Toekomst NPO

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Ane Sybesma

Re: Toekomst NPO

Bericht door Ane Sybesma »

GerjanCluistra schreef: 05 dec 2023 11:03 ....

Daarnaast lopen ook de ledenaantallen bij de publieke omroep terug. Als mensen echt zo geïnteresseerd zouden zijn zouden ze hun omroep wel steunen met een lidmaatschap.
Ik kijk en luister vooral naar de NPO maar ben sinds Bart de Graaf niet meer lid geweest van een Omroep.
big T

Bericht door big T »

GerjanCluistra schreef: 05 dec 2023 10:52
Tja, als je moet knippen en de boel uit zijn verband trekken om je gelijk te halen kan je beter zwijgen.
Ik geef je een tip zeg :))
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

GerjanCluistra schreef: 05 dec 2023 11:03 Ja, kijk maar eens naar de kijkcijfers van het NOS Journaal van nu tot 2000. Die laten je een jarenlange, dalende lijn zien. En dat geldt voor de meeste nieuws- en opinieprogramma’s van de NPO.

Daarnaast lopen ook de ledenaantallen bij de publieke omroep terug. Als mensen echt zo geïnteresseerd zouden zijn zouden ze hun omroep wel steunen met een lidmaatschap.
Rond 1990 kwamen de commerciële zenders erbij. Daarvoor had Hilversum monopolie.
Beetje flauwe opmerking, dus.
Ondertussen hebben de door mij genoemde nieuwsbronnen nog steeds een hoge waardering in de totaallijsten.
Niks meer en niks minder.

Ondertussen zijn er weer nieuwe zuiltjes bijgekomen. Van een ander karakter. Net als in de politiek beweegt de PO mee met de samenleving.
https://www.verenigingen.nl/grootste-om ... enigingen/

Jouw beweringen hierboven zijn ingekleurde aannames, maar geen daadwerkelijke trends.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Satfreak13 schreef: 05 dec 2023 20:38
GerjanCluistra schreef: 05 dec 2023 11:03 Ja, kijk maar eens naar de kijkcijfers van het NOS Journaal van nu tot 2000. Die laten je een jarenlange, dalende lijn zien. En dat geldt voor de meeste nieuws- en opinieprogramma’s van de NPO.

Rond 1990 kwamen de commerciële zenders erbij. Daarvoor had Hilversum monopolie.
Beetje flauwe opmerking, dus.
Ondertussen hebben de door mij genoemde nieuwsbronnen nog steeds een hoge waardering in de totaallijsten.
Niks meer en niks minder.

Ondertussen zijn er weer nieuwe zuiltjes bijgekomen. Van een ander karakter. Net als in de politiek beweegt de PO mee met de samenleving.
https://www.verenigingen.nl/grootste-om ... enigingen/

Jouw beweringen hierboven zijn ingekleurde aannames, maar geen daadwerkelijke trends.
Dat klopt. Daarom zeg ik ook dat vanaf 2000 de kijkcijfers in een gestage lijn teruglopen in een land waarin de bevolking groeit. Dat heeft niets met flauwe opmerkingen te maken, want dan had ik 1975 wel als startpunt genomen. En ja, de cijfers van die nieuwsbronnen zijn inderdaad nog aardig. Met de vergrijzing sterven die kijk- en luistercijfers vanzelf uit. Kwestie van tijd.

De publieke omroepen hadden in 2021 samen ruim een miljoen minder leden dan in 2014. Oftewel, meer als een kwart van de leden heeft zijn lidmaatschap opgezegd. Dat zegt wel genoeg toch?

De NPO meebewegen met de samenleving? Behalve ON! en de leden, die moeten het zwijgen opgelegd worden.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

De kijkcijfers lopen terug en de kijkers vergrijzen omdat lineaire televisie een product van de vorige eeuw is. Zelfs als 50 plusser vind ik het achterhaald, terwijl mijn ouders er iedere dag nog van genieten. Dat geldt evenzo goed voor commerciële zenders.

Op de radio beteikt de NPO veel mensen. Dat loopt ook niet terug. De vraag is of er niet te veel focus op bereik en te weinig op pluriformiteit is, maar niemand kan stellen dat publieke radio impopulair is in Nederland.

Op internet gebeurt ook het een en ander. Cijfers daarvan ken ik niet.

Al met al kan je volgens mij niet stellen dat de NPO achterhaald is. Je kan wel stellen dat het huidige omroepbeleid rare effecten geeft, waardoor het niet goed uit de verf komt.
Rock 'n roll is better than music!
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

GerjanCluistra schreef: 05 dec 2023 21:31 De publieke omroepen hadden in 2021 samen ruim een miljoen minder leden dan in 2014. Oftewel, meer als een kwart van de leden heeft zijn lidmaatschap opgezegd. Dat zegt wel genoeg toch?
Nee, dat zegt vrijwel niets. Ledenomroepen zijn een overblijfsel uit de beginperiode van de omroep, toen elke zuil zijn eigen omroep wilde hebben. Met de ontkerkelijking en het afnemende aantal mensen dat zich 'arbeider' noemt, nam ook het aantal omroepleden af. Omroepen die zich vooral richten op christenen (redelijk stabiele groep) of ouderen (groeiende doelgroep) doen het nog best goed. Het NOS Journaal trouwens ook.
GerjanCluistra schreef: 05 dec 2023 21:31 De NPO meebewegen met de samenleving? Behalve ON! en de leden, die moeten het zwijgen opgelegd worden.
ON! is toegetreden tot een bestel waarvan de regels ze niet bevallen. Dan heb je er weinig te zoeken, lijkt me. Dus stop met die slachtofferrol en je 'die moeten het zwijgen opgelegd worden'.
big T

Bericht door big T »

Dat kan toch ook niet meer? Als je omroepen reduceert tot productie platformen en de leden aantallen niet meer bindend is?
Ja dan krijg je vanzelf dat er geen binding meer is.
Besef wel dat een politieke beslissing hier aan ten grondslag zit, dat het zo is geworden.
GerjanCluistra

Zwarte Stoomboot schreef: 05 dec 2023 22:18
GerjanCluistra schreef: 05 dec 2023 21:31 De publieke omroepen hadden in 2021 samen ruim een miljoen minder leden dan in 2014. Oftewel, meer als een kwart van de leden heeft zijn lidmaatschap opgezegd. Dat zegt wel genoeg toch?
Nee, dat zegt vrijwel niets. Ledenomroepen zijn een overblijfsel uit de beginperiode van de omroep, toen elke zuil zijn eigen omroep wilde hebben. Met de ontkerkelijking en het afnemende aantal mensen dat zich 'arbeider' noemt, nam ook het aantal omroepleden af. Omroepen die zich vooral richten op christenen (redelijk stabiele groep) of ouderen (groeiende doelgroep) doen het nog best goed. Het NOS Journaal trouwens ook.
GerjanCluistra schreef: 05 dec 2023 21:31 De NPO meebewegen met de samenleving? Behalve ON! en de leden, die moeten het zwijgen opgelegd worden.
ON! is toegetreden tot een bestel waarvan de regels ze niet bevallen. Dan heb je er weinig te zoeken, lijkt me. Dus stop met die slachtofferrol en je 'die moeten het zwijgen opgelegd worden'.
Hoe noem jij dat dan als de NPO aan de minister vraagt of ze ON! uit het publieke bestel willen zetten?
GerjanCluistra

big T schreef: 05 dec 2023 22:20 Dat kan toch ook niet meer? Als je omroepen reduceert tot productie platformen en de leden aantallen niet meer bindend is?
Besef wel dat een politieke beslissing hier aan ten grondslag zit, dat het zo is geworden.
Het is inderdaad een politieke keuze om het publieke bestel zo in te richten. Maar zijn de zendtijd en de subsidies voor alle omroepen gelijk dan?
repelsteel

Bericht door repelsteel »

GerjanCluistra schreef: 05 dec 2023 23:05
Hoe noem jij dat dan als de NPO aan de minister vraagt of ze ON! uit het publieke bestel willen zetten?
Als ON zich niet aan de regels houdt, moeten ze uiteindelijk het bestel verlaten. Dat geldt ook voor de AVROTROS, de EO en de rest.

Dit wisten ze toen ze eraan begonnen. Wat heeft het overtreden van de regels te maken met “het zwijgen opleggen”?

Op mij komt dat over als slachtoffer spelen terwijl je donders goed weet wat je verkeerd doet.
big T

Bericht door big T »

GerjanCluistra schreef: 05 dec 2023 23:07 Maar zijn de zendtijd en de subsidies voor alle omroepen gelijk dan?
Even zelf onderzoek doen is wel zo fijn, zodat je weet hoe het in elkaar zit.
Dan roep je bij ON ook geen termen als het zwijgen opleggen.
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

Zwarte Stoomboot schreef: 06 dec 2023 07:42 ON! is toegetreden tot een bestel waarvan de regels ze niet bevallen. Dan heb je er weinig te zoeken, lijkt me. Dus stop met die slachtofferrol en je 'die moeten het zwijgen opgelegd worden'.
GerjanCluistra schreef: 05 dec 2023 23:05 Hoe noem jij dat dan als de NPO aan de minister vraagt of ze ON! uit het publieke bestel willen zetten?
Wat Repelsteel zegt.

Wat ON! doet is met de auto consequent links rijden, terwijl de afspraak in Nederland is dat we met zijn allen rechts houden.
En als dan iemand zegt dat ON! zijn rijbewijs moet inleveren gaan janken dat het onmogelijk wordt gemaakt om auto te rijden.
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

big T schreef: 05 dec 2023 22:20 Dat kan toch ook niet meer? Als je omroepen reduceert tot productie platformen en de leden aantallen niet meer bindend is?
En die politieke grondslag is het gevolg van....stemgedrag van het volk.
Verder is de NPO redactioneel onafhankelijk.

Aangezien de stromingen op de PO allemaal initiatieven uit de bevolking zijn, is je bewering "dat er geen binding" meer zou zijn, een losse flodder.
big T

Bericht door big T »

Hee, ik maak deze bewering niet he? :D
Het is een reactie op Zwarte Stoomboot en hij reageerde weer op Gertjan.
Maar das een bodemloze put, argumenten verdwijnen daar in als sneeuw voor de zon.
GerjanCluistra

repelsteel schreef: 05 dec 2023 23:40
GerjanCluistra schreef: 05 dec 2023 23:05
Als ON zich niet aan de regels houdt, moeten ze uiteindelijk het bestel verlaten. Dat geldt ook voor de AVROTROS, de EO en de rest.

Dit wisten ze toen ze eraan begonnen. Wat heeft het overtreden van de regels te maken met “het zwijgen opleggen”?

Op mij komt dat over als slachtoffer spelen terwijl je donders goed weet wat je verkeerd doet.
Het is klinklare onzin wat je nu zegt. De staatssecretaris heeft het verzoek afgewezen omdat de NPO helemaal niet over de inhoud gaat.
Plaats reactie