maar een plaat aan en afkondigen met voice track, als je dat al niet eens live fatsoenlijk kunt doen moet je je afvragen of je misschien een andere baan moet zoeken
jessica

Bericht door jessica »

Romeo schreef: 06 aug 2024 23:54 Voicetrack haalt de ziel uit een show, een opgenomen interview oke maar een plaat aan en afkondigen met voice track, als je dat al niet eens live fatsoenlijk kunt doen moet je je afvragen of je misschien een andere baan moet zoeken
Helemaal eens. Wat maakt een verspreking af en toe uit. Ik vind dat niet erg. Dat hoef je huis niet uit een gesprek te knippen. Doe het liever gewoon live. Als een gesprek een keer niet loopt met een luisteraar is dat toch ook niet erg. Maar Kicken vind dat heel erg.

Nou een radioprogramma is net als het leven niet perfect. Dat maakt het mooi een onvoorspelbaar.
StefanT

Bericht door StefanT »

Voice track is vreselijk. De skills van een dj is live een gesprek met een luisteraar kunnen en durven aangaan zoals Giel Beelen dat zo goed kan, ook niet bang als een luisteraar off grid gaat. Een plaat hakkelend aan en afkondigen so what, stefan stasse en ruud de wild zijn er groot mee geworden. Radio komt tot leven als er een spanningsveld is dat het mis kan gaan. Voicetrack is radio maken met zijwieltjes
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Ik merk dat er twee onderwerpen door elkaar worden gehaald: voicetrack en met voxpro een telefoongesprek opnemen en bewerken. Dit zijn mijn inziens twee totaal verschillende zaken. Met voicetrack kun je een volledig programma vooraf opnemen en klaarzetten. Met voxpro kun je een enkel telefoongesprek vooraf opnemen, bewerken en klaarzetten, maar de rest van het programma live houden.

En zelfs Giel Beelen gebruikt voxpro. Dat was tijdens zijn periode bij Veronica duidelijk te merken, want dan toonde de studiocam ander beeld dan je hoorde via het geluid.
👆 Dit was een nutteloze bijdrage …

Nu komt een zinvolle reactie 👇
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

Phoenix schreef: 07 aug 2024 07:20 Ik merk dat er twee onderwerpen door elkaar worden gehaald: voicetrack en met voxpro een telefoongesprek opnemen en bewerken. Dit zijn mijn inziens twee totaal verschillende zaken. Met voicetrack kun je een volledig programma vooraf opnemen en klaarzetten. Met voxpro kun je een enkel telefoongesprek vooraf opnemen, bewerken en klaarzetten, maar de rest van het programma live houden.

En zelfs Giel Beelen gebruikt voxpro. Dat was tijdens zijn periode bij Veronica duidelijk te merken, want dan toonde de studiocam ander beeld dan je hoorde via het geluid.
Ik was hier al een beetje bang voor, maar inderdaad: het loopt door elkaar. @admins, twee topics van maken wellicht? Houdt het misschien wel zuiverder?

Helaas lees ik veel aannames in de reacties:

- als je een gesprek knipt, dan heb je niet de vaardigheden om een goed gesprek live te voeren - dat is natuurlijk niet zo, je knipt iets echter alleen korter, je accentueert de hoogtepunten. En dat gesprek zelf was nog steeds live toen je het opnam...
- als je echte VT's maakt, dan heb je niet voldoende dj skills - dit is ook gebaseerd op het idee dat VT standaard 'dit was, dit is' radio oplevert (want daar gruwelen de meeste mensen hier van), maar dat is natuurlijk niet zo. Er zijn op de (landelijke) radio dj's werkzaam die een VT programma net zo laten klinken als hun live programma. Wat zou daar mis mee zijn?
- dingen opnemen is als radio zonder ziel of radiomaken met zijwieltjes - tja.. weer gebaseerd op het idee dat iets opnemen ten aller tijden resulteert in een totaal ander, onbeluisterbaar programma
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Ingebruik schreef: 07 aug 2024 09:00 - dingen opnemen is als radio zonder ziel of radiomaken met zijwieltjes - tja.. weer gebaseerd op het idee dat iets opnemen ten aller tijden resulteert in een totaal ander, onbeluisterbaar programma
Ik weet niet of mensen het daarop baseren, maar het lijkt mij totale onzin. Programma's of delen van programma's vooraf opnemen is al zo oud als de radio zelf. Dat zegt niks over de kwaliteit van het programma of de maker daarvan. Het hangt van het soort programma en de uitvoering af of het wel of niet bevorderlijk is voor de kwaliteit van de uitzending.

Big T en Phoenix heb ik goede voorbeelden zien geven van programma's waarbij opname vooraf geen probleem was, of de kwaliteit zelfs bevorderde.
Rock 'n roll is better than music!
jessica

Bericht door jessica »

Ingebruik schreef: 07 aug 2024 09:00 Ik was hier al een beetje bang voor, maar inderdaad: het loopt door elkaar. @admins, twee topics van maken wellicht? Houdt het misschien wel zuiverder?
Hoe wil je deze 2 topics dan scheiden. Ik zie niet wat jouw bedoeling is. Misschien kan je dit topic een andere titel geven zodat het duidelijker is en zelf nog een 2e topic aanmaken?
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Ingebruik schreef: 07 aug 2024 09:00 Helaas lees ik veel aannames in de reacties:

- als je een gesprek knipt, dan heb je niet de vaardigheden om een goed gesprek live te voeren - dat is natuurlijk niet zo, je knipt iets echter alleen korter, je accentueert de hoogtepunten. En dat gesprek zelf was nog steeds live toen je het opnam...
- als je echte VT's maakt, dan heb je niet voldoende dj skills - dit is ook gebaseerd op het idee dat VT standaard 'dit was, dit is' radio oplevert (want daar gruwelen de meeste mensen hier van), maar dat is natuurlijk niet zo. Er zijn op de (landelijke) radio dj's werkzaam die een VT programma net zo laten klinken als hun live programma. Wat zou daar mis mee zijn?
- dingen opnemen is als radio zonder ziel of radiomaken met zijwieltjes - tja.. weer gebaseerd op het idee dat iets opnemen ten aller tijden resulteert in een totaal ander, onbeluisterbaar programma
Ik sluit me hierbij aan, maar ik denk dat dit ook voortkomt uit de vraagstelling in het topictitel, waarbij wordt gevraagd om te kiezen tussen of het één of het ander.

Ik zou graag willen zien dat de discussie ertoe leidt hoe je tot een goed radioprogramma komt met de inzet van technieken als voicetracking en voxpro. En waar ligt de grens tussen een goed beluisterbaar programma en een niet beluisterbaar programma als deze technieken verkeerd worden toegepast? En wat is dan een verkeerde toepassing? En zijn er programma’s die er beter van worden en zijn er programma’s waarbij het beter is om deze volledig live te laten?

Nu is het vooral een discussie om het ene of het andere te verdedigen of aan te vallen, terwijl de werkelijkheid ergens in het midden ligt.

Een programma als het Beste van de 538 Ochtendshow kan wat mij betreft volledig vooraf opgenomen zijn. Een programma als Spijkers met Koppen kan volledig live gedaan worden.

Een ochtendshow kan best een telefoongesprek met een gast vooraf opnemen, zodat dit bewerkt kan worden tot een beter beluisterbaar gesprek. Zoals je zegt door de juiste accenten te leggen.

Sommige jocks zijn als ze volledig live zijn een drama en doen er beter aan om een spreek vooraf (deels) uit te schrijven en een strakke spreek die over de intro/outro heen gaat vooraf te voicetracken. Dit kan de jock ook niet doen, maar dan weten we ook dat dat hier benoemd wordt. Aan de ene kant wordt gezegd dit is de charme van live radio, maar aan de andere kant benoemen we deze blunders (zie opmerkingen over Gijs Staverman in het Radio 2 topic). Dus, nogmaals, waar ligt de grens en alle andere vragen die ik hierboven gesteld heb?
👆 Dit was een nutteloze bijdrage …

Nu komt een zinvolle reactie 👇
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

jessica schreef: 07 aug 2024 12:13
Ingebruik schreef: 07 aug 2024 09:00 Ik was hier al een beetje bang voor, maar inderdaad: het loopt door elkaar. @admins, twee topics van maken wellicht? Houdt het misschien wel zuiverder?
Hoe wil je deze 2 topics dan scheiden. Ik zie niet wat jouw bedoeling is. Misschien kan je dit topic een andere titel geven zodat het duidelijker is en zelf nog een 2e topic aanmaken?
Mijn intentie was hetgeen Phoenix hierboven beschrijft. Met in het achterhoofd de blijkbaar prikkelende column van Kicken hierover. Er bleek behoefte aan te zijn om er inhoudelijk over te discussiëren, zie het topic over Kicken.

Het pakt echter minder goed uit dan gedacht en gehoopt, misschien had ik een andere titel moeten bedenken. Ik kan echter geen titel aanpassen, dat kan alleen een admin doen. Dus een oproep aan hen.

En tot die tijd kan er natuurlijk prima al op de stellingen van Phoenix gereageerd worden. Bedankt voor het beter verwoorden Phoenix!
StefanT

Bericht door StefanT »

Ik vind het heerlijk als een programma chaotisch is. Er zijn DJS die expres fouten voorbereiden, Ruud de Wild doet dat, die omarmt zijn hakkelen en gooit er een extra schepje bovenop. Soms draait ie een plaat die slecht werd afgekondigd nog een keer voor een tweede poging. Heerlijk. Programmas met Stefan Stasse zou gevoicetrackt onnatuurlijk klinken. Er is een spanningsveld als het live is. Daarom luister ik nooit naar vooraf opgenomen programma's op Radio2. Dat worden er helaas steeds meer.

En Voicetrack en VoxPro of hoe dat ook heet kan best in 1 topic, het is allemaal vantevoren opgenomen.
Laatst gewijzigd door StefanT op 07 aug 2024 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
StefanT

Bericht door StefanT »

Overigens was er een tijdje een trend op bij vooraf opgenomen gesprekjes het beeld van de webcam te blurren of alleen het logo te laten zien, als je al van te voren stukjes opneemt, laat het dan zien en doe niet schijnheilig. En zeg niet, app nu naar de studio!

Timur heeft jarenlang gesprekjes met luisteraars opgenomen en als dat dan werd afgespeeld ging hij zichzelf playbacken. dat was helemaal het uiterste van stupiditeit
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Ik denk dat er relevant verschil is tussen een gesprek met een een phoner of een interview "optimaliseren" door middel van Voxpro of een programma presenteren door middel van voice track. Terecht is in dit topic Robert Feller al eerder benoemd: hij is een meester in een strakke voice track maken, zonder dat een gemiddelde luisteraar door heeft dat het een voice track betreft. Niet iedere DJ kan dit.
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison
StefanT

Bericht door StefanT »

Vanmiddag kondigde Ruud de Wild drie keer een lied aan omdat hij struikelde over de naam, het was hilarisch, VT zou het oersaai maken
Plaats reactie