Toekomst NPO

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
GerjanCluistra

Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers

Bericht door GerjanCluistra »

Oortjes schreef: 23 jul 2024 16:08
GerjanCluistra schreef: 22 jul 2024 23:21 Wat is er goed aan als je uitsluitend bejaarde luisteraars bereikt?
Uitsluitend lijkt me wat overdreven, maar ik begrijp je punt. Ook met ouder publiek zijn het over het algemeen goed beluisterde zenders die bijdragen aan cohesie in de gemeenschap.
Binnen de grijze golf doen de omroepen het prima inderdaad. Er gebeurd op radio echter heel erg weinig om jongeren te bereiken. Al weet ik eerlijk gezegd ook niet wat je moet doen om luisteraars van 9 tot 99 te bereiken, zonder luisteraars van 9 tot 99 weg te jagen.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Oortjes

Bericht door Oortjes »

GerjanCluistra schreef: 23 jul 2024 17:38 Binnen de grijze golf doen de omroepen het prima inderdaad. Er gebeurd op radio echter heel erg weinig om jongeren te bereiken. Al weet ik eerlijk gezegd ook niet wat je moet doen om luisteraars van 9 tot 99 te bereiken, zonder luisteraars van 9 tot 99 weg te jagen.
Alles en iedereen willen bereiken, leidt tot laag bereik. Dat kan niet anders.

Wat wel kan, is de items wat breder maken. Items als nieuws, een weerbericht, verkeersinformatie, actuele interviews en reportages, live muziek, bepaalde spelletjes, dat spreekt vele leeftijdsgroepen aan. Allerlei nostalgische items haakt jonger publiek al snel op af. Hierin zouden de regionalen misschien wat kunnen winnen.

Dat geldt ook voor muziekkeuze. Met wat meer eighties en minder sixties kan een publiek ook wat breder worden.
Rock 'n roll is better than music!
GerjanCluistra

Oortjes schreef: 23 jul 2024 18:55
GerjanCluistra schreef: 23 jul 2024 17:38 Binnen de grijze golf doen de omroepen het prima inderdaad. Er gebeurd op radio echter heel erg weinig om jongeren te bereiken. Al weet ik eerlijk gezegd ook niet wat je moet doen om luisteraars van 9 tot 99 te bereiken, zonder luisteraars van 9 tot 99 weg te jagen.
Alles en iedereen willen bereiken, leidt tot laag bereik. Dat kan niet anders.

Wat wel kan, is de items wat breder maken. Items als nieuws, een weerbericht, verkeersinformatie, actuele interviews en reportages, live muziek, bepaalde spelletjes, dat spreekt vele leeftijdsgroepen aan. Allerlei nostalgische items haakt jonger publiek al snel op af. Hierin zouden de regionalen misschien wat kunnen winnen.

Dat geldt ook voor muziekkeuze. Met wat meer eighties en minder sixties kan een publiek ook wat breder worden.
Ik weet het niet hoor. Nieuws, een weerbericht, verkeersinformatie, actuele interviews en reportages, live muziek, bepaalde spelletjes, dat doen alle omroepen al. Volgens mij is het een bijna onmogelijke opdracht.
Satfreak13

Re: Toekomst NPO

Bericht door Satfreak13 »

Als de NPO verspreid door de week een zo breed mogelijk publiek bereikt met alle middelen die ze (wettelijk) heeft, heeft het daarmee prima aan de wettelijke taakstelling voldaan.

En die behelst fundamenteel een andere insteek dan die van commerciële zenders.

De afwegingen van een publieke omroep zullen altijd anders (moeten) zijn dan die van commerciële zenders met aandeelhouders.
GerjanCluistra

Re: Toekomst NPO

Dat klopt maar, de NPO heeft een stuk of 10 radiostations en kan daarmee veel eenvoudiger doelgroepradio maken. Wat dan ook gebeurd.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

GerjanCluistra schreef: 23 jul 2024 23:01 Ik weet het niet hoor. Nieuws, een weerbericht, verkeersinformatie, actuele interviews en reportages, live muziek, bepaalde spelletjes, dat doen alle omroepen al. Volgens mij is het een bijna onmogelijke opdracht.
Ik zei niet dat het makkelijk is en alle doelgroepen bereiken is onmogelijk. Er kunnen volgens mij wat meer mensen aangesproken worden door meer algemene items, minder nostalgische items en wat minder oude muziek.
GerjanCluistra

Oortjes schreef: 24 jul 2024 15:44
GerjanCluistra schreef: 23 jul 2024 23:01 Ik weet het niet hoor. Nieuws, een weerbericht, verkeersinformatie, actuele interviews en reportages, live muziek, bepaalde spelletjes, dat doen alle omroepen al. Volgens mij is het een bijna onmogelijke opdracht.
Ik zei niet dat het makkelijk is en alle doelgroepen bereiken is onmogelijk. Er kunnen volgens mij wat meer mensen aangesproken worden door meer algemene items, minder nostalgische items en wat minder oude muziek.
Zijn er ook luistercijfers van de afzonderlijke regionale omroepen? Want inhoudelijk zijn er nog wel wat verschillende aanvliegroutes, dus dan zouden we kunnen vergelijken.

Wat muziek betreft geloof ik helemaal dat je gelijk heb. Althans, ik hoor regelmatig zenders als Radio NL, TukkerFM en SterrenNL uit speakers klinken. Die zenders worden echt beluisterd van jonge twintigers tot mensen die tegen hun pensioen aan zitten. Maar of dat nu een oplossing is voor de regionale omroepen betwijfel ik dan ook wel weer.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

GerjanCluistra schreef: 24 jul 2024 18:26 Zijn er ook luistercijfers van de afzonderlijke regionale omroepen?
Ja. Er zijn hier wel eens staatjes met de marktaandelen per provincie gedeeld. Dat gaf verrassende inzichten. De regionale omroepen stonden bij de meeste provincies in de top 3/5 meen ik me te herinneren. En Veronica was volgens mij groot in de noordelijke provincies.
God is a DJ
GerjanCluistra

Phoenix schreef: 24 jul 2024 18:29
GerjanCluistra schreef: 24 jul 2024 18:26 Zijn er ook luistercijfers van de afzonderlijke regionale omroepen?
Ja. Er zijn hier wel eens staatjes met de marktaandelen per provincie gedeeld. Dat gaf verrassende inzichten. De regionale omroepen stonden bij de meeste provincies in de top 3/5 meen ik me te herinneren. En Veronica was volgens mij groot in de noordelijke provincies.
De RPO zijn vrij goed beluisterd, dat klopt.

Maar vertelden die ook de luistercijfers in leeftijdsdoelgroepen?
Oortjes

Bericht door Oortjes »

GerjanCluistra schreef: 24 jul 2024 18:26 Wat muziek betreft geloof ik helemaal dat je gelijk heb. Althans, ik hoor regelmatig zenders als Radio NL, TukkerFM en SterrenNL uit speakers klinken. Die zenders worden echt beluisterd van jonge twintigers tot mensen die tegen hun pensioen aan zitten. Maar of dat nu een oplossing is voor de regionale omroepen betwijfel ik dan ook wel weer.
Dan wordt de ene beperkte doelgroep ingewisseld voor de andere, lijkt mij. RTV Utrecht doet dit natuurlijk wel net Bingo FM in de stad Utrecht. Dat is volgens mij best succesvol.

Er zijn trouwens luistercijfers per doelgroep, maar bij mijn weten niet openbaar. Ik heb weleens wat gezien, maar dat is niet meer actueel.
GerjanCluistra

Oortjes schreef: 24 jul 2024 18:45
GerjanCluistra schreef: 24 jul 2024 18:26 Wat muziek betreft geloof ik helemaal dat je gelijk heb. Althans, ik hoor regelmatig zenders als Radio NL, TukkerFM en SterrenNL uit speakers klinken. Die zenders worden echt beluisterd van jonge twintigers tot mensen die tegen hun pensioen aan zitten. Maar of dat nu een oplossing is voor de regionale omroepen betwijfel ik dan ook wel weer.
Dan wordt de ene beperkte doelgroep ingewisseld voor de andere, lijkt mij. RTV Utrecht doet dit natuurlijk wel net Bingo FM in de stad Utrecht. Dat is volgens mij best succesvol.

Er zijn trouwens luistercijfers per doelgroep, maar bij mijn weten niet openbaar. Ik heb weleens wat gezien, maar dat is niet meer actueel.
De meeste radiostations hebben een bepaalde doelgroep die op leeftijd is gebaseerd. Bij radiostations met uitsluitend Nederlandstalige muziek gaat die vlieger volgens mij niet op en zijn de luisteraars meer werkzaam in praktische beroepen. Tenminste, toen ik bij Bingo FM werkte heb ik echt mensen van alle leeftijden aan de telefoon gehad.
Plaats reactie