Raakt de NPO radiozenders kwijt?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

piggelmee

Re: Raakt de NPO radiozenders kwijt?

Bericht door piggelmee »

GerjanCluistra schreef: 20 feb 2024 14:59 Dat is ook niet zo vreemd. Het toenmalige multiculturele radiostation van de huidige Kamervoorzitter Martin Bosma, Colorful Radio, is kapotgegaan toen FunX werd opgericht. Precies zoals de NPO ook stappen heeft gezet om Radio NL te slopen met Sterren NL.
Ga je eerst eens verdiepen in de materie alvorens je wat gaat rondtoeteren!
FunX is opgericht door de publieke LOKALE omroepen van de 4 grote steden en werd opgericht in de nadagen van Colorful.
Zij heeft zich zelfstandig een weg moeten banen omdat de wetgever geen rekening hield met zo'n boven-lokale zender.
Colorful lag ten tijde van de oprichting al op zijn gat omdat zo'n station commercieel niet rendabel was.
Sterker nog er werd zelfs personeel aangetrokken/melden zichzelf aan dat voorheen bij Colorful werkzaam was (achter de schermen).
Toen in een latere fase de direkteur van FunX het station de commerciele weg wilde laten inslaan kon hij, mede gezien het
debacle met Colorful, gelijk zijn biezen pakken......
Music was my first love
Oortjes

Bericht door Oortjes »

progmog schreef: 20 feb 2024 15:02 Afschaffen zou betekenen dat de media compleet wordt uitgevoerd door de commerciële organisaties. Dan is er geen controle of programma's wel onafhankelijk worden gemaakt (bv nieuws) of door derden worden beinvloed (adverteerders die extra betalen om hun product te promoten). En worden programma's alleen op de massa gericht en de niche doelgroepen blijven buiten schot.
Ik vind dat er een publieke omroep moet blijven (in een andere vorm dan nu), maar dit is natuurlijk niet waar. Ook commerciële journalistieke organisaties houden zich aan normen, hebben redaktiestatuten, laten zich beoordelen door de raad voor journalistiek. Kranten zijn per definitie commercieel en ook daar geldt dit voor.

Als ik kijk welke commerciële zenders er allemaal op mijn tv te ontvangen zijn, zijn er voldoende voor niche doelgroepen. Dat zie ik niet bij de NPO. Ook op de radio is dat, met Radio4All als voorbeeld op FM. Ook Kink, Slam, 100%NL richten zich op kleinere doelgroepen dan de publieke zenders.
Rock 'n roll is better than music!
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

piggelmee schreef: 20 feb 2024 17:43
GerjanCluistra schreef: 20 feb 2024 14:59 Dat is ook niet zo vreemd. Het toenmalige multiculturele radiostation van de huidige Kamervoorzitter Martin Bosma, Colorful Radio, is kapotgegaan toen FunX werd opgericht. Precies zoals de NPO ook stappen heeft gezet om Radio NL te slopen met Sterren NL.
Ga je eerst eens verdiepen in de materie alvorens je wat gaat rondtoeteren!
FunX is opgericht door de publieke LOKALE omroepen van de 4 grote steden en werd opgericht in de nadagen van Colorful.
Zij heeft zich zelfstandig een weg moeten banen omdat de wetgever geen rekening hield met zo'n boven-lokale zender.
Colorful lag ten tijde van de oprichting al op zijn gat omdat zo'n station commercieel niet rendabel was.
Sterker nog er werd zelfs personeel aangetrokken/melden zichzelf aan dat voorheen bij Colorful werkzaam was (achter de schermen).
Toen in een latere fase de direkteur van FunX het station de commerciele weg wilde laten inslaan kon hij, mede gezien het
debacle met Colorful, gelijk zijn biezen pakken......
Tjah, of het nu lokaal is of landelijk, het gaat over de PUBLIEKE omroep die met belastinggeld een commercieel bedrijf om zeep heeft geholpen.

https://www.radiofreak.nl/colorful-radi ... le-zender/
big T

Bericht door big T »

@ piggelmee, Discuteren heeft geen zin, en feiten doen er niet toe.
De eigen mening is waarheid geworden, of jij wil of niet.
GerardVanDenEnde

Bericht door GerardVanDenEnde »

De publieke omroep afschaffen is de grootste kolder die je maar kunt bedenken.
Zowel de radio en TV-programma's worden door veel mensen gewaardeerd.
NPO 1 is niet voor niets de grootste TV-zender van Nederland.

En dat geld ook voor de radiozenders.
NPO radio 2 staat steevast bovenaan.
Eind van het jaar heeft bijna heel Nederland het over de Top 2000.
Dat is een cultureel evenement die je moet koesteren.

En ook NPO Radio 5 doet het hardstikke goed zonder FM-frequentie. Deze week met jaren 60-muziek die je nergens anders hoort.
Op NPO Radio 3 hoor je vaak onbekend Nederlands muziektalent die je nergens anders hoort. Wekelijks luisteren er honderdduizenden mensen naar en eigenlijk verdient dat veel meer.

Er is geen land ter wereld waar je geen publieke omroep hebt. Dus afschaffen wat sommigen bepleiten is echt onzin.

Ik zou genoeg andere zaken kunnen bedenken waar je een miljard kunt bezuinigen, en dan heb je het nog geen eens in de gaten.

Dus van mij mogen alle publieke zenders blijven. Geen enkele uitgezonderd.
Pot

Bericht door Pot »

GerardVanDenEnde schreef: 20 feb 2024 23:45 De publieke omroep afschaffen is de grootste kolder die je maar kunt bedenken.
Zowel de radio en TV-programma's worden door veel mensen gewaardeerd.
NPO 1 is niet voor niets de grootste TV-zender van Nederland.

En dat geld ook voor de radiozenders.
NPO radio 2 staat steevast bovenaan.
Eind van het jaar heeft bijna heel Nederland het over de Top 2000.
Dat is een cultureel evenement die je moet koesteren.

En ook NPO Radio 5 doet het hardstikke goed zonder FM-frequentie. Deze week met jaren 60-muziek die je nergens anders hoort.
Op NPO Radio 3 hoor je vaak onbekend Nederlands muziektalent die je nergens anders hoort. Wekelijks luisteren er honderdduizenden mensen naar en eigenlijk verdient dat veel meer.

Er is geen land ter wereld waar je geen publieke omroep hebt. Dus afschaffen wat sommigen bepleiten is echt onzin.

Ik zou genoeg andere zaken kunnen bedenken waar je een miljard kunt bezuinigen, en dan heb je het nog geen eens in de gaten.

Dus van mij mogen alle publieke zenders blijven. Geen enkele uitgezonderd.
Onderstaande was 24 uur eerder….
GerardVanDenEnde schreef: 19 feb 2024 23:31 Ik denk ook dat NPO Radio 2, 3 en 5 weg kunnen, zoals de wens is van Mebo en Wout1.
Ik ken niemand die naar deze zenders luisteren. Eigenlijk kan NPO Klassiek ook wel weg.

En op NPO radio 1 moet Ongehoord Nederland heel veel zendtijd krijgen.
Zeker zo'n 1/3 van de totale zendtijd; net zoveel als de PVV momenteel in de peilingen staat (50 van de 150 zetels)

Dan pas is de NPO een goede afspiegeling van de huidige maatschappij in Nederland.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Hè? Zit er iemand anders op het account van GerardVanDenEnde of zo. Zo tegenstrijdig.
Janno

Bericht door Janno »

Dat negatieve bericht over de PO was cynisme van Gerard volgens mij :wink:
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Dan hoop ik eerder dat de pro-NPO posting van gisteren juist cynisme was. Dit vind ik iets gepeperder :wink:
GerardVanDenEnde

Bericht door GerardVanDenEnde »

Janno heeft gelijk.
Mijn eerste posting was inderdaad cynisme. Ik word een beetje moe van sommige forumleden die er genoegen in hebben om zo veel mogelijk publieke radiozenders af te schieten.
Ik ben inderdaad voorstander van een sterke publieke omroep en tegen het afschaffen van radiozenders.
Ik denk ook niet dat het gaat gebeuren want een kabinet-Wilders heeft nog een lange weg te gaan.
GerjanCluistra

Alleen ontbreekt het in Nederland aan een sterke publieke omroep. De omroepen zouden ergens voor moeten staan maar, eigenlijk is er vrijwel niemand die dat in de programma’s herkent.

Bovendien vervreemd de publieke omroep steeds meer mensen van zich door het verspreiden van desinformatie, waarvan, ook hier, bijna iedereen wel een omroep kan noemen die zich daar schuldig aan maakt.

Bovendien ga je er aan voorbij dat er veel meer partijen in de tweede kamer zijn die fors willen snijden in de publieke omroep.
big T

Bericht door big T »

GerjanCluistra schreef: 22 feb 2024 06:02 door het verspreiden van desinformatie,
En weer, alweer, feiten komen niet voor voor in je vocabulaire hè?
Je blijft maar je eigen (waan) denkbeelden brengen als zijnde de waarheid.
Radiooidar

Bericht door Radiooidar »

GerjanCluistra schreef: 22 feb 2024 06:02 Bovendien vervreemd de publieke omroep steeds meer mensen van zich door het verspreiden van desinformatie, waarvan, ook hier, bijna iedereen wel een omroep kan noemen die zich daar schuldig aan maakt.
Maar iemand die een andere omroep noemt dan Ongehoord Nederland gebruikt niet de hersenen, maar de onderbuik. Met het inspelen op de onderbuik kan een partij de verkiezingen winnen, dus je bent niet de enige hoor.
GerjanCluistra

big T schreef: 22 feb 2024 07:43
GerjanCluistra schreef: 22 feb 2024 06:02 door het verspreiden van desinformatie,
En weer, alweer, feiten komen niet voor voor in je vocabulaire hè?
Je blijft maar je eigen (waan) denkbeelden brengen als zijnde de waarheid.
Niet bij sneuneuzen als @big T die structureel woorden uit z’n verband rukt om zijn gelijk te halen. Maar speciaal voor jou, de NOS heeft in bedekte termen zelf toegegeven desinformatie te verspreiden.

https://nos.nl/l/2483180
big T

Bericht door big T »

Ik ben wel klaar met je hoor. :D
Plaats reactie