Minder omroepen, welke opheffen?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Satfreak13

Re: Minder omroepen, welke opheffen?

Bericht door Satfreak13 »

lion schreef: 21 feb 2024 08:15 Ja precies! Alsof we zo gelukkig worden van wat de commerciele omroepen allemaal brengen.
Kennelijk wel, anders waren ze al lang verdwenen bij gebrek aan voldoende advertenties.
rodie

Bericht door rodie »

Wat mij betreft de gehele NPO opheffen.
Alles kan commercieel.
lion

Bericht door lion »

Satfreak13 schreef: 21 feb 2024 10:44
lion schreef: 21 feb 2024 08:15 Ja precies! Alsof we zo gelukkig worden van wat de commerciele omroepen allemaal brengen.
Kennelijk wel, anders waren ze al lang verdwenen bij gebrek aan voldoende advertenties.
Ik wil daarmee zeggen dat de publieke omroep nog dingen brengt waar de commerciele geen brood in zien of simpelweg gewoon geen aandacht aan besteden. Ik kijk zelf veel publieke omroep (ook lid van een omroep) en zelden naar de commercielen daardoor.
Wouter01

Bericht door Wouter01 »

Alles opheffen en 1 omroep terug. Gelijk kunnen radio 2,3 en 4 opgeheven worden. Ook kunnen ze een tv kanaal inleveren en ook alle extra kanalen zoals sterren.nl en fun x kunnen weg. Radio 1 en 5 kunnen blijven voor de rest kan het ingevuld worden door de commerciële omroepen. Dan is er geen oneerlijke concurrentie meer en is de onafhankelijkheid gewaarborgd.
Odeon

Bericht door Odeon »

Ik zou niet weten waarom er omroepen zouden moeten verdwijnen of opgeheft moeten worden, het is uiteindelijk wel een weerspiegeling van de maatschappij, die net zo verdeeld is. Door de fusies van enkele publieke omroepen zo'n 10 jaar geleden is er al veel identiteit verloren gegaan. Ik vind dat politiek Den Haag hier een te grote rol in heeft gespeeld.
Er zijn wel programma's waarvan ik mij afvraag of die niet op de commerciële TV te zien zouden kunnen zijn, maar ze passen dus blijkbaar binnen de kaders van de NPO.
Over de radiozenders van de NPO heb ik een iets andere mening, maar die wordt met name gevormd doordat de het 'geluid' van de omroep (voor mij althans) niet hoorbaar is. Als ik een uurtje luister naar een middagshow zou ik niet weten naar welke omroep ik heb geluisterd. Was het de EO, AVROTROS of BNNVARA? Radio2, 3FM en Radio5 zijn in die optiek voor mij al verweven tot commerciële (muziek)stations. Niet dat deze stations weg hoeven (al luister ik er zelf niet veel naar), maar een herprofilering (meer terug naar de basis) zou misschien niet gek zijn.

Maar over het algemeen vind ik het jammer dat (en dan bedoel ik niet alleen hier) het gesprek steeds gaat over het verschralen van het budget van de publieke omroep of gewoon keihard het mes erin zetten en niet om de kwaliteit te verhogen door de juiste programma's uit te zenden maar wel kritisch naar de kosten te blijven kijken. Want zijn hier toch wel veel mogelijkheden?
Of wil ik nu iets koesteren wat niet meer te beschermen is?
Het publieke bestel is wel uniek en is een alternatief (zoals het BBC-model) echt wel beter (en goedkoper)?
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Wouter01 schreef: 21 feb 2024 11:52 Alles opheffen en 1 omroep terug. Gelijk kunnen radio 2,3 en 4 opgeheven worden. Ook kunnen ze een tv kanaal inleveren en ook alle extra kanalen zoals sterren.nl en fun x kunnen weg. Radio 1 en 5 kunnen blijven voor de rest kan het ingevuld worden door de commerciële omroepen. Dan is er geen oneerlijke concurrentie meer en is de onafhankelijkheid gewaarborgd.
Radio 5 is een goed beluisterde muziekzender. Dat kunnen de commerciëlen ook wel. Dus die kan dan ook wel weg.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Odeon schreef: 21 feb 2024 13:03 Ik zou niet weten waarom er omroepen zouden moeten verdwijnen of opgeheft moeten worden, het is uiteindelijk wel een weerspiegeling van de maatschappij, die net zo verdeeld is. Door de fusies van enkele publieke omroepen zo'n 10 jaar geleden is er al veel identiteit verloren gegaan. Ik vind dat politiek Den Haag hier een te grote rol in heeft gespeeld.
Volledig eens, dit vind ik een historische misser. Ledenomroepen zouden eerder meer dan minder met de identiteit moeten doen. Pas dan wordt de meerwaarde zichtbaar.
Rock 'n roll is better than music!
Robin Visser

Bericht door Robin Visser »

...
Laatst gewijzigd door admin5 op 21 feb 2024 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht verwijderd. Het is hier geen Twitter of Chatroom waar je zomaar effe wat ongezouten meningen kunt dumpen.
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

rodie schreef: 21 feb 2024 11:25 Wat mij betreft de gehele NPO opheffen.
Alles kan commercieel.
Nou, de lijst aan onderwerpen waar commerciëlen niks aan doen is anders ellenlang.
Geen behoefte aan zenders met alleen maar quizzes, soaps en juice en sensatie en verder niks.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Odeon schreef: 21 feb 2024 13:03 Ik zou niet weten waarom er omroepen zouden moeten verdwijnen of opgeheft moeten worden, het is uiteindelijk wel een weerspiegeling van de maatschappij, die net zo verdeeld is. Door de fusies van enkele publieke omroepen zo'n 10 jaar geleden is er al veel identiteit verloren gegaan. Ik vind dat politiek Den Haag hier een te grote rol in heeft gespeeld.
Er zijn wel programma's waarvan ik mij afvraag of die niet op de commerciële TV te zien zouden kunnen zijn, maar ze passen dus blijkbaar binnen de kaders van de NPO.
Over de radiozenders van de NPO heb ik een iets andere mening, maar die wordt met name gevormd doordat de het 'geluid' van de omroep (voor mij althans) niet hoorbaar is. Als ik een uurtje luister naar een middagshow zou ik niet weten naar welke omroep ik heb geluisterd. Was het de EO, AVROTROS of BNNVARA? Radio2, 3FM en Radio5 zijn in die optiek voor mij al verweven tot commerciële (muziek)stations. Niet dat deze stations weg hoeven (al luister ik er zelf niet veel naar), maar een herprofilering (meer terug naar de basis) zou misschien niet gek zijn.

Maar over het algemeen vind ik het jammer dat (en dan bedoel ik niet alleen hier) het gesprek steeds gaat over het verschralen van het budget van de publieke omroep of gewoon keihard het mes erin zetten en niet om de kwaliteit te verhogen door de juiste programma's uit te zenden maar wel kritisch naar de kosten te blijven kijken. Want zijn hier toch wel veel mogelijkheden?
Of wil ik nu iets koesteren wat niet meer te beschermen is?
Het publieke bestel is wel uniek en is een alternatief (zoals het BBC-model) echt wel beter (en goedkoper)?
Ik denk dat je daar de spijker op z'n kop slaat. De identiteit van de meeste omroepen is verloren gegaan door die verplichting om te fuseren. Mijns inziens moet de politiek zich sowieso heel ver bij de publieke omroep vandaan houden.

Bij de radiozenders is die toegevoegde waarde al helemaal niet te vinden. Ruud de Wild zat bij KRO-NCRV en nu bij PowNed. Aan zijn programma hoor ik het niet terug. Rob Stenders is met zijn Stenders Bonanza ook zo'n voorbeeld. Totaal geen verschil te horen, ondanks dat hij van AVROTROS naar BNNVARA over stapte.

Een alternatief kan overigens best goedkoper zijn door de publieke omroep te splitsen.

De taakomroepen van de overheid, NOS en NTR krijgen NPO Radio 1 en NPO TV 1 tot hun beschikking om daar programma's te blijven maken. Aangezien dat taakomroepen zijn blijft de subsidie daarvoor behouden, desnoods wat verhoogt. NPO Radio 1 behoudt zijn FM pakket en krijgt een eigen kanaal in de publieke DAB+. Bovendien mag er geen geld meer uitgetrokken worden voor sportrechten.

De publieke omroepen AVROTROS en PowNed, BNNVARA, EO, KRO-NCRV, Omroep MAX en WNL, VPRO en HUMAN, Omroep Zwart en Ongehoord Nederland krijgen allemaal hun eigen radiokanaal in de publieke DAB+, Radio 2, 3FM en Radio 4 verdwijnen en hun FM pakketten worden geveild. Daarnaast krijgen die omroepen allemaal en naar ratio zendtijd op NPO TV 2 en NPO TV 3. De ruimte voor de publieke omroepen wordt kosteloos aan de omroepen ter beschikking gesteld maar, de leden van de omroepen moeten zelf zorgdragen voor de financiering van personeel, studio's, uitzendtechniek, enz.

Daarmee kan de overheid flink besparen op de kosten van de omroep en krijgen de omroepen hun onafhankelijkheid van de overheid terug. Het unieke publieke bestel kan zo blijven bestaan zolang het publiek het wil, terwijl de overheid nog steeds zijn propaganda kanaal heeft. Dat levert uiteindelijk dus alleen maar winnaars op.
aapdedino

Bericht door aapdedino »

Helemaal geen geld voor sportrechten? Hoe trek je dan kijkers naar jouw NPO1, met het journaal en af en toe een documentaire van de NTR? Live sport is echt waar lineaire tv nog wat aan heeft de komende jaren.
GerjanCluistra

aapdedino schreef: 21 feb 2024 21:26 Helemaal geen geld voor sportrechten? Hoe trek je dan kijkers naar jouw NPO1, met het journaal en af en toe een documentaire van de NTR? Live sport is echt waar lineaire tv nog wat aan heeft de komende jaren.
Dat klopt en zowel SBS als RTL hebben bewezen dat ze uitstekend in staat zijn die sport uit te zenden, evenals diverse partijen met een betaalmuur. Dan kunnen de miljoenen die aan de sportrechten worden uitgegeven worden besteed aan goede journalistiek of goede documentaires.

Het NOS Journaal trekt toch nog steeds een miljoen kijkers toch?

Maar vooral, ga goede onderzoeksjournalistiek uitvoeren. Nu zie je dat schandalen steeds door commerciële bedrijven aan het licht worden gebracht, waarna de NOS slaafs volgt. Dat is de omgekeerde wereld en lijkt me een uitstekende taak voor de NOS. Wees een pitbull voor de politiek. Leg politici het vuur aan de schenen, keer op keer op keer. Onthul politieke documenten, keer op keer op keer. Laat politici nergens mee wegkomen.

En als een buitenlandse journalist een landsbestuurder interviewt die in oorlog is, dan zwijg je tot de dag dat je zijn beweringen aantoonbaar kunt bevestigen of weerleggen. Dat is journalistiek.
Radiooidar

Bericht door Radiooidar »

GerjanCluistra schreef: 21 feb 2024 22:12 Maar vooral, ga goede onderzoeksjournalistiek uitvoeren. Nu zie je dat schandalen steeds door commerciële bedrijven aan het licht worden gebracht, waarna de NOS slaafs volgt. Dat is de omgekeerde wereld en lijkt me een uitstekende taak voor de NOS. Wees een pitbull voor de politiek. Leg politici het vuur aan de schenen, keer op keer op keer. Onthul politieke documenten, keer op keer op keer. Laat politici nergens mee wegkomen.
Het scheelt dat dit een onzinverhaal is, dus de NOS hoeft op dit vlak weinig aan te passen.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Radiooidar schreef: 21 feb 2024 22:23 Het scheelt dat dit een onzinverhaal is, dus de NOS hoeft op dit vlak weinig aan te passen.
Want jij vindt de NOS wel sterk in onderzoeksjournalistiek? Ik ben wel eens dat dit beter mag.
Rock 'n roll is better than music!
GerjanCluistra

Radiooidar schreef: 21 feb 2024 22:23
GerjanCluistra schreef: 21 feb 2024 22:12 Maar vooral, ga goede onderzoeksjournalistiek uitvoeren. Nu zie je dat schandalen steeds door commerciële bedrijven aan het licht worden gebracht, waarna de NOS slaafs volgt. Dat is de omgekeerde wereld en lijkt me een uitstekende taak voor de NOS. Wees een pitbull voor de politiek. Leg politici het vuur aan de schenen, keer op keer op keer. Onthul politieke documenten, keer op keer op keer. Laat politici nergens mee wegkomen.
Het scheelt dat dit een onzinverhaal is, dus de NOS hoeft op dit vlak weinig aan te passen.
Ach, onzinverhaal. Ik noem een toeslagenschandaal, onthuld door een krant en RTL. Maar goed, in jouw wereld bestaat dat toeslagenschandaal blijkbaar niet. Dat mag ook hoor.
Plaats reactie