Inhoud: goed voicetrack of slecht live?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
progmog

Re: Inhoud: goed voicetrack of slecht live?

Bericht door progmog »

Een commerciele omroep, bedoeld om de massa te voorzien van muziek met een praatje en eraan te verdienen met zo'n min mogelijke kosten, zal voice track de logische keuze zijn. Een gemiddelde luisteraar zal dat toch niet opvallen. Live zijn wel de ochtend en einde-van-de-middag programma's.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

progmog schreef: 05 aug 2024 22:15 Een commerciele omroep, bedoeld om de massa te voorzien van muziek met een praatje en eraan te verdienen met zo'n min mogelijke kosten, zal voice track de logische keuze zijn. Een gemiddelde luisteraar zal dat toch niet opvallen. Live zijn wel de ochtend en einde-van-de-middag programma's.
Daartussen is meestal ook live, zeker bij de grotere stations. Actualiteit is overdag toch van belang. Voicetrack is soms de logische keuze voor minder beluisterde avonden.
Rock 'n roll is better than music!
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Ingebruik schreef: 05 aug 2024 21:43 Is het missen van interactie een blijk van onkunde van de dj of gewoon een bijkomend 'nadeel' van iets opnemen? Ik vind dat het laatste; dat kun je een dj niet aanrekenen. Daarom vind ik het ook te simpel om op basis van het ontbreken van interactie (of camerabeeld..) te zeggen: ik merk het altijd.

Ik denk overigens wel dat er twee verschillende zaken zijn waar we het over kunnen hebben:

- het geheel opnemen van een programma
- delen (bijvoorbeeld interviews en phoners) van een live programma opnemen

Zijn net verschillende zaken mijn inziens.
Nee, ik vind het geen konkunde. Als ik die indruk gewekt heb, is dat zeker niet wat ik bedoelde. Het valt de dj niet aan te rekenen maar het programma klinkt in mijn oren dan vaak wel erg anders omdat er normaal interactie is en nu niet. Dat is ook iets persoonlijks, ik vind dat dat een programma vaak wel leuk maakt. Daarom hoor ik het heel vaak, zeker bij een volledig opgenomen/gevoicetrackte show; die doorgaans wel live is. Dan valt het me op dat het opeens ontbreekt. Mijn reactie op Repelsteel dat je een groot deel van de landelijke dj's dan kan afschrijven was meer bedoelt als in: het is heel moeilijk om een programma dat je normaal live doet te voicetracken, omdat de setting dan toch wel wat anders is, al doe je het nog zo goed. Ik heb het dan eigenlijk wel vooral over volledig opgenomen shows trouwens. Bij losse spreeks of onderdelen, valt me nooit iets op, behalve soms die te kort geknipte telefoontjes. Of een gewone luisteraar het hoort? Denk dat dat een beetje per persoon verschilt, maar het overgrote deel vast niet, en als ze het al horen zal het ze vermoedelijk weinig interesseren.

Hoop dat ik mijn reactie ietsje heb verduidelijkd 👍
SB92

Bericht door SB92 »

Ik ben verliefd geworden op radio door programma's als MiddenInDeNachtRick, Ekstra Weekend en Stenders Latevermaak. Daarnaast live uitzendingen tijdens de val van het kabinet Balkenende IV, de voetbalprogramma's van Langs de Lijn of de Tour de France. Dat is voor mij de essentie van radio.

Kan mij voorstellen dat je bij andere programma's (bijv. een festivaluitzending die grotendeels live is) een interview met een artiest opneemt en er in knipt. Maar de gesprekken met luisteraars.. voor mij is het juist die spontaniteit en het idee dat er iets mis kan gaan dat het spannender maakt. En het is ook de kunde van een DJ om zo'n gesprek tot een goed einde te brengen.
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

SB92 schreef: 05 aug 2024 22:35 Ik ben verliefd geworden op radio door programma's als MiddenInDeNachtRick, Ekstra Weekend en Stenders Latevermaak. Daarnaast live uitzendingen tijdens de val van het kabinet Balkenende IV, de voetbalprogramma's van Langs de Lijn of de Tour de France. Dat is voor mij de essentie van radio.

Kan mij voorstellen dat je bij andere programma's (bijv. een festivaluitzending die grotendeels live is) een interview met een artiest opneemt en er in knipt. Maar de gesprekken met luisteraars.. voor mij is het juist die spontaniteit en het idee dat er iets mis kan gaan dat het spannender maakt. En het is ook de kunde van een DJ om zo'n gesprek tot een goed einde te brengen.
Dat laatste ben ik helemaal met je eens, da's leuke radio en sommige djs kunnen ddat erg goed. Tegelijk vind ik het prima dat als een dj die kunde iets minder heeft, hij het gesprek edit. Dat vind ik ook een vorm van kunde.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Ik vind VT radio vaak erg slecht uitgevoerd of heel goed. Het is het een of het andere in dat geval. In het slechtste geval hoor je het gewoon aan de spreeks, zitten de spreeks niet lekker in de muziek en blend het dus totaal niet. Maar ook klinken sommige spreeks erg opgelezen daaraan kun je merken dat DJ's hun VT's zonder de gedraaide muziek er onderdoor aan het kletsen zijn. VT's vind ik met name wel een uitvinding voor radiostations die DJ's hebben die geen tijd hebben om live programma's te brengen of omdat er geen live studio is waardoor ze gewoon thuis kunnen opnemen, dus voor kleinere stations is het wel een uitvinding.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Ik denk dat je vooral de balans moet vinden tussen voicetracken en live. Daarbij mag je best wat gebruik maken van de magie van radio.

Heb Jeroen Nieuwenhuize wel eens horen vertellen dat bij Radio 538 een grote artiest te gast was en er vast een kort interview werd opgenomen over een nieuw track, zodat Jeroen dat interview in de Top 40 kon uitzenden.

Mark Labrand vertelde dat hij een hele map vol telefoongesprekken met luisteraars heeft, waarbij hij een gesprek met Chantal herhaald, alleen heet ze dan in eens Evelien.

Wat mij betreft prima voorbeelden van voicetracken.

Maar je show aan elkaar boeren en dan als een lijnbewaker toekijken hoe het programma afloopt, dat hoeft van mij niet zo.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
jessica

Bericht door jessica »

Slecht live is mijn voorkeur.
Maar liever een goede uitvoering van live natuurlijk.
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

De Nachtwacht schreef: 05 aug 2024 22:34
Ingebruik schreef: 05 aug 2024 21:43 Is het missen van interactie een blijk van onkunde van de dj of gewoon een bijkomend 'nadeel' van iets opnemen? Ik vind dat het laatste; dat kun je een dj niet aanrekenen. Daarom vind ik het ook te simpel om op basis van het ontbreken van interactie (of camerabeeld..) te zeggen: ik merk het altijd.

Ik denk overigens wel dat er twee verschillende zaken zijn waar we het over kunnen hebben:

- het geheel opnemen van een programma
- delen (bijvoorbeeld interviews en phoners) van een live programma opnemen

Zijn net verschillende zaken mijn inziens.
Nee, ik vind het geen konkunde. Als ik die indruk gewekt heb, is dat zeker niet wat ik bedoelde. Het valt de dj niet aan te rekenen maar het programma klinkt in mijn oren dan vaak wel erg anders omdat er normaal interactie is en nu niet. Dat is ook iets persoonlijks, ik vind dat dat een programma vaak wel leuk maakt. Daarom hoor ik het heel vaak, zeker bij een volledig opgenomen/gevoicetrackte show; die doorgaans wel live is. Dan valt het me op dat het opeens ontbreekt. Mijn reactie op Repelsteel dat je een groot deel van de landelijke dj's dan kan afschrijven was meer bedoelt als in: het is heel moeilijk om een programma dat je normaal live doet te voicetracken, omdat de setting dan toch wel wat anders is, al doe je het nog zo goed. Ik heb het dan eigenlijk wel vooral over volledig opgenomen shows trouwens. Bij losse spreeks of onderdelen, valt me nooit iets op, behalve soms die te kort geknipte telefoontjes. Of een gewone luisteraar het hoort? Denk dat dat een beetje per persoon verschilt, maar het overgrote deel vast niet, en als ze het al horen zal het ze vermoedelijk weinig interesseren.

Hoop dat ik mijn reactie ietsje heb verduidelijkd 👍
Zeker, dank je wel!
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

SB92 schreef: 05 aug 2024 22:35 Ik ben verliefd geworden op radio door programma's als MiddenInDeNachtRick, Ekstra Weekend en Stenders Latevermaak. Daarnaast live uitzendingen tijdens de val van het kabinet Balkenende IV, de voetbalprogramma's van Langs de Lijn of de Tour de France. Dat is voor mij de essentie van radio.

En als je nou niet hoort en weet dat het opgenomen is, dan is zo'n (telefoon)gesprek voor jou als luisteraar toch net zo spannend?
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

jessica schreef: 06 aug 2024 01:11 Slecht live is mijn voorkeur.
Maar liever een goede uitvoering van live natuurlijk.
Kun je dat toelichten?
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Ingebruik schreef: 05 aug 2024 21:49
Ane Sybesma schreef: 05 aug 2024 21:47 Ik zie geen meerwaarde in een dj als het niet live is. Doe mij dan maar non stop.
Kun je dit ook toelichten?
Interactie met de luisteraar, actueel zijn. Ik heb überhaupt niets met music driven plaatje praatje radio, dat vind ik saai en dan heb ik liever een compleet non stop programma aangezien de dj dan niets toevoegt. Voicetrack heeft dus voor mij geen meerwaarde.

Lees de reactie van SB92 voor verdere argumenten.

remco_k

Bericht door remco_k »

Vanjeafisharder schreef: 05 aug 2024 22:57 ... daaraan kun je merken dat DJ's hun VT's zonder de gedraaide muziek er onderdoor aan het kletsen zijn ...
Als je het hier hebt over de grotere omroepen in het land, dan klopt dit niet. Die horen tijdens het inspreken van de VT's gewoon het plaatje voor, na en de jingle. En dat kunnen ze een miljoen keer overdoen en heen en weer schuiven voordat het uiteindelijk onair komt.
Een cassettebandje was genoeg | Alles kan stuk
Goedkope Shoutcast2 SSL stream? Kijk op digiplay.nl.
big T

Bericht door big T »

Vroeger, toen radio nog overzichtelijk was, gingen bij een zeer bekent station, bijna alles via voor opgenomen programma's.
Het station was hier mee een v/d best beluisterde radio stations.
Wat is er gebeurt, behalve dan de naam, dat deze beleving veranderd is?
Zijn we verwend geraakt aan de overvloed aan keuze?
Janno

Bericht door Janno »

big T schreef: 06 aug 2024 08:49 Vroeger, toen radio nog overzichtelijk was, gingen bij een zeer bekent station, bijna alles via voor opgenomen programma's.
Het station was hier mee een v/d best beluisterde radio stations.
Wat is er gebeurt, behalve dan de naam, dat deze beleving veranderd is?
Zijn we verwend geraakt aan de overvloed aan keuze?
Je hebt het waarschijnlijk over de zeezender Veronica. Maar die hadden natuurlijk een monopoliepositie tot de komst van Noordzee in 1971 en die werkten noodgedwongen onder dezelfde omstandigheden met vooraf opgenomen programma's. Nu zijn er legio zenders die in dezelfde vijver vissen en moet je keihard concureren. Al denk ik dat de gemiddelde luisteraar het verschil tussen live en opgenomen nauwelijks bemerkt, het moet het wel zo professioneel mogelijk klinken.
Plaats reactie